انواع بلوک سبک

انواع بلوک سبک

انواع بلوک سبک

امروزه در صنعت ساختمان سازی به دلیل مزایای فراوان از بلوک سبک بسیار استفاده می شود. به همین سبب انواع بلوک سبک جزء پرفروش ترین بلوک های ساختمانی محسوب می شود. به نظر شما دلیل استقبال از بلوک سبک چیست؟!
بلوک سبک در بسیاری از پروژه ها از خانه های مسکونی گرفته تا برج های عظیمی مانند برج الهیه، برج جهان کودک و حتی هتل های بزرگ مثل هتل ایران مال و هتل اسپیناس و… از بلوک سبک سیپورکس که از بهترین بلوک های سبک هستند، استفاده شده است. همانطور که گفتیم بلوک سبک از ضروری ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید که تنوع بالایی دارد و شاهد انواع بلوک های ساختمانی مختلفی هستیم که هر کدام دارای مشخصاتی هستند.

بلوک سبک چیست ؟!

بلوک سبک سفید از ترکیب آب با ماسه ریز دانه، سیمان و پوکه های معدنی در کارخانه تهیه و ساخته می شود. قابل ذکر است که میزان مصرفی مواد اولیه در ساخت این بلوک ها می تواند متفاوت باشد. چرا به این بلوک ها، بلوک سبک گفته می شود؟ دلیل اصلی سبک بودن این بلوک ها وجود مقدار زیادی هواست. در واقع می توان گفت ایجاد تخلخل توسط حباب های کوچک هوا در بافت آن است. همین امر موجب ایجاد قابلیت های چشمگیری برای این مصالح ساختمانی سبک شده است.

کاربرد بلوک سبک

از بلوک سبک در دیوار چینی دیوار های غیر باربر استفاده می شود. همچنین برای پر کردن کف سازه، ساختن سقف و ایجاد شیب در بخش های مختلف ساختمان به کار می رود. البته بر اساس کیفیت انواع بلوک های سبک ساختمانی می توان از آن ها در قسمت های مختلف یک سازه استفاده کرد.

آشنایی با انواع بلوک سبک

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، انواع مختلفی از بلوک های سبک توسط برندهای مختلف با مقادیر مختلفی از میزان مواد اولیه وجود دارد که در ادامه چند نمونه از معروف ترین این بلوک ها را ذکر می کنیم.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر در مورد هر نمونه از بلوک های فوق توضیحی کوتاه ذکر می کنیم.

بلوک سیپورکس (بلوک aac)

بلوک سبک
بلوک سبک سیپورکس

یکی از بهترین بلوک های سبک صنعت ساختمان سازی، بلوک سیپورکس است که به دلیل فرآیند اتوکلاو مزایای منحصر به فردی دارد. اگر نمی دانید اتوکلاو یا بلوک اتوکلاو شده چیست ما به شما مقاله اتوکلاو چیست ؟ را برای خواندن پیشنهاد می کنیم. بلوک سیپورکس به دلیل وجود مقدار زیادی هوا وزن پایینی دارد. به همین دلیل باعث کاهش بار مرده ساختمان می شود. یکی دیگر از دلایل اصلی برای خرید بلوک سیپورکس، عایق صوت است که به دلیل وجود هوا در ساختار این بلوک، مانع از انتقال صوت می شود. از مهم ترین مزایای بلوک سیپورکس (بلوک aac) عایق حرارت (عایق حریق)، مقاوم در برابر رطوبت، کمک به حفظ محیط زیست و مقاومت بالا در برابر زلزله است.

بلوک هبلکس

یکی از شناخته شده ترین بلوک سبک، بلوک هبلکس است. بلوک هبلکس تمام مزایای بلوک سیپورکس را داراست. تنها تفاوت بلوک سیپورکس با بلوک هبلکس برند آن می باشد. در واقع این دو بلوک هیج فرقی در ساختار و ویژگی ندارند و فقط تفاوت آن در بحث برندینگ آن می باشد. علاوه بر تفاوت در حوزه برندینگ، امکان تفاوت قیمت هم وجود دارد. بنابراین برای خرید ابتدا، قیمت بلوک هبلکس و سیپورکس را مقایسه کنید. دلیل این که بلوک سفید سیپورکس به صرفه است، چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید مقاله چرا سیپورکس به صرفه است ؟ را مطالعه نمایید.

