انواع بلوک ساختمانی - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

به طور کلی بلوک های ساختمانی به دو دسته سفالی و سیمانی تقسیم شده‌اند که این بلوک های ساختمانی باربر نمی باشند و صرفا جهت پر کردن فضا و ساخت المان های غیرباربر استفاده می شوند، ما در این مقاله میخواهیم به ویژگی‌ها و مشخصات این بلوک بپردازیم تا به راحتی بتوانید مصالح مورد نیاز خود را انتخاب کنید، پس همراه ما باشید. بلوک سبک

انواع بلوک در صنعت ساختمانی

بلوک سیمانی

ساخت این گونه بلوک‌ها از سیمان و سنگدانه ‌هایی با طرح اختلاط مشخص و بسته به اینکه با چه استحکامی میخواهیم، ساخته شده است. بنابراین برای ساخت و سازهای خود که میخواهید از بلوک‌ سیمانی استفاده کنید، بهتر است با انواع بلوک ساختمانی آشنا شوید، تا بتوانید سازه خوبی داشته باشید. بخوانید: حوادث ساخت و ساز

بلوک سیپورکس

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک سیمانی

  • بلوک های بتنی توخالی

از این نوع بلوک‌ها بیشتر در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود، این بلوک‌ها از سنگدانه‌های سبک وزن ساخته شده است و به طور کلی یک چهارم حجم این بلوک‌ها حفره می‌باشد و در بعضی مواقع داخل این حفره‌ها را با مواد سبک وزن پر می‌کنند.به طور کلی بلوک تو خالی بتنی در دو نوع وجود دارد: یکی به صورت باربر و دیگری به صورت غیرباربر می باشد، همچنین ابعاد این بلوک‌ها به شرح زیر می باشد:
100x200x400mmو 200x200x400mm و 150x200x400mm از بلوک‌های بتنی توخالی بیشتر در ساخت دیوار باغ‌ها استفاده می شود.

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

  • بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده (AAC)

بیشتر مواقع بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده AAC با آجر مقایسه می شود که در مقایسه این دو باهم به این نتیجه رسیده شده که این بلوک و آجر از جهات زیای باهم تفاوت دارند. بلوک‌های بتنی اتوکلاو هوادهی در مقایسه با آجر از وزن کمتری برخوردار می باشد و همچنین ابعاد آن بزرگتر از آجر می باشد، ترکیبات این بلوک با آجر مشابه همدیگر می باشد اما به دلیل یک سری تغییرات در ساخت بلوک‌ها باعث شده که هزینه آن نیز کاهش یابد. و علاوه بر اینها استفاده از این بلوک‌ها باعث شده 10 تا 15 درصد از مصرف فولاد و بتن نیز کاهش یابد. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده از مزایای این گونه بلوک‌ها، از نظر زمان، مقاومت و سازگاری با سطوح مختلف در پروژه‌ها به ما کمک می کند.

  • آجر‌های بتنی

ساخت این آجرهای بتنی از خشت پخته شده یا بتن می باشد که معمولاً به صورت مستطیل‌های کوچک می باشد که به صورت منظم بر روی همدیگر قرار می‌گیرند تا یک دیوار بسیار مقاوم ساخته شود. و سازندگان می توانند از آجرهایی با رنگ های متفاوت استفاده کنند تا نمایی زیبا به بنای خود دهند، از این آجرهای بتنی بیشتر در نماها و نرده ها استفاده می شود.

  • بلوک‌های بتنی توپر یا سالید

بلوک‌های بتنی توپر نسبت به آجر های بتنی متراکم‌تر و بزرگتر می باشد، این بلوک‌ها جامد می باشد و همچنین برای قوی و سنگین بودن آن  از سنگدانه های طبیعی ساخته می شوند، و از این بلوک ها می توان در ساختمانهایی که دیوارهای آن باربر می باشد استفاده نمود، بلوک های بتنی توپر از نظر قیمت، وزن و مقاومت نسبت به آجرهای بتنی بیشتر می باشد.

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

  • بلوک‌های لیکا

بلوک‌های لیکا از ترکیب آب و سیمان با سنگدانه های سبک به دست می آید، و برای کاهش وزن این بلوک‌ها ریز دانه ها را از بتن حذف نموده که هوای بیشتر داخل آن است، بلوک لیکا چگالی ناخالص آن کمتر از 1100 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد و مقاومت بالای آن به این دلیل می باشد که ضخامت جداره آن از بلوک سیمانی بیشتر می باشد و می توان از آن به عنوان عایق استفاده نمود. از دیگر ویژگی های این بلوک می توان به وزن کم، عایق حرارتی و آتش بودن اشاره نمود. کاربردهای این بلوک در پارتیشن های داخلی، دیوار خارجی، سقف های سبک بتنی، دیوارهای دو جداره، عایق و ضد آتش می باشد.

  • بلوک سنگ فرش

این بلوک‌ها اصولا به صورت مستطیلی یا مربعی می باشد، کاربرد این بلوک ها در پارک‌ها، پیاده رو‌ها و در بعضی مواقع در پارکینگ ها می باشد و به دلیل این کاربردها مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند تا بتوانند هرگونه باری را تحمل نمایند.

انواع بلوک ساختمنی

انواع بلوک ساختمانی

بلوک‌های سفالی

نوع دیگر از بلوک های ساختمانی بلوک سفالی می باشد که وزن آن نسبت به بلوک های سیمانی کمتر می باشد، وزن بلوک سفالی 7 کیلوگرم اما بلوک سیمانی وزنی بین 11 تا 17 کیلوگرم می باشد، کاربرد اصلی بلوک سفالی در سقف‌های تیرچه می باشد. یلوک سفالی مزایایی را در خود جای داده که می توان به مقاومت آن در برابر آتش اشاره نمود.از معایب این بلوک‌های سفالی می توان به پرتی و شکستگی زیاد در زمان حمل و نقل اشاره نمود، این بلوک ها به دلیل داشتن حفره ها بتن‌ها به داخل آن نفوذ نموده و باعث کاهش سرعت در هنگام اجرا می باشد.

انواع بلوک سفالی

اجرای بلوک سفالی

بلوک لیپر

بلوک های لیپر را می توان یکی از انواع بلوک های ساختمانی محبوب دانست که کاربردها و البته مزایای منحصر به فردی دارد. در واقع این دسته از بلوک ها با توجه به ماهیت منحصر به فرد خود می توانند برای طیف زیادی از امور ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرند. در حالت کلی این دسته از بلوک ها با استفاده از پوکه صنعتی، سیمان و آب ایجاد می شوند. پوکه صنعتی غالبا به عنوان پرلیت هم شناخته می شود. این ماده، ساختاری متخلخل دارد و همین موجب شده تا بلوک های ساخته شده با آن مزایای بسیاری داشته باشد. برای مثال ساختار متخلخل آن باعث شده تا وزن کلی آنها به حداقل حالت ممکن برسد. از طرفی دیگر این ساختار موجب شده تا این دسته از بلوک ها بتوانند در برابر انتقال حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان دهند.
از دیگر کاربردهای این بلوک، مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی می باشد. به گونه ای که بلوک های لیپر می توانند در برابر آتش سوزی و شرایط نامساعد محیطی دوام بالایی از خود نشان دهند. همین مورد موجب شده تا تعداد زیادی از تولید کنندگان نسبت به ساخت و ایجاد این دسته از بلوک ها اقدام نمایند. این فاکتور در نهایت تنوع موجود در این حیطه را افزایش داده است. به گونه ای که این روزها، بلوک لیپرهای در ابعاد و اندازه های گوناگونی ساخته می شوند که هریک از آنها برای طیف خاصی از اقدامات مناسب هستند.

بلوک های clc

بلوک های clc را می توان به عنوان یکی دیگر از انواع بلوک های ساختمانی در نظر گرفت. در واقع این دسته از بلوک ها حاصل تزریق فوم به ساختار کلی بلوک های لیکا هستند. به عبارت ساده تر برای ساخت بلوک های clc، فوم را درون ترکیب سیمان و ماسه ریز دانه تزریق می‌کنند. این کار باعث می شود تا بتن به دست آمده دارای حباب های مختلفی شود چراکه ساختار خود فوم این حباب ها را ایجاد می کند. حباب وجود آمده در نهایت موجب کاهش وزن و البته مقاومت بالای این بلوک ها می شود. نکته قابل توجه این است که فوم به کار رفته موجب عایق حرارتی و صوتی می شود.
مازاد بر این مقاومت کلی بتن در برابر فشارهای خارجی و شرایط نامساعد جوی را افزایش می دهد. بر همین مبنا است که بلوک های clc می توانند به انتخاب بسیار مناسبی برای ساختمان سازی بدل شوند. نکته قابل توجه دیگری که در این میان وجود دارد، تنوع بالایی شکل و ساختار آنها می باشد. به گونه ای که این روزها بلوک clc بر مبنای شکل و طرح های گوناگونی ساخته می شود که هر کدام از آن ها برای کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک های گچی

بلوک های گچی را می توان یکی دیگر از انواع بلوک های محبوب در صنعت ساختمان سازی ایران دانست. این دسته از بلوک ها همانگونه که از نام آنها پیداست، با استفاده از گچ ساخته می شوند. این ساختار به آنها اجازه می‌دهد تا وزنی اندک و البته ساختاری زیبا داشته باشند. نکته قابل توجه در رابطه با بلوک های گچی، ساختار منحصر به فرد آن ها می باشد. به گونه ای که دارای فاق و زبانه هستند. این موضوع باعث می‌شود تا اجرای آن ها بسیار ساده تر باشد.

موضوع دیگری که بلوکهای گچی را نسبت به همتایان خود متمایز می‌کند، نحوه اجرای آنها می باشد. در واقع این دسته از بلوک ها را نمی توان با ملات های سنتی اجرا نمود. بلکه باید برای به کارگیری آنها از چسب مخصوصی استفاده نمود. این چسب در واقع ترکیبی از گچ و ماده ی چسبناک دیگری است که در نهایت اتصال بین بلوک های گچی را تسهیل می کند. این چسب بعد از استفاده، دوباره همرنگی بلوک می‌شود و این به نوبه خود باعث می شود تا ساختار به دست آمده از لحاظ ظاهری، زیبایی بسیار بیشتری داشته باشد.

بلوک گچی

انواع بلوک گچی

یکی دیگر از تمایزات منحصر به فردی که در رابطه با بلوک های گچی وجود دارد، تنوع رنگ آنها می باشد. در واقع شما می توانید این دسته از بلوک ها را در طرح ها و رنگ های گوناگونی در بازار بیابید. برای مثال می توان بلوک های گچی به رنگ زرد، قرمز، سبز و یا موارد مشابه تولید نمود. این موضوع به طراحان هم کمک می کند تا بتوانند بنای مورد نظر خود را مطابق با شکل و ساختار دلخواهشان ایجاد نمایند. این موضوع در نوع خود یک امتیاز بسیار منحصر به فرد برای آنها تلقی می شود.

نکات مهم برای انتخاب و خرید بلوک ساختمانی

همانگونه که تا به این لحظه مشاهده کردید، تعداد زیادی از انواع بلوک های ساختمانی در بازار ایران وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ویژگی ها و مزایای مختص به خود می باشد. بدیهی است که اگر قصد ایجاد یک سازه را داشته باشید، در میان انبوهی از بلوک ها دچار سردرگمی می‌شوید. این سردرگمی زمانی بیشتر می شود که بدانید هر بلوک هم دارای ویژگی ها و مزایای مختص به خود است که آن را نسبت به سایرین متمایز می کند. این موضوع در نهایت سردرگمی بیشتر شما را به دنبال دارد. ما در ادامه برخی از نکات مهم برای انتخاب و خرید بلوک سبک ساختمانی را خدمت شما عزیزان ذکر می‌کنیم که می‌تواند فرایند انتخاب و تصمیم گیری را برای شما ساده تر نماید.

نوع سازه شما

نوع سازه را می توان به عنوان مهمترین مولفه ای دانست که بایستی بر مبنای آن نسبت به خرید بلوک خود اقدام نمایید. برای مثال اگر قصد ساخت یک سازه چند طبقه با ویژگی های ضد آتش را دارید، بدون شک بلوک های سبک اتوکلاو شده می توانند بهترین انتخاب برای شما باشد چراکه مقاومت بالایی داشته و می‌توانند در برابر شرایط نامساعد نظیر زلزله و آتش سوزی، دوام بالایی از خود نشان دهند.

از طرفی دیگر این دسته از بلوک ها می توانند وزن کلی ساختمان شما را کاهش داده و از این طریق موجب افزایش مقاومت آن شوند. اجرای سریع تر و البته قیمت مناسب آن ها باعث می شود تا از لحاظ اقتصادی هم صرفه جویی مناسبی کرده باشید. در مقالب اگر قصد ایجاد سازه‌ای همچون پارکینگ یا خانه ای یک طبقه را دارید، می توانید از آجر سفالی هم استفاده کنید. البته در این حالت بلوک های سبک هم می توانند همچنان در اولویت افراد قرار گیرند. اما برای ساختمانهای چند طبقه بهتر است تنها این بلوک ها را در لیست خریدهای خود قرار دهید.

مهلت پروژه

مهلت به اتمام رساندن سازه یکی دیگر از مولفه هایی است که می تواند بر روی انتخاب و خرید بلوک توسط شما تاثیر مستقیمی بگذارد. در واقع بلوک هایی نظیر بلوک هبلکس و لیکا ابعاد بالایی نسبت به آجر و بلوک های سفالی دارند. بر همین اساس اجرای ساختمان به وسیله آن ها سرعت بیشتری دارد. مازاد بر این، اتصال بلوک های هبلکس و گچی توسط چسب، می تواند سرعت بسیار بالایی داشته باشد. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا فرایند ساخت و ساز به وسیله آنها بسیار سریعتر از سایر مصالح هم رده باشد. لذا اگر برای اتمام پروژه خود عجله دارید، بدون شک انتخاب بلوک های سبک اتوکلاو شده می تواند راهکار مناسب تری برای شما باشد. بلوک های هبلکس چیست؟

محل اجرای سازه

محل اجرای سازه یکی دیگر از مولفه های مهمی است که توانسته تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب افراد بگذارد. در واقع شما می بایست متناسب با محل سکونت خود نوع مصالح ساختمانی و بلوک خود را هم تغییر دهید. برای مثال در مناطق جنوبی کشور به دلیل هوای شرجی و دمای بالا، عموما استفاده از بلوک های آجری نمی تواند انتخاب مناسبی باشد. از طرفی دیگر در مناطق شمالی کشور هم به دلیل هوای مرطوب، استفاده از بلوک های گچی یا آهکی نمی تواند بازدهی مناسبی را برای شما ایجاد کند. لذا باید متناسب با محل سازه خود نسبت به انتخاب بلوک اقدام نمایید.

نکته قابل توجه این است که بلوک های سبک اتوکلاو شده می توانند در طیف زیادی از شرایط اقلیمی کشور ما قابل استفاده باشند. در واقع این دسته از بلوک ها به دلیل مقاومت در برابر انتقال حرارت، به انتخاب مناسبی برای شرایط مختلف کشور بدل می شود. برای مثال در شرایط جنوبی کشور، می تواند مانع از افزایش دمای فضای داخلی خانه شود. از طرفی دیگر در مناطق کوهستانی هم فضای داخلی خانه در فصول سرد سال را متعادل نگه می دارد. این موضوع به نوبه خود دلیلی برای نفوذ بیشتر این دسته از بلوک ها در میان خریداران شده است.

ملات لازم برای اجرا

نوع ملات لازم برای اجرای بلوک را می توان از مولفه های مهم دیگری دانست که می تواند تاثیر زیادی بر روی خرید بلوک قرار دهد. در واقع هر اندازه که اجرای یک نوع بلوک به ملات کمتری نیاز داشته باشد، بدون شک آن بلوک می تواند به انتخاب بهتری برای مشتریان بدل شود. باید عنوان کنیم که تقریباً تمامی بلوک ها با استفاده از ملات سنتی نظیر سیمان اجرا می‌شوند.
اما بلوک های سبک اتوکلاو شده و بلوک های گچی به وسیله چسب مخصوص اجرا می شوند. این دسته از چسب ها عموما سرعت اجرای بسیار سریع تری دارند. مازاد بر این به دلیل تطابق و هماهنگی که با ساختار کلی بلوک دارند، می‌توانند به انتخاب ایده آل تری برای آنها بدل شوند. این موضوع در نهایت موجب می‌شود تا هزینه نهایی مشتریان کاهش پیدا کرده و البته سرعت اجرای پروژه آنها افزایش یابد. بر همین مبنا هم است که اغلب آنها توجه ویژه ای به نوع ملات لازم برای اجرا دارند.

