برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس

برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس

بلوک سبک چیست؟

ساده‌­ترین تعریفی که می‌­توان برای بلوک سبک ارائه داد، بلوکی است که از ترکیب ماسه ریز دانه، سیمان و پوکه­‌های معدنی با آب تولید و ساخته شده است. بلوک سبک انواع و اقسام گوناگونی دارد که این تفاوت­ها به دلیل اختلاف در میزان ترکیب­ها به وجود آمده است.

علت اصلی سبک بودن بلوک­های ساختمانی، تخلخل و فضای خالی موجود در داخل بلوک می­باشد که این تخلخل­ها توسط حباب­‌های کوچک هوا در بافت بلوک ساختمانی ایجاد شده است. فرقی ندارد که درصد ترکیبات عناصر موجود در بلوک ساختمانی سبک وزن، چه مقدار باشد، در کل وجود هوا در بافت بلوک سبک ثابت می­باشد. علت نام­گذاری بلوک­های سبک، همین امر می­باشد.

بلوک سبک، جدیدترین مصالح ساختمانی می­باشد که صنعت ساخت و ساز و ساختمان­‌سازی را دوچار تحول و دگرگونی کرده است. همان طور که از اسم این بلوک­ها پیداست، وزن آن­ها فوق‌­العاده پایین می­باشد و جزو مصالح ساختمانی کم­ وزن محسوب می­‌شوند.

علاوه بر وزن پایین انواع بلوک سبک، ویژگی­‌های دیگری هستند که این مصالح را محبوب کرده‌­اند، به نحوی که جایگزین مصالح ساختمانی سنتی شده‌­اند. امروزه، اکثر مهندسان و معماران از بلوک­های سبک استفاده می­کنند و ترجیح می­دهند از این بلوک­ها و مزایای آن­ها بهره­‌مند شوند.

دیوار چینی با بلوک هبلکس (که نوعی بلوک سبک می­باشد)، پر کردن کف سازه، ساختن سقف، ایجاد شیب در بخش­‌هایی از ساختمان و ساخت دیوار داخلی، خارجی و پیرامونی از نمونه‌­ها­ی بارز کاربرد بلوک سبک در ساختمان­‌سازی می‌­باشند. بسته به نوع بلوک و ترکیبات آن، کاربرد دقیق بلوک­های ساختمانی مشخص می­شود.

انواع و اقسام بلوک سبک که در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند، ویژگی­‌هایی از جمله عایق حرارت (سرمایشی و گرمایشی)، عایق صوت، دوست­دار محیط زیست، سرعت بالای نصب و اجرا، هزینه‌­ی حمل و نقل پایین، به صرفه بودن در ساخت (هزینه­‌ی نهایی ساخت پایین است) و ایمنی در برابر زلزله دارند.

آشنایی با انواع بلوک سبک در بازار

  • بلوک سبک گازی

بلوک هبلکس نوعی بلوک سبک گازی می­باشد که از سیمان، پودر آلومینیوم و پودر سیلیس ساخته شده است و چون از مواد معدنی می­باشد، قابل بازیافت هم است. بلوک­های سبک گازی فوق­‌العاده کم­ وزن و مستحکم و مقاوم می­باشند. بلوک سبک گازی مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و طبیعی دارد و برای ساخت و ساز در هر منطقه­‌ای با هر آب و هوایی مناسب می­باشد.

اره برقی سیپورکس

اره برقی سیپورکس
کار با اره برقی سیپورکس

بلوک سبک گازی دو نوع می­باشد، یکی اتوکلاو شده و دیگری غیراتوکلاو شده. بلوک سبک گازی اتوکلاو شده را به اختصار با AAC و بلوک سبک گازی غیراتوکلاو شده را به اختصار با NAAC می­شناسند. بلوک هبلکس از نوع بلوک­های سبک گازی اتوکلاو شده (AAC) می­باشد. بخوانید: اتوکلاو چیست؟

  • بلوک هبلکس

یکی از انواع بلوک سبک، بلوک هبلکس می­باشد که با تکنولوژی روز دنیا طراحی و تولید شده است. تفاوت اصلی بلوک هبلکس با سایر بلوک­های سبک در نحوه­‌ی عمل­ آوری مخلوط مواد اولیه می­باشد. دستگاه اتوکلاو تحت حرارت 200 درجه سانتی­گراد و فشار 12 اتمسفر فعالیت می­کند.

بلوک هبلکس علاوه بر آن که تمام ویژگی­‌های بلوک سبک که در فوق ذکر شده را دارا می­باشد، انعطاف­پذیری بالایی دارد و در برابر فشار مصالح ساختمانی سنگین وزن مقاوم است. دیوار چینی با بلوک هبلکس در برابر آتش­‌گرفتگی و سرمازدگی مقاوم می­باشد. استفاده از بلوک هبلکس تا حد زیادی هزینه­‌های نهایی پروژه را کاهش می­دهد، از این رو، بلوک هبلکس مورد توجه بسیاری از سازندگان و پیمان­کاران ساختمانی قرار گرفته است.

بیشتر بدانید: بلوک هبلکس چیست؟

  • بلوک سبک صنعتی یا بلوک لیکا

بلوک سبک صنعتی از مخلوط سیمان و آب ساخته شده است. بافت بلوک سبک صنعتی همانند سایر بلوک­های سبک دارای حفره­‌ها و تخلخل­های هوایی می­باشد. عمدتا مهندسان از بلوک لیکا (بلوک سبک صنعتی) جهت چینش دیوارهای بیرونی، سقف و نمای ساختمان استفاده می­کنند.

آشنایی با سایر بلوک­ های سبک موجود در بازار

  • بلوک سبک سه جداره

بلوک سبک سه جداره اصولا برای ساخت دیوارهای بیرونی (خارجی) کاربرد دارد. این نوع بلوک سبک وزن از ترکیب انواع پوکه‌­های معدنی با آب و حباب­های هوا ساخته شده است.

  • بلوک سیمانی

بلوک سیمانی از ترکیب سیمان و ماسه با آب ساخته شده است و همانند سایر بلوک­ های سبک در بافت خود دارای تخلخل می­باشد. مقاومت بلوک سیمانی نسبت به سایر بلوک­های سبک (بلوک سبک گازی، بلوک هبلکس، بلوک سبک گازی، بلوک لیپر و بلوک سبک سه جداره) که باربر هستند، فشار کمتری را تحمل می­کند.

  • بلوک لیپر

بلوک لیپر یکی از انواع بلوک سبک ساخته شده می­باشد که از دانه­‌های صنعتی پرلیت، پوکه اسکوریا و پومیس ساخته شده است. عمدتا از بلوک لیپر در ساخت تیغه­‌های جداکننده فضا، تیغه­‌های داخلی و دیوارهای غیرسازه­ای استفاده می­شود. نسبت به سایر بلوک­های سبک که به ترتیب در فوق معرفی شدند، بلوک سبک لیپر مقاومت بالایی در برابر حرارت (آتش) دارد.

معرفی اره برقی سیپورکس

برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس
میز اره برقی

در گذشته برای اره کردن بلوک­های ساختمانی از اره­‌های دستی استفاده می­کردند ولی امروزه، اره‌­های برقی جایگزین شده­‌اند. اره دستی مشکلات عمده ­ای از قبیل زمان­‌بر بودن، هزینه‌­بر بودن و نیازمند بودن به نیروی انسانی داشت.

ولی اره بری سیپورکس دارای تیغه­‌های تیز و قوی می­باشد که مشکلات عمده­‌ی اره دستی را برطرف کرده است. بلوک ساختمانی سرسخت و محکم می­باشد و اره دستی به سختی در آن نفوذ می­کند. در عوض اره برقی سیپورکس به راحتی در بافت بلوک ساختمانی نفوذ می­کند.

برش بلوک ساختمانی با اره برقی سیپورکس دیگر زمان­بر و هزینه‌­بر نیست و در مدت زمان کوتاهی صورت می­گیرد. اره برقی سیپورکس توسط فردی با قدرت جسمانی بالا صورت می­گیرد و می­بایست شخص علاوه بر قدرت جسمانی بالا، تمرکز بالایی هم داشته باشد تا در هنگام بریدن بلوک ساختمانی، آسیبی نبیند و به بلوک آسیبی نرساند.

دیوارهای داخلی، خارجی و یا پیرامونی نیازمند تعداد مشخصی از بلوک سبک هستند که گاها تعداد آن­ها رند و مشخص نیست و نیازمند بلوک­های کم­تر از یک واحد هستیم. از این رو، ابعاد بلوک هبلکس مورد نیاز پروژه توسط مهندس مشخص می­شود و با اره برقی سیپورکس برش می­خورد.

عملیات برش بلوک سبک ساختمانی بایستی مطابق با سایز و ابعاد مشخص شده، برش بخورد. اگر بلوک مطابق اندازه و سایز تعیین شده، برش نخورد، عملا بلوک ساختمانی به درد نمی­خورد. پس در این شرایط استادکار می­بایست بلوک دیگری را برش دهد و بلوک قبلی را به عنوان ضایعات ساختمانی دور ریزد.

برش بلوک هبلکس با اره برقی سیپورکس فوق­‌العاده ساده و راحت می­باشد و توسط استادکار انجام می­شود. تمام اره برقی­های سیپورکس دارای مشخصات فنی مشابه و نزدیک به یکدیگری هستند، فقط گاها در برخی از مشخصات دارای تفاوت و اختلاف می­باشند. برندهای سازنده اره برقی سیپورکس همانند هر وسیله­‌ی برقی موجود در بازار، دارای تنوع بالا است.

هدف استفاده از اره برقی سیپورکس چیست؟

هدف از برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس، سرعت‌­دهی به عملیات برش می­باشد. به نحوی که انواع بلوک سبک معرفی شده با دقت بالا برش بخورند و با نیروی کار اندک، عملیات برش انجام شود. میز برشی که زیر اره برقی سیپورکس قرار دارد، دارای چند طبقه می­باشد و اگر در هنگام برش، اضافاتی تولید شود، به زیر میز می­ریزد و جهت بازیافت و استفاده­‌ی دوباره کاربرد دارد.

اره برقی سیپورکس
مشخصات اره برقی سیپورکس

اره برقی سیپورکس مجهز به موتور القایی AC می­باشد که فوق‌­العاده بادوام و مقاوم است و حتی اگر به صورت منظم رگلاژ نشود، باز هم قادر به فعالیت می­باشد. گزارشات حاکی از آن است که اره برقی سیپورکس نیازی به تعمیر و نگه­داری منظم و مداوم ندارد.

میز و خود اره برقی سیپورکس که بر روی میز قرار دارد، فضای زیادی را اشغال نمی­کند و می­توان با هر وسیله­‌ی نقلیه‌­ای آن را بارگیری و جابه­‌جا کرد. جا دارد بگوییم که ابعاد کلی این دستگاه معادل 1270×800×955 میلی متر مکعب می­باشد. توان مصرفی اره برقی سیپورکس معادل 2200 وات می­باشد.

خرید و استفاده از اره برقی سیپورکس برای پروژه­‌هایی که از بلوک سبک به خصوص بلوک هبلکس استفاده می­کنند، ضروری و لازم است. هر چند برخی پروژه­‌ها هستند که بلوک­ها را به محل برش انتقال می­دهند و مجددا به محل پروژه ساخت و ساز می­رسانند. ولی این عملیات، زمان­بر و هزینه­‌بر است و توصیه نمیشود.

آشنایی با مشخصات اره برقی برش بلوک

اره برقی سیپورکس همراه با متعلقاتش، وزنی معادل 85 کیلوگرم دارد که در ابعاد 127×95.5×80 سانتی متر مکعب طراحی و ساخته شده است. موتور این اره برقی، اروپایی است و توان مصرفی آن در حد 2.2 کیلووات می­باشد. طول برش اره برقی سیپورکس معادل 635 سانتی متر و ارتفاع آن برابر 400 سانتی متر می­باشد.

سرعت برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس برابر 5 متر بر ثانیه می­باشد. جنس دندانه­‌های اره برقی سیپورکس از آلیاژ سخت می­باشد که فوق­‌العاده بادوام، باکیفیت و مقاوم است و حالا حالاها دچار آسیب و خرابی و کندی نمی­شود.

اندازه­‌ی میز برش اره برقی سیپورکس برابر 630×950 میلی متر مربع می­باشد که در هر دقیقه، 2850 دور می­چرخد. برش­های این اره برقی در زاویه­‌ی 45 درجه تنظیم شده است و هم 45- (پادساعت‌گرد) و هم 45+ (ساعتگرد) را پوشش می­دهد. عمق برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس برابر 41 سانتی متر یا به عبارتی برابر 410 میلی متر می­باشد.

ابزار برش اره برقی سیپورکس، زنجیر می­باشد که اندازه‌­ی آن 3.8 اینچ است. ناگفته نماند که هر کمپانی سازنده­ی اره برقی سیپورکس، تغییراتی در مشخصات آن ایجاد کرده است و بهتر است در هنگام خرید، مشخصات اره برقی سیپورکس مدنظر خود را چک بفرمایید و مطابق با نیاز خود خریداری کنید. اره برقی سیپورکس همانند هر وسیله‌­ی برقی، دارای ضمانت­نامه می­باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس

  1. حسام قادری گفته:

    سلام
    فقط خواستم بگم که ما از اره برقی شما برای برش بلوک هبلکس استفاده کردیم و خیلی خیلی راضی بودیم و واقعا تو پروژه ساختمانی که داشتیم کار مارو راحت کرده بود و پیشنهاد میکنم به کسانی که دارن از بلوک سبک هبلکس استفاده میکنن حتما برای برش بلوک سبک خود از این اره برقی استفاده بکنن واقعا کار شمارو راحت میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *