آشنایی با بلوک سبک پوکه ای - ویژگی های بلوک پوکه ای- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
آشنایی با بلوک سبک پوکه ای

آشنایی با بلوک سبک پوکه ای

بلوک سبک پوکه ای را می‌توان یکی از مدل های رایج بلوک در پروسه ساختمان سازی کشورمان دانست. این دسته از مصالح به دلیل ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد خود مورد توجه معماران و بنایان مختلف قرار گرفته اند. اغلب معماران استفاده از این محصولات را ایده آل دانسته و آن ها را انتخاب مناسبی برای ساختمان سازی می‌دانند. وزن سبک، عایق حرارتی، قیمت مناسب و … از جمله رایج ترین ویژگی های بلوک سبک پوکه ای می باشد.
با این اوصاف بخش زیادی از مشتریان به خوبی با این دسته از محصولات آشنایی ندارند و نمی دانند که این دسته از پوکه ها برای چه بخش هایی از ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و یا چه ویژگی هایی دارند.
ما قصد داریم تا در ادامه این مقاله مروری بر این دسته از تولیدات داشته باشیم. لذا اگر به دنبال آشنایی با بلوک سبک پوکه ای هستید، حتما ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

ساختار بلوک پوکه ای

نخستین گام برای آشنایی با بلوک سبک پوکه ای، در واقع درک ماهیت آن می باشد. شما برای این که بتوانید این دسته از بلوک ها را به خوبی شناسایی کرده و یا اطلاعات بیشتری را در رابطه با ماهیت آن کسب کنید، بایستی با ساختارشان آشنا شوید. در واقع بلوک سبک به عنوان بلوک پومیس هم شناخته می‌شود.
در این دسته از بلوک ها به جای استفاده از سنگدانه ها، از دانه های پوکه استفاده می‌شود.
در واقع دانه‌‌های پوکه در دهانه آتشفشان ها وجود دارند. در زمانی که گدازه های آتشفشانی با فشار زیاد خارج می شوند، جریان هوا درون آن ها به دام افتاده و باعث می‌شود تا ساختاری متخلخل داشته باشند.
تخلخل آن ها در کنار ساختاری بادوام شان باعث می‌شود تا پوکه ها علاوه بر وزن اندک، در برابر فشارها و ضربات مختلف مقاومت بالایی داشته باشند. به همین جهت است که به کارگیری آن ها در بلوک ها و مصالح ساختمانی باعث می‌شود تا آن ساختمان علاوه بر بر وزن کم، دارای مقاومت بالایی هم باشد.
برای ساخت این دسته از بلوک ها عموما از سیمان، دانه های ریز پوکه و آب استفاده می شود. این مواد به خوبی با همدیگر ترکیب شده و سپس درون قالب های مخصوص تحت فشار قرار می گیرند.
بعد از آن بلوک به دست آمد را در مقابل آفتاب خشک می کنند تا آماده استفاده شود. بر همین اساس می‌توان گفت که وجه تمایز بلوک پوکه ای با بلوک سبک لیکا، تنها ماهیت آن می باشد. در این محصولات به جای سنگدانه از پوکه استفاده شده است.

کاربردهای بلوک سبک پوکه ای

بلوک سبک پوکه ای به دلیل ساختار منحصر به فرد خود در طیف زیادی از امور و بخش های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این دسته از بلوک ها به دلیل ماهیت منحصر به فرد خود، میتوانند انتخاب مناسبی برای بخش های مختلف ساختمان باشند.
البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این بلوک های برای دیوارهای باربر مناسب نیستند؛ چرا که ممکن است در اثر فشار زیاد دچار آسیب‌دیدگی و ترک شوند. به همین جهت است که نمی‌توان آن ها را در محیط هایی با فشار بسیار زیاد استفاده نمود.
اما باید عنوان کرد که در سایر بخش های ساختمان قابل استفاده هستند. از جمله قسمت هایی که میتوان در آن ها از بلوک پوکه ای استفاده کرد، می توان به حصار اصلی، تیغه حصار، بخش بندی فضای داخلی خانه ها، دیوارهای غیر باربر، ساخت اصلی سقف به همراه تیرچه و…. اشاره نمود.
لازم به ذکر است که این دسته از محصولات به دلیل ماهیت منحصر به فرد و البته وزن اندک خود می توانند بهترین انتخاب ممکن برای موقعیت های یاد شده باشند. ما در ادامه مروری بر روی ویژگی های آن خواهیم داشت تا شما هم بهتر دلیل این موضوع را درک کنید.

مزایا و ویژگی های بلوک سبک پوکه ای

ساختار بی نظیر بلوک های پوکه ای باعث شده تا این دسته از محصولات مزیت ها و ویژگی های بسیار منحصر به فردی داشته باشند که آن ها را نسبت به سایر مصالح هم رده متمایز می‌کند. با این اوصاف بخش زیادی از مشتریان اطلاعات دقیقی پیرامون این تفاوت‌ها ندارند. همین مورد باعث می شود که در فرآیند انتخاب های خود دچار مشکل شوند. ما در ادامه برخی از ویژگی های بلوک سبک پوکه ای را خدمت شما ذکر کرده ایم.

مزایای بلوک سبک پوکه ای

کاربرد بلوک سبک پوکه ای

وزن اندک

شاید بتوان وزن اندک را به عنوان مهم ترین و البته ایده آل ترین ویژگی بلوک سبک پوکه ای در نظر گرفت. در واقع این دسته از محصولات به دلیل استفاده از پوکه در ساختار خود، وزن بسیار پایینی دارند. همین وزن اندک آن باعث می‌شود تا فرایند ساخت و ساز با آن ها سرعت بسیار بیشتری به خود بگیرد. مازاد بر این وزن نهایی ساختمان هم کاهش پیدا می کند. این کاهش وزن سبب می‌شود تا سازه شما در برابر زلزله بسیار مقاوم تر باشد.
نکته قابل توجه این است که دیوارهای چیده شده با بلوک پوکه ای دارای وزن دو برابر کمتر از آجر است. بر همین اساس می‌توان گفت که مقاومت این دیوارها در برابر زلزله به مراتب بیشتر می باشد.

عایق صوتی

مقاومت در برابر انتقال صدا را می توان یکی از مهمترین مولفه هایی دانست که باید در مصالح ساختمانی امروزی کاملاً مشهود و واضح باشد. در حقیقت مصالح به کار رفته در یک ساختمان باید بتوانند به خوبی صدایی آن واحد یا فضا را جذب کرده و مانع از انتقال آن به واحدهای یا فضای بیرونی شوند. بلوک سبک پوکه ای از این لحاظ دارای شرایط مناسبی است. این بلوک دارای متوسط افت صوتی ۴۸ دیسیبل است که مطابق با استانداردهای ملی ساختمان سازی می باشد. این فاکتور هم به نوبه خود تاثیر زیادی در نفوذ آن در بازار داشته است.
همرا ما باشید با خواندن مقاله: بلوک عایق

عایق حرارت

مقاومت در برابر انتقال حرارت یکی دیگر از مولفه های مهمی است که باید در مصالح ساختمانی وجود داشته باشد. در واقع مصالح مربوطه بایستی در برابر انتقال حرارت دوام بالایی داشته باشند.بلوک سبک پوکه ای از این لحاظ دارای شرایط بسیار مناسبی است. ضریب هدایت حرارتی در این محصول 0.17w/m.k است. این رقم با استانداردهای جهانی ساختمان سازی کاملاً هماهنگی دارد و بر همین اساس می‌توان گفت که این محصولات می توانند عایق حرارتی مناسبی باشند.

مقاومت فیزیکی بالا

اگرچه بلوک سبک پوکه ای در ظاهر ساختاری ترد و شکننده دارد. اما این محصولات در برابر فشارهای عمودی بسیار مقاوم هستند. بر همین اساس می‌توان گفت که این دسته از محصولات می تواند برای ساخت و ساز خانه ها بسیار ایده آل باشند؛ چرا که به خوبی در برابر فشارهای وارده مقاومت می کنند.
این موضوع سبب می‌شود تا سازه های ساخته شده به وسیله آن ها مقاومت بالایی در برابر ضربات و فشارهای خارجی داشته باشد.

سرعت اجرا

سرعت اجرای بالا را می توان یکی دیگر از مهمترین مولفه هایی دانست که باعث محبوبیت بلوک سبک پوکه ای شده است. در واقع اغلب بلوک های سبک به دلیل ابعاد بزرگتر خود می توانند پروسه ساخت و ساز را سرعت ببخشند.
این دسته از محصولات نسبت به مصالح سنتی نظیر آجر و سفال ابعاد بزرگتری دارند. لذا نیاز به استفاده از ملات در فرایند ساخت و ساز به وسیله آن ها به مراتب کمتر است. این در نوع خود یک امتیاز بسیار منحصر به فرد می باشد.

مقاومت بالا در برابر آتش سوزی

مقاومت بالا در برابر آتش سوزی یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی است که باعث شده تا بلوک سبک پوکه ای در نوع خود بسیار منحصر به فرد باشد. در واقع این دسته از محصولات به دلیل ساختار متخلخل خود می‌توانند در برابر انتقال آتش دوام بالایی از خود نشان دهند.
در حالت عادی دانه های پوکه معدنی که برای ساخت این بلوک ها استفاده می شود، خود در دمای ۱۲۲ هزار درجه سانتیگراد تولید می شود. بر همین اساس می‌توان گفت که این محصولات می توانند درجه حرارتی تا بازه ۱۲۱ هزار درجه سانتیگراد را تحمل نمایند. این این رقم به شیوه معجزه آسایی زیاد است. به همین دلیل می‌توان گفت که سازه های ساخته شده با این بلوک ها نیز می‌توانند در برابر آتش سوزی و شوک های حرارتی بالا دوام زیادی را از خود نشان دهند.
بلوک های سبک دیگری مانند بلوک سفید سیپورکس، بلوک سفید هبلکس، بلوک سفید پرین و.. مقاومت بالایی در برابر آتش دارند و جزو بهترین بلوک های عایق محسوب می شوند.

سخن آخر

بلوک سبک پوکه ای را می‌توان یکی از رایج ترین مدل های بلوک در بازار ایران دانست. این دسته از محصولات به دلیل ساختار بی نظیر خود، می توانند ویژگی های بسیار ایده آلی را داشته باشند. این محصولات از ترکیب سیمان و پوکه های معدنی ایجاد می شود. همین مورد هم سبب شده تا وزن اندک و مقاومت بالایی داشته باشند. البته ما سعی داشتیم تا مروری بر روی جنبه ها و مزیت های این محصول داشته و شما را به شیوه ای بهتر با این بلوک آشنا کنیم. با این وجود اگر به دنبال کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه بلوک سبک پوکه ای هستید یا قصد خرید بلوک سبک را دارید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.