دلیل ایجاد ترک در بتن چیست ؟ - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
دلیل ایجاد ترک در بتن چیست ؟

دلیل ایجاد ترک در بتن چیست ؟

بلوک بتنی یکی از پرفروش ترین بلوک های موجود در صنعت ساختمان سازی است که به دلیل ویژگی هایی که دارند، بسیار پرکاربرد است. در مقالات قبلی در مورد بلوک های بتنی و انواع آن به طور کامل صحبت کردیم که از بخش مقالات سایت می توانید به آن مراجعه نمایید. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که دلیل ایجاد ترک در بتن چیست ؟ علت ترک بتن و دلایل ترک خوردگی بتن چیست ؟ 
در حقیقت این سوال خیلی از افراد می باشد که چرا بتن ترک می خورد ؟ اگر تا انتهای این متن با ما همراه باشید، علت آن را جویا می شوید.

بلوک بتنی چیست ؟

بلوک بتنی ساخته شده از ترکیبات ماسه، سیمان، شن، آب و مواد افزودنی است که با نسبت های متفاوتی با هم ترکیب می شوند و انواع بلوک های بتنی را به وجود می آورند. این بلوک ها سایزهای متفاوتی دارند و در دیوارهای غیر باربر قابل استفاده هستند.بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده که با نام aac در بازار مصالح شناخته شده هستند، یکی از بهترین بلوک های ساختمانی محسوب می شوند.
بلوک aac عایق حرارت می باشند و در مقابل آتش مقاومت خوبی دارند. علاوه بر عایق حرارت، عایق صوت، مقاوم در برابر رطوبت و… هستند.با خواندن مقاله ” بلوک aac ” از ویژگی ها و مزایای این بلوک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دلیل ایجاد ترک در بتن چیست ؟

ترک بتن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به عوامل متفاوتی بستگی دارد. اغلب ترک خوردگی در بتن در هر یک از سه مرحله زیر می‌ تواند ایجاد شود:

  • ممکن است در مرحله خمیری که بتن هنوز شکل نگرفته یعنی بلافاصله بعد از بتن ریزی ترک رخ دهد.
  • مرحله بعدی هنگام گیرش که بتن در حال سخت شدن است، در فاصله زمانی چهار تا چهل و هشت ساعت امکان ایجاد ترک است.
  • در مرحله سخت شده که بتن در حال سرویس‌دهی است ( بعد از هفت روز اول )

در هر کدام از سه مرحله فوق به دلایل مختلفی امکان ایجاد ترک در بتن وجود دارد که در ادامه با این دلایل آشنا می شوید.

حتما بخوانید: بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

دلیل ایجاد ترک در بتن

بلوک بتنی ساختمانی

دلایل ترک‌ خوردگی بتن در حالت خمیری

  1. جمع شدگی خمیری که از مهم ترین عوامل ترک بتن است که به دلیل کاهش آب از خمیر این جمع شدگی به وجود می آید.
  2.  نشست خمیری هنگامی که مقدار زیادی بتن در یه نقطه حمع شود و به مانعی مثل میلگرد برخود کند، ترک در بتن رخ می دهد.

ترک خوردگی بتن در مرحله گیرش اولیه

ترک خوردگی در این مرحله می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • محدودیت تغییر شکل های حرارتی کوتاه مدت
  • جمع شدگی ناشی از خشک شدن زود هنگام بتن
  • نشست غیر متوازن تکیه گاه ها
  • وزش باد

پیشنهاد سیپورکس: بلوک سیمانی

دلایل ترک خوردگی بتن در مرحله سخت شده بتن

در مرحله سخت شده بتن به دلایل زیر ترک ایجاد می شود.

  1. بارگذاری بیش از حد
  2. اجرای نامناسب
  3. حمله سولفات ها به بتن
  4. جمع شدگی ناشی از خشک شدن در دراز مدت
علت ایجاد ترک در بتن

دلایل ایجاد ترک در بتن چیست ؟

دلایل دیگر برای ترک بتن

به طور کلی و برای بتن های متعارف (از نظر رده مقاومتی و مواد تشکیل دهنده) می توان دلایل زیر را به عنوان برخی از مهم ترین علل ایجاد ترک در بتن برشمرد:

  1. نسبت آب به سیمان بالا ( افزایش آب آزاد بتن)
  2. پایین بودن کیفیت مصالح اولیه شامل سیمان و مصالح سنگی
  3. مقادیر بیش از حد سیمان که به دلیل گرمای هیدراتاسیون بالا منجر به پدیده‌ی جمع شدگی می گردد .
  4. عدم رعایت بحث کنترل دما حین اجرا
  5. عدم نظارت صحیح کارگاهی در مورد اجرا و نگهداری بتن

روش های جلوگیری از ترک خوردگی بتن چیست ؟

  • پوشاندن سطح بتن پس از عملیات بتن ریزی و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و وزش باد به آن
  • باز کردن قالب ها به صورت صحیح و بدون ضربه در موعد مقرر و در زمان اجرا
  • ویبره مناسب
  • ضخامت مناسب اجرا

تاثیر نرخ فشردگی بر ترک خوردگی بلوک های بتنی

نرخ فشردگی را می‌توان جزو مولفه های بسیار حیاتی دانست که ارتباط مستقیمی با ترک خوردگی بلوک ها و مصالح سیمانی دارد.در حقیقت کلیه مصالحی که از سیمان و بتن ساخته می شوند، دارای میزان مشخصی از فضای خالی بین ذرات خود هستند.این فضای خالی به مرور زمان و در اثر فشار لایه های بالایی، فشرده شده و از بین می رود.همین فاکتور هم باعث می‌شود تا بلوک و البته دیوارهای ساخته شده به آن به وسیله آن ها دچار ترک شود.این موضوع می‌تواند سلامت و البته کارایی سازه شما را تهدید کند. به همین جهت است که اغلب کارشناسان توصیه می کنند تا محصولاتی با نرخ فشردگی بسیار پایین را خریداری نمایید.البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که عملاً نمی توان محصولاتی را یافت که نرخ فشردگی صفر داشته باشند؛ چراکه همه آن ها به میزان مشخصی دارای نرخ فشردگی هستند.

در این میان بلوک های سبک اتوکلاو شده یا acc کمترین نرخ فشردگی را دارند. از جمله این بلوک ها می توان به بلوک سیپورکس، بلوک پرین و بلوک هبلکس اشاره نمود.در واقع این دسته از محصولات در برابر فشارهای وارده، مقاومت بیشتری دارند. همین باعث می‌شود تا عملا فضای خالی بین آن ها در اثر فشار لایه های بالایی از بین برود.این عامل در نهایت سبب می‌شود تا دیوار های ساخته شده به وسیله آن ها ترک کمتری بر دارد. در مقابل بسیاری از بلوک های موجود نرخ فشردگی بالایی دارند که باعث می‌شود تا طول عمر دیوار های ساخته شده به وسیله آن ها بسیار اندک باشد.بر همین مبنا است که توصیه می‌شود تا در هنگام خرید مصالح بتنی، به نرخ فشردگی آن ها توجه ویژه‌ای شود.

ایجاد ترک در بلوک بتنی

ایجاد ترک در بلوک بتنی

تاثیرات ترک مصالح بر روی سلامت سازه

متاسفانه استفاده از مصالح بی کیفیت در صنعت ساختمان سازی ایران تا حد زیادی رواج دارد. متاسفانه بخش زیادی از این موارد به صورت ناخواسته بوده و عملاً از ناآگاهی مشتریان سوء استفاده می‌شود.اما بخش دیگری هم به دلیل تمایل مشتریان به خرید محصولات ارزان قیمت است.دلیل این موارد هرچه باشد، در نهایت ترک های ریز و درشتی را بر دیوار ساختمان شما نمایان می کند.متاسفانه بسیاری از افراد با مشاهده این ترک ها،  آن را جدی ندانسته و توجه زیادی به آن ها ندارند؛ چراکه عملاً این اتفاق را امری معمول در نظر گرفته و آن را به عنوان عاملی تهدید کننده برای سلامت سازه خود قلمداد نمی کنند. اما باید عنوان کنیم که ترک های موجود بر دیوار ساختمان شما می تواند در دراز مدت تأثیرات بسیار مخربی بر روی آن بگذارد.

از طرفی دیگر این موضوع می‌تواند مقاومت کلی ساختمان شما در برابر فشارهای وارده نظیر زلزله و یا سایر ضربات فیزیکی را کاهش دهد.ترک ها به عنوان زمینه ساز برای مشکلات بعدی تلقی می‌شوند. نکته قابل توجه در رابطه این ترک ها پیشروی کردن آن ها می باشد.در واقع ممکن است یک ترک در ابتدا کوچک و ناچیز قلمداد شود. اما در صورت عدم رسیدگی به آن ممکن است در طی یک یا چند سال آینده پیش روی کرده و طول خود را افزایش دهد.این فاکتور در نهایت سبب می شود تا بخش بیشتری از سلامت سازه شما تهدید شود.موضوع قابل توجه دیگری که در رابطه با ترک مصالح بتنی وجود دارد، مقدار پلاستر موجود بر روی آن می باشد.

در واقع اغلب افراد برای زیبایی بیشتر، پلاستر های مختلفی را بر روی مصالح بتنی خود استفاده می‌کنند.از جمله این پلاستر ها می‌توان به لایه گچی، لایه آهکی موارد دیگر اشاره نمود.این لایه ها به طور مستقیم با خود بلوک ها ارتباط دارند و در صورت ترک برداشتن بلوک، آن ها نیز به طور مستقیم ترک برمی دارند.این فاکتور در نهایت تأثیرات منفی را بر روی نمای داخلی خانه شما می گذارد.بر همین مبنا توصیه می شود که در صورت مشاهده ترک مصالح ساختمانی خود، علت اصلی آن را پیدا کرده و سپس به صورت جدی در جهت رفع آن ها اقدام نمایید.

استفاده از مصالح مناسب برای جلوگیری از ترک خوردگی

همانگونه که اشاره کردیم، مصالح بتنی دارای نرخ فشردگی مشخصی هستند. هر اندازه که نرخ فشردگی کمتر باشد، به طور قطع میزان ترک هم کمتر می باشد.بر همین مبنا است این روزها هم بسیاری از مردم به دنبال خرید بلوک سبک اتوکلاو شده هستند؛چراکه این بلوک‌ها کمترین نرخ فشردگی را دارند. با این اوصاف باید عنوان کنیم که خرید نمونه های اصلی، تاثیر مستقیمی بر روی نتایج نهایی کار شما دارد.ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی کرده ایم تا بهترین مدل های این مصالح را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.اگر به دنبال خرید بلوک سفید سیپورکس یا خرید بلوک هبلکس هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ما را در اینستاگرام (siporex.ir) دنبال کنید.

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.