تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس - قیمت بلوک سیمانی- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس

تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس

تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس

بلوک ها را می توان به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای داخلی در فرایند ساختمان سازی این روزها در نظر گرفت. در واقع بلوک ها با توجه به ابعاد و البته مزایای منحصر به فردی که در بطن خود دارند، به شدت مورد توجه ساختمان سازان قرار گرفته اند. همین توجه موجب شده تا انواع مختلفی از بلوک ساختمانی ایجاد شود. بلوک های سیمانی، بلوک هبلکس یا سیپورکس، بلوک پرین و … از جمله مدل های متنوعی از بلوک ها هستند که طیف زیادی از خانه های ایرانی به کمک آن ها ساخته شده است. با این اوصاف هر یک از این مدل ها، ویژگی ها و فاکتورهای مختص به خود را دارند که باعث بروز تفاوت های آشکار در بین آن ها شده است. این تفاوت ها نیز به نوبه خود باعث گوناگونی و کاربرد آن ها شده، به گونه ای که هر یک از این مدل ها برای طیف خاصی از امورات مناسب هستند. متاسفانه طیف زیادی از مشتریان به خوبی با تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس آشنایی ندارند. این موضوع باعث می‌شود تا در طی فرآیند انتخاب، دچار مشکلات گوناگونی شوند که در نهایت هزینه‌ های بیشتری را بر روی دوش آن ها می گذارد.
ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا مروری بر روی این تفاوت‌ها داشته باشیم و به خوبی ماهیت این دو محصول را برای شما عزیزان شرح دهیم. چنانچه شماهم تمایل دارید تا تفاوت بلوک سیمانی با بلوک هبلکس را بدانید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

ماهیت بلوک سیمانی و بلوک هبلکس

شاید بتوان ماهیت متمایز را نخستین عامل برای بروز تفاوت بلوک سیمانی و بلوک هبلکس دانست. در واقع ماهیت و البته نحوه ساختار این دو با یکدیگر متفاوت است. همین تفاوت موجب شده تا این محصولات از لحاظ عملکرد و البته ساختار نیز با همدیگر متفاوت باشند.
بلوک های سیمانی که عموما تحت عنوان بلوک لیکا هم شناخته می‌شوند، در واقع از ترکیب سیمان و سبک دانه ها ایجاد می شوند. این دسته از محصولات در ابعاد و طرح های گوناگونی ساخته می شوند و غالباً فضای داخلی آن ها به صورت تو خالی تولید می شود.
هزینه پایین، شناخت بیشتر معماران و بنایان از آن، اجرای ساده و قیمت مناسب از جمله مولفه هایی بوده که باعث شده تا این دسته از بلوک ها نفوذ زیادی در بین جامعه هدف داشته باشند. اما این محصولات هم به نوبه خود مشکلات مختلفی داشته اند. مواردی مانند ضایعات زیاد، مقاومت کم در برابر ضربات و… از جمله مواردی بوده که در نهایت منجر شد تا دسته ای دیگر از بلوک ها تحت عنوان بلوک هبلکس ایجاد شود. شاید بتوان گفت که این مدل ها جزو محبوب‌ترین مدل‌های هستند که در طی چند دهه اخیر وارد بازار ایران شده اند. این محصولات فرآیند پیچیده تری برای ساخت دارند.
برای تولید این محصولات ترکیبات مختلفی همچون سیلیس ها، آهک، سیمان، آب، آلومینیوم و… را با هم دیگر ترکیب می‌کنند. این مواد را در نهایت درون دستگاهی می ریزند تا فرایند شیمیایی مربوط به آن انجام شود. در این فرایند شیمیایی ترکیبات به دست آمده همچون یک کیک پف می کند. سپس آن را برش داده و به وسیله دستگاه اتوکلاو هوای زیادی را درون آن پمپاژ می کنند. این هوا باعث ایجاد تخلخل به شیوه ای کنترل شده درونی ترکیبات آن می شود. بر همین اساس است که محصول نهایی علاوه بر مقاومت بالا، دارای تخلخل مناسبی است که به کاهش وزن آن کمک می کند. تفاوت در این شیوه ساختاری، سرچشمه تفاوت بین بلوک سیمانی و بلوک هبلکس می باشد.

تفاوت بلوک های سبک هبلکس یا سیپورکس با بلوک سیمانی

 
ویژگی بلوک بلوک سبک سیپورکس (هبلکس) بلوک سیمانی
مواد تشکیل دهنده بلوک هوا، سیلیس، سیمان، آهک، گچ و پودر آلومینیوم سیمان، آب و سبک دانه ها
ابعاد بلوک ۲۰*۲۰*۶۰

۸*۲۵*۶۰

۱۰*۲۵*۶۰

۱۵*۲۵*۶۰

۲۵*۲۵*۶۰

۲۰*۲۰*۴۰

۲۰*۳۰*۴۰

۲۰*۱۰*۴۰

۲۰*۸*۴۰

۲۰*۱۵*۴۰

مزایا بلوک عایق حریق- عایق صوت- کاهش هزینه ها- سرعت اجرا بالا-حمل آسان- مقاومت بالا در برابر رطوبت و  زلزله- وزن سبک- کاهش بار مرده ساختمان- و … اجرای ساده 

در دسترس بودن

معایب بلوک صنعتی سازی ساختمان با سابقه 100 ساله در اروپا معروف ترین تولیدکنندگان xella.de – ytong.de – اجرا براساس نقشه های مهندسی وزن بالا – پرتی مصالح زیاد- ملات سنگین و هزینه بر- حمل سخت
قیمت بلوک هزینه نهایی مقرون به صرفه مناسب

فرق بین بلوک سیمانی  و هبلکس چیست؟

همانگونه که اشاره کردیم، ساختار بلوک سیمانی با بلوک هبلکس تفاوت زیادی دارد. همین تفاوت در ساختار هم باعث شده تا ویژگی ها و البته کارکرد آن ها هم متفاوت باشد. ما در ادامه برخی از تفاوت های بنیادی این دو بلوک را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم که می تواند تاثیر بسیار زیادی در انتخاب ها و البته دیدگاه شما نسبت به آن ها داشته باشد.

وزن بلوک سیمانی در مقایسه با بلوک سبک هبلکس سیپورکس

وزن مخصوص را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین تفاوت های بین بلوک سیمانی و بلوک هبلکس دانست. در واقع وزن مخصوص به عنوان مولفه ای مهم برای تعیین وزن نهایی ساختمان و البته مقاومت آن در برابر زلزله تلقی می شود. بهترین بلوک برای ساختمان بلوک سبک می باشد.
در حال حاضر وزن مخصوص بلوک های هبلکس ۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این در حالی است که وزن مخصوص بلوک های سیمانی ۱۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این تفاوت ساختاری به خوبی نشان می‌دهد که بلوک های هبلکس می تواند به مراتب انتخاب های ایده آل تری برای ساخت بناهایی با مقاومت بالاتر و وزن کمتر باشد.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: قیمت بلوک سیمانی

مقاومت بلوک سبک و سیمانی در برابر حریق

بلوک سبک مقاوم در برابر آتش

مزایا و معایب بلوک سبک aac مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش

مقاوم بودن در برابر حریق یا حرارت یکی دیگر از مولفه های مهمی است که برای ساختمان سازان اهمیت زیادی دارد. در واقع زمانی که یک ساختمان دچار آتش سوزی می شود، مصالح آن می تواند تاثیر زیادی در پیشروی آتش و یا ممانعت از آن داشته باشند.
این موضوع با مولفه ای تحت عنوان مقاومت آتش بادی اندازه گیری می شود. در واقع بلوک های هبلکس دارای مقاومت اتش بادی 6hr هستند. در حالی که مقاومت آتش بادی بلوک های سیمانی تنها 3hr می باشد.
به همین علت می‌توان گفت که در زمان بروز آتش سوزی، بلوک های هبلکس می توانند دو برابر بهتر از بلوک های سیمانی مانع از پیشروی آتش سوزی شوند. این موضوع برای ساخت خانه هایی که به طور پیوسته در معرض آتش سوزی هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

ضریب هدایت حرارتی بلوک سیمانی و هبلکس

ضریب هدایت حرارتی را می توان یکی دیگر از مولفه های بسیار مهمی دانست که برای مصالح ساختمانی حائز اهمیت است. در واقع هر اندازه این ضریب کمتر باشد، می توان گفت آن محصول می‌تواند برای ساختمان های ضد آتش و یا عایق حرارتی ایده آل تر باشد. در این زمینه بلوک های هبلکس به مراتب بهینه تر از بلوک های سیمانی عمل می کنند.
در حال حاضر ضریب هدایت حرارتی بلوک های هبلکس 0.12htc است. اما ضریب هدایت حرارتی بلوک های سیمانی 1htc می باشد. بر همین اساس می‌توان گفت که بلوک های هبلکس می توانند در برابر انتقال گرما به مراتب بهینه تر عمل نمایند.

عایق صوتی بلوک سیمانی و هبلکس

این روزها عایق صوتی به عنوان یکی دیگر از مولفه های مهمی تلقی می‌شود که بسیاری از ساختمان ساز ها و معمار ها به آن اهمیت می‌دهند. این موضوع با توجه به افزایش آلودگی های صوتی در خانه های امروزی، اهمیت بیشتری به خود گرفته است. این اهمیت زمانی بیشتر می‌شود که در یکی از این مصالح برای ساخت خانه آپارتمانی با چندین واحد مجاور استفاده شود. بدیهی است که در این زمان باید از مصالحی استفاده نمود که بتواند به شیوه ایده‌آل مانع از انتقال صدا شود. در این زمینه هم بلوک های هبلکس دارای شرایط بهینه تری هستند.
ضریب کاهش شدت صوت برای بلوک های هبلکس ۴۵ دیسیبل است. اما این مقدار برای بلوک های سیمانی تنها ۲۵ دیسیبل می باشد. به همین دلیل می‌توان به سادگی دریافت که بلوک های هبلکس می تواند حدود دو برابر بیشتر از بلوک های سیمانی صدا را کاهش دهند.

ویژگی بلوک عایق

بلوک عایق هبلکس و سیپورکس

مقاومت فشاری بلوک سیمانی و هبلکس

مقاومت فشاری را می توان یکی دیگر از مولفه های مهمی دانست که برای مصالح ساختمانی اهمیت زیادی دارد. در واقع هر اندازه که میزان مقاومت فشاری یک محصول کمتر باشد، می توان گفت آن قطعه می تواند در برابر زلزله مقاومت بیشتری را ایجاد کند. این موضوع بر اساس نیوتن بر میلیمتر مربع اندازه گیری می شود.
در حقیقت هر اندازه که یک قطعه انرژی کمتری را بر فضای سطحی زیرین خود وارد کند، یعنی وزن کمتری داشته و در نتیجه می‌تواند در برابر زلزله مقاومت بالاتری داشته باشد. بلوک های هبلکس در حالت عادی دارای مقاومت فشاری 3.5 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند. اما همین میزان برای بلوک های سیمانی ۸ نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. این فاکتور می تواند نشان دهد که بلوک های هبلکس می تواند تا دو برابر بیشتر از بلوک های لیکا در برابر زلزله از خود مقاومت نشان دهند.

ضایعات بلوک سیمانی در مقایسه با بلوک سبک

ضایعات به عنوان یکی دیگر از مولفه‌های مهم می باشد که در فرایند ساختمان سازی توجه زیادی به آن می شود. متاسفانه بلوک های سیمانی یا همان بلوک لیکا به دلیل ساختار ترد و شکننده خود در برابر کوچکترین ضربات مقاومت نداشته و به سرعت خورد می شوند.
متاسفانه بعد از خرد شدن هم امکان استفاده از آن ها مقدور نیست. اما بلوک های هبلکس در برابر ضربات عمودی و افقی مقاومت بالایی دارند و به سادگی خورد نمی شوند. همین مورد باعث می‌شود تا ضایعات استفاده از آن ها کم بوده و در نتیجه هزینه اضافی بر روی دوش سازندگان قرار نگیرد.

سخن آخر
بلوک های سیمانی و بلوک های هبلکس را می‌توان جزو دو دسته از مصالح ساختمانی پرطرفدار در صنعت معماری ایران دانست. با این اوصاف اغلب مشتریان نمی توانند تفاوت بین بلوک سیمانی با بلوک هبلکس را به خوبی درک کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در زمان انتخاب‌های خود دچار سردرگمی های مختلفی شوند.
ما در این مقاله سعی داریم تا بررسی ویژه بر روی این تفاوت‌ها داشته باشیم. با این اوصاف اگر تمایل دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را کسب کنید و یا به دنبال خرید بلوک هبلکس با قیمت مناسب هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.