چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

بررسی مزایای دیوار چینی با بلوک هبلکس

ما در مقاله قبل مزایا و معایب بلوک هبلکس را برای شما بیان کردیم اکنون در این مقاله میخواهیم به چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس بپردازیم پس همراه ما باشید:

  • سبک وزن بودن

یکی از مزایای دیوار چینی با بلوک هبلکس، سبک وزن بودن  بلوک هبلکس  می­باشد. سبک بودن بلوک­های هبلکس منجر به کاهش وزن سازه­ نهایی می­شود. از طرفی، استفاده از انواع سایز بلوک هبلکس در صنعت ساختمان­ سازی، میزان فولاد مصرفی را تا 30% کاهش می­دهد. یعنی ساختمان تولید شده، سبک وزن خواهد شد، چرا که وزن فولاد مصرفی تا حد زیادی کاهش می­یابد. حالا چرا بلوک هبلکس؟

  • تحمل وزن و فشار بالا

بلوک هبلکس، علیرغم وزن پایینی که دارد، مقاومت بالایی دارد و قادر است وزن سایر مصالح ساختمانی سنگین وزن را تحمل کند. از این رو، تحمل وزن و فشار بالا توسط دیوار چینی با بلوک هبلکس قابل ستایش است. دیوارهای خارجی، داخلی و پیرامونی ساخته شده با ابعاد بلوک هبلکس می­توانند مصالح ساختمانی سنگین وزنی که در سقف به کار رفته ­اند را تحمل کنند.

  • ایمن در برابر زلزله و زمین لرزه

یکی از مزایای دیوار چینی با بلوک هبلکس، وزن نهایی سازه می­باشد که فوق­ العاده سبک است. مطابق آیین ­نامه شماره 2800 زلزله ایران، هر چه وزن ساختمان بیشتر باشد، میزان خرابی به جا مانده از زمین لرزه و زلزله بیشتر و شدیدتر خواهد بود. پس هر چه وزن ساختمان پایین ­تر باشد، سازه در برابر زلزله و زمین لرزه ایمن­ تر خواهد شد. در هنگام زمین لرزه، میزان خرابی سازه­ هایی که با بلوک هبلکس دیوار چینی شده­ اند، فوق­ العاده کم­تر و محدودتر خواهد شد.

  • نصب راحت و آسان

دیوار چینی با بلوک هبلکس خیلی راحت و آسان است. استادکار به همراه نیروی کمکی، ابعاد بلوک هبلکس را مطابق اصول روی هم می­چیند و دیوار خارجی، داخلی یا پیرامونی را شکل می­دهد. بلوک­ هایی که به روی هم دیگر قرار گرفته شده­ اند دارای فضای باز و خالی می­باشند، استادکار برای پر کردن این فضا از چسب بلوک هبلکس (مخلوط چسب پودری مخصوص بلوک هبلکس و آب) استفاده می­کند.

  • کاهش هزینه­ ها

پیش­تر اشاره کردیم که استفاده از بلوک هبلکس، فولاد مصرفی سازه را تا 30% کاهش می­دهد. علاوه بر این که قیمت بلوک هبلکس زیاد است، فولاد مصرفی کاهش می­یابد و تعادل هزینه­ ها صورت می­گیرد. از طرف دیگر، بلوک هبلکس سطح صاف و سفیدی دارد و دیگر نیازی به گچ و خاک نیست. دیگر نیازی نیست که استادکار با گچ و خاک، سطح دیوار خارجی، داخلی یا پیرامونی را صاف کند.

بدانید: بلوک هبلکس را از کجا بخریم؟

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

دیوار چینی با بلوک هبلکس

  • بلوک هبلکس عایق حرارت

دیوار چینی با بلوک هبلکس، مزایای مختلفی دارد که یکی از آن­ها، عایق بودن دیوارهای پیرامونی، خارجی و داخلی در برابر حرارت است. تبادل هوا در فضایی که مجهز به دیوارهای بتنی می­باشد، تقریبا نزدیک صفر است.از این رو، در فصل سرد، هوای گرم از فضای ساختمان خارج نمی­شود و هوای سرد به داخل ساختمان وارد نمی­شود و بالعکس. یعنی در فصل گرم، هوای سرد از فضای داخلی ساختمان خارج نمی­شود و هوای گرم از بیرون وارد ساختمان نمی­شود.

  • عایق صوت بودن بلوک هبلکس

بارزترین ویژگی دیوار چینی با بلوک هبلکس، حفظ آرامش داخلی ساختمان است. همان طور که بلوک هبلکس عایق حرارت می­باشد و در برابر تغییرات دمایی هوا دچار تغییر نمی­شود، در برابر صوت هم ایمن می‌باشد. از این رو، سر و صدا از دیوار چینی با بلوک هبلکس خارج نمی­شود و هیچ صدایی هم به ساختمان نفوذ نمی­کند. بلوک هبلکس در حفظ آرامش فضای داخلی کاربرد دارد.

بیشتر بدانید: مراحل دیوار چینی

بلوک هبلکس در کدام بخش­ های ساختمان و سازه ­های ساخته شده، کاربرد دارد؟

ابعاد بلوک هبلکس تولید شده در ایران، مشخص است و دارای طولی برابر 60 سانتی متر و عرضی معادل 25 سانتی متر می­باشد. ضخامت انواع بلوک هبلکس تولید شده در کشور بین 7.5 سانتی متر تا 50 سانتی متر، متغیر می­باشد.

سایز بلوک هبلکس تولید شده بر اساس ضخامت آن مشخص شده است.پیش­تر اشاره کردیم که از بلوک هبلکس برای دیوار چینی داخلی، خارجی و پیرامونی استفاده می­شود. تنها در ساخت دیوارهای باربر از بلوک هبلکس استفاده نمی­شود و علت آن، این است که مقاومت فشاری بلوک­های بتنی هبلکس کم می­باشد.

عمدتا دیوار چینی با بلوک هبلکس مناسب دیوارهای میانی می­باشد و در همین زمینه کاربرد فراوانی دارد.اصولا دیوار چینی با بلوک هبلکس برای دیوارهای اصلی مناسب نیست، چرا که دیوارهای اصلی به عنوان نگه­دارنده هستند.

استادکار در صورتی که از ابعاد بلوک هبلکس برای چیدمان دیوارهای اصلی استفاده کند، باید ستون­های کمکی را هم طراحی کند و در سازه اجرا نماید.از طرفی دیوارهای خارجی نیازی به تحمل بار سنگین ندارند و ایده­آل هستند. پس به راحتی می­توان از بلوک هبلکس برای ساختن دیوارهای خارجی استفاده کرد. عمدتا دیوارهای خارجی و داخلی را با بلوک بتنی می­سازند و دیوارهای اصلی دور از این توفیق هستند.

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

دیوار چینی با بلوک بتنی

جابه­‌جایی و نگهداری انواع بلوک هبلکس

ابعاد بلوک هبلکس به صورت منظم و دقیقی برش خورده است و مطابق آن چه در مطالب فوق گفته شد، طول بلوک هبلکس برابر 60 سانتی متر و عرض آن برابر 25 سانتی متر است که دقیق برش خورده است.

از این رو، دیوار چینی با بلوک هبلکس فوق ­العاده ساده و راحت است و استادکار به راحتی می­تواند بلوک هبلکس را روی یک دیگر قرار دهد.دیواری که با بلوک هبلکس (در سایزهای مختلف) چیده شده است، نسبت به دیوار آجری و دیواری که با بلوک آهکی منظم­ تر می­باشد.

پروسه­ نگهداری از ابعاد بلوک هبلکس شامل قبل از چیدمان دیوار خارجی و داخلی میی‌باشد. می­بایست بلوک­ها در پالت بسته­ بندی شوند تا در حین باربری و جابه‌­جایی دچار شکستگی و آسیب نشوند. از این رو، برای جابه‌­جایی پالت­ها از لیفتراک و ماشین­ آلات صنعتی استفاده می­شود.

جابه­‌جایی پالت­ های بلوک هبلکس با استفاده از ماشین­ آلات صنعتی نظیر لیفتراک هیچ گونه آسیبی به بلوک­ها وارد نمی­کند و یا می­توان این گونه گفت که کم­ترین ضربه به بلوک­ها وارد می­شود. مهم­ترین نکته در جابه­‌جایی بلوک­ها، ساییده نشدن و شکسته نشدن گوشه­ ها و لبه های بلوک می­باشد.

بر روی بلوک­ های هبلکس، نوعی پوشش پالتی وجود دارد که این پوشش باعث تنظیم رطوبت و دمای بلوک­ها با محیط می­شود. از این رو، قبل از دیوار چینی با بلوک هبلکس بایستی پوشش های پالتی از روی بلوک­ها کنده شوند. در زمانی که پالت ها در انبار یا هوای آزاد هستند می­بایست پوشش وجود داشته باشد. سطح نگه­دارنده­‌ی پالت بلوک هبلکس می­بایست بالاتر از زمین باشد و مستقیما بر روی سطح مسطح زمین قرار نگیرد.

حتما بخوانید: برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس

بررسی چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

یکی از مزایای استفاده از بلوک هبلکس، مشخص بودن متراژ، تعداد و حجم هر بلوک هبلکس و پالت ­های آن می­باشد. از این رو، استادکار می­داند که هر پالت برای چه متراژی مناسب است و چه متراژی را پوشش می­دهد. مقدار چسب بلوک هبلکس که از مخلوط چسب پودری و آب تهیه شده است، کاملا مشخص است و می­بایست در هر مرحله، به مقدار کافی تهیه شود.

استادکار می­بایست در چینش رج (ردیف) اول نهایت وسواس را به خرج دهد تا پایه و اساس دیوار منظم و مرتب چیده شود. فراموش نکنید که از قدیم گفته­‌اند که خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می­رود دیوار کج. پس از چینش هر ردیف، استادکار سطح ابعاد بلوک هبلکس را با استفاده از برس، به خوبی تمیز می­کند.

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

چیدمان بلوک های هبلکس

چیدمان بلوک­ های هبلکس

قبل از چینش ردیف ­های بعدی، می­بایست بر روی سطح بلوک هبلکس، به مقدار لازم چسب بلوک هبلکس ریخته شود. ضخامت چسب بلوک هبلکس باید حداقل 2 میلی متر و یا حداکثر 3 میلی متر باشد. برای آن که چسب بلوک هبلکس به صورت یکنواخت بر روی سطح بلوک پخش شود، استادکار از ماله یا کاردک استفاده می­کند.

در هر ردیف از دیوار چینی با بلوک هبلکس بایستی شاقول، تراز بودن آن را اثبات کند تا پروژه­‌ی چینش ادامه یابد. گاها از چکش پلاستیکی برای تراز کردن بلوک­ها هم استفاده می­شود. بایستی بین ردیف­های بالایی و پایینی، درزهای عمودی بین 10 سانتی متر تا 15 سانتی متر طراحی شود.

مطابق پیوست 6 آیین­‌نامه 2800 زلزله ایران، بایستی سطح ستون­ها با عایق پوشیده شود یا سطح خارجی ابعاد بلوک هبلکس چند سانتی متر جلوتر از ستون­های فلزی قرار گیرد تا پل حرارتی در اتصالات فلزی به وجود نیاید. پس از اجرای موارد ذکر شده، تاسیسات و نماسازی­‌های لازم جهت نصب بلوک­های هبلکس صورت می­گیرد.

ملات مورد نیاز در چیدمان دیوارهای خارجی و داخلی 

چسب بلوک aac سیپورکس

چسب بلوک aac سیپورکس با مقاومت بالا

مطلب مرتبط: بررسی مزایای چسب بلوک هبلکس

  • استفاده از چسب بلوک هبلکس

چسب بلوک هبلکس در بسته­‌های 25 کیلوگرمی بسته­‌بندی شده است و اصولا برای ساخت مخلوط چسبی، این مقدار از چسب پودری با 6 تا 8 لیتر آب مخلوط می­شود. چسب بلوک هبلکس اگر سفت باشد، با ماله حرکت نمی­کند و اگر رقیق باشد، از کنار ابعاد بلوک هبلکس سرازیر می­شود.

  • استفاده از ملات ماسه و سیمان

در گذشته در دیوار چینی با بلوک هبلکس برای پر کردن فضای خالی ما بین بلوک­ها از سیمان (یا همان ملات ماسه و سیمان) استفاده می­شد. امروزه استفاده از ملات ماسه و سیمان رایج نیست.

نحوه­‌ اجرای مهاربند در دیوارهای ساخته شده با بلوک­ های هبلکس

ضخامت دیوار ساخته شده بایستی متناسب با طول دیوار باشد. اگر طول دیوار چینی با بلوک هبلکس بیشتر از 40 برابر ضخامت دیوار باشد، عملا مشکل‌­ساز خواهد شد. برای مثال، اگر از بلوک هبلکس سایز 10 سانتی متر استفاده می­شود، طول دیوار نباید بیشتر از 400 سانتی متر و یا 4 متر باشد.

اجرای مهاربند در دیوارهای ساخته شده با بلوک هبلکس، به نحوی که بیان شد، صورت می­گیرد. برای اجرای مهاربند، استادکار می­بایست دقیق باشد، چرا که هر چی طول دیوارها بیشتر از حد استاندارد باشد، مشکل‌­ساز خواهد شد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.