بلوک پرلیتی | آشنایی با تمامی بلوک‌ها - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
آشنایی با بلوک پرلیتی

آشنایی با بلوک پرلیتی

مقدمه

طی دهه‌های گذشته، انواع مختلفی از مصالح ساختمانی در داخل کشور عرضه شده است. هر یک از این مصالح، ویژگی ها و البته نقاط قوت مختص به خود را دارند. به گونه ای که برخورداری از این نقاط قوت، باعث شده تا بیش از پیش در بین سازندگان محبوب شوند. بلوک پرلیتی یکی از انواع مصالحی بوده که طی چند سال گذشته در میان سازندگان ایرانی، به محبوبیت بالایی رسیده است. با این اوصاف هنوز هم بخش زیادی از مردم، با شنیدن نام آن سردرگم می شوند. در واقع حدود هفتاد سال از عرضه این مصالح در جهان می‌گذرد. اما عمر آن در داخل ایران بسیار اندک است. همین فاکتور هم باعث شده تا بخش زیادی از مردم، هنوز هم اطلاعات دقیقی پیرامون آن نداشته باشند. ما در ادامه این مقاله سعی می کنیم تا این بی‌اطلاعی را برطرف کرده و به شیوه ای دقیق جنبه های مختلف این بلوک بی نظیر را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. پس حتما ما را تا انتها همراهی کنید.

بلوک پرلیتی چیست؟

اگر تا حدودی در رابطه با مصالح مختلف اطلاعات جزئی داشته باشید، ممکن است ماده پرلیت را بشناسید. پرلیت در واقع نوعی سنگ آتشفشانی است که ماهیتی مشابه شیشه دارد. این سنگ اعماق زمین و تحت شرایط دمایی آنجا، داغ شده و به نقطه ذوب خود می رسد. در این حالت ماده سازنده آن بین ۴ تا ۲۰ برابر حالت عادی منبسط شده و وزن بیشتری به خود می گیرد. طی این پروسه پرلیت، ساختاری مشابه فوم به خود گرفته و وزنی اندک در قابله مقاومت فیزیکی بالا را خواهد داشت. همین ویژگی کارآمد موجب شد تا متخصصان در دهه های گذشته، به فکر ساخت مصالحی بر مبنای آن باشند. به همین جهت هم بوده که این ماده معدنی را برای ساخت بلوک ها استفاده کرده اند.

برای ساخت بلوک و مصالح به وسیله این ماده معدنی، ابتدا پرلیت خام را وارد فرایند مشخص می‌کنند که منبسط خواهد شد. پس از آن به وسیله دستگاه های مختلف، سیمان را بدان اضافه می کنند. در این حالت یک ترکیب نهایی به دست می‌آید که وارد پروسه فوم دهی شده و ساختاری حجیم به خود می گیرد. پس از این اقدامات ماده ی به دست آمده را در قالب ها و ابعاد مختلف برش داده و خشک می کنند. این پروسه نسبتا طولانی می تواند بلوک های پرلیت با کیفیت ایده آل در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

انواع بلوک های پرلیتی

بلوک های پرلیتی به دلیل محبوبیت و البته مزایای منحصر به فرد خود، طی چند سال گذشته تنوع بالایی داشته اند. در واقع این روزها انواع مختلفی از بلوک های پرلیتی خلق شده که هر کدام از آنها ویژگی های ایده آل و مناسبی دارند. قالب بلوک های پرلیتی در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. به همین جهت است که بخش زیادی از فروشندگان، آنها را بر مبنای اندازه هایشان دسته‌بندی می‌کنند. تفاوت در چگالی هم به عنوان یکی دیگر از مولفه‌هایی شناخته می‌شود که بلوک های پرلیتی را بر مبنای آن دسته بندی می کنند. این چگالی در رنج های مختلفی نظیر ۷۰ ،۱۴۰ و… قرار می گیرد. اما شاخص ترین دسته بندی که برای این محصولات وجود دارد، بر اساس محل کاربرد آنها است. در واقع بیشتر فروشندگان، بلوک های پرلیتی را در دو نوع بلوک سقفی و تیغه ای دسته بندی می کنند. بلوک های پرلیت سقفی عموماً وزن اندکی دارند. از طرفی دیگر ابعاد آن ها نسبت به نمونه های هم رده بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند در برابر انتقال صدا بسیار ایده آل عمل کنند. مازاد بر این وزن اندک آنها نیز بار مرده ساختمان را کاهش می دهد.

بلوک های تیغه ای نوع دوم از بلوک هایی هستند که با روش فوق تولید می شوند. این دسته از محصولات، چگالی بیشتری نسبت به نمونه های سقفی دارند. مازاد بر این ابعاد آن ها نیز کوچکتر است. این فاکتور اجازه می دهد تا مقاومت نسبتاً بیشتری داشته باشند. البته باید عنوان کنیم که این مدل ها نیز در برابر انتقال صدا و حرارت عایق مناسبی هستند. اما ساختار آنها موجب شده تا کاربرد بیشتری در تیغه ها داشته باشند.

بلوک پرلیتی

قیمت بلوک پرلیتی

ویژگی های بلوک پرلیتی

بلوک های پرلیتی هم مانند سایر مصالح ساختمانی، ویژگی های مختص به خود را دارند که باعث می‌شود تا نسبت به همتایان شان متمایز باشند. اما متاسفانه بخش زیادی از خریداران، اطلاعات دقیقی پیرامون این ویژگی ها ندارند. همین موضوع باعث می‌شود تا آنها را با مدل های سنتی اشتباه بگیرند. ما سعی داریم تا برخی از ویژگی های این محصول بی نظیر را برای شما ذکر کرده و به نحوی فرایند تصمیم گیری را برایتان ساده تر کنیم.

وزن اندک

داشتن وزن اندک را می‌توان به عنوان شاخص‌ترین و البته رایج ترین ویژگی دانست که در بلوک های پرلیتی به چشم می خورد. در واقع این مصالح به دلیل ساختار منبسط و فوم مانند خود، وزن بسیار کمی دارند. همین وزن کم نیز موجب شده تا گزینه مناسبی برای کاهش بار ساختمان باشند. این فاکتور مقاومت سازه در برابر زلزله را افزایش می دهد. افزون بر این موارد، اجرای ساده تر و کاهش نیروی انسانی را هم به دنبال خواهد داشت.

جذب اندک آب و رطوبت

یکی از ویژگی های شاخصی که موجب شده تا بلوک های پرلیتی بیش از پیش برای پروژه های ساختمان سازی در داخل کشور مناسب باشند، جذب اندک آب توسط آنها است. در واقع یکی از رایج ترین مشکلاتی که بلوک ها و مصالح عادی دارند، جذب رطوبت و ترک برداشتن توسط آنها است. این رطوبت وارد درزهای مختلف شده و با انجماد آن در فصول سرد، حجم خود را افزایش و در نتیجه ترک ها را بیشتر می‌کند. اما بلوک‌های پرلیتی جذب رطوبت بسیار کمی دارند. به همین جهت است که عمر آنها در مقایسه با نمونه های مشابه، بیشتر است.

مقاومت حرارتی بالا

داشتن مقاومت حرارتی بالا را می توان از دیگر مولفه های بی نظیری دانست که باعث شده تا این دسته از بلوک ها بیش از پیش برای پروژه های ساختمان سازی مناسب باشند. در واقع باید عنوان کنیم که بلوک های پرلیتی می توانند تا دمای ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل کنند. از طرفی دیگر این بلوک ها در دمای منفی ۲۴۰ درجه سانتیگراد هم کارایی لازم را دارند. همین گستره بالا باعث شده تا این بلوک ها انتخاب مناسبی برای استفاده در اقصی نقاط کشور باشند.

عایق صوتی بلوک

مقاومت در برابر انتقال صدا از دیگر فاکتورهای بی‌نظیری است که این مصالح را بیش از پیش مناسب کرده است. در واقع بلوک های پرلیتی می توