پلاستر چیست؟آشنایی با انواع پلاستر ساختمان - پلاستر سیمان- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
آشنایی با انواع پلاستر ساختمان

آشنایی با انواع پلاستر ساختمان

پلاسترها را می توان یکی از مهمترین لایه های موجود در ساختمان های فعلی دانست که برای اهداف مختلفی نظیر عایق کاری، زیبایی، تزیین، مقاومت بیشتر و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموع این مزایا در کنار هم دیگر باعث شده تا انواع مختلفی از پلاستر ساختمانی ایجاد شود. با این اوصاف اغلب مردم اشراف دقیقی بر روی انواع پلاستر ساختمان ندارند.

همین مورد باعث می‌شود تا در پروسه خرید خود گزینه های اشتباهی را انتخاب کرده و در نتیجه در دراز مدت متحمل هزینه ها و زیان های بیشتری شوند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا مروری دقیق بر روی انواع پلاستر ساختمانی داشته باشیم. افزون بر این موارد ویژگی ها و مزایای هر کدام از آن ها را نیز خدمت شما عزیزان شرح می دهیم. بدون شک این موضوع می‌تواند فرآیند انتخاب و تصمیم گیری را برای شما عزیزان تسهیل نماید.

پلاستر چیست؟

متاسفانه اغلب افراد با شنیدن نام پلاستر دچار سردرگمی می شوند. در واقع آن ها ممکن است درک صحیحی از ماهیت پلاستر ها نداشته باشند. همین مورد باعث می‌شود تا سردرگمی های مختلفی دامن گیر آن ها شود. لذا بهتر است قبل از آشنایی با انواع پلاستر ساختمانی، ابتدا ماهیت آن ها را درک کنیم.
در حقیقت پلاستر دیوار ساختمانی به لایه های نازکی گفته می شود که بر روی بخش های داخلی یا خارجی دیوار سازه ها اعمال می شود. برای مثال لایه های گچی به عنوان پلاستر شناخته می‌شوند. آن ها عموماً جنبه زیبایی و تزئینی دارند. البته باید عنوان کنیم که هر کدام از آن ها مزایای دیگری هم دارند که موجب زیبایی، عایق سازی، مقاومت حرارتی و موارد مشابه می شود.

همین مورد هم سبب شده تا نفوذ این دسته از تولیدات در بین کاربران بود به روز افزایش پیدا کند. در مقابل تولید کننده ها نیز مدل ها و طرح های بیشتری را از آن ها ارائه داده اند. همین افزایش تنوع باعث شده تا کاربران بتوانند انتخاب هایی بسیار بهینه تری در این زمینه داشته باشند.

اندود پلاستر سیپورکس

پلاستر یا اندود پلاستر در شرکت سازه سبک آرسام شامل 2 محصول زیر است:

  • پلاستر زبره سیپورکس

    پلاستر زبره سیپورکس

    پلاستر سفید زبره سیپورکس یک اندود پایه سیمانی با چسبندگی بالا

پلاستر سفید زبره سیپورکس به عنوان لایه نهایی و یا لایه میانی بر روی لایه آستری به کار برده می شود. حداکثر ضخامت این لایه 5 میلی متر می باشد در صورتی که سطح زیر کار شاقول بوده، این پلاستر کاری می تواند به صورت لایه نهایی بر روی بلوک های AAC و یا سایر مصالح اجرا گردد.

  • پلاستر نرمه سیپورکس

پلاستر نرمه سیپورکس

پلاستر نرمه سیپورکس با بهترین کیفیت

پلاستر نرمه سیپورکس یک اندود پایه سیمانی است که با اضافه کردن مواد پلیمری، خواص چسبندگی آن افزایش و کارایی آن بیشتر می شود. از پلاستر نرمه به صورت یک یا چند لایه نازک و ضخیم به عنوان پوشش دیوار و سقف کاربرد دارد که می توان تمام سوراخ ها، ترک ها و فرورفتگی های ساختمان را پر کرد. از ویژگی ها یا امتیازات ویژه این پلاستر مناسب بودن برای هر نوع آب و هوا و مقاومت بالا در برابر ترک ساختمان اشاره کرد.

انواع پلاستر ساختمان

همانگونه که اشاره کردیم، وجود مزایا و تقاضای بالا برای پلاسترها موجب شده تا انواع گوناگونی از آن ها تولید شود. هر یک از این مدل ها دارای ویژگی های مختص به خود می‌باشند که می‌تواند آن ها را برای طیف خاصی از امور مناسب نمایند. ما در ادامه هر کدام از آن ها را برای شما عزیزان شرح داده و مروری هم بر روی مزیت های هرکدام داشته ایم که این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب های بهتری داشته باشید.

پلاستر گچی

پلاستر گچی را می‌توان به عنوان رایج ترین و البته محبوب ترین نوع پلاستر در صنعت ساختمان سازی کشور دانست. در واقع این ماده عموماً جنبه تزیینی داشته و می تواند جلوه ای زیبا و سفید به داخل خانه ها بدهد. البته باید این موضوع را بدانید که شکنندگی آن موجب شده تا غالبا در بخش داخلی خانه ها مورد استفاده قرار گیرد.

از طرفی دیگر به دلیل جاذب لک بودن این متریال، در هر فضایی مورد استفاده قرار نمی گیرد، چرا که غالب پلاستر گچی به رنگ سفید بوده و در معرض آلودگی، به سرعت کثیف می شود. البته این روزها این نوع پلاستر را در رنگ ها و طرح های دیگری هم تولید می کنند اما غالباً رنگ سفید در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای پلاستر گچی

پلاستر  گچی ویژگی ها و مزیت های منحصر به فردی دارد که باعث شده تا نفوذ بیشتری را در بین اغلب معماران به دست بیاورد. در حقیقت باید عنوان کنیم که این دسته از پلاستر ها به دلیل شکل ظاهری و یک دست خود، عموما برای افزایش زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. افزون بر این موارد، پلاستر گچی می‌تواند تا حدود زیادی مانع از انتقال صوت و حرارت شود.

همین مورد باعث شده تا معماران از آن برای افزایش میزان عایق صوتی و دمایی سازه ها استفاده نمایند.
مورد دیگری که پلاستر های گچی را محبوب کرده، رنگ سفید آن ها می باشد. در واقع رنگ سفید طبع خنکی دارد و تا حدودی باعث تعدیل دمایی داخلی خانه ها می شود. همین مورد نفوذ این دسته از پلاستر ها را در نقاط شرجی و ساحلی افزایش داده است.

پلاستر آهکی

پلاستر آهکی را می توان یکی دیگر از انواع لایه های اضافی دانست که بر روی دیوار خانه ها اعمال می شود. پلاستر آهکی تا حدودی مشابه پلاستر گچی می باشد. با این تفاوت که مقاومت نسبتاً بیشتری دارد. از طرفی دیگر سطح و پوشش ارائه شده توسط آن نسبت به مدل های گچی به مراتب بهتر می باشد.

این دسته از پلاستر ها در واقع از ترکیب آهک با آب و برخی ترکیباتی اضافه دیگر به دست می‌آید. غالباً این پلاستر هم به صورت لایه ای بسیار نازک بر روی دیوارهای خانه ها قرار می گیرد. البته نوع ماهیت و مقاومت آن ها در برابر آلودگی باعث شده تا برای محیط های کاری هم مناسب باشد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که پلاستر آهکی را می توان هم برای فضای سازه های مسکونی و هم صنعتی مورد استفاده قرار داد.

مزایای پلاستر آهکی

پلاستر های آهکی مزیت های مختص به خود را دارند که موجب شده تا در بین خریداران نفوذ بیشتری کسب کنند. این دسته از پلاستر ها غالبا پوشش بهتری را ارائه می دهند. از طرفی دیگر می توانند مانع از انتقال حرارت و صوت بشوند. افزون بر این موارد جنبه زیبایی این دسته از پلاستر ها نسبت به مدل های گچی بیشتر می باشد. همچنین اجرای آن ها نیز می‌تواند تا حدودی ساده تر باشد. مجموع این موارد در کنار هم دیگر نفوذ این دسته از پلاستر ها را هم افزایش داده است.

پلاستر سیمان

پلاستر ساختمانی

خرید انواع پلاستر ساختمان

پلاستر های سیمانی به عنوان دسته ای دیگر از انواع پلاستر های ساختمانی شناخته می شود که در بین ایرانیان محبوبیت بسیار زیادی دارد. در واقع اغلب بناهای ایرانی، از سیمان به عنوان پلاستر در بخشی از نمای خانه خود استفاده کرده اند. این موضوع می‌تواند در زیر لایه های دیگر یا به عنوان پلاستر اصلی مورد استفاده قرار گیرد. دلیل این موضوع را می توان قیمت مناسب، اجرای ساده و مزایای بی نظیر دیگر دانست.

