تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح

بررسی تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح

بتن همواره پرمصرف ترین ماده در سراسر جهان برای ساخت و ساز بوده است. همانطور که جامعه پیشرفت کرده است، مصالح ساختمانی که ما استفاده می کنیم نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. همین امر منجر به تنوع بسیار زیادی از نظر انواع بتن هایی که اکنون در دسترس داریم، شده است. دو مورد از متداول ترین بتن‌ها، بتن غیر مسلح و بتن مسلح هستند که استفاده از آن ها همیشه به پروژه مورد نظر بستگی دارد. در ادامه تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح را بیان می کنیم تا به شما در انتخاب مناسب کمک کنیم.

بتن غیر مسلح

  • بتن غیر مسلح یک مصالح ساختمانی است که از سیمان، ماسه، سنگدانه (درشت و ریز)، آب و مواد افزودنی تشکیل شده است.
  • در کفپوش (سنگ، کاشی، کفپوش چوبی و …) و سنگفرش‌ استفاده می‌شود.
  • مقاومت بالایی در برابر فشرده سازی دارد.
  • ضخامت بتن غیر مسلح به طور معمول بین 50 تا 75 میلی متر است
  • بتن غیر مسلح به نسبت های معمولی استفاده می‌شود: 1:2:4، 1:3:6، 1:4:8

کاربرد بتن غیر مسلح

  • ساخت روسازی‌ها و ساختمان‌ها
  • ساخت سنگفرش‌ها و کف‌پوش‌ها

بتن مسلح در تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح

برای بیان تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح به بررسی بتن مسلح می‌پردازیم. بتن ماده‌ای با ترکیبی از سیمان، ماسه، سنگدانه و آب است که مقاومت فشاری بالایی دارد اما مقاومت کششی آن تعریفی ندارد. برای حل این مسئله و ایجاد مقاومت کششی مناسب در بتن از فولاد استفاده کرده‌اند. با استفاده از فولاد به عنوان تقویت کننده، بتن مرطوب را به روش ریخته گری در اطراف میله‌های فولادی قوی قرار دادند. هنگامی که بتن در اطراف میلگردها سفت و محکم شد، یک ماده کامپوزیت جدید به نام  بتن آرمه به دست آمد. بتن آرمه یا بتن مسلح علاوه بر مقاومت فشاری بالا مقاومت کششی بالایی نیز دارد.

تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح
فرق بتن مسلح و بتن غیر مسلح

در بررسی فرق بتن غیر مسلح و مسلح بتن به دلیل مقاومت فشاری در برابر فشردگی و فولاد به دلیل استحکام کششی در برابر خمش و کشش مقاومت می‌کند. این امر باعث افزایش شکل پذیری، کاهش انحرافات طولانی مدت یا افزایش ظرفیت خمشی تیرها می‌شود. در بتن مسلح معمولاً از میله های فولادی TMT استفاده می‌شود که بدون خطر لغزش در داخل بتن محکم می‌شوند. علاوه بر آن فولاد از ترک خوردن بیش از حد ناشی از انقباض یا تغییرات دما (دمای سرد و گرم) جلوگیری می‌کند. ضخامت بتن مسلح به الزامات طراحی بستگی دارد. در بررسی تفاوت این 2 بتن می‌توان از بتن غیر مسلح در سنگفرش‌ها، راهروها و کف‌پوش‌ها استفاده کرد. اما بتن مسلح به دلیل مقاومت کششی بالا کاربرد بسیار زیادی در ساخت و سازهای خانگی به عنوان پایه و پایه خانه‌های کوچک دارد.

تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح

برای بیان تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح ابتدا مزایا و معایب هر یک را نام می‌بریم.

مزایا و معایب بتن غیر مسلح

برای بیان تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح به بررسی مزایای بتن غیر مسلح می‌پردازیم. بتن غیر مسلح که به نام بتن سیمانی ساده نیز شناخته می‌شود، بیشتر برای سنگفرش و کف سازی استفاده می‌شود. از مخلوطی از سیمان، سنگدانه و آب، انواع مختلف سنگدانه ساخته شده و تغییر در نسبت مواد مورد استفاده، انواع سیمان را با خواص متفاوت به ارمغان می آورد. در بررسی تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح این یکی از نقاط قوت بتن غیر مسلح است؛ زیرا مقادیر دقیق و انواع سنگدانه‌ها را می‌توان به طور دقیق اندازه گیری و نظارت کرد تا کیفیت‌های مورد نیاز را بدون هیچ گونه تفاوتی ارائه دهد. در بررسی تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح اکثر بتن های ساده نقاط قوت و ضعف یکسانی دارند. تحت فشار فوق العاده قوی هستند در حالی که تحت کشش ضعیف‌اند، به این معنی که وقتی روی یک سطح جامد و غیر متحرک قرار دارد می توانند وزن زیادی را تحمل کنند. با این حال، هنگامی که تحت کشش قرار می گیرند بسیار ضعیف عمل می‌کنند و اغلب می توانند ترک بخورند و خمیده شوند. این باعث می شود که آن را به عنوان ماده‌ای عالی برای سطوح طبقه همکف نام برد و پایه ای پایدار و یکنواخت برای بتن مسلح ایجاد کند. در عین حال استفاده از آن را در پروژه های ساختمانی بزرگتر محدود می کند.

تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح
بتن مسلح چیست

مزایا و معایب بتن مسلح

برای بیان تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح به بررسی مزایای بتن مسلح می‌پردازیم. بتن مسلح از نظر مصالح به کار رفته بسیار شبیه بتن غیر مسلح است. یک تفاوت بزرگ در ترکیب آن افزودن میلگرد فولادی است. با افزودن میلگرد فولادی به بتن غیر مسلح ماده کامپوزیتی حاصل از استحکام بیشتری در برابر کشش برخوردار است. در عین حال خواصی را که بتن غیر مسلح را بسیار مؤثر می‌سازد حفظ می‌کند. با در کنار هم قرار گرفتن مقاومت بتن تحت فشار و مقاومت فولاد در برابر هرگونه خمش یا کشش به دلیل استحکام کششی بالا، بتن مسلح یک مصالح ساختمانی بسیار کاربردی‌ تر خواهد بود.به دلیل افزایش ظرفیت خمشی در مخلوط بتن/فولاد، این محصول می‌تواند در برابر فشار باد یا جابجایی که منجر به پیچش‌ها و کرنش‌های خفیف می‌شود، مقاومت کند. همچنین این ماده ایده‌آل برای ساختمان‌های بلندتر و سنگین‌تر و پل‌‌ها است. در بررسی تفاوت بتن غیر مسلح و بتن مسلح مصرف بتن مسلح تقریباً دو برابر بیشتر از سایر مصالح ساختمانی استفاده شده در سراسر جهان است.

نتیجه فرق بتن مسلح و غیر مسلح

فرق بتن مسلح و بتن غیر مسلح
بتن غیر مسلح چیست

همانطور که می بینید هیچ پاسخ واقعی در مورد این که کدام نوع بتن بهتر است وجود ندارد زیرا هر دو نقش‌های متفاوتی دارند. هر نمونه از ساخت و ساز بتنی به بتن غیر مسلح و بتن مسلح نیاز دارد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تفاوت بتن غیر مسلح و مسلح را تشخیص داده و انتخاب مناسبی برای پروژه خود داشته باشید.

خرید بلوک بتنی

ما در سیپورکس، با ذکر فرق بتن غیر مسلح و بتن مسلح در کنار شما هستیم و بهترین نوع بتن را بدون در نظر گرفتن اندازه یا مقیاس پروژه متناسب با نیاز شما ارائه می‌دهیم. در سیپورکس ما توضیحاتی در رابطه با کیفیت بلوک‌های بتنی‌، سنگ‌فرش‌های بتنی، بتن پیش‌ساخته و محصولات بتن آماده‌ می پردازیم. چه به بتن غیر مسلح و چه بتن مسلح نیاز داشته باشید، می‌توانید مطمئن باشید که ما دقیقاً آنچه شما نیاز دارید، راهنمایی می کنیم. می‌توانیم در صورت لزوم به شما کمک و راهنمایی بیشتری کنیم. برای داشتن خرید تیرچه بتن مطمئن با خیال راحت به ما اعتماد کنید. برای پرس و جو در مورد انواع بتن و کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ما در سیپورکس، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

همراه ما باشید با: بلوک بتنی

3.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *