سقف کوبیاکس چیست؟ - هر آنچه که باید از آن بدانید - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف هایی با عرض بلند را می توان جزو ارکانی دانست که در مکان هایی نظیر پارکینگ ها، بیمارستان ها و… استفاده می شود. همین عامل هم باعث شده تا روش های مختلفی برای اجرای آن ها پیاده شود. سقف کوبیاکس را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته مناسب ترین راهکار هایی دانست که برای این موضوع فراهم شده است.در واقع این تکنیک می تواند امکان ساخت سقف هایی با دهانه بلند و وزن اندک را فراهم کند. همین عامل هم باعث شده تا در طی دهه های گذشته، مورد توجه تعداد بسیار زیادی از معماران و بنایان قرار گیرد. با این حال کم نیستند افرادی که اطلاعات جامعی پیرامون این مدل از محصولات ندارند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی این مدل از سقف ها داشته و جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم؛ لذا بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

معرفی سقف کوبیاکس

ساخت بناهایی با دهانه بلند و سقف های عریض را می توان جزو رویاهایی دانست که از دیر باز ذهن معماران را به خود درگیر کرده بود.در واقع اگر بخواهید یک سقف با دهانه بلند ایجاد کنید، یقینا وزن آن به حدی خواهد بود که اسکلت بندی ساختمان توان تحمل آن را نخواهد داشت.به همین جهت باید از روش ها و تکنیک های مختلفی برای کاهش این وزن استفاده کرد. نخستین بار در دوران باستان، معماران ایتالیایی سعی کردند تا چنین تکنیکی را به کار گیرند.آن ها برای ساخت سقف های معبد پانتئون از بلوک های توخالی خاصی استفاده کردند که وزن بسیار کمی داشت.به کارگیری این بلوک ها به آنان اجازه می داد تا بتوانند سقف بنای خود را به شیوه ای مناسب توسعه داده و دهانه های عریضی برای آن ایجاد کنند.این روش تا قرن ها بعد از آن هم مورد توجه معماران بود. نهایتا در دهه 1990 میلادی، مهندسان سعی کردند تا آن را به شیوه ای مناسب توسعه داده و در نتیجه میزان نفوذش را بیشتر کنند.بر همین مبنا آن ها توپ های پلاستیکی مختلفی را ایجاد کردند که از پلی اتیلن بازیافتی خلق می شد. این توپ ها در لابه لای دو ردیف از میلگرد ها قرار می گیرد.

با قرار دادن این ساختار ها بر روی سقف و بتن ریزی بر روی آن می توان وزن سقف را تا حد زیادی کاهش داد.در واقع این ساختار ها باعث می شود تا بخش زیادی از حجم سقف ها خالی مانده و در نتیجه وزن آن کاهش پیدا کند.این مورد در کنار میلگرد و بتن های موجود در آن باعث می شود تا مقاومت کلی سقف هم تا حد زیادی افزایش پیدا کند.البته باید این مورد را خاطر نشان کنیم که این روش محدودیت های مختلفی دارد. همین عامل باعث شده تا صرفا در گروهی از بنا های با سقف های دال بتنی و عریض کاربرد داشته باشد.

پیشنهاد سیپورکس: چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟ 

انواع سقف کوبیاکس

کاربرد ها و البته ویژگی های منحصر به فرد سقف های کوبیاکس موجب شده تا انواع مختلفی از آن ها ایجاد شود.هر یک از این مدل ها در نوع خود ویژگی های منحصر به فردی دارند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب می کند.با این حال تصور اغلب افراد از سقف های کوبیاکس، تنها گوی های پلاستیکی در بین میلگرد های مختلف است.

همراه ما باشید با: میلگرد بستر چیست؟

این در حالی است که انواع مختلفی از سقف کوبیاکس در بازار عرضه شده که هر کدام از آن ها ویژگی ها و نقاط قوت مختص به خود را دارند.ما در ادامه هر کدام را به شیوه ای مناسب برای شما عزیزان شرح داده ایم.

سقف کوبیاکس Eco-Line

این مدل از سقف های کوبیاکس را می توان جزو نخستین و البته رایج ترین مدل های سقف کوبیاکس دانست که در طی دهه های اخیر روانه بازار شده است.ساختار این مدل بسیار ساده بوده و تنها شامل یک ردیف میلگرد در قسمت فوقانی بوده که توسط یک اتصال فلزی به میلگرد پایین متصل می شود.در اغلب اوقات این اتصال هم خود نوعی میلگرد است. لازم به ذکر است که همزمان با این مدل، طرح دیگری از آن هم تحت عنوان Pro-Line ارائه شد.این مدل هم تا حدود زیادی مشابه مدل قبلی است. با این اختلاف که تفاوت های جزئی در مواد پلاستیک و نوع اتصال آن ها وجود دارد.

سقف کوبیاکس Slim-Line

این مدل از سقف های کوبیاکس در سال 2008 ارائه شد. در این مدل عموما به جای توپ های کروی، از نمونه های بیضی شکل استفاده شده است.البته در مقابل، ضخامت بخش مرکزی پلاستیک آن افزایش یافته است. این ساختار باعث می شود تا ارتفاع سقف های کوبیاکس کاهش پیدا کرده و در مقابل توان آن ها در مقابله با فشار های بالا افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر ساختار های بیضی شکل می توانند به شیوه ای بسیار بهینه تر نسبت به رفع فشار اقدام کنند. همین عامل هم در افزایش کارایی این دسته از سقف ها موثر بوده است.

بیشتر بدانید: بلوک سقفی چست؟

سقف کوبیاکس Slim-Line Click

این مدل از سقف های کوبیاکس در سال 2013 عرضه شده و شباهت بالایی به مدل قبلی دارند. اما تفاوت شاخصی که میان آن ها وجود دارد، یک لایه از میله ها در قسمت میانی است.این لایه باعث می شود تا اتصال میلگردها به شیوه ای بهتر ممکن شده و از طرفی مهندسان بتوانند ساده تر آن ها را اجرا کنند. این عامل به محبوبیت بیشتر آن ها کمک کرده است.

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس Concrete Lightweight Structures

این مدل از سقف کوبیاکس را می توان نوع پیشرفته تر از مدل های آن دانست که در سال ۲۰۱۹ عرضه شده است.در واقع این مدل نمونه پیشرفته تری از این سقف ها است که می‌تواند حمل و نقل ساده و البته عملکردی بسیار بهینه تری از خود نشان دهد.این مدل ها غالباً دارای قطعات پلاستیکی مربعی شکلی هستند که بایستی آن ها را در کنار هم قرار دهید.با قرارگیری آن ها در کنار همدیگر یک ساختار بیضی شکل ایجاد می شود که همان کره های موجود در سقف های کوبیاکس هستند.مقاومت بالاتر، اجرای ساده تر، ساختار بهینه و …. از جمله مهمترین ویژگی هایی است که باعث شده تا این دسته از سقف های کوبیاکس بیش از پیش مورد توجه مخاطبان قرار گیرند.

نحوه اجرای کوبیاکس

نحوه اجرای سقف کوبیاکس جزو موضوعاتی است که می‌تواند موجب سردرگمی افراد شود. در واقع نحوه اجرای این سقف ها تا حدود زیادی مشابه نمونه های دیگر است.در گام اول بایستی ابتدا ساختار سقف قالب بندی شود. بدین منظور می توان از قالب های فلزی چوبی و موارد دیگر استفاده کرد.پس از آن بر روی این لایه از سقف، شبکه‌ای از آرماتورها قرار گرفته و به اصطلاح آرماتوربندی می شود.پس از آن ساختارهای کوبیاکس بر روی این آرماتوربندی قرار گرفته و به لایه پایینی آرماتورها متصل می شود.همچنین بر روی قسمت بالایی این المان ها نیز یک لایه دیگر از آرماتورها قرار می‌گیرد و پس از آن یک مرحله بتن ریزی صورت می گیرد.

در این مرحله هدف اصلی پوشش دادن بخش پایینی سقف کوبیاکس است. به همین منظور از دستگاه های ویبراتور و ابزارهای مخصوص برای رساندن بتن به تمام قسمت ها استفاده می شود.پس از سفت شدن نسبی این لایه، یک مرحله دیگر هم بتن ریزی صورت گرفته و قسمت‌های بالای سقف کوبیاکس و پوشش داده می شود.بدین‌ منظور سقف کوبیاکس آماده شده و افراد می توانند از آن استفاده کنند.البته باید عنوان کنیم که برخی از استاد کار ها و معماران ممکن است مراحل دیگری را به آن اضافه کرده یا در برخی جزئیات تفاوت های نسبی را اعمال کنند.اما در هر حال مراحل کلی اجرای انواع سقف کوبیاکس به این صورت می باشد.

مزایا و کاربرد های کوبیاکس

سقف های کوبیاکس دارای مزیت ها و ویژگی های منحصر به فرد فراوانی هستند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب می کند.در واقع این دسته از محصولات برای معماران، مهندسان و مالکان بسیار مفید هستند. به گونه ای که اجرای آن ها اجازه می دهد تا آنان سقف هایی با دهانه بزرگ تر ایجاد کنند.این سقف ها عموما ضخامت و وزن کمتری نسبت به نمونه های مشابه دارند. این موضوع باعث می شود تا تعداد ستون به کار رفته در آن به مراتب کمتر از نمونه های دیگر باشد.این در حالی است که مقاومت سقف کوبیاکس بالا بوده و می تواند وزن زیادی را تحمل کند.مزیت دیگری که این دسته از محصولات به همراه دارند، کاهش مصالح مصرفی و سرعت اجرای بالا است.این دو مورد در کنار هم دیگر باعث می شوند تا در هزینه و زمان افراد صرفه جویی شود. این عامل به نوبه خود تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب آن توسط فعالان صنعت ساخت و ساز داشته است.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: چگونه هزینه ساخت و ساز را کاهش دهیم؟

سخن آخر

سقف کوبیاکس را می توان جزو تکنیک های ساختمان سازی دانست که طی چند دهه گذشته محبوبیت آن به طرز چشمگیری افزایش یافته است.با این حال کم نیستند افرادی که هنوز اطلاعات جامعی پیرامون آن نداشته و نمی دانند که چرا این سقف ها می تواند انتخاب مناسبی برای آن ها باشد.ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر روی سقف کوبیاکس داشته و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان بیان کنیم.با این حال اگر هنوز هم سوال یا ابهامی در رابطه با آن دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

با ما همراه باشید با: اجزای سقف تیرچه بلوک

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.