آیا زلزله را می‌ توان پیش‌ بینی کرد؟ مقیاس زلزله و اندازه گیری شدت زلزله- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
آیا زلزله را می‌ توان پیش‌ بینی کرد؟

آیا زلزله را می‌ توان پیش‌ بینی کرد؟

آیا زلزله را می‌ توان پیش‌ بینی کرد ؟ برای پاسخ به این سوال با سیپورکس همراه باشید تا به طور کامل با این محتوا آشنا شوید.

زلزله چیست؟

زلزله یکی از بدترین حوادثی است که اتفاق میفتد. همانطور که می دانید زمین‌ لرزه یا زلزله به لرزش ناگهانی پوسته‌ زمین گفته می‌ شود. علت وقوع آن نیز افزایش بیش ازحد فشار به طبقات درونی زمین است. این فشار به گسستگی در سنگ‌ های سطح زمین منجر می‌ شود که همراه با جابه جایی است. حتما اسم پیش لرزه و پس لرزه به گوشتان خورده است با ما همراه باشید تا به توضیح آن بپردازیم.
هنگامی که سنگ ها شکسته می شوند و آزاد شدن انرژی در زمین منجر به ایجاد لرزه‌ های کوچک و خفیفی می شود که در پی آن پیش‌ لرزه رخ می‌ دهد. پیش‌ لرزه قابل پیش‌ بینی نیست و نمی‌توان به واسطه‌ رخ دادن آن از زمان وقوع زلزله اطمینان حاصل کرد. اما به طور کلی می‌ شود آن را به عنوان یک هشدار در نظر گرفت. باید به این نکته توجه داشت که لزوما پیش‌ لرزه مقدمه‌ ای برای زلزله نیست و هر زلزله‌ ای هم دارای پیش‌ لرزه نیست. پس از وقوع زلزله، اغلب لرزه‌ هایی نه به شدت زمین‌ لرزه‌ اصلی اتفاق می‌ افتد که به این لرزه‌ ها پس‌ لرزه می‌ گویند. فرآیند زلزله شامل تمامی این مراحل یعنی پیش‌ لرزه، زمین‌ لرزه و پس‌ لرزه می باشد. زلزله‌ خیزترین منطقه در ایران منطقه‌ گسلی زاگرس است. زلزله باعث به‌ وجود آمدن گسل در سطح زمین می‌شود. این گسل‌ها خود به وقوع زلزله دامن می‌زنند، به همین دلیل یک ارتباط دوطرفه بین این دو وجود دارد.

آیا زلزله را می‌ توان پیش‌ بینی کرد ؟!!!

با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده در خصوص پیش‌ بینی زمین‌ لرزه‌ها، معمولا حدود پانزده پیش‌ نشانگر مد نظر گرفته می‌شود. مانند رفتار حیوانات، تغییر در سرعت امواج زمین‌ لرزه، تغییرات الکترومغناطیس زمین، تغییر در سطح آب چاه‌ها، چشمه‌ ها و میزان گاز رادون اما آیا زلزله را می‌ توان پیش‌بینی کرد؟ در برخی از زمین‌لرزه‌ها تعداد کمی از این پیش‌نشانگرها دیده شده است.
در حالی که در بسیاری از زمین‌ لرزه‌ها وجود هیچ یک از این پیش‌ نشانگرها گزارش نشده است. از این رو امکان پیش‌ بینی زمین‌ لرزه‌ها بر اساس این پیش‌ نشانگرها وجود ندارد. هیچ پیش‌ بینی چه از سوی مراکز مهم بین‌ المللی و چه از سوی پژوهشگران داخلی برای رویداد زمین‌ لرزه در تهران صورت نگرفته است. با وجود شناخت کامل گسل‌های تهران و پیرامون آن، و اطلاعات کامل آن ها، بهتر است واقع‌ بین باشیم.
ما در کشور و منطقه‌ ای لرزه‌ خیز زندگی می‌کنیم و لازم است زندگی در کنار گسل‌ ها را بیاموزیم. حداقل کارهایی که می توانیم برای مقاومت در برابر زلزله انجام دهیم، این است که برای ساختمان ها از بلوک های مقاوم مثل بلوک سبک سیپورکس استفاده کرد. بلوک سیپورکس، یکی از بهترین بلوک سبک است که وزن کمی دارند و در برابر زلزله بسیار مقاوم است. به این بلوک سبک سیپورکس، بلوک aac به دلیل فرآیند اتوکلاو گفته می شود.
پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: بهترین بلوک

پیش بینی زلزله

آیا زلزله را می‌ توان پیش‌ بینی کرد ؟

آیا شدت زلزله قابل اندازه گیری است ؟!!

ریشتر واحد اندازه گیری زلزله است که بیانگر میزان انرژی آزادشده در کانون زلزله است. این مقیاس از کمتر از 3 ریشتر تا بیشتر از 8 ریشتر می باشد. زلزله هایی که کمتر از 3 ریشتر هستند، خیلی نامحسوس اتفاق میفتند که هیچ خسارت مالی و جانی ندارد. زلزله 6 تا 6.9 ریشتر قوی هستند که خسارت مالی و جانی در پی خواهند داشت که نمونه آن در سال 82 زلزله بم بوده که 6.5 ریشتر بود. شدت زلزله به 2 عامل مهم، یکی اندازه‌ گسل و دیگری میزان لغزش لایه‌ های پیرامون آن بستگی دارد که این 2 پارامتر قابل اندازه گیری نیستند. شدت زلزله را با داده های ثبت شده توسط لرزه نگار ثبت می کنند. باید همیشه آماده و مجهز بود تا در صورت بروز زلزله بتوان از خسارات و هزینه های سنگین مالی و جانی جلوگیری کرد. بنابرابن قبل از رخ دادن این رویداد باید همه جوانب را درنظر گرفت و مشکلات را به حداقل رساند. در این مقاله سعی شد مطالب مهمی که مربوط به زلزله و پیش بینی آن مربوط بود، صحبت شود. شما با در میان گذاشتن نظرات خود با ما باعث خرسندی ما خواهید شد و به بهبود کیفیت مطالب بعدی نیز کمک می کنید.

4.6/5 - (35 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.