مراحل نازک کاری ساختمان

مراحل نازک کاری ساختمان

مراحل نازک کاری ساختمان

پروسه ساخت و ساز مراحل گوناگونی دارد که یکی از مهم ترین و البته اصلی ترین این مراحل، نازک کاری ساختمان است. در واقع طی این مرحله فضای سازه برای سکونت ساکنین آن آماده شده و شامل ریزه کاری ها و بخش های گوناگونی است. در واقع طی این مرحله برخی از مشکلات پروسه اصلی ساخت بهبود یافته و بنا آماده بهره برداری خواهد شد. همین مورد باعث شده تا به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل ساختمان سازی تلقی شود. با این اوصاف اغلب مردم اطلاعاتی در رابطه با مراحل نازک کاری ساختمان ندارند.ما در این مقاله سعی داریم تا مرور واضحی بر روی این عمل داشته و جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم؛ لذا حتما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

هدف از انجام مراحل نازک کاری ساختمان

قبل از این که بخواهیم به بررسی جزئیات مراحل نازک کاری ساختمان بپردازیم،  بهتر است هدف از انجام آن ها را به شیوه ای مناسب درک کنیم.در واقع ما باید بدانیم که هدف از انجام چنین اقداماتی چیست؟همانگونه که اشاره کردیم، نازک کاری ساختمان به منظوره بهره برداری از یک سازه انجام می‌شود.در واقع زمانی که اسکلت کلی یک بنا اجرا شده و دیوار چینی های آن صورت می‌گیرد، غالباً نمای داخلی و خارجی وجه مناسبی نخواهد داشت.از طرفی این بخش‌ ها یکدست نبوده و غیرقابل سکونت هستند. نازک‌ کاری فرایندی است که این ناهماهنگی ها را برطرف کرده و جلوه ای زیبا به فضای داخلی و خارجی خانه ها می دهد.از سوی دیگر این اقدام باعث می‌شود تا طیف زیادی از مشکلات و ناهماهنگی های ساختاری بنا از معرض دید خارج شود.به همین جهت است که تمامی معماران اجرای آن را الزامی می دانند. از جمله مراحل آن می‌توان به ماله کشی، کف سازی، زیرکاری های مختلف نظیر گچ و خاک، اجرای نما، نصب کاشی و سرامیک، رنگ آمیزی و… اشاره نمود.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: مراحل اجرای سرامیک کف

هر یک از این مراحل خود جزئیات مختلفی دارد که اجرای آن ها می‌تواند جلوه زیباتری به فضای داخلی و خارجی بنای شما بدهد.با این اوصاف انجام تمامی آن ها الزامی نیست. اما بخشی از آن ها برای بهبود ساختار کلی خانه ها الزامی هستند. ما در ادامه این مراحل را به شیوه ای مناسب برای شما شرح داده ایم.

 شرح کامل مراحل نازک کاری ساختمان

همانگونه که اشاره کردیم، نازک کاری ساختمان مراحل مختلفی دارد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و البته مزایای مختص به خود را دارند. ما در ادامه توضیح مختصری از هر کدام از آن ها ارائه داده ایم.

  • شمشه کشی دیوار

شمشه کشی دیوار
شمشه کشی دیوار چیست

شمشه کشی دیوار را می توان به عنوان یکی از نخستین مراحل برای نازک کاری ساختمان دانست. در این مرحله پستی و بلندی هایی که در پروسه اجرایی دیوار به وجود آمده‌اند، برطرف می شود.بدین منظور شمشه های فلزی یا چوبی را به فاصله یک متری از همدیگر قرار داده و آن ها را به وسیله ای در خاک متصل می کنند.این نقاط به عنوان نواحی مبنا در پروسه شمشه کشی تلقی می شود. فواصل بین نقاط به وسیله ملات پر شده و کمک شمشه هم آن ها را یکدست می کنند.این اقدام باعث می‌شود تا سطح کلی دیوار یکدست و آماده اجرای پلاستر های مختلف باشد.از طرفی این اقدام به نوعی زیر سازی بوده و اتصال پلاستر ها را ساده تر می کند.البته باید بدانید که در صورت استفاده از بلوک های سبک اتوکلاو شده، نیاز چندانی به زیرسازی نیست؛ چرا که اتصال این بلوک‌ ها با پلاستر بسیار ساده تر انجام می شود.

  • گچ و خاک دیوار در نازک کاری ساختمان

استفاده از گچ و خاک یکی دیگر از مراحل نازک کاری دیوارها است. طی این مرحله سطح به دست آمده به وسیله مخلوطی از گچ و خاک پوشانده می شود.این پلاستر زیبایی چندانی ندارد اما می تواند زیر سازی لازم برای استفاده از سفید کاری و لایه‌ های دیگر را فراهم نماید.از طرفی دیگر ترکیب خاک با گچ موجب اتصال مقاوم تر می شود که این فاکتور به نوبه خود پروسه اجرا را ساده تر می کند.

توجه: اگر از بلوک سفید استفاده کنید دیگر نیازی به استفاده از گچ و خاک ندارید و به وسیله چسب بلوک می توانید بلوک ها را به هم متصل می نمایید.

  • سفید کاری ساختمان

سفید کاری را می توان به عنوان یکی از مراحل محبوب و البته مورد نیاز در پروسه نازک کاری ساختمان دانست.در واقع طی این مرحله، گچ سفید با آب خالص ترکیب شده و به وسیله ماله بر روی دیوار اجرا می شود.خروجی کار حاصل از آن زیبایی خاصی داشته و به دلیل ایجاد سطوح یکدست و صاف، در بین ایرانیان رواج زیادی دارد.همین عامل هم باعث شده تا بسیاری از افراد، سفید کاری را جزو مراحل اصلی برای پروسه اجرا تلقی کنند.

نازک کاری ساختمان
مراحل نازک کاری ساختمان را شرح دهید
  • کشته کشی دیوار

کشته کشی به عنوان یکی از مراحل فرعی در نازک کاری ساختمان تلقی می‌شود که این مرحله گچ سفید دانه ریز را با آب درست کرده و بعد از یک ربع هم زدن، آن را بر روی دیوار اعمال می‌کنند.این دسته از ملات ها نسبت به سفید کاری عادی زمان بیشتری برای اتصال نیاز داشته و به اصطلاح دیرگیرتر هستند. همین عامل هم باعث شده تا برای گچ بری ها یا صاف کردن سطوح مورد استفاده قرار گیرند.

  • نقاشی ساختمان

نقاشی را می توان یکی دیگر از مراحلی دانست که در نازک کاری ساختمان توجه زیادی بدان می‌شود.در واقع به این مرحله بخش هایی از ساختمان که نیازمندی بهبود ساختار و تغییر رنگ هستند را نقاشی می کنند.این بخش ها می توانند در فضای داخلی یا خارجی باشند. رنگ ها علاوه بر این که می‌ توانند جلوی زیباتری به فضای داخلی خانه بدهند، قادر هستند تا آن را در برابر آلودگی هم حفظ کنند.

  • قرنیز دیوار

قرنیز دیوار، از دیگر مراحلی است که متخصصان توجه زیادی به آن دارند. در واقع به این مرحله یک لایه از ام دی اف (MDF)، سرامیک، پلاستیک یا مصالح مشابه را به عنوان قرنیز قرار می‌ دهند که می‌تواند هم سطح با دیوار یا بر روی آن اعمال شود. قرنیز ها علاوه بر این که جلوه زیباتری به داخل خانه می دهند، می‌ توانند عمر آن را افزایش داده و مانع از انتقال رطوبت به دیوار شوند.

  • کف سازی ساختمان

کف سازی را می توان به عنوان یکی از الزامی ترین و البته مهم ترین مراحل برای نازک کاری ساختمان در نظر گرفت.این مرحله بایستی با دقت و ظرافت بالایی اجرا شود؛ چرا که هرگونه سهل انگاری در آن می تواند منجر به ایجاد مشکلات بیشتر در بنای شما شود.برای مثال عدم عایق سازی دقیق آن منجر به نفوذ رطوبت به طبقات پایین خواهد شد. مازاد بر این عدم کف سازی صحیح و نداشتن شیب کنترل شده می‌تواند موجب جمع شدن آب در حین تمیزکاری و شستشو شود.مجموع این موارد در کنار همدیگر سکونت در داخل بنا را مشکل می‌ کند. لذا بایستی برای این امر از افراد خبره کمک گرفته و از مصالحی نظیر چوب، ام دی اف،  سرامیک و موارد مشابه استفاده نمایید.

  • اجرای کاشی و سرامیک

اجرای کاشی و سرامیک را می توان از دیگر مراحلی دانست که در نازک کاری ساختمان به آن پرداخته می‌شود.طی این مرحله کف و بخش‌ های کناری دیوار به وسیله سرامیک یا کاشی پوشانده می شود. مساحت قسمت پوشش داده شده در بخش های خانه متفاوت است.برای مثال در سرویس بهداشتی ها غالباً تمام بخش‌های داخلی به وسیله کاشی و سرامیک پوشش داده می‌شود.اما در قسمت هایی همچون پذیرایی یا اتاق خواب ها، تنها بخش کمی از اتاق به وسیله این متریال ها پوشش داده می شود.

مراحل اجرای سرامیک با چسب
آموزش مراحل اجرای سرامیک با چسب
  • اجرای نما در نازک کاری ساختمان

نمای ساختمان را می توان به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در قیمت گذاری آن دانست. از طرفی دیگر دیدگاه و احساس ساکنین در رابطه بنا هم رابطه مستقیمی با آن دارد.به گونه ای که هر اندازه نمای زیباتری برای سازه خود انتخاب کنید، یقینا قیمت آن هم افزایش پیدا خواهد کرد و البته ساکنان هم احساسی بهتری نسبت به آن خواهند داشت.لازم به ذکر است که برای اجرای نما از متریال های مختلفی نظیر کامپوزیت، سنگ، ایزوگام و موارد مشابه استفاده می شود. شما باید نوع متریال را متناسب با بودجه و البته نیاز خود انتخاب نمایید.

  •  عایق کردن سازه

عایق کردن را می توان جزو مراحلی دانست که متخصصان تاکید زیادی بر روی آن دارند. طی این روش بخش های مختلفی از بنا که بیشتر از سایرین در معرض رطوبت قرار دارند را به وسیله ای مواد و متریال های مختلف عایق بندی می کنند.این اقدام باعث می‌شود تا مانع از آسیب زدن به آن ها شود که این فاکتور در نهایت طول عمر مفید بنا را افزایش می‌دهد.

یکی از راهکارهای ایده آل برای عایق بندی فضای داخلی خانه ها، استفاده از بلوک سبک نظیر بلوک هبلکس و سیپورکس می باشد.این دسته از بلوک ها به طور کلی در برابر رطوبت، صدا و حرارت عایق هستند. همین مورد باعث شده تا اجرای ساختمان به وسیله آن ها مزایای بسیار بیشتری را به همراه داشته باشد.

با خواندن مقاله ” ویژپگی های بلوک عایق ” با این موارد بیشتر آشنا شوید.

برای خرید بهترین و البته مناسب ترین مدل های این بلوک ها می توانید با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.در واقع شرکت ما بهترین و البته با کیفیت ترین نمونه های بلوک هبلکس و سیپورکس را عرضه می کند. لذا اگر به دنبال خرید بلوک سبک هستید، کارشناسان ما می توانند شما را در این زمینه  راهنمایی کنند.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: صفر تا صد ساختمان سازی

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *