صفر تا صد آرماتور بندی - اهمیت و مراحل آرماتوربندی - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
صفر تا صد آرماتور بندی

صفر تا صد آرماتور بندی

صفر تا صد آرماتور بندی

آرماتور بندی را می توان یکی از اصلی ترین و البته مهمترین مراحل در ساخت بناهای امروزی دانست در واقع این مرحله ارتباط مستقیمی با استحکام بنای شما دارد.به همین جهت است که معماران و مهندسان تاکید بسیار زیادی بر روی انجام صحیح آن دارند.

با این اوصاف اغلب مالکان کم تجربه، به خوبی با ماهیت آرماتوربندی آشنا نیستند.همین عدم شناخت از نکات و جنبه های مختلف آن باعث می‌شود تا در طول پروسه ساخت، قادر به نظارت صحیح نباشند.این عامل در نهایت موجب بروز خسارت و زیان های مختلفی می شود که گاها جبران ناپذیر بوده و یا هزینه های بسیار زیادی به همراه دارد.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا آموزش صفر تا صد آرماتور بندی را برای شما عزیزان ذکر کنیم.بدون شک این موضوع می تواند به افزایش بازدهی در کار شما و البته نظارت بهتر کمک کنند. لذا اگر قرار است که بنای شما به زودی وارد مرحله آرماتوربندی شود، حتماً ما را تا انتها همراهی کنید.

مفهوم آرماتور بندی

اگر اخیراً از کنار ساختمان های تازه ساخت عبور کرده باشید، یقینا میلگرد های مختلفی را دیده اید که به شکل ستون یا المان های مختلف شبکه بندی شده اند. این شبکه از میلگرد ها را همان آرماتور بندی گویند.در واقع آرماتور بندی به فرآیندی گفته می شود که در آن میلگردها، متناسب با ساختار المان های مختلف برش و خم می شود.

سپس اتصال آن ها به همدیگر باعث می‌شود تا نوعی فضای شبکه ای برای قالب بندی و بتن ریزی فراهم شود.آرماتور بندی در بخش ها و قسمت های گوناگونی از بنا صورت می گیرد. ستون ها، کف، پی، پله، دیوارها و… جزو بخش هایی هستند که متناسب با نظر مهندس، برای آن ها آرماتور بندی انجام شده و به استحکام آن ها کمک می شود.

لازم به ذکر است که پروسه آرماتور بندی جزئیات و ویژگی های مختلفی دارد.برای مثال نوع میلگرد به کار رفته، فاصله بینی میلگرد ها، نحوه به کارگیری و… همگی جزو نکات مهمی است که باعث می‌شود تا پروسه آرماتور بندی تا حدودی پیچیده بوده و جنبه های مختلفی داشته باشد.با این اوصاف همگی آن ها در جهت افزایش استحکام پروژه بوده و می تواند منجر به مقاومت بیشتر بنا در برابر ضربات و آسیب های مختلف شود.

مزایا و اهمیت آرماتور بندی

قبل از این که بخواهیم به صفر تا صد آرماتور بندی بپردازیم، بهتر است ابتدا مزایا و اهمیت آن را درک کنید.بدون شک این موضوع می‌تواند دلیل نفوذ این شیوه از ساخت و ساز در طی دهه های گذشته را برای شما مشخص کند.در واقع باید عنوان کنیم بتن ها در حالت عادی مقاومتی کششی و فشاری بالایی ندارند.

به عبارت ساده‌تر این متریال در صورت قرارگیری در معرض فشارهای مختلف، دچار ترک و شکستگی می‌شود.همین عامل هم باعث شده تا نتواند انتخاب مناسبی برای ساختمان های مسکونی باشد؛ چرا که در اثر وزن طبقات بالایی یا فشارهای ناشی از زلزله، به سادگی خرد شده و ساختمان فرو می ریزد.