بلوک لیکا

بلوک لیکا
بررسی بلوک لیکا از انواع بلوک بتنی

بلوک سفید لیکا یکی دیگر از بلوک های سبک ساختمانی محسوب می شود که دارای ویژگی های خاصی است. مثلا در مقایسه با بلوک سیپورکس، بلوک لیکا ضایعات دارد که آن ضایعات قابل استفاده نیست ولی بلوک های سیپورکس ضایعات ندارد. علاوه بر این از پرتی های این بلوک موقع برش می توان مجدد استفاده نمود.همچنین هنگام کوبیدن میخ و پیچ به بلوک لیکا احتمال شکسته شدن وجود دارد ولی برای بلوک سیپورکس این مشکل وجود ندارد و مقاومت سیپورکس بالاتر است.
بیشتر بدانید: تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیپورکس

بلوک پرین

یکی از بلوک های سبک شناخته شده، بلوک پرین است که این بلوک هم به روش اتوکلاو ساخته می شود. در شکل ظاهری این بلوک کمی تفاوت نسبت به دیگر بلوک ها وجود دارد. در برخی مدل های آن، در گوشه های بلوک دستگیره برای حمل آسان وجود دارد.اما در اصل بلوک پرین هم مانند بلوک سیپورکس و هبلکس است و تفاوت آن در نام برند تجاری آن است. اگر این مقاله برای شما خواننده گرامی مفید بود، ما را با درمیان گذاشتن نظرات خود خوشحال کنید.

سایر مدل های بلوک سبک

4 مدل بلوکی که در بالا ذکر شد را می توان جزو شاخص ترین و البته محبوب ترین مدل های بلوک سبک سفید در ایران دانست. این دسته از بلوک ها عموماً ساختار ویژه ای دارند و برای ساخت آن ها از ماسه، سیمان و ترکیبات مشابه استفاده می‌شود. اما باید عنوان کنیم که بلوک های موجود در بازار ایران تنها به این موارد ختم نمی‌شود. بلکه دسته دیگری از انواع بلوک های سبک نیز در بازار وجود دارد که دارای خواص و ساختار مشابه هستند. اما عموماً محبوبیت کمتری در بین مردم دارند. دلیل این موضوع هم  می‌تواند مواردی همچون عدم آشنایی بنایان، قیمت بالا و یا ناسازگاری آن ها با اقلیم های مختلف باشد. با این اوصاف چند مورد زیر را هم می توان جزو بلوک های رایج در بازار ایران دانست که غالباً وزن اندکی هم دارند.

بلوک لیپر

بلوک های لیپر را می‌توان به عنوان یکی دیگر از انواع بلوک های موجود در بازار ایران دانست که در چند سال گذشته به محبوبیت زیادی رسیدند. در واقع این دسته از بلوک ها دارای ساختار نسبتاً پیچیده ای هستند و تنها برای بخش خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.این دسته از بلوک ها ترکیبات منحصر به فردی دارند که از جمله آن ها می‌توان به دانه صنعتی پرلیت، پوکه، اسکور یا پومیت اشاره نمود. این ترکیبات با همدیگر مخلوط شده و در نهایت درون قالب های مختلفی ریخته می شوند.

مقاومت کلی این دسته از بلوک ها در برابر فشار های عمودی پایین است. به همین جهت آن ها را در قسمت هایی همچون تیغه های جداکننده فضا، تیغه های داخلی و دیوارهای غیر سازه ای استفاده می کنند. البته باید عنوان کنم این بلوک اگرچه مقاومت اندکی در برابر فشارهای فیزیکی دارند، ولی می‌توانند در برابر حرارت و آتش سوزی فوق العاده مقاوم باشند. همین مورد باعث شده تا در مکان های مستعد آتش سوزی استفاده شوند.

بلوک های سه جداره

این دسته از بلوک ها نیز یکی دیگر از مدل های رایج بلوک در صنعت ساختمان سازی کشور ما می باشد. البته باید عنوان کنیم که این دسته از بلوک ها نیز  تا حد زیادی مشابه بلوک های پرین و لیکا هستند؛ چراکه ترکیبات آن ها در بسیاری از موارد با این دو دسته همخوانی دارد.به گونه ای که بسیاری از فروشندگان هم آن ها را به عنوان زیر مجموعه ای از این دسته بلوک ها می شناسند.  ولی باید عنوان کنیم ترکیب اصلی برای ساخت بلوک های ۳ جداره، پوکه های معدنی، آب و حباب هوا است. البته علاوه بر این ترکیبات، گاها سیمان و ماسه نیز با آن مخلوط می شود این مورد متناسب با کارگاه تولید کننده می تواند متغیر باشد.اما در حالت کلی این ۳ جز بایستی در تمام مدل ها حضور داشته باشند. تفاوت در شکل ساختاری و البته گوناگون بودن فرمولاسیون ساخت موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان آن ها را به عنوان دسته ای دیگر از بلوک های سبک شناسایی نمایند.

حتما بخوانید: برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس

استفاده از بلوک های سبک چه مزایایی دارد؟

حال که به خوبی با ماهیت انواع بلوک سبک آشنا شدید، بدون شک در رابطه با کاربرد و مزیت های آن را هم سوالاتی خواهید داشت. در واقع آن چیزی که بیش از ماهیت و نوع بلوک اهمیت دارد، مزیت های منحصر به فرد آن است که موجب شده تا این دسته از تولیدات نفوذ بسیار زیادی در بین ساختمان ساز ها و پیمانکاران داشته باشند.در واقع باید عنوان کنیم که بلوک های سبک با توجه به ماهیت و البته ساختار بی نظیر خود، می‌توانند مزایای منحصر به فرد را برای شما به همراه داشته باشند. برخی از این مزایا به شرح زیر می باشد.

کاهش هزینه ساخت و ساز
چگونه هزینه ساخت و ساز را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه ها با استفاده از بلوک سبک

شاید بتوان کاهش هزینه را به عنوان یکی از مهمترین مولفه هایی دانست که موجب شده تا بلوک های سبک پیش از پیش در بین مردم محبوب شوند. در واقع این دسته از بلوک ها از لحاظ گوناگونی موجب کاهش هزینه های شما می شوند.برای مثال قیمت کلی آن ها نسبت به بلوک های سفالی و آهکی پایین تر است. البته زمانی باید این قیمت را مقایسه کنید که ابعاد را هم در نظر بگیرید.  در واقع یک بلوک هبلکس می‌تواند ابعاد معادل ده آجر معمولی داشته باشد. بر همین اساس است که بایستی قیمت آن را در مقابل ۱۰ آجر مقایسه نمایید. در این حالت متوجه می شوید که قیمت این دسته از بلوک ها به مراتب کمتر از مصالح ساختمانی هم رده می باشد. افزون بر این موارد، بزرگ بودن ابعاد آن ها باعث شده تا فرآیند دیوار کشی به وسیله آن ها بسیار سریعتر باشد. این فاکتور هزینه های مربوط به ساخت و ساز و نیروی انسانی را هم کاهش می‌دهد و در نهایت در صرفه جویی زمان و انرژی شما بسیار موثر خواهد بود.

نکته قابل توجه دیگری که در این میان وجود دارد، عایق بودن این دسته از محصولات می باشد. در واقع اغلب بلوک های سبک در برابر انتقال حرارت مقاومت بالایی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا در فصول سرد و گرم سال هزینه های کمتری را برای تعدیل دمای داخلی خانه تان انجام دهید. به عبارت ساده تر به کارگیری این بلوک ها باعث می‌شود تا از هدر رفت انرژی و گرما جلوگیری شده و در نتیجه هزینه های به مراتب پایین تری را برای سیستم گرمایش و سرمایش خود پرداخت نمایید.  مجموع این عوامل در کنار همدیگر باعث می شود تا به کارگیری بلوک های سبک موجب کاهش چشمگیر هزینه های شما شود.

بلوک سبک صرفه جویی در زمان

اگر بخواهید یک سازه ای مسکونی را در مدت زمان معینی به اتمام برسانید، بدون شک زمان برای شما به عنوان یک مولفه بسیار حیاتی قلمداد می‌شود. در این زمینه باید عنوان کنم که بلوک های هبلکس یا سیپورکس می توانند بهترین انتخاب ممکن برای شما باشند. در واقع این دسته از بلوک ها به دلیل ساختار و ماهیت بی نظیری که دارند، می‌تواند در ساده ترین وجه ممکن موجب کاهش زمان کاری شما شوند. در واقع این دسته از محصولات به دلیل ابعاد بزرگتر خود، به ردیف های کمتری برای پیاده سازی نیاز دارند.

از طرفی دیگر اتصال آن ها با چسب بسیار سریع بوده و به همین جهت می توانند موجب کاهش هزینه های شما شوند. البته باید عنوان کنیم که تنها بلوک های AAC به وسیله چسب اجرا می شوند.  با این اوصاف سایر بلوک ها نیز می‌توانند فرآیند اجرای بسیار سریع نسبت به آجر و مصالح هم رده داشته باشند. افزون بر این موارد،  سبک بودن آن ها باعث شده تا فرآیند حمل و نقل و انتقال آن به طبقات دیگر بسیار ساده تر و سریع تر باشد. مجموع این عوامل در کنار هم دیگر اجازه می دهد تا فرایند ساخت و ساز به وسیله بلوک های سبک به مراتب سریعتر از مصالح دیگر باشد.

نکات مهم در اجرای بلوک سبک
اجرای بلوک سبک سیپورکس و هبلکس

مقاومت بیشتر با بلوک سبک

یکی دیگر از مزیت هایی که استفاده از بلوک سبک با خود به همراه دارد، مقاومت بیشتر می باشد. در واقع این دسته از بلوک ها به دلیل ماهیتی منحصر به فرد و شیوه طراحی خود می‌توانند در برابر ضربات و فشارهای مختلف دوام بالایی داشته باشند. همین مورد باعث شده تا بتوانند انتخاب مناسب تری برای انواع بناهای مسکونی و غیر مسکونی باشند. این دسته از بلوک ها می توانند در برابر انتقال حرارت دوام بسیار بالایی را از خود نشان دهند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا بلوک های سبک انتخاب ایده‌آلی برای بناهای حساس باشند. لذا اگر بر روی امنیت و البته ساختار خانه خود حساسیت بالایی دارید، می‌توانید بلوک های سبک را در ساختار آن استفاده نمایید.

ویژگی های مشترک بین بلوک های سبک

بلوک های سبک به دلیل نوع ماهیت و ساختار بی‌نظیری خود دارای ویژگی‌های بی‌نظیری هستند که در میان اغلب آن ها مشترک می باشد. همین ویژگی های بی نظیر هم موجب شده تا این دسته از بلوک ها نفوذ بسیار زیادی در بین مشتریان داشته باشند.با این وجود اغلب مردم تصور می‌کنند که ویژگی های بلوک های سبک می تواند مختص به آن ها بوده و نمی تواند ویژگی های مشترکی با همدیگر داشته باشند.  این موضوع جزو نخستین عواملی است که مشتریان را سردرگم کرده و آن ها را به سمت مصالح دیگر می کشند. ما در ادامه برخی از رایج ترین ویژگی ها و مزیت های مشترک را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم که در اغلب مدل های بلوک سبک دیده می شود. وجود این ویژگی ها سبب می شود تا این تولیدات بتوانند به انتخاب بسیار مناسبی برای مشتریان بدل شوند.

وزن اندک و مقاومت بالای انواع بلوک سبک

وزن اندک را می‌توان نخستین ویژگی دانست که در تمام بلوک های سبک دیده می شود. البته این ویژگی را هم می‌توان به سادگی از نام این دسته از بلوک ها متوجه شد. با این اوصاف سبک بودن این دسته از محصولات باعث شده تا به انتخاب بسیار ایده آلی برای ساختمان سازی بدل شوند چراکه در کنار وزن پایین خود، مقاومت بسیار بالایی دارند. این مقاومت بالا به آن ها کمک می کند تا در برابر فشارهای عمودی و افقی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. از طرفی دیگر این دسته از محصولات می توانند در برابر ضربات مختلف مقاومت بالایی داشته باشند. باید این موضوع را عنوان کنیم که اغلب بلوک های لیکا و پرین در برابر ضربات چکش و یا ضربات فیزیکی نمی تواندن مقاومت بالایی داشته باشند.

با این اوصاف نمونه های هبلکس و سیپورکس می تواند در برابر این دسته از ضربات هم مقاومت بسیار ایده آلی از خود نشان دهند. اما در هر حال مقاومت کلی این دسته از محصولات در مقایسه با وزن آن ها بسیار قابل توجه می باشد. همین مورد باعث شده تا این تولیدات برای ساخت خانه های مسکونی به یک انتخاب بسیار ایده آل بدل شوند؛ چرا که می تواند تا سال های سال در برابر ضربات و البته فشارهای مختلف دوام مناسبی از خود نشان دهند.

قیمت بلوک سفید هبلکس
خرید بلوک سفید هبلکس

تنوع بالا در شکل ساختاری بلوک

داشتن تنوع بالا در شکل ساختاری یکی دیگر از مهمترین مولفه هایی است که موجب شده تا انواع بلوک های سبک نفوذ بسیار بیشتری در بین مشتریان داشته باشند. در واقع اغلب بلوک های در مدل ها و طرح های گوناگون ساخته می‌شوند. برای مثال بلوک های لیکا دارای بیش از ۲۰ قالب مختلف هستند که هر کدام از آن ها ابعاد و البته ساختار مختص به خود را دارد. این ابعاد و ساختار می تواند توخالی یا توپر باشد. از طرفی دیگر طول و عرض آن ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

این تفاوت موجب شده تا این بلوک و البته ساختار آنها برای بخش های مختلفی از فضای خانه مناسب باشد.  برای مثال عموماً بلوک هایی فضای خالی زیاد برای دیوارهای حصار و دیوارهای غیر باربر استفاده می‌شود. اما آن دسته از بلوک هایی که فضای خالی چند متر با ضخامت بیشتری دارند، برای دیوارهای باربر هم مورد استفاده قرار می گیرند. وجود تنوع بالا در شکل ساختاری و البته ابعاد این دسته از محصولات باعث شده تا مشتریان در هنگام خرید انتخاب های به مراتب بیشتری داشته باشند که این موضوع هم به نوبه خود یک مزیت بسیار منحصر به فرد قلمداد می شود. چراکه افراد می توانند متناسب با بودجه و البته  نوع بنایی خود یک انتخاب ایده آل در میان بلوک ها داشته باشند.

ویژگی بلوک عایق
قیمت بلوک سفید عایق

عایق قوی با بلوک سبک

قبل از این که انواع بلوک ها پا به عرصه وجود بگذارند، آجرها و البته مصالح سنگی فوذ بیشتری در بین مردم داشتند. اما یکی از مشکلات بسیار اصلی این مصالح، عدم عایق بودن آن ها بود. در حقیقت اغلب مصالح سنگی نمی توانستند در برابر انتقال حرارت دوام بالایی از خود نشان دهند. این موضوع زمینه را برای نفوذ بیشتر بلوکا هموار کرد چرا که اغلب آن ها می توانند در برابر انتقال حرارت دوام بالایی از خود نشان دهند. در حقیقت بلوک های سبک به دلیل ساختار متخلخل خود، می‌توانند در برابر نفوذ گرما و سرما مقاومت ایده‌آلی از خود نشان دهند. از طرفی دیگر این دسته از محصولات می توانند در شرایط آتش سوزی دوام نسبتاً بالایی داشته باشند. این موضوع به عنوان یک مزیت بسیار بی نظیر قلمداد می‌شود چرا که در فصول گرم و سرد سال باعث کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. بدین ترتیب که از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و لذا شما هزینه کمتری را برای سیستم های سرمایش و گرمایش خود پرداخت می کنید.

خرید انواع بلوک سبک

همانگونه که تا به این لحظه مشاهده کردید، بلوک های سبک انواع گوناگونی دارند که هریک از آن ها دارای ویژگی ها و مزایای مختص به خود می باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا انواع بلوک سبک را برای شما عزیزان شرح دهیم. از طرفی سعی کردیم تا ویژگی ها و مزایای ایده آل این دسته از بلوک ها را نیز برای شما عزیزان شرح دهیم. بدون شک اگر به دنبال ساخت یک سازه برای سکونت یا انجام امور خود باشید، بلوک ها می توانند بهترین انتخاب ممکن برای شما باشند. اما ممکن است شما هم مانند بسیاری از خریداران، در بین انبوهی از مدل ها سردرگم شوید. ما در گروه سازه سبک آرسام نه تنها بهترین مدل های بلوک سبک را عرضه می کنیم، بلکه مشاوره های لازم در پروسه انتخاب را هم خدمت شما عزیزان ارائه می کنیم. لذا اگر به دنبال خرید بلوک سبک با قیمت مناسب هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. قیمت بلوک سبک تهران

با پیوستن به کانال تلگرام ما (siporexblock) از جدیدترین اخبار ساختمانی مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “انواع بلوک سبک

  1. لیلا گفته:

    سلام خسته نباشید ما میخواییم برای ساخت ویلامون تو شمال بلوک بخریم منتهی بین بلوک لیکا و بلوک هبلکس (سیپورکس) نمیدونم چه انتخابی داشته باشم ممنون میشم یه کمی راهنمایی بفرمایید و یا اینکه اگر آیین نامه ای این بلوک های سبک دارند برای ما بفرستین، با تشکر

    • سارا نادری گفته:

      سلام دوست عزیز
      ما آیین نامه را به ایمیل شما ارسال کردیم اما در خصوص اطلاعات بیشتر برای خرید بلوک هبلکس و یا تفاوت آن با بلوک لیکا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد. 02188780480-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *