ملات چیست ؟ - انواع ملات و پرکاربردترین ملات های ساختمانی- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
ملات چیست ؟

ملات چیست ؟

ملات چیست ؟ به چه چیز ملات می‌ گویند؟ چه ساختاری باید داشته باشد؟ وظیفه‌ ملات چیست؟ چه انواعی از آن موجود است؟ و سوالاتی از این دست را در این مقاله پاسخ خواهیم داد. ملات که در اصطلاح انگلیسی به آن Mortar گفته می شود، یک ماده‌ خمیری‌ شکل است که اغلب وقتی اسم ملات می آید، افراد به یاد ملات سیمانی میفتند.به‌ طور کلی ملات شامل 3 فرآیند یا مرحله است که در هر مرحله مواد مختلفی اضافه می شود.هر موادی که به ملات اضافه می شود در نهایت باید در آن چسبنده، پرکننده و روان کننده وجود داشته باشد.

وظیفه‌ ملات چیست ؟

ملات قادر است مصالح ساختمانی را به هم چسبانده و به دیواری یکنواخت تبدیل کند و در امور ساختمانی اهمیت بالایی برخوردار است.علاوه بر چسباندن مصالح، می تواند سایر اجزای یک ساختمان را شکل بدهد، فضای خالی بین قطعات را پر کند و نیروی وارد بر دیواره را به شکلی هم‌اندازه در سطح آن توزیع سازد.همچنین در صورتی که میان اندازه‌های اجزا اختلاف وجود داشته باشد، ملات می‌تواند این اختلاف را جبران نماید.

انواع ملات ساختمان

با توجه به تنوع محیط‌ های ساختمان‌ سازی و همچنین نیاز به ایجاد ساختارهایی در محیط‌ هایی با شرایط آب و هوایی متنوع، انواع ملات تولید می‌ شود که با شرایط محیطی قابل تطبیق باشد.انواع ملات ها بر اساس موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

  • نوع کاربرد
  • مواد اتصال دهنده
  • مقدار گیرش (هوایی، آبی)
  • استحکام
  • اهداف ویژه

پیشنهاد سیپورکس: بلوک سیمانی

پرکاربردترین ملات های ساختمان

مزایای چسب بلوک هبلکس

قیمت چسب بلوک هبلکس

  • ملات سیمانی (ملات ماسه و سیمان)
  • ملات گچ و خاک
  • ملات ماسه آهک
  • ملات گچ و آهک
  • ملات سیمان ماسه آهک
  • چسب بلوک سیپورکس
  • و…

ملات ماسه سیمان

پرکاربردترین ملات مورد استفاده این ملات است.برای تولید ملات سنتی ساختمانی (ملات سیمانی) از سیمان به عنوان چسبنده، از شن و ماسه به عنوان پرکننده و از ترکیب آب با این مواد به عنوان روان کننده اضافه می شود.در ترکیبات این مواد در ملات باید دقت داشته باشید که میزان و اندازه آن مهم است و باید به مقدار مورد نیاز اضافه شود تا ساختار مناسبی داشته باشد.

انواع سیمان

انواع ملات سیمانی

ملات هوازی

نوع دیگری از ملات وجود دارد تحت عنوان ملات هوازی که عموما در هوای خشک و مقاوم مورد استفاده قرار می‌ گیرد.این نوع در صورتی که در هوای مرطوب قرار بگیرد ساختاری متزلزل پیدا کرده دچار دگرگونی و نقص می‌ گردد.در شرایط متضاد آن و برای ساختن بناهایی مقاوم نسبت به نفوذ آب (مثلا پل‌ های آبی) ملات‌ های آبی تهیه می‌ شوند که در آب پایدارند و در صورت تغییر شرایط به هوای خشک، پوک می‌ شوند.

بیبشتر بدانید: بلوک سبک

دسته بندی ملات از لحاظ گیرایی

نوع دیگری از دسته‌ بندی ملات‌ ها از لحاظ گیرایی آن است که به دو نوع زودگیر و دیرگیر تقسیم می‌ کند.ملات زودگیر که به طور معمول دارای مقادیری از گچ است به سرعت می‌ گیرد و تنها پس از 10-20 دقیقه کاملا سفت و سخت می‌گردد.اما نوع دیرگیر ملات، برای خشک و سخت شدن لازم است در مجاورت هوا و یا آب قرار بگیرد و این فرایند می‌تواند ساعت‌ ها به طول بیانجامد.

ملات خشک
ملات خشک (ملات پيش مخلوط شده يا ملات نيمه آماده) از ترکیب سه ماده اصلی یعنی سیمان، سنگدانه ها و مواد افزودنی شیمیایی به وجود می آید.نسبت ترکیب و نوع این مواد متفاوت است.معمولا محصولات ملات خشک در کارخانه ها مخلوط می شوند و به صورت خشک به صورت فله به کارگاه های ساختمانی حمل می شوند. در کارگاه های ساختمانی به نسبت مشخصی با آب مخلوط گشته و قابل استفاده می شوند، ملات های خشک انواع گوناگونی دارند و کاملا برتر از انواع سنتی هستند.

پیشنهاد سیپورکس: بلوک هبلکس

هنگام تهیه‌ ملات باید به این نکات توجه داشت

نسبت مواد ترکیبی باید از قبل محاسبه شود در غیر این صورت ملات نامرغوبی تولید خواهد شد و در ابعاد بزرگ، می‌ تواند خسارات جبران‌ ناپذیری را برجای بگذارد.باید دقت شود در سطح ملات، ترکی وجود نداشته باشد، زیرا به غیر از ظاهر نازیبا، این ترک‌ها باعث جذب و رسوخ رطوبت به داخل دیوار می‌ شوند. نوع ملات با توجه به محیطی که قرار به استفاده است، انتخاب می‌ شود؛ در صورت استفاده‌ نامناسب، ساختمان با گذشت زمان دچار مشکل خواهد شد. ما در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه و کوتاه بگوییم، ملات چیست و انواع ملات و همینطور پرکاربردترین آن ها را مختصر توضیح دهیم.

همراه ما باشد با: معرفی انواع ملات ساختمانی

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.