بتن مسلح چیست ؟

بتن مسلح

خرید بتن مسلح نوعی بتن تخصصی و منحصربفرد است که بسیار قوی‌تر از همتای معمولی خود است. مخلوط‌ های بتن مسلح مقاومت بسیار بالایی دارند و برای سازه‌های سنگین انتخابی کاملا مناسب هستند. اما منظور از بتن مسلح چیست و در چه مواردی باید از آن استفاده کرد؟ در این مقاله به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح یا بتن آرمه یک ماده مرکب است که در آن بتن با آرماتور (معمولا میله‌های تقویت کننده فولادی) قرار داده شده است تا مقاومت کششی و شکل پذیری نسبتاً پایین بتن را جبران کند. موادی که برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • میلگردهای تقویتی
  • شبکه‌های توری تقویتی
  • صفحات فلزی یا الیاف تقویتی

به دلیل مقاومت کششی بسیار بالای بتن مسلح می‌توان از آن در کاربردهای ساختمانی استفاده کرد. همچنین از آن در کاربردهایی استفاده می شود که نیاز به مقاومتی بیشتر از حد معمول دارند، به عنوان مثال، در شرایط آب و هوایی شدید، زلزله و ارتعاشات. اختراع بتن مسلح به ساخت و سازها اجازه داد تا بیش از هر زمان دیگری پیشرفته شوند و می‌توان از آن به عنوان یک انقلاب در صنعت ساخت و ساز نام برد.

مقاومت بتن مخلوط

عوامل موثر بر مقاومت بتن مسلح عبارتند از:

  • مقاومت فشاری مخلوط بتن
  • استحکام کششی فولاد تقویت کننده
  • استحکام پیوند بین میلگرد فولادی و بتن
  • دوام بالای بتن در محیط معین
بتن فولاد
مقاومت فشاری زیاد میله‌های باریک ‌آن دچار خمیدگی می‌شوند
مقاومت کششی ضعیف زیاد
دوام خوب اگر محافظت نشده باشد دچار خوردگی می‌شود
مقاومت در برابر حرارت خوب ضعیف

ترکیب بتن و فولاد ویژگی‌های منحصربفردی برای این نوع بتن ایجاد کرده است.

بتن مسلح و غیر مسلح
بتن مسلح چیست

دلایل استفاده از بتن مسلح

  1. مقاومت بالایی در برابر آتش و آب و هوا دارد.
  2. کاربرد بسیار بالایی دارد و می‌تواند تقریباً به هر شکلی که برای ساخت و ساز مورد نیاز است تبدیل شود.
  3. هزینه‌های نگهداری بسیار پایینی دارد.
  4. به دلیل مقاومت بالا در شرایط مرطوب ماده انتخابی مناسبی برای سدها، اسکله‌ها و پایه‌ها است.
  5. مقرون به صرفه تر از سازه‌های فولادی است.
  6. در هنگام نصب سازه بزرگ به نیروی کار ماهر کمتری نیاز دارد.

مشخصات بتن مسلح

  • قدرت

بتن مسلح مقاومت کششی و فشاری بسیار خوبی دارد. این امر بتن را به مصالح ساختمانی مطلوب تبدیل می‌کند.

  • مقرون به صرفه

اجزای بتن به طور گسترده در سراسر جهان با قیمتی ارزان در دسترس هستند. بنابراین بتن مسلح هزینه تولید بسیار پایینی دارد. علاوه بر آن به دلیل مقاومت بالا و ماندگاری طولانی مدت، بتن دیرتر دچار آسیب می‌شود و نیاز به هزینه زیادی جهت تهیه مجدد ندارد.

  • تطبیق پذیری

بتن دارای حالت مایع می‌باشد بنابراین شکل پذیری بالایی دارد و می‌توان آن را در محل ساخت و ساز به شکل‌های مختلف واندازه‌های دلخواه تغییر داد.

  • مقاومت در برابر آتش

ماهیت بتن اجازه آتش گرفتن یا سوختن را به آن نمی‌دهد و می تواند 2 تا 6 ساعت گرما را تحمل کند. بنابراین در هنگام آتش سوزی کارایی بسیار بالایی دارد و زمان کافی را برای عملیات نجات فراهم می‌کند. ساختمان‌های بتن آرمه نسبت به سایر مصالح ساختمانی معمولی مانند فولاد و چوب در برابر آتش مقاوم‌تر هستند.

  • شکل پذیری

آرماتورهای فولادی شکل پذیری را به سازه های بتن مسلح می‌بخشند. شکل‌پذیری این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت بارگذاری بیش از حد، علائمی مانند ترک و انحراف بر روی بتن ظاهر شود. این امر زمان لازم را برای مهندسان فراهم می‌سازد تا اقدامات مناسبی برای جلوگیری از آسیب بیشتر بتن انجام دهند.

بخوانید: بتن غیر مسلح چیست ؟

  • مقاومت لرزه‌ای

سازه‌های بتن آرمه به دلیل طراحی مناسب در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند.

  • سهولت ساخت

هنگام استفاده از بتن مسلح در سازه، در مقایسه با فولاد نیروی کار ماهر کمتری نیاز است.

بررسی کاربرد بتن مسلح
کاربرد بتن مسلح

موارد استفاده از بتن مسلح

  • برای ساخت و ساز در مقیاس بزرگ مانند پل‌ها، سدها، اسکله‌ها استفاده می‌شود.

بتن مسلح مقاومت بالایی در برابر آب و هوای مرطوب دارد بنابراین می‌تواند در محیط‌هایی که ارتباط مستقیم با آب دارند استفاده شود.

  • در ساختمان‌های بلند و استادیوم ها استفاده می‌شود.
  • در ساخت و سازهای خانگی به عنوان پایه برای خانه‌های کوچک استفاده می‌شود.

بتن مسلح به دلیل استحکام فشاری و کششی بالا می‌تواند وزن خانه‌ای که روی آن ساخته شده است را تحمل کند.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح

از چه نوع تقویت کننده ای باید استفاده کرد؟

بتن را می‌توان با انواع مختلفی از الیاف، با در نظر گرفتن این که برای چه کاری استفاده می‌شود، تقویت کرد. انواع الیاف مورد استفاده به عنوان تقویت کننده عبارتند از:

  • الیاف پلی پروپیلن: الیاف پلی پروپیلن رامی‌توان در طول فرآیند ساخت و تولید در سراسر بتن پراکنده کرد و مقاومت و دوام بتن را افزایش داد. این نوع بتن می‌تواند در مصارف خانگی، کشاورزی و تجاری سبک استفاده شود.
  • الیاف پلی پروپیلن پیشرفته: در بتن ساخته شده با الیاف پلی پروپیلن پیشرفته الیاف ریز و درشت با هم ترکیب شده‌اند و سطح عملکرد بتن و استحکام آن را افزایش داده‌اند. این الیاف به بتن اجازه می‌دهند آرماتور فولادی بیشتری داشته باشد و اغلب برای مواردی مانند طبقه‌های داخلی و صنعتی، پارکینگ‌ها، فرودگاه‌ها و پل‌ها استفاده می‌شود.
  • الیاف فولادی: بتن ساخته شده با الیاف فولادیعملکرد نهایی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند تنش شدید را تحمل کند. علاوه بر آن می‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از ضربه سنگین مقاومت کند و احتمال ترک خوردن آن بسیار کم است.

بتن مسلح از کجا بخریم؟

بتن مسلح یک ماده تخصصی و منحصربفرد است که برای کاربردهای سنگین و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که تهیه بتن مسلح با بهترین کیفیت اهمیت بسیار بالایی دارد. هنگام تهیه بتن باید به یک تامین کننده معتبر مراجعه کنید تا بتوانید با خیال راحت یک محصول عالی با قیمت مناسب بخرید. بدون در نظر گرفتن اندازه یا مقیاس پروژه، بتن مسلح با کیفیت بسیار بالا به کسانی که نیاز به مصالح با مقاومت بالا دارند ارائه می‌دهیم. برای پرس و جو در مورد بتن مسلح آن را در اینترنت جستجو کنید و شاهد فروشگاه هایی برای ارائه این محصول خواهید بود.

همراه ما باشید با مقاله: بلوک هبلکس

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

1 دیدگاه برای “بتن مسلح چیست ؟

  1. رها محمدی گفته:

    من می‌خواهم درباره خرید بتن سفید توضیح بدهم. بتن سفید یک نوع بتن است که رنگ سفید طبیعی دارد و برای ایجاد ساختمان‌ها و پروژه‌های زیبا و منحصر به فرد استفاده می‌شود. خرید بتن سفید می‌تواند به طرح و زیبایی ساختمان شما اضافه کند و به نمای شما دید جدیدی ببخشد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.