بلوک سقفی چیست؟ - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
بلوک سقفی چیست؟

بلوک سقفی چیست؟

مقدمه

بلوک سقفی یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که امروزه به طور گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این نوع بلوک یکی از مهم ترین تجهیزات سقفی در ساختمان ها به شمار می آیند.

بهتر است بدانید یکی از اصلی ترین و مهم ترین ارکان ها در ساختمان سازی مرحله اجرای سقف است، زیرا سقف تاثیر بسیار زیادی در ماندگاری، ثبات، استحکام و ایمنی ساختمان دارد. در گذشته اغلب افراد سقف خانه های خود را به صورت طاق ضربی ساخته‌اند، اما امروزه این سقف ها به دلیل داشتن معایبی همچون مقاومت کم در برابر طوفان و زلزله کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

به گونه‌ای که انواع مختلف این بلوک‌ها بهترین جایگزین برای این نوع سقف ها محسوب می شوند. استفاده از بلوک های سقفی تاثیر زیادی در کاهش وزن سقف داشته و یک نوع عایق حرارت و صوت محسوب می شوند. بلوک های سقفی دارای انواع مختلفی هستند که در این مطلب با این انواع مختلف آشنا خواهیم شد.

بلوک سقفی چیست؟

آشنایی با بلوک سقفی پلی استایرن

یکی از انواع بلوک های سقفی رایج و پر طرفدار بلوک پلی استایرن است. بهتر است بدانید بلوک سقفی پلی استایرن نوعی پلیمر مصنوعی می باشد. این نوع بلوک در رده  بلوک های سقفی مدرن قرار دارد همچنین بلوک سقفی از مزایای بسیاری برخوردار است.

این نوع بلوک ها به راحتی و آسانی قابل اجرا هستند. همچنین بلوک سقفی پلی استایرن دارای خاصیت ضربه‌ پذیری و ایمنی خوبی نیز می باشد. بلوک پلی استایرن از یک ماده پتروشیمی به نام مونومر استایرن ساخته شده است. این نوع بلوک به دلیل هزینه پایین و وزن سبک مورد استقبال بسیاری از ساختمان سازان و مهندسان قرار گرفته است.

همراه ما باشید با ابعاد استاندارد بلوک سقفی

در ضمن بلوک پلی استایرن به دلیل مزایای بسیار بهترین جایگزین برای بلوک های سقفی سیمانی و سفالی محسوب می شود. در ساخت این نوع بلوک از پلی استایرن انبساطی استفاده شده است. این نوع بلوک در چند نوع فشرده، مخلوط، معمولی و نسوز تولید و به بازار عرضه می گردد.

از بلوک پلی استایرن در ایجاد لایه ای به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود. این ماده به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند، چرا که قابل بازیافت است. همچنین استفاده از این نوع بلوک ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و مناسب می باشد. بلوک های پلی استایرن فاقد هر گونه مواد مخرب ارزان همچون سی اف سی ها هستند. این بلوک ها مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی و لرزش دارند.

نگاهی بر خصوصیات و مشخصات بلوک سقفی سیمانی

از دیگر انواع این نوع بلوک می توان به بلوک سیمانی اشاره کرد. بلوک سیمانی از ترکیب ماسه، آب و سیمان پرتلند درست می شود. این نوع بلوک معمولا به دو شکل تو پر و تو خالی تولید و به بازار عرضه می گردد. همچنین بلوک سیمانی دارای دو نوع سبک و سنگین می باشد.

ابعاد این نوع بلوک بر اساس ضخامت و فاصله بین تیرچه ها متفاوت می باشد. وزن بلوک های سیمانی اغلب بین ۸ تا ۲۰ کیلوگرم و عرض آنها بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است. این بلوک ها به هر اندازه که وزن بیشتری داشته باشند قادر خواهند بود فشار بیشتری را تحمل کنند.

بهتر است بدانید از این نوع بلوک تنها به عنوان قالب های دائمی و مصالح پر کننده استفاده می شود. همچنین قسمت زیرین این نوع بلوک به منظور انجام نازک کاری زیر سقف قابل استفاده می باشد. از تیغه های داخلی این نوع بلوک نیز جهت تقویت مقطع بلوک استفاده می شود.

بیشتر بدانید: انواع بلوک ساختمانی و بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بلوک سقفی چیست؟

آشنایی با انواع مختلف بلوک پوکه ای

در ساخت این نوع بلوک از ترکیب ریز دانه طبیعی یا مصنوعی و سیمان استفاده می شود. این نوع بلوک ها عایق گرما و سرما و صوت هستند. بلوک پوکه ای یا سبک دارای انواع مختلفی است. یکی از این انواع بلوک سبک لیپر می باشد.

بلوک سبک لیپر از ترکیب مواد مختلفی همچون دانه معدنی اسکوریا و پومیس، دانه صنعتی پرلیت، سیمان، آب، پلی پروپیلن و افزودنی های دیگر ساخته شده است. از دیگر انواع بلوک های سقفی سبک می توان به بلوک سبک هبلکس اشاره کرد. از مزیت های بسیار مهم این نوع بلوک کاهش مصرف مقاطع فولادی در سازه است.

بلوک سقفی سبک هبلکس را از ترکیب نمودن سیلیس، آلومینیوم، سیمان و آهک تولید می کنند. بلوک سبک لیکا از دیگر انواع بلوک های سبک می باشد که در ساختار آن از پوکه صنعتی لیکا استفاده شده است. از این نوع بلوک برای دیوارهای جدا کننده، سقف های سبک، دیوارهای داخلی و یا خارجی و نمای ساختمان استفاده می گردد.

بلوک سبک سه جداره نیز از دیگر انواع بلوک های پوکه ای است که بین جداره داخلی و خارجی جداره سومی قرار می گیرد. استفاده از بلوک سبک سه جداره کمترین میزان اتلاف انرژی در ساختمان را به دنبال دارد. همچنین در یک تقسیم بندی دیگر این نوع بلوک سقفی دارای دو نوع مختلف می باشد. نوع اول بلوکی است که با پوکه معدنی ساخته  شده و نوع دیگر نیز بلوکی است که با پوکه صنعتی ساخته شده است.

بلوک سقفی چیست؟

آشنایی با بلوک سقفی سفالی

بلوک سفالی از دیگر انواع بلوک سقفی است. این نوع بلوک را بعد از حرارت ‌دهی و پختن خاک و  قالب گیری آن درست می کنند. این نوع بلوک های سقفی از ابعاد یکسان و وزن پایین تری برخوردار هستند.

بهتر است بدانید وزن این نوع بلوک ها معمولا بین ۳ تا ۱۰ کیلوگرم است. همچنین عرض این نوع بلوک ها با عرضی معادل ۲۵ سانتی ‌متر تولید می شوند.  در ساختار این نوع بلوک ها یکسری شیارها نیز وجود دارند. وجود این شیارها میزان چسبندگی بلوک های سفالی را به طور قابل توجهی افزایش می دهند.

 بلوک های سفالی فضای بین تیرچه و بلوک را به بهترین شکل پر می کنند. این بلوک ها غیر قابل اشتعال و از جذب رطوبت بالایی برخوردار هستند. سطح آن‌ها معمولا شیاردار است تا میزان چسبندگی با بتن را افزایش یابد.

جذب این نوع بلوک ها نباید از ۲۰ درصد وزن آن ها بیشتر باشد. بهتر است از بین انواع مختلف بلوک سقفی مدل متناسب را با توجه به بودجه مالی خود و شرایط آب و هوایی منطقه محل زندگی خود انتخاب نمایید.

مطالب مفید: 10 نکته مهم برای مقاوم سازیساختمان در برابر زلزله

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.