اما آرماتوربندی پروسه ای است که می‌تواند مانع از بروز چنین رخدادی شود.در واقع باید عنوان کنیم که میلگرد ها می توانند مقاومتی به مراتب بیشتر از بتن ها داشته باشند. به گونه ای که این محصولات می توانند در برابر خمش، فشارهای جانبی و موارد دیگر مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

همین مورد باعث شده تا استفاده از آرماتور بندی به همراه بتن ریزی، رواج زیادی برای افزایش مقاومت ساختمان داشته‌ باشد.اگر اطلاعات دقیق تری در رابطه با میلگرد بستر نیاز دارید پیشنهاد می کنیم مقالات سایت را حتما مطالعه نمایید.

نکته قابل توجه دیگری که در رابطه با آرماتوربندی وجود دارد، افزایش مقاومت سازه در برابر خطرات دیگری نظیر رطوبت و آتش است.در واقع این محصولات می توانند به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی خود، مانع از تاثیرگذاری بیشتر رطوبت بر روی بدنه سازه شوند.

از طرفی دیگر مقاومت کلی آن ها باعث حرکت کندتر آتش و در نتیجه مقاومت بیشتر سازه در برابر آتش سوزی می شود.موضوع دیگری که میزان استفاده از آرماتور بندی در سازه های جدید را افزایش داده، اجرای ارزان و سریع آن است.در واقع انجام این پروسه در مقایسه با روش های دیگر ایمن سازی، به مراتب ارزان تر است.

به گونه ای که هزینه های آن در مقابل زیان های احتمالی، به مراتب بیشتر است.جلوگیری از انحراف ساختمان یکی دیگر از مزیت های قابل توجه آرماتوربندی است.در حقیقت اغلب بناهای سنتی به دلیل مشکلاتی نظیر ترک یا خیز های مختلف، دچار انحراف می‌شود که می تواند سلامت آن ها را تهدید کند.

این در حالی است که آرماتوربندی به لطف به ساختار ایمن خود می‌تواند مانع از چنین مشکلاتی شود.اجرای متنوع عامل دیگری است که نفوذ آرماتوربندی را بیشتر کرده است. در واقع باید عنوان کنیم که مهندسان می توانند آرماتور بندی را به شیوه های مختلفی برای کف، سقف، ستون ها و سایر المان های مختلف ساختمان انجام دهند.

به عبارت ساده تر می توان به کمک آن هر نوع المانی را مستحکم نمود. مجموع این موارد در کنار هم دیگر باعث شده تا در طی چند سال گذشته، تعداد بسیار زیادی از سازه های بزرگ به کمک پروسه آرماتوربندی ایجاد شوند.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی و بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

آرماتور بندی

مراحل آرماتور بندی

مراحل آرماتور بندی

آرماتوربندی هم مانند تمامی پروژه های دیگر ساختمانی، مراحل و قسمت های مختلفی دارد که انجام دقیق آن ها باعث می‌شود تا بازدهی شما در طی یک پروسه کاری افزایش یابد.با این حال اغلب افراد اطلاعات دقیقی پیرامون این مراحل نداشته و به همین جهت است که در پروسه اجرای خود دچار مشکل می شوند. ما در ادامه سعی کرده ایم تا پروسه آرماتوربندی را در مراحل مختلفی برای شما دسته بندی کرده و هر مرحله را هم به شیوه ای مناسب خدمت شما عزیزان بیان کنیم. بخوانید: انواع ساختمان

  • انتخاب میلگرد مناسب

یکی از مهم ترین و البته اصلی ترین مراحلی که در پروسه آرماتور بندی بر روی آن تاکید می‌شود، انتخاب میلگرد مناسب است.در واقع این روزها انواع مختلفی از میلگردها در بازار عرضه شده که تفاوت اصلی آن ها در ساختار و البته ضخامتشان است. هر یک از این محصولات قطر مختلفی داشته و برای امور گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

شما باید بتوانید متناسب با نوع سازه و البته المان خود، میلگرد مناسب را انتخاب کنید. غالبا ستون ها نیازمند میلگردهایی با ضخامتی بیشتر بوده و قسمت های داخلی، میلگرد های کوچکتری را نیاز دارند. عموماً در پروسه اجرا، تعدادی از میلگردها به صورت عمودی نصب شده می شوند که بایستی ضخامت بالایی داشته باشند.

دسته دیگر از میلگرد ها نیز خم شده و به دور آن ها حلقه می شوند که در این حالت یک ساختار شبکه ای به وجود می آید. این دسته از میلگرد ها بایستی ضخامت کمتری داشته باشند. البته در رابطه با جزئیات آن ها جای نگرانی نیست؛ چرا که مهندسان متناسب با تعداد طبقات و نوع سازه شما، گزینه مناسب را معرفی خواهند کرد؛ لذا شما بهتر است تمرکز خود را بر روی انتخاب نمونه های با کیفیت بگذارید.

  • خم و برش میلگرد

خم و برش میلگرد مرحله دیگری است که بایستی توجه زیادی به آن داشته باشید. همان گونه که اشاره کردیم، میلگرد به صورت یک ساختار شبکه متصل می شود.با این حال خود این محصولات در هنگام عرضه به صورت میله های چند متری عرضه می شوند. برای اجرا بایستی آن ها را برش و همچنین این پروسه اهمیت زیادی برای اجرای دقیق آرماتور بندی دارد.

در واقع اگر این فرایند به شیوه ای مناسب اجرا نشود، ممکن است تنش پسماند در آن ها ایجاد شود.چنین اقدامی باعث کاهش مقاومت آن ها در پروسه ساختمان سازی شده و در نتیجه کیفیت کار پایین می آید. لذا توصیه می شود تا در این پروسه از دستگاه ها و تجهیزات مناسب استفاده کنید.

همراه ما باشید با مقاله: صفر تا صد ساختمان سازی

  • نصب میلگرد

آرماتور بندی چیست

اهمیت آرماتور بندی

نصب میلگرد ها به عنوان آخرین مرحله در پروسه آرماتوربندی شناخته می شود. طی این قسمت غالبا چهار میلگرد ضخیم در بخش های کناری ستون قرار داده شده و میلگرد های کوچکتر به صورت حلقه های مختلف و در فواصل تعیین شده بر روی آن ها جوش داده می شود.البته این ساختار برای ستون ها به کار گرفته می شود ولی در سایر قسمت ها از ساختار دیگری استفاده می شود. اما اغلب این ساز و کار بر مبنای طرح های شبکه های چیده می‌شود.

پس از آن هم قالب های مختلف بر روی آن ها قرار گرفته و بتن ریزی شروع می شود. چنانچه در این مرحله اتصال و نصب میلگرد ها به شیوه ای نامناسب صورت نگیرد یقینا بتن متصل شده به آن هم نمی تواند استحکام کافی داشته باشد.لذا بایستی اتصال بخش های ابتدایی و انتهایی آن با دقت و وسواس زیادی صورت گیرد. عموما مهندسان بخش های انتهایی را به شبکه‌های آرماتور دیگری جوش داده و یا به وسیله سیم های مفتولی متصل می کنند.بدیهی است که جوش کردن می تواند اتصالی به‌ مراتب مستحکم‌ تر ایجاد کند؛ لذا شما هم اولویت خود را بر روی آن قرار دهید.

سخن آخر

آرماتور بندی به عنوان یکی از پروسه های حیاتی و مهم در صنعت ساختمان سازی مدرن تلقی می شود. در واقع این پروسه می تواند ارتباط مستقیمی با افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان شما داشته باشد. با این حال کم نیستند افرادی که به خوبی جزئیات مرتبط با آن را نمی دانند.

ما در این مقاله سعی داریم تا به زبان ساده و به دور از پیچیدگی های فنی، این پروسه را برای شما عزیزان شرح دهیم. با این حال اگر هنوز در این زمینه سوال دارید یا نیازمند راهنمایی بیشتری هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

یک پاسخ به «صفر تا صد آرماتور بندی»

آموزش اجرای ساختمان گفت:

بسیار عالی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.