خرید بلوک سبک ساختمانی

خرید و قیمت بلوک سبک ساختمانی

قیمت بلوک ساختمانی

شاید بتوان قیمت را به عنوان یکی دیگر از مهمترین مولفه هایی دانست که بایستی در زمان خرید بلوک به آن دقت زیادی داشته باشید. در واقع این روزها با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در کشور، اغلب مردم اولویت خود را بر روی انتخاب هایی با هزینه های کمتر قرار می دهند. این موضوع در رابطه با بلوک ها نیز صدق می کند. به گونه ای که هر اندازه قیمت یک دسته از بلوک ها کمتر باشد، می توان متوجه شد که این محصول به انتخاب ایده آل تری برای مشتریان بدل می شود. البته باید عنوان کنیم که قیمت بلوک ها به فاکتور های بسیار زیادی بستگی دارد. از جمله این مولفه ها می توان به ابعاد، ساختار، نوع بلوک، حجم خرید، کارگاه تولید کننده و موارد مشابه اشاره نمود.
اما در حالت کلی قیمت بلوک های آجری در مقایسه با سایر مصالح یادشده پایین‌تر می باشد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ابعاد آن ها نیز کمتر از آنان است. از طرفی دیگر مزیت های آجر در مقایسه با بلوک های اتوکلاو شده و بلوک های لیکا به مراتب کمتر می باشد. البته باید این مسئله را خاطرنشان کنیم که ابعاد هر بلوک بلکس یا لیکا می‌تواند معادل ۱۰ آجر باشد. بر همین مبنا بایستی قیمت یک بلوک هبلکس را با حداقل ۱۰ آجر مقایسه نمایید. در این حالت متوجه می شوید که قیمت آنها به مراتب کمتر از آجر ها می باشد. مازاد بر این، مزایا و ویژگی های آن ها هم بیشتر از آجر ها است. ترکیب کلی این موارد می تواند فرایند انتخاب را برای شما ساده تر نماید. با این اوصاف نباید از قیمت به عنوان مولفه های مهم برای خرید بلوک عبور کرد.

مرجع مناسب برای خرید بلوک ساختمانی

همانگونه که تنوع بلوک های موجود در بازار زیاد است، به همان اندازه هم تنوع فروشندگان و عرضه کنندگان افزایش پیدا کرده است. در واقع این روزها زیادی از کارگاه‌ها و فروشندگان نسبت به ارائه بلوک های مختلف اقدام نموده اند. این موضوع باعث شده تا رقابت مختلفی در بین آن شکل گیرد. مازاد بر این هر یک از این فروشندگان شرایط مختص به خود را دارند که باعث می‌شود تا عرضه توسط آنها متغیر باشد. برای مثال برخی از عرضه کنندگان به عنوان نماینده مستقیم کارگاه ها و شرکت ها شناخته می شوند.
از طرفی دیگر بسیاری از آنها هم خرید خود را در تیراژ بالا انجام داده و هزینه‌های نگهداری پایین‌تری دارند. ترکیب کلی این عوامل در کنار همدیگر موجب شده تا قیمت یک محصول بین عرضه کنندگان تغییر کند. این موضوع هم گاها موجب سردرگمی مشتریان می شود. ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی کرده ایم تا بهترین مدل های بلوک ساختمانی را با مناسبترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. لذا اگر شما هم به دنبال خرید بلوک سبک یا خرید هر نوع بلوک ساختمانی هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

انتخاب بهترین بلوک ساختمانی

جهت خرید بلوک‌های ساختمانی شما می توانید با مشاوران ما در شرکت سازه سبک آرسام در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین انتخاب در هنگام خرید بلوک های ساختمانی داشته باشید.
همراه ما با شید با صفر تا صد ساختمان سازی

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.