در حقیقت سیمان به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از صنعت ساختمان سازی کشور ما شناخته می شود که به دلیل ماهیت منحصر به فرد خود می تواند طیف زیادی از مزایا را به دنبال داشته و ویژگی‌های بی‌نظیری را هم ارائه دهد. البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که سیمان جنبه زیبایی زیادی ندارد. به همین جهت است که برای بخش های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد سیپورکس: همراه ما باشید با خواندن مقاله بلوک سیمانی

مزایای پلاستر سیمانی

پلاستر های سیمانی دارای مزیت‌هایی قابل توجهی هستند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب کرده است. در واقع این دسته از متریال ها در برابر نفوذ رطوبت، صوت و حرارت عایق هستند. همین مورد هم سبب شده تا استفاده از آن ها برای محیط های خارجی ساختمان بسیار ایده آل باشد چرا که به سازگاری و البته بهینه تر بودن فضای داخل ساختمان ها کمک می کند.

افزون بر این موارد قیمت سیمان در مقایسه با مصالح هم رده بسیار پایین بوده و استفاده از آن هم بسیار ساده می باشد. به گونه ای که نیروی کار زیادی برای آن وجود داشته و افراد می توانند ساده ترین و البته سریع ترین حالت ممکن از آن استفاده نمایند. ترکیب کلی این عوامل باعث شده تا پلاستر سیمانی در مقایسه با سایر موارد نفوذ بیشتری در بین ایرانیان داشته باشد.

پلاستر آماده ضد آب

پلاستر آماده ضد آب یکی دیگر از انواع پلاست هادی مورد استفاده در کشور می باشد. البته باید عنوان کرد که این دسته از پلاستر ها عموما نفوذ کمتری در مقایسه با موارد دیگر دارند چراکه در مقایسه با آن ها عمر کمتری داشته و البته قیمت آن ها نیز بیشتر می باشد. این دسته از متریال ها عموما ترکیبات شیمیایی هستند که می‌توانند مانع از انتقال آب در شرایطی دمایی و فشاری مختلف شوند.

به عبارت ساده تر این نوع پلاسترها می تواند در فشار های مثبت و منفی مانع از انتقال آب شود. به همین جهت است که غالبا پلاستر آماده ضد آب را برای عایق کاری استخر ها، دیوار های زیرزمینی، حوضچه‌ها، ذخایر نفت و بنزین، پشت بام ها و موارد دیگر استفاده می کنند.

بیشتر بدانید: بلوک سبک

مزایای پلاستیک آماده ضد آب

پلاستر های آماده ضدآب هم مانند سایر محصولات هم رده خود دارای مزیت های بی نظیری هستند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب کرده است. شاخص ترین و مهم ترین مزیت این دسته از پلاستر ها ضد آب بودن آن ها می باشد. از طرفی دیگر این پلاستر ها در برابر فشارهای مثبت و منفی، تابش نور آفتاب، خوردگی های مختلف و موارد مشابه دوام بالایی دارند.
افزون بر این موارد پلاستر ضد آب خاصیت خود ترمیم شوندگی هم دارد و می تواند عمر بالایی را از خود نشان دهد. همین مورد هم  باعث شده تا این دسته از پلاستر ها به عنوان ترکیبی مناسب برای عایق بندی سازه ها در محیط های مرطوب شناخته شود.

سخن آخر
پلاستر ها را می‌توان یکی از مهمترین متریال هایی دانست که در صنعت ساختمان سازی ایران محبوبیت زیادی دارد. در واقع منظور از پلاستر، لایه های نازکی است که بر روی دیوارها و بخش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این لایه می تواند مزیت های مختلفی همچون عایق بندی، افزایش زیبایی، تزیین، مقاومت حرارتی و …به همراه داشته باشد.

مجموع این موارد در کنار هم دیگر باعث شده تا انواع مختلفی از پلاستر ساختمانی ایجاد شود.
ما در این مقاله محبوب ترین ها را برای شما عزیزان شرح دادیم. چنانچه به دنبال خرید انواع پلاستر ساختمانی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آن ها هستید می توانید با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آسان تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.