بتن ریزی سقف تیرچه بلوک - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک یکی از رایج ترین و گسترده ترین انواع سقف ساختمانی به شمار می آید. به گونه ای که امروزه شاهد استفاده از این نوع مصالح کاربردی در اغلب پروژه های ساختمانی متوسط و کوچک هستیم.

یکی از مراحل مهم در اجرای این نوع سقف نحوه بتن ریزی است. بتن ریزی سقف تیرچه بلوک مرحله مهم و اساسی باید مطابق با یکسری مراحل و نکات خاصی انجام شود. در واقع بتن ریزی باید توسط متخصصان حرفه ای و مجرب در این زمینه صورت گیرد.

مراحل مختلف بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت و ساز انواع ساختمان ها به شمار می آید. اولین مرحله از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک آماده کردن بتن می باشد. مواد سازنده بتن باید با دقت و به صورت درصدی ترکیب شوند.

بهتر است بدانید کم یا زیاد بودن هر کدام از مواد تشکیل دهنده بتن علاوه بر این که ایمنی ساختمان را زیر سوال می برد مشکلات زیادی نیز برای سازندگان به وجود می آورد. بتن از مواد مختلفی همچون سنگ آهک، ماسه، شن، سیمان، آب و دیگر مواد شیمیایی تشکیل شده است. بهتر است بدانید سیمان چیست و چگونه به وچود می آید؟

یک چهارم بتن را آب و سه چهارم باقی مانده آن را سنگ دانه ها تشکیل می دهد. این مواد باید به صورت تخصصی و با نسبت خاصی با یکدیگر ترکیب شوند. آرماتور بندی و قالب بندی دومین مرحله از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک می باشد. تعداد آرماتورها اغلب بر اساس عوامل و فاکتورهایی همچون محاسبه بار وارده بر پی، کیفیت زمین، تعداد طبقات و دیگر عوامل تعیین می شوند.

این مرحله باید توسط متخصصان و مهندسان حرفه ای انجام شود. وسط تیرچه ها باید با استفاده از بلوک پر شوند. این بلوک ها به عنوان عایق حرارتی شناخته شده اند. همچنین در چهار سمت تیرچه ها میلگردها قرار داده می شوند. قالب ها نیز بعد از انجام آرماتور بندی به طور کامل گذاشته می شوند. همچنین شمع ها در زیر تیرچه ها گذاشته می شوند.

وجود این شمع ها از ریزش سقف زیر بار بتن جلوگیری کرده و باعث ایجاد سطح اتکا می گردند. شمع ها از مصالح مختلفی همچون چوب، بتن و فولاد تشکیل شده اند. از شمع در واقع به منظور نگهداری سقف استفاده می شود.

بیشتر بدانید: مقایسه بلوک سیمانی با بلوک سبک سیپورکس

انجام بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

اجرای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

نگاهی بر دیگر مراحل بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بعد از اجرای مراحل آرماتور بندی و قالب گذاری باید بتن ها در جاهای مخصوص خود ریخته شوند. به منظور منتقل نمودن بتن می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش ها استفاده از دستگاه مونوریل است. همچنین برای این کار می توانید از پمپ کردن بتن یا سیستم آسانسوری استفاده نمود.

بهتر است بدانید بتن ریزی باید بدون هیچ گونه تاخیری و طی یک مرحله انجام شود، زیرا سقف ساختمان باید بدون هیچ  گونه ترک و به صورت یکپارچه اجرا شود. بتن ریزی در ستون ها معمولا به صورتی دستی یا با روش پمپ کردن بتن انجام می شود. این مرحله از بتن ریزی باید توسط متخصص و با دقت بسیار بالایی صورت بگیرد.

بیشتر بدانید: بلوک سقفی چیست؟

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

اجرای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

آشنایی با آخرین مرحله از بتن ریزی سقف

بهتر است بدانید آخرین مرحله از بتن ریزی مرحله متراکم سازی بتن می باشد. بعد از ریختن بتن بر روی سقف باید آن را با استفاده از یکسری روش های خاص یکدست و صاف نمود. همچنین در موقع ریختن بتن باید توجه داشته باشید که هوا بین لایه های بتن قرار نگیرد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز هوا در بتن استفاده از ویبراسیون یا صاف کردن بتن است.

بهتر است بدانید متخصصان متناسب با قطر بتن اغلب از دو روش برای ویبراسیون بتن های ساختمانی استفاده می کنند. در صورتی که قطر بتن ریخته شده کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد برای ویبره کردن آن از ماله سیپورکس استفاده می شود. اما اگر قطر بتن بیشتر از ۱۵ سانتی متر باشد باید جهت ویبره کردن آن از ویبراتور استفاده نمایید.

برای بتن ریزی و ویبره کردن سقف تیرچه بلوک می توان از ویبراتورهای فشاری، لرزشی و یا ترکیب هر دو استفاده نمود. این کار باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود، زیرا به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد. اگر این کار به صورت حرفه ای انجام نشود بافت بتن خراب می شود.

همچنین مدت زمان نیاز جهت خشک شدن بتن یک شبانه روز است. بعد از این که بتن ها ریخته شده خشک شوند قالب ها باید برداشته می شوند. همچنین بعد از این که قالب ها برداشته شدند باید رطوبت بتن نیز حفظ شود، این کار مانع از آسیب دیدگی ترک خوردن بتن می شود.

پیشنهاد سیپورکس: بتن چیست و  دلیل ایجاد ترک در بتن

نحوه اجرای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک چگونه انجام می شود

نگاهی بر مزایای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بهتر است بدانید در بتن ریزی مزیت ها و قابلیت های بسیار زیادی را به دنبال دارد. با استفاده از این روش بتن ریزی بهتر توزیع می گردد، از این رو به راحتی می توان از لرزش‌ های ساختمان جلوگیری نمود. از دیگر مزیت های اصلی و مهم بتن ریزی می توان به مقاومت بالای آن در برابر نیروی جانبی اشاره کرد.

این مقاومت اغلب به دلیل ایجاد کردن یک دیافراگم صلب ایجاد می شود. همچنین با بتن ریزی سقف تیرچه بلوک فولاد و یا آرماتور کمتری مصرف می گردد. این ویژگی باعث صرفه جویی در هزینه ها به طور قابل توجهی می شود. از دیگر ویژگی‌ ها و مزیت‌ های این نمونه از بتن ریزی عایق صوتی و حرارتی آن است.

از آن جا که این نوع بلوک ها توخالی هستند، نوعی عایق حرارتی و صوتی محسوب می شوند. همچنین با استفاده از این نوع بتن ریزی به طور چشمگیری می توان در قالب هایی که مربوط به زیر سقف هستند صرفه جویی کرد. حذف کردن بتن در ناحیه کششی از دیگر مزیت های مهم در سقف تیرچه بلوک به شمار می آید.

این مزیت ها و دیگر مزایا باعث شده است تا از این نوع سقف به طور گسترده ای در صنعت ساخت و ساز استفاده شود. اگر این نوع سقف توسط افراد  متخصص در این زمینه اجرا شوند کیفیت و ایمنی ساختمان نیز به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. بخوانید: مراحل اجرای تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بلوک سقفی سیپورکس و تفاوت آن با تیرچه بلوک

بهترین بلوک شناخته شده و استاندارد برای سقف انواع ساختمان ها، بلوک سیپورکس است. این بلوک سقفی به دلیل مواد اولیه ای که در تولید آن استفاده شده و مزایایی که دارد بسیار مقاوم و از نظر اقتصادی به صرفه است.

در سقف تیرچه بلوک هنوز هم از یونولیت استفاده می شود که ما اصلا توصیه نمی کنیم. یونولیت ایمنی و مقاومتی ندارد. در صورت آتش سوزی به سرعت می سوزد و اگر بخشی از آن به بدن انسان اصابت کند، امکان سوختگی تا استخوان ها هم وجود دارد.

در صورتی که بلوک سقفی سیپورکس عایق حریق است و به دلیل مقاومت بالایی که دارد، به عنوان مقاوم ترین بلوک ساختمانی محسوب می شود. علاوه بر مقاومت نداشتن یونولیت، از نظر اقتصادی هزینه بالایی نیز به همراه دارد. همچنین از مشکلات دیگر یونولیت این است که امکان سوراخ کردن و آویز کردن وسایلی مثل لوستر و … ندارد. اما در مقابل ار بلوک های سقفی به راحتی می توان سوراخ کاری انجام داد.

همراه ما باشید با: بلوک هبلکس چیست؟

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.