صفر تا صد ساختمان سازی - آشنایی کامل با مراحل ساختمان سازی - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
صفر تا صد ساختمان سازی

صفر تا صد ساختمان سازی

برای خیلی از افراد سوال است و می خواهند بدانند که مراحل ساخت و ساز یک ساختمان به چه صورت است؟ این مقاله یکی از بهترین مرجع هایی است که در حوزه ساخت یک ساختمان از پایه تا انتها به تمام مباحث در مورد مراحل ساختمان سازی به صورت اصولی پرداخته است. به عبارت دیگر می توان گفت که صفر تا صد ساختمان سازی در این متن گنجانده شده است.

اولین قدم در مرحله ساختمان سازی چیست ؟

در قدم اول باید نقشه ساختمان موردنظر تهیه شود. در نقشه ساختمان تمام موارد شامل متراژ، زیربنا، نوع کاربری، تعداد اتاق‌ ها، تعداد طبقات، و … نمایش داده می‌ شود. برای تهیه نقشه باید مدارک زمین به شهرداری فرستاده شود تا تاییدیه های لازم گرفته شود. پروانه ساخت که در واقع همان شناسنامه ساختمان می باشد که برای ساخت باید صادر شود. در مجوز شروع مراحل ساخت ساختمان، مدارک مالکیت و سند زمین، مشخصات هویتی، و تعیین یک مهندس ناظر لازم است. با گرفتن مجوز مربوطه می توان ساختمان سازی را شروع کرد. در نظر داشته باشید که زمینی را که می‌خواهید در آن ساختمان بسازید، باید به لحاظ جغرافیایی مشخص و مورد بررسی قرار گیرد. اگر زمین خالی باشد موردی نیست ولی اگر خانه قدیمی در آن وجود داشته باشد، باید به تخریب آن پرداخت. در وهله اول خاک آن منطقه را باید مورد آزمایش قرار دهیم تا میزان سستی آن مشخص شود. این آزمایش توسط مهندسین ناظر انجام می گیرد. در این مرحله خاکبرداری صورت می گیرد.

هدف از خاک برداری چیست ؟

برای بررسی خاک گفتیم که باید میزان سستی آن آزمایش شود. در این مرحله تمام مصالح سست ساختمانی مانند سنگ ریزه ها برای تست جمع آوری می شوند.

گودبرداری چیست ؟

یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی، گودبرداری است که شامل حفر زمین ساختمان باتوجه به عمق تعیین شده، می باشد. گودبرداری توسط ماشین آلات ساختمان سازی  مانند لودرها انجام می گیرد.
عمق گودبرداری با توجه به تعداد طبقات و همچنین میزان بار وارد شده در پی ساختمان تعیین می‌ شود.

بتن ریزی، آرماتور بندی و قالب بندی

بعد از مرحله گودبرداری، با بتن عمق زمین را پر می کنیم که معمولا حدود 10 الی 15 سانتی متر است. به چه دلیل این کار انجام می شود؟ دلیل پر کردن این لایه این است که باری که به سازه وارد می شود را کنترل می کند و ساختمان نشست نمی کند. پس از آن پی ساختمان را با میلگردهای مش شده آرماتوربندی می‌کنند که این کار باید بادقت و احتیاط کامل انجام شود.منظور از آرماتور، فرایندی است که در آن میلگردها و مصالح فولادی با ترتیب اصولی کنار هم متصل می شوند. هدف از استفاده از آرماتورها افزایش مقاومت در مقابل نیروهای کششی ساختمان و جلوگیری از ترک بتن است. قالب بندی برای مقاوم سازی در ساختمان انجام می شود که شامل قالب چوبی و قالب پلاستیکی است که معمولا از قالب های چوبی استفاده می شود.

صفر تا صد ساختمان سازی

با صفر تا صد ساختمان سازی آشنا شوید

اسکلت بندی

امیدوارم تا اینجای مقاله صفر تا صد ساختمان سازی با مراحل فوق آشنا شده باشید بعد از آن نوبت به اسکلت بندی ساختمان می رسد. در ساخت اسکلت ها از اسکلت های بتنی یا فلزی استفاده می شود که هر کدام از این نوع اسکلت ویژگی های خاص خود را داراست که ذکر آن در این مقاله نمی گنجد. اسکلت بتنی از نظر هزینه از اسکلت فلزی مقرون به صرفه تر است و به همین خاطر بیشتر از اسکلت بتنی استفاده می شود.

ساخت سقف (طاق زنی)

پس از پایان مراحل قبلی به مرحله ساخت و زدن سقف یا طاق زنی می رسیم که شکل کلی آن یا مربع و یا مستطیل است که به وسیله آجر یا سقف کاذب ساخته می شود.

دیوار چینی

حال نوبت به مرحله ساخت دیوارها می رسد که معمولا با آجر و یا دیوار های از بیش ساخته شده استفاده می شود. برای دیوارچیینی و بعد از اتمام دیوار چینی برای استحکام بیشتر بر روی آن ها عمل بتن پاشی انجام می گیرد. برای دیوارهای غیر باربر می توانید از بلوک سبک مانند بلوک سیپورکس استفاده کنید که مزایای زیادی دارد و در اغلب ساختمان سازی ها از آن استفاده می شود.

با ما همراه باشید با مقاله : بلوک aac

اجرای تاسیسات ساختمان

در این مرحله از ساختمان سازی باید تاسیساتی مانند لوله کشی های آب، گاز و برق کشی را انجام دهیم.

نازک کاری

در این مرحله از گچ و خاک برای پوشاندن اتصالات استفاده می شود و عایق کاری، نقاشی و کاشی کاری و سرامیک و… همه در این مرحله انجام می شود.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: استانداردسازی ساختمان

زیبا سازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان

زیبا سازی نمای داخلی و بیرونی انواع ساختمان ها در آخرین مرحله صورت می گیرد که شامل نصب پنچره ها، درها، کف سازی و گچ کاری است که بر اساس نقشه از بیش تعیین شده صورت می گیرد.

پایان کار صفر تا صد ساختمان سازی

در پایان عملیات ساختمانی که به صورت استاندارد مورد تایید قرار بگیرد باید گواهی پایان ساخت ساختمان دریافت شود. در واقع بدون وجود این گواهی امکان فروش و حتی انتقال ساختمان وجود ندارد. ما در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه و مفید صفر تا صد ساختمان سازی را با بیانی ساده و روان توضیح دهیم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما دوست عزیز سودمند واقع شده باشد.اگر هر نظری در مورد این مقاله و در کل مراحل ساختمان سازی دارید، در پایان، آن را با ما در میان بگذارید و از طریق درج دیدگاه ها به ما اطلاع دهید.

با سیپورکس همراه باشید با مقاله : ساختمان سازی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.