چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟ - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟

چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟

چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟ برای پاسخ به این سوال با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

برای اطلاع از مقاومت یک ساختمان به موارد زیر توجه کنید.

نوع اسکلت ساختمان

شکل ظاهری نما و داخل ساختمان هر چند نزد همه اهمیت دارد؛ ولی نباید در درجه اول گول ظاهر ساختمان را خورد. اگر شما با انواع اسکلت ساختمان آشنا باشید و بدانید ساختمان موردنظر از چه متریالی ساخته شده می توانید از درجه مقاومت آن در برابر زلزله تا حدودی آگاه شوید. اسکلت ساختمان می تواند فلزی، آجری، خشتی و… باشد. پس دانستن نوع اسکلت مقاومت یک ساختمان را مشخص می کند.

ابعاد و تعداد ستون های ساختمان

ارتباط ستون ساختمان با مقاومت

ستون ها باعث افزایش مقاومت ساختمان می شود.

یکی از مواردی که با آن می توان به سوال چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟ پاسخ داد، درنظرگرفتن ستون های ساختمان است. ستون های ساختمان مقاومت یک ساختمان را در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله افزایش می دهند. هر چه تعداد ستون ها در ساختمان بیشتر باشد، آن ساختمان مقاوم تر است.
نکته مهم: در اطراف یک ساختمان حداقل باید 3 ستون قرار داشته باشد. اما باز هم خیلی از افراد به دنبال داشتن سالن پذیرایی بزرگ و بدون ستون هستند که ما ذکر کردیم وجود ستون در ساختمان یعنی مقاومت بیشتر آن در برابر حوادث.

پیشنهاد سیپورکس مقاله: انواع ساختمان

استفاده از مصالح مرغوب و ارتباط آن با مقاومت ساختمان

کیفیت مصالح از مهم ترین فاکتوری است که در صنعت ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد. باید توجه داشت از مصالحی استفاده کرد که دارای بیشترین مقاومت باشد. انواع بلوک ساختمانی مانند بلوک سبک، بلوک بتنی و…  وجود دارند. حتما توجه داشته باشید که از بلوک عایق در ساخت و ساز استفاده کنید. عایق بودن نکته بسیار مهم و ضروری می باشد. برای اطلاعات بیشتر شما را به خواندن مقاله ” اهمیت عایق سازی ” دعوت می کنیم.
بلوک های سبک سیپورکس که اغلب با بلوک سبک AAC در بازار طرفداران زیادی دارند، پیشنهاد مناسبی هستند. این ” بلوک سبک ” مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد و به همین دلیل مورد استقبال خیلی خوبی قرار گرفته اند. علاوه بر این ” بلوک AAC ” عایق حریق است و در برابر آتش مقاومت بالایی دارد.
بهترین بلوک در حال حاضر برای داشتن یک ساختمان مقاوم، استفاده از بلوک سیپورکس است. این بلوک تحت عناوین مختلفی مانند بلوک هبلکس هم شناخته می شوند که تفاوتی با بلوک سیپورکس ندارد.
تنها فرق بلوک هبلکس با بلوک سیپورکس در برند تجاری آن می باشد و از لحاظ ساختار و کیفیت و مرغوبیت همانند یکدیگر هستند.
پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: تفاوت بلوک هبلکس و سیپورکس

چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟

استفاده از مصالح مرغوب برای افزایش مقاومت ساختمان

نکات مهم در مورد انتخاب ساختمان مقاوم

  • وزن ساختمان نباید خیلی زیاد باشد. بهتر است از لوازم و محصولاتی که وزن کم و سبکی دارند، استفاده نمود.
  • در ساختمان فلزی به دلیل ظرافت بیشتر، تیر‌ها می‌ توانند دیده نشوند، ولی برای تست آن ها، چند بار روی کف طبقه پرش کنید، اگر کف زیر پایتان لرزید بدانید آن ساختمان مقاومی نیست.
  • در ساختمان‌ هایی که دارای آسانسور هستند، دقت کنید که در چهار طرف آسانسور باید حداقل سه ستون وجود داشته باشد.
  • هرگز ساختمانی که عرض کمی داشته و طول آن زیاد است و بیش از ۲ طبقه بنا دارد را نه بخرید و نه اجاره کنید.
  • ساختمان‌ هایی که مربع شکل باشند و یا نسبت طول به عرض کمتری داشته باشند در مقابل زلزله با رعایت نکات دیگر مقاوم‌ تر هستند.
  • اگر ساختمان نوساز نیست، تاریخ ساخت بنا بسیار اهمیت دارد.
  • به طور کلی ساختمان‌ های قدیمی گلی و آجری یک یا چند طبقه با طاق ضربی (تیرآهن و آجر) که مربوط به سال های قبل از دهه 70 شمسی هستند، هیچ مقاومتی در مقابل یک زلزله ندارند.

بررسی میزان بار یک ساختمان

بررسی میزان بار یک ساختمان از دیگر مولفه های مهمی قلمداد می‌شود که می‌توان به وسیله آن میزان مقاومت یک ساختمان را تخمین زد. در واقع هر اندازه که یک بنا میزان بار کمتری داشته باشد، بدون شک مقاومت آن هم افزایش پیدا می کند. در این رابطه باید عنوان کنیم که بار کلی ساختمان ها در حالت عادی به دو بار زنده و مرده تقسیم می شود. منظور از بار مرده یا بار اساسی همان وزن کلی چارچوب و اجزای حیاتی ساختمان نظیر دیوارها و ستون ها می باشد که ثابت است. منظور از بار زنده هم افراد و المان هایی است که برای تزیینات و یا اموری تاسیسات ساختمان متصل می شود.

برای مثال یخچال، فرش، تلویزیون، مبل، افراد حاضر در ساختمان و… به عنوان بار زنده تلقی می شوند. در این میان هر اندازه که میزان این بارها کمتر باشد، وزن کلی ساختمان هم کاهش پیدا می کند. این کاهش وزن سبب می شود تا چهارچوب کلی بنا در اثر زمین لرزه ها و یا ضربات مختلف فرو نریزد. بدین منظور بایستی ابتدا نوع اسکلت را بررسی نمایید. عموما اسکلت های فلزی وزن کمتری در مقایسه با نمونه های بتنی دارند. اما غالبا مقاومت آن ها کمتر می باشد. لذا باید این فاکتور را در زمینه تخمین بار، فاکتور بگیرید. اما در رابطه با دیوارهای اصلی باید این موضوع را بدانید که غالبا از آجر، سفال یا بلوک برای دیوار چینی استفاده می شود.(بیشتر بدانید: اصول دیوار چینی) در این میان بلوک و سفال وزن کمتری نسبت به آجر و سنگ دارند. در میان انبوهی از مدل های سفال و بلوک باید عنوان کنیم که بلوک اتوکلاو شده وزن کمتری دارند.

 

خرید بلوک هبلکس

بلوک هبلکس را از کجا بخریم

در این میان اغلب ساختمان هایی که دیوار آن ها به وسیله بلوک سفید مانند بلوک سیپورکس اجرا شده، می توانند وزن کمتر و در نتیجه مقاومت بالاتری از خود نشان دهند. بعد از دیوارهای اصلی بایستی به کف و سقف هم دقت نمود. این روزها اغلب کف های ساختمانی به وسیله تیرچه و  فوم اجرا می شود. این روش نه تنها وزن را پایین می آورد، بلکه مقاومت زیادی را هم به همراه دارد. البته در این میان کم نیستند ساختمان هایی که سقف و کف آن ها به وسیله ای آجر یا مصالح سنتی بلوک سیمانی استفاده شده است. غالباً این شیوه اجرا وزن ساختمان را افزایش می‌دهد. لذا نمی‌توان آن ها را در لیست محصولات ایده‌آل دسته بندی نمود. آخرین مورد بررسی بار نمای ساختمان می باشد. در واقع شما باید افزودنی هایی که برای تزیینات در ساختمان شما استفاده شده است را به طور کامل بررسی نمایید.

برای مثال اگر نمای خارجی خانه به وسیله ای سنگ ساخته شده باشد، یقینا وزن کلی ساختمان بیشتر از حالت نرمال خواهد بود. در مقابل استفاده از کامپوزیت یا نمای بتنی می تواند وزن به مراتب کمتری داشته باشد. در فضای داخلی هم استفاده از روکش های کاغذی و یا pvc وزن مرده ساختمان را کاهش می دهند. اما پلاستر های گچی یا آهکی موجب افزایش بار ساختمان می شوند. این فاکتور در نهایت مقاومت ساختمان را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

برخورداری از المان های افزایش مقاومت ساختمان

برای تشخیص میزان مقاومت یک ساختمان بایستی به المان ها و تکنیک های افزایش مقاومت توجه ویژه ای داشت. در واقع این روزها تکنیک ها و روش های مختلفی برای افزایش مقاومت یک ساختمان خلق شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به ژاکت فلزی و بتنی، FRP ، دیواره های میانی مقاوم شده، لرزه گیرهای متنوع و… اشاره نمود. این المان ها صرفاً به منظور افزایش مقاومت در داخل یک بنا استفاده می شوند؛ لذا اگر ساختمان شما دارای هر یک از این موارد باشد، می‌توان به سادگی مقاوم بودن آن را تشخیص داد.

البته باید نحوه استفاده استاندارد سازی این المان ها هم توجه نمود. در واقع اگر این المان ها و امکانات به شیوه ای غیر استاندارد به کار گرفته شوند، در نهایت نتیجه معکوس را به همراه خواهند داشت. یعنی باعث کاهش مقاومت کلی ساختمان شما شده و یا در خوش بینانه‌ ترین حالت ظرفیت و گنجایش آن را کاهش می‌دهند. لذا بهتر است در زمان ساخت یک بنا یا خرید آن، توجه ویژه‌ای به این المان ها داشته باشید.

خرید بهترین مصالح برای افزایش مقاومت ساختمان

همانگونه که عنوان کردیم، استفاده از مصالح سبک نظیر بلوک های هبلکس و سیپورکس می تواند یکی از ایمن ترین روش ها برای افزایش مقاومت یک ساختمان باشد. به گونه ای که بسیاری از معماران این مسئله برای افزایش مقاومت کلیه ساختمان خود استفاده می کنند. لذا اگر شما هم به دنبال خرید بلوک هبلکس یا خرید بلوک سیپورکس برای افزایش مقاومت ساختمان خود هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.
در پایان باید گفت که شاید مطالب ذکر شده به تنهایی برای شناخت یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله کافی نباشند، ولی باید توجه داشت که مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله در همه جای دنیا امری نسبی است و شاید با مد نظر قرار دادن موارد فوق بتوان درصد این نسبت را به نفع سلامت افراد تغییر داد.
امیدواریم با خواندن این مقاله بدانید که چگونه باید از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟

همراه ما باشید با مقاله: بلوک هبلکس چیست؟

3.3/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟»

امید گفت:

ممنون از شما این مقاله خیلی مفید و کاربردی بود. فقط یک سوال برایم پیش آمد آیا راهکارهایی برای تشخیص این موارد در سازه ساختمانهای ساخته شده و یا چندسال ساخت هم وجود دارد یا خیر؟

سپاس از همراهی شما. در این خصوص با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

عایق کاری نما گفت:

میخواستم بدون برای مقاوم سازی بتن ساختمان چه عایقی باید داخلش ریخته بشه؟
ممنون میشم مهندس جواب،بدید.

لطفا با شرکت تماس بگیرید کارشناسان مربوطه راهنماییتون میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.