بررسی مزایای چسب بلوک هبلکس

مزایای چسب بلوک هبلکس

چسب بلوک هبلکس چیست؟

چسب هبلکس به صورت پودری در کارخانه تولید شده است و در بسته­‌های 25 کیلوگرمی بسته­‌بندی می­شود. استادکار برای پوشاندن فضای خالی بین بلوک هبلکس از مخلوط چسب پودری با آب (حدودا 6 تا 8 لیتر) استفاده می­کند. البته بسته­‌بندی 40 کیلوگرمی هم وجود دارد.

چسب بلوک هبلکس وزن سازه­ی نهایی را بالا نمی­برد و نقش موثری در حفظ وزن ساختمان دارد. در گذشته برای پوشاندن فضای خالی بین ابعاد بلوک هبلکس، از ملات سیمانی استفاده می­شد ولی امروزه چسب .پودری مخصوص روی کار آمده است. اصلی­‌ترین آیتمی که در صنعت ساخت و ساز و ساختمان­ سازی مورد توجه قرار گرفته است، سبک­‌سازی ساختمان می­باشد

استفاده از چسب هبلکس، مانع از افزایش وزن ساختمان می­باشد و در عین تامین ایمنی مورد نیاز، فوق­العاده سبک می­باشد. هر چند ملات سیمانی ایمنی ساختمان را حفظ می­کند ولی وزن ساختمان را بالا می­برد. ملات سیمانی هزینه بالاتری را می­طلبد ولی چسب پودری مخصوص انواع سایز بلوک هبلکس قیمت پایین­‌تری دارد.

اگر قصد تعریف چسب هبلکس را داشته باشیم، می­گوییم چسبی که به جای ملات سیمانی در دیوار چینی با بلوک هبلکس کاربرد دارد. چسب بلوک سیمانی نام دیگر این محصول می­باشد که ماده اتصال­‌دهنده­‌ چند منظوره می­باشد. چسب بلوک سیمانی بر پایه­‎‌‌ پلیمر ساخته شده است.

چسب بلوک سیمانی یا همان چسب پودری بلوک هبلکس، اتصال قوی و بادوامی را بین ابعاد بلوک هبلکس و هر بلوک بتنی دیگری ایجاد می­کند. اجرای دیوار چینی با بلوک هبلکس و استفاده از چسب پودری مخصوص، سرعت عملیات را بالا می­برد. این چسب از ترکیب سیمان، ماسه و مواد افزودنی چسبناک تولید شده که فقط کافی است یک لایه با ضخامت 3 میلی متر تا 5 میلی متر بر روی سطح بلوک هبلکس قرار بگیرد. در حالی که ضخامت ملات سیمانی می­بایست حدود 18 میلی متر از سطح بلوک را بپوشاند.

بیشتر بدانید: بلوک هبلکس چیست؟

بررسی مزایای چسب هبلکس در صنعت ساختمان ­سازی

این چسب برای اتصال بلوک سیمانی، بلوک سبک، بلوک هبلکس، CLC، AAC و سایر بلوک­های سبک و بتنی کاربرد دارد. یکی از اصلی‌­ترین مزایای این چسب، اتصال ابعاد بلوک هبلکس به یکدیگر با استفاده از کمترین مقدار ممکن است. برخلاف آن که آماده‌­سازی ملات سیمانی زمان­‌بر می­باشد، آماده‌­سازی مخلوط چنین چسبی در زمان کوتاهی انجام می­شود. از این رو، اجرای ساختمان­سازی و ساخت و ساز در کوتاه­ترین زمان ممکن صورت می­گیرد.

دیوار چینی با بلوک هبلکس

کمپانی­‌های مختلفی هستند که در زمینه­ تولید چسب­های صنعتی اعم از چسب پودری بلوک هبلکس فعالیت دارند، از این رو، در بازار چسب صنعتی با برندهای مختلفی وجود دارد. یکی دیگر از مزایای چسب بلوک هبلکس تمیز بودن فضا و محیط کاری می­باشد.

استفاده از این چسب فوق­العاده ساده و آسان است و چون محیط را کثیف نمی­کند، محل کار را همیشه منظم و تمیز نگه‌ ­می­دارد. ضایعات چسب صنعتی بسیار ناچیز و تقریبا نزدیک صفر می­باشد. از مخلوط چسب بلوک هبلکس (همان چسب صنعتی) با آب در صنعت ساخت و ساز و ساختمان­سازی جهت صاف­کاری و پر کردن ناصافی­ های سطح انواع بلوک­های سبک سیمانی و بتنی استفاده می­شود. قیمت انواع چسب صنعتی برای ساخت و ساز مناسب می­باشد.

بررسی ویژگی­ های چسب بلوک هبلکس

پیش­تر اشاره کردیم که یکی از مزایای چسب بلوک هبلکس، چسبندگی فوق­العاده بالای این چسب صنعتی می­باشد. لایه نازکی که ابعاد بلوک هبلکس را پوشش می­دهد، در برابر فشار، مقاومت بالایی دارد. چسب پودری بلوک هبلکس از قبل آماده شده است و مواد اولیه با یکدیگر مخلوط شده­‌اند.

از این رو، به راحتی و سادگی می­توان از چسب صنعتی معرفی شده برای چسباندن بلوک­ها به یکدیگر استفاده کرد. پیشتر اشاره کردیم که ضخامت لایه چسب بلوک بتنی می­بایست 3 تا 5 میلی متر باشد ولی ضخامت لایه ملات سیمانی باید 18 میلی متر باشد. استفاده از چسب پودری بلوک بتنی هبلکس به صرفه­‌تر از ملات سیمانی است.

در زمان کوتاه، مقاومت کششی ایجاد شده در ابعاد بلوک هبلکس فوق­العاده بالا می­باشد. یکی از مزایای چسب بلوک هبلکس، خاصیت ضد ترک بودن آن، است که ترک مفاصل ساختمانی را برطرف و ترمیم می­کند. ناگفته نماند که چسب بلوک سیمانی یا همان چسب بلوک هبلکس عایق حرارت می­باشد و درزگیر قابلی است.

مزایای چسب بلوک هبلکس
قیمت چسب هبلکس

بررسی چگونگی استفاده از چسب صنعتی

مرحله اول: آماده­‌سازی سطح بلوک هبلکس

در ابتدا باید سطح بلوک هبلکس به خوبی تمیز شود. منظور از تمیز شدن سطح بلوک بتنی و سیمانی، پاک کردن سطح بلوک هبلکس از هر گونه گرد و غبار، روغن و چربی می­باشد. پایه­‌ای که روی آن چسب ریخته می­شود، بایستی پخته شده باشد. قبل از آن که بر روی سطوح بلوک هبلکس چسبی ریخته شود، بایستی ترک­ها، سوراخ­ها و حفره­ های موجود بر روی ابعاد بلوک هبلکس همگی اصلاح شوند و سپس چسب بر روی سطح ریخته می­شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن چسب با آب

چسب پودری بلوک هبلکس در بسته‌­های 25 کیلوگرمی بسته­‌بندی شده است که می­بایست با 6 تا 8 لیتر آب مخلوط شود. چسب پودری بلوک هبلکس در بسته­‌های 40 کیلوگرمی در بازار موجود می­باشد و نسبت ترکیب چسب پودری با آب می­بایست 20 درصد تا 30 درصد وزن چسب پودری می­باشد.

یعنی برای بسته­‌های 40 کیلوگرمی، 8 لیتر تا 12 لیتر آب لازم می­باشد. آب مورد نیاز مخلوط چسبی باید تمیز و آشامیدنی باشد. برای آن که چسب به صورت یکدست و یکنواخت تولید شود، از همزن مکانیکی استفاده می­شود. همزن مکانیکی، مخلوط چسب بلوک هبلکس را به خوبی ترکیب می­کند. زمان آماده‌­سازی چسب پودری کوتاه­تر از آماده­سازی ملات ماسه و سیمان می­باشد.

 

نحوه­ استفاده از مخلوط چسب بلوک آماده شده

استادکار با استفاده از ماله مناسب، لایه‌ای نازک به ضخامت 3 میلی متر تا 5 میلی متر را بر روی سطح سایز بلوک هبلکس می­کشد. نحوه­‌ی کار استادکار به این صورت است که استادکار ابتدا دور تا دور بلوک اول را با چنین چسبی (با ضخامت یکسان) می­پوشاند و سپس بلوک بعدی را قرار می­دهد. این گونه فضای موجود بین بلوک­ها پوشیده می­شود.

یکی از مزایای این چسب، مقاومت بالای لایه­‌ی نازک چسب می­باشد. اگر چسب بیش از حد بین بلوک­ها ریخته شود، اضافه­‌ی چسب از بین بلوک­ها خارج می­شود و می­بایست استادکار سریعا اضافه‌­ی خارج شده را تمیز کند. عملیات تمیزکاری باید بر روی تمام بلوک­های هبلکس بتنی انجام شود. گاها برخی از افراد استفاده از چسب بلوک سیلندر را پیشنهاد می­کنند ولی باید در جریان باشید که چسب سیلندر مناسب ترمیم آلومینیوم و سرسیلندر می­­باشد و کاربرد چندانی در ساخت و سازهای ساختمانی ندارد.

بررسی مقاومت فشاری بلوک سبک هبلکس

در سایر مقاله‌­ها راجب مزایای بلوک هبلکس صحبت شده است ولی در این مقاله قصد داریم راجب معایب بلوک هبلکس صحبت کنیم. بزرگ­ترین و اصلی‌­ترین عیب بلوک هبلکس، ضعف این بلوک­های بتنی در مقاومت فشاری می­باشد.

در اصل، بلوک هبلکس قادر به تحمل فشارهای جانبی نمی­باشد و در برابر فشارهای جانبی که از سمت مصالح ساختمانی دیگر وارد می­شود، مستحکم و پایدار نمی­باشد. بلوک هبلکس در زمینه­ مقاومت فشاری هیچ گونه پایداری ندارد. از این رو، نمی­توان از بلوک هبلکس برای دیوار چینی دیوارهای باربر استفاده کرد و تنها کاربرد بلوک هبلکس در دیوارهای غیرباربر داخلی، خارجی و پیرامونی است.

گاها استادکار از چند ردیف بلوک هبلکس برای دیوار چینی استفاده می­کند که این کار اصلا اصولی نیست. چرا که هزینه­ نهایی ساخت و ساز افزایش می­یابد و از طرفی، فضای مفید ساختمان کاهش می­یابد. دیوار چینی با ضخامت بالا یا چیدمان چند ردیف بلوک هبلکس، به هیچ عنوان پیشنهاد اصولی و اساسی نیست.

اتصال بلوک هبلکس به سازه­ های ساختمانی

یکی دیگر از معایب بلوک هبلکس در دیوار چینی با بلوک هبلکس، عدم اتصال مناسب بلوک بتنی به سازه می­باشد. انعطاف­ پذیری و صلبیت این بلوک در مقایسه با پنل­‌های سه بعدی فوق­العاده پایین و کم­تر می­باشد. از این رو، اتصال­‌پذیری ابعاد بلوک هبلکس با سازه‌­ها کم­تر می­باشد. متاسفانه نتیجه‌­ پایین آمدن مقاومت سازه­ی ساخته شده در برابر فشار و بار مصالح ساختمانی موجود، همین موضوع مطرح شده، می­باشد.

بررسی هزینه­ نهایی پروژه با استفاده از بلوک و چسب هبلکس

هزینه­ خرید بلوک هبلکس برای پروژه‌­های ساخت و ساز در صنعت ساختمان­سازی فوق­ العاده بالا است. تقریبا می­توان ادعا کرد که قیمت بلوک هبلکس سه برابر سایر بلوک ­های بتنی سبک وزن می­باشد. ولی با توجه به آن که استفاده از بلوک هبلکس برای چینش دیوارهای داخلی، خارجی و پیرامونی باعث کاهش میزان فولاد مصرفی می­شود و نیاز پروژه به گچ و خاک را به صفر می­رساند،

می­توان گفت هزینه­ نهایی پروژه کاهش می­یابد. علت اصلی گران بودن بلوک هبلکس وجود عناصر معدنی از جمله سیلیس در ترکیبات آن است. استخراج و فرآیند تولید و آماده­‌سازی زمان­بر و هزینه‌­بر می­باشد و موجب افزایش قیمت انواع بلوک هبلکس می­شود.

تولید زمان­بر متریال هبلکس

پیش­تر اشاره کردیم که مواد اولیه بلوک هبلکس همگی معدنی هستند و استخراج می­شوند. سیلیس و آلومینیوم به کار رفته در بلوک هبلکس طی فرآیند طولانی مدتی استخراج می­شوند و برای بهره­‌برداری آماده می­شوند. از طرفی، ترکیب و مخلوط این مواد به منظور متخلخل‌­سازی و قالب ­بندی بلوک هبلکس زمان­بر می­باشد.

عملیات اتوکلاو کیک هبلکس هم نیازمند زمان می­باشد. بلوک­ های سبک در فرآیند تولید، هزینه‌­بر و زمان­بر هستند و نیازمند چندین نفر نیروی کار می­باشد. ناگفته نماند که مزایای این بلوک به قدری مهم و ویژه هستند که معایب آن را پوشانده‌­اند و توجه بسیاری از سازندگان ساختمانی را به خود جلب کرده‌­اند.

بلوک هبلکس دارای تنوع بالایی در ابعاد و سایز می­باشد و خرید آن بایستی از مراکز معتبر صورت گیرد. برای راهنمایی بیشتر می توانید با مشاوران سیپورکس به شماره 02188780480 در ارتباط باشید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *