مزایا و معایب بلوک لیکا

مزایا و معایب بلوک لیکا

بلوک لیکا را می‌توان به عنوان یکی از رایج ترین مدل های بلوک در صنعت ساختمان سازی ایران دانست که معماران و سازندگان توجه بسیار زیادی به آن دارند. این توجه به دلیل وجود ویژگی های منحصر به فرد در بطن این محصول می باشد که آن را برای انجام وظایفش ایده‌آل کرده است. با این اوصاف این بلوک هم مانند سایر دست سازه های انسان دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود می باشد.
اما متاسفانه بسیاری از خریداران با مزایا و معایب بلوک لیکا آشنایی ندارند. همین مورد باعث می‌شود تا نتواند به شیوه ای مناسب، تفاوت های این محصول با سایر محصولات هم رده را درک کنند. این به نوبه خود باعث می شود تا مشتریان در هنگام خرید دچار سردرگمی شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا مزایا و معایب بلوک لیکا را خدمت شما عزیزان ذکر کرده و مروری بر روی هر یک از آنها داشته باشیم. بدون شک این موضوع می‌تواند در خریدهای شما موثر بوده و تصمیم گیری های هوشمندانه تری را برای شما به ارمغان بیاورد. لذا اگر شما هم قصد خرید بلوک لیکا را دارید، حتما ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

بلوک لیکا چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به مزایا و معایب بلوک لیکا بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت این محصول آشنا شوید. بدون شرایط این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از مزایا و معایب آن داشته باشید. در حقیقت بلوک لیکا به دسته‌ای از بلوک های ساختمان گفته می شود که از ترکیب سبک دانه، سیمان و آب تشکیل می شود. این دسته از محصولات به دلیل ماهیت ساختاری خود، دارای وزن بسیار اندکی هستند.

مازاد بر این در ساخت این دسته از مصالح، ریزدانه های عادی سیمان حذف شده و این باعث می‌شود تا میزان تخلخل بلوک لیکا در مقایسه با مصالح هم رده بیشتر شود. این فاکتور به نوبه خود موجب عایق شدن آن در برابر صدا و حرارت خواهد شد. چنین خاصیتی بی نظیری باعث شده تا سازندگان، این دسته از محصولات را در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی تولید نمانید. در حال حاضر بلوک های لیکا در بیش از ۲۲ نوع تولید می‌شود. همین تنوع باعث شده تا این مصالح برای طیف زیادی از امور مورد استفاده قرار بگیرند. این به نوبه خود بسیار منحصر به فرد است.

مزایا و معایب بلوک لیکا

همانگونه که اشاره کردیم، بلوک های لیکا مانند سایر دست سازه های انسان دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود هستند. همین مورد هم باعث شده تا این تولیدات برای طیف مشخصی از امور مناسب باشند. با این اوصاف کم نیستند افرادی که هیچ گونه اطلاعی از این نقاط ضعف و قوت ندارد. این فاکتور به نوبه خود باعث می شود تا برای امور ساختمانی خود از مصالح اشتباهی استفاده کرده و یا هزینه‌های اضافی بر دوش آنها قرار بگیرد. ما در ادامه برخی از مهمترین نقاط ضعف و قوت بلوک لیکا را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنیم تا بتوانید به شیوه ای ساده جنبه های مختلف این محصول را درک کنید.

مزایا و معایب بلوک لیکا
قیمت بلوک لیکا

مزایای بلوک لیکا

بلوک های لیکا دارای طیف زیادی از مزایا است که باعث شده در طی چند سال گذشته نفوذ زیادی در صنعت ساختمان سازی ایران داشته باشد. برخی از این مزایا به شرح زیر می باشد.

بیشتر بدانید: تفاوت بلوک هبلکس و بلوک لیکا

وزن اندک بلوک نسبت به بلوک های سنتی

شاید بتوان وزن اندک را به عنوان یکی از مهم ترین و البته شاخص ترین نقاط قوت بلوک های لیکا دانست. در واقع این دسته از بلوک ها به دلیل برخورداری از سبک دانه ها، وزن بسیار کمتری دارند. برای ساخت این دسته از محصولات خاک رس عادی را در معرض حرارت قرار می‌دهند که همین مورد باعث منبسط شدن و بزرگ شدن آن میشود و به اصطلاح بدان لیکا گفته می‌شود. لیکا در حالت عادی وزن کم تری نسبت به خاک رس عادی دارد. چنین تمایز بی نظیری باعث می شود تا این دسته از محصولات در مقایسه با سایر مصالح هم رده وزن کمتری داشته باشند. همین مزیت باعث می‌شود تا در نهایت وزن کلی ساختمان کاهش پیدا کند که این موضوع برای افزایش مقاومت آن در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله بسیار حائز اهمیت است. البته باید بدانید که وزن بلوک لیکا نسبت به برخی از مصالح سبک نظیر پوکه بیشتر است. با این اوصاف وزن این محصولات در نوع خود بسیار ایده‌آل تلقی می شود.

نرخ فشردگی کم

تمام مصالح بتنی در اثر فشار و در طول زمان، فضای خالی بین خود را از دست داده و به نحوی فشرده می‌شوند. این فشردگی باعث بروز ترک خوردگی و ایجاد مشکلات بیشتر در بطن ساختمان می شود. بلوک های لیکا در مقایسه با سایر محصولات بتنی نرخ فشردگی بسیار کمتری دارند. همین مورد هم باعث شده تا این محصولات دارای مقاومت مکانیکی بالایی در برابر فشارهای عمودی باشند. این فاکتور به نوبه خود همان عاملی است که باعث شده تا این محصولات عمر بسیار زیادی داشته باشند.

عایق صدا

عایق بودن در برابر صدا را می توان یکی دیگر از شاخص ترین ویژگی هایی دانست که بلوک های لیکا از آن برخوردار هستند. در واقع این دسته از محصولات به دلیل داشتن تخلخل بالا می توانند مانع از انتقال صدا شوند. این فاکتور بی نظیر باعث شده تا این دسته از محصولات گزینه بسیار ایده آلی برای ساخت خانه های مسکونی باشند. این قابلیت بی نظیر باعث می‌شود تا صدای تولید شده در هر واحد تنها مختص به آن بوده و میزان آلودگی و مزاحمت های صوتی به حداقل مقدار ممکن برسد. البته لازم به ذکر است که عایق بودن این نوع بلوک ها نسبت به بلوک های aac مثل هبلکس و سیپورکس کمتر است.

بلوک عایق چیست؟

عایق حرارتی

عایق بودن در برابر حرارت را می توان یکی دیگر از مهمترین مولفه هایی دانست که موجب شده تا بلوک های لیکا در نوع خود بسیار منحصر به فرد باشند. در واقع این دسته از محصولات طی پروسه ساخت، در معرض حرارت بسیار بالایی قرار می‌گیرند. همین مورد هم باعث می شود تا به طور کلی در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. این فاکتور باعث شده تا بلوک های لیکا انتخاب مناسبی برای ساخت خانه های مسکونی باشند چراکه این فاکتور باعث می شود تا خانه های تولید شده به وسیله آنها در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد.

مزایا و معایب بلوک لیکا
قیمت بلوک لیکا

معایب بلوک لیکا

بلوک های لیکا همانند سایر تولیدات ساخت دست انسان، دارای معایب مختلفی هستند. این معایب موجب شده تا این محصولات برای طیف خاصی از ساختمان ها مناسب نباشد. برخی از این معایب به شرح زیر می باشد.

شکنندگی بلوک

شکنندگی بلوک های لیکا را می توان به عنوان شاخص ترین نقطه ضعف آنها در نظر گرفت. در واقع این دسته از محصولات به روش پخت در برابر نور خورشید تولید می شوند. این موضوع باعث می‌شود تا ساختار کلی آنها ترد و شکننده باشد. این شکنندگی مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود آورده است. برای مثال ایجاد ضایعات در فرآیند حمل و تخلیه بلوک یا اجرای بلوک یکی از این مشکلات است. از طرفی دیگر مشتریان نمی توانند به آسانی روی دیوار های ساخته شده به وسیله بلوک لیکا میخ یا جسم دیگری را نصب کنند. این به نوبه خود باعث می‌شود تا ضایعات و نتیجه هزینه های نهایی مشتریان بیشتر شود چراکه بلوک لیکا بعد از شکستن، عملا قابلیت استفاده ندارد. لازم به ذکر است که این دسته از محصولات نسبت به پوکه های معدنی مقاومت کمتری دارند.

افزایش هزینه ها

عموماً استفاده از بلوک لیکا می تواند هزینه های نسبتا بیشتری را برای سازندگان به همراه داشته باشد. در گام اول شکنندگی این محصولات باعث می‌شود تا ضایعات و پرتی زیادی داشته باشد. به ویژه اینکه بعد از شکستن عملا قابلیت استفاده از آن ها ممکن نیست. این مورد نخستین عاملی است که باعث می‌شود تا هزینه های نهایی مشتریان افزایش یابد. مورد دوم سختی در اجرا است. به عبارت ساده تر اجرای دیوارهای ساختمان ها به وسیله بلوک لیکا نیازمند نیروی انسانی بیشتری است. از طرفی دیگر کار با آنها تا حدودی نیازمند زمان بیشتر است.

برای سفید سازی این دیوارها بایستی حتماً یک لایه گچ و خاک یا دیگر بر روی آن اجرا شده و سپس سفید کاری آن انجام شود چرا که به طور مستقیم نمی توان بر روی آن سفید کاری را انجام داد. آخرین عاملی که هزینه را افزایش می دهد، پر کردن فضای خالی بلوک می باشد. در واقع برای عایق سازی بلوک های لیکا بایستی فضای داخلی آن ها به وسیله سنگ یا مصالح دیگر پر شود. این فاکتور به نوبه خود باعث می شود تا هزینه نهایی ساخت دیوار به وسیله بلوک لیکا افزایش یابد. مجموع این عوامل در کنار همدیگر موجب شده تا طیف زیادی از سازندگان این محصول را از لیست مصالح دلخواه خود حذف نمایند.

بیشتر بدانید: چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟

سخن آخر

بلوک لیکا را می‌توان به عنوان یکی از شاخص ترین مدل های بلوک در صنعت ساختمان سازی ایران دانست که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. البته این محصول هم دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود می باشد که موجب می‌شود تا برای طیف خاصی از مشتریان ایده آل باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر مزایا و معایب بلوک لیکا داشته باشیم. لذا اگر به دنبال کسب اطلاعات تکمیلی و یا خرید بلوک سیپورکس که نسبت به دیگر بلوک های سبک درجه یک هستند، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با بهترین بلوک

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

3 دیدگاه برای “مزایا و معایب بلوک لیکا

  1. زهرا کریمی گفته:

    چه خوب که مطالب هم از مزایا و هم از معایب گذاشته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *