میلگرد بستر چیست ؟ - نحوه اجرای میلگرد بستر - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
میلگرد بستر چیست ؟

میلگرد بستر چیست ؟

میلگرد بستر چیست ؟

در طی چند دهه گذشته، تکنیک ها و البته متریال های مختلف خلق شده است که در پروسه ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند موجب استحکام و افزایش مقاومت کلی آن شود. میلگرد بستر یکی از این نوآوری های جدید است که توانسته مقاومت کلی ساختمان ها در برابر زلزله را افزایش دهد. همین عامل باعث شده تا در طی چند سال گذشته، محبوبیت آن ها روز به روز بیشتر شود.

در واقع میلگردهای بستر می توانند با تکیه بر ساختار و ویژگی های منحصر به فرد خود، به سادگی مقاومت کلی دیوار شما در برابر زلزله و یا ضربات فیزیکی را افزایش دهند.

این موضوع در حالی است که هزینه آن ها اندک بوده و شیوه های بکارگیری آن ها در ساختمان هم ساده است. همین موضوع باعث شده تا در طی چند دهه گذشته، محبوبیت آن ها روز به روز بیشتر شود.

با این وجود کم نیستند افرادی که هنوز اطلاعات دقیقی پیرامون این متریال های بی نظیر ندارند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی ماهیت آن داشته و جنبه های مختلفش را برای شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر نمی‌دانید که میلگرد بستر چیست ؟ حتماً ما را تا انتها همراهی فرمایید.

ماهیت میلگرد بستر

میلگرد بستر به محصولاتی گفته می شود که غالبا از دو میلگرد موازی و شبکه‌ ای از مفتول ها در بخش میانی آن ها ایجاد شده است. این محصول در پروسه دیوارچینی مابین مصالح مختلف قرار گرفته و به وسیله ملات پوشانده می‌شود.

در این حالت میلگرد بستر به دلیل بدنه مستحکم خود، می تواند اتصال بین دو ردیف مصالح را افزایش داده و در نتیجه مقاومت آن در برابر زلزله و شرایط ناخواسته را بیشتر کند. همین مورد باعث شده تا در طی چند دهه گذشته، محبوبیت آن ها افزایش پیدا کند. البته باید عنوان کنیم که تاریخچه آن ها به دهه های گذشته محدود نمی شود، بلکه حدود دو قرن از ساخت آن ها می گذرد.

در حقیقت نخستین بار در سال ۱۸۱۳ میلادی بود که تعدادی از مهندسان آمریکایی موفق به ساخته میلگرد بستر شدند. کارایی بی نظیر این محصولات و البته مقاومت کلی آن ها در برابر ضربات مختلف باعث شد تا مهندسان استفاده از میلگرد بستر را برای مقاوم سازی دیوار ها در برابر زلزله الزامی بدانند.

این موضوع به نوبه خود مسیر رشد و پیشرفته میلگرد بستر ها را افزایش داد. به نحوی که در طی چند دهه گذشته، جای خود را در استاندارد ساختمان سازی بسیاری از کشورها نظیر کانادا، استرالیا و … پیدا کرده است. در ایران هم طی چند دهه گذشته، بخش زیادی از معماران نسبت به استفاده از این محصولات روی آورده اند. با این وجود بخش بسیار بیشتری هنوز در رابطه با آن اطلاعات کافی نداشته و ماهیت آن را درک نکرده اند.

ویژگی های میلگرد بستر

یکی از دلایلی که موجب محبوبیت روزافزون میلگرد بستر ها شده، ویژگی‌های ایده‌آل آن ها است. در واقع این محصولات دارای ویژگی ها و نقاط قوت منحصر به فردی هستند که آن ها را نسبت به همتایان شان متمایز کرده است.

همین عامل هم دلیلی بوده تا این محصولات بتوانند در طی چند دهه گذشته، رشد بالایی را میان ایرانیان تجربه کنند. یکی از شاخص ترین و البته مهم ترین ویژگی های میلگرد بستر، مقاومت بالای آن ها است.

این محصولات از متریال هایی نظیر فولاد ضد زنگ یا فولاد با روکش کربن ساخته می شوند. به همین جهت است که می‌توانند در شرایط بحرانی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. البته در میان این میلگردهای فولادی، شبکه هایی از مفتول‌ های باریک هم قرار داده می‌شود که متریالی مشابه دارند.

نحوه ساخت آن ها باعث شده تا محصولات یاد شده بتوانند ردیف های مصالح را به شیوه‌ای بهتر به همدیگر چسبانده و از بروز ترک در ساختار آن ها جلوگیری کنند. ویژگی دیگری که در این محصولات به چشم می خورد، مقاومت در برابر زنگ زدگی است.

همانگونه که اشاره کردیم، متریال سازنده این محصولات ضد زنگ بوده و همین باعث می‌شود تا ماده اصلی آن ها از شر خوردگی دور بماند. این موضوع همان چیزی است که اجازه می دهد تا طول عمر آن ها به حداکثر حالت ممکن برسد.

آخرین ویژگی که در میلگرد بستر ها به چشم می خورد، هزینه اندک آن ها در مقابله مقاومت بالای آن ها است. در حقیقت این محصولات می توانند مقاومت کلی دیوارهای شما را تا حد زیادی افزایش دهند. این موضوع در حالی است که هزینه آن ها نسبت به بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر اندک است. این مورد تاثیر چشمگیری در نفوذ بیشتر آن بین معماران داشته است.

لازم به ذکر است که اگر در ساخت سازه خود از بلوک سبک مانند بلوک هبلکس و یا بلوک سیپورکس استفاده می کنید، نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست. طبق استاندارد 2800 ساختمان به جای استفاده از وال پست یا میلگرد بستر از بست های مکانیکی یا بست اتصالات سیپورکس استفاده می شود.

میلگرد بستر

اجرای میلگرد بستر

کاربرد های میلگرد بستر

میلگرد بستر ها به دلیل ویژگی و مزایای منحصر به فرد خود، کاربرد های گوناگونی هم دارند. نخستین و البته مهم ترین کاربردی که برای میلگرد بستر ها لحاظ می شود، تقویت دیوارهای آجری و سفالی است. همانگونه که اشاره کردیم، این دسته از محصولات به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، می‌تواند ارتباط بین ردیف های مختلف یک دیوار را افزایش داده و به لطف ساختار آهنی خود، مقاومت بیشتری به آن ها ببخشند. همین مورد باعث شده تا در اغلب ساختمان های مدرن مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد دیگری که برای میلگرد بستر ها لحاظ می شود، افزایش طول دیوار است. در حقیقت طبق تجربیات به‌ دست‌ آمده، زمانی که طول دیوار های یک خانه از حد مشخصی نظیر ۵ متر بیشتر می شود، مقاومت آن ها در برابر زلزله کاهش می یابد.

به همین جهت است که اغلب معماران، ستون هایی را در فضای داخلی خانه ایجاد کرده و سعی دارند تا از این طریق طول دیوارهای میان آن ها را کاهش دهند. البته در حال حاضر و به لطف میلگرد بستر ها، چنین مشکلی رفع شده است. چرا که سازندگان می‌توانند به کمک این دسته از محصولات، دیوار های نسبتا طولانی با مقاومت بالا ایجاد کنند. بر همین مبنا استفاده از میلگرد بستر در پروسه دیوار چینی فضاهای بزرگ، کاربرد بسیار بیشتری به خود می گیرد.

تسهیل پروژه آجر چینی از دیگر کاربرد های میلگرد بستر ها تلقی می شود. در واقع یکی از مشکلات رایج در پروسه آجر چینی، عدم اتصال مناسب آجر ها یا عدم تقارن و بیرون زدگی در پروسه اجرای آن ها است. میلگرد بستر ها با توجه به ساختار دقیق و مسطح خود، می توانند از بروز هرگونه ناهماهنگی در پروسه دیوارچینی جلوگیری کرده و از این طریق به ایجاد نتایج بهتر در آن کمک کنند.

نحوه اجرای میلگرد بستر

نحوه اجرای میلگرد بستر ها یکی دیگر از موضوعاتی است که بیش از پیش موجب سردرگمی و مشتریان می‌شود. در واقع باید عنوان کنیم که این محصولات به دلیل تازگی خود در صنعت ساختمان سازی کشور، متخصصان اندکی دارد. بر همین مبنا طیف زیادی از بنایان، هنوز نحوه استفاده دقیق از آن را نمی دانند.

این در حالی است که نحوه بکارگیری آن ساده بوده و اغلب افراد بعد از یکبار استفاده، می تواند آن را به کار گیرند. در حالت کلی، روش اجرای میلگرد بستر به دو صورت عمودی و افقی است. در روش عمودی میلگرد بستر ها در بین ردیف های مصالح قرار گرفته و ملات و بر روی آن اعمال می‌شود. البته در این حالت باید اجازه حرکت آزادانه آرماتورها داده شود. لذا نباید دیوار ها را به صورت کامل تا سقف بالا ببریم.

بلکه بایستی قسمت انتهایی دیوار را توسط ناودانی به سقف متصل کرده و فضای خالی ایجاد شده را به وسیله سیمان یا بتن پر کنیم. در روش افقی، شرایط اندکی متفاوت است. در این حالت بایستی قسمت انتهای میلگرد بستر ها را به وسیله میخ یا پیچ و رولپلاک، به ستون متصل کنید. سپس باید ملات را بر روی آن استفاده کرده و ردیف بعدی از مصالح روی ملات بچینید. از طرفی دیگر بایستی قسمت های آن را خم کرده و به طرف بعدی ستون بچسبانید. البته برخی دیگر از بنایان روش دیگری برای انجام این کار دارند. آن ها در ردیف های پایینی، سوراخی را ایجاد کرده و سپس گیره یا قلاب میلگرد بستر را به آن متصل می کنند. در این حالت میلگرد بستر مورد نظر آماده استفاده است.

در نظر داشته باشید که باید ضخامت ملات به کار رفته، دو برابر ضخامت میلگرد باشد. برای مثال اگر ضخامت میلگرد مورد استفاده شما ۵ میلی متر باشد، بایستی حتماً ضخامت ملات مورد استفاده آن ۱۰ میلی متر باشد.

مازاد بر این، تعداد ردیف های به کار رفته برای میلگرد بستر هم یکی دیگر از موضوعاتی است که سازندگان را دچار سردرگمی می کند. در واقع آن ها نمی دانند که چه تعداد از ردیف ها را با استفاده از میلگرد بستر متصل کنند. در این زمینه باید عنوان کنیم که تعداد ردیف ها ارتباط مستقیمی با نظر معمار دارد. اما اغلب برای صرفه جویی در هزینه ها، سعی می کنند تا از اتصال تمام ردیف ها به وسیله میلگرد بستر خودداری کنند.

پیشنهاد سیپورکس : وال پست یا بست مکانیکی

سخن آخر

میلگرد بستر را می توان یکی از مهمترین ابزارهای ساختمان سازی در قرن حاضر دانست. به گونه ای که تعداد زیادی از معماران و بنایان، استفاده از آن را توصیه می کنند. با این وجود کم نیستند افرادی که با شنیدن نام آن دچار سردرگمی می شوند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور کاملی بر روی این محصول داشته و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان بیان کنیم. از طرفی دیگر ما چگونگی اجرای آن را هم برای شما شرح دادیم تا دیدگاه نسبتا دقیقی پیرامون آن داشته باشید. با این وجود اگر هنوز هم ابهامی در رابطه با آن داشته یا به دنبال خرید میلگرد بستر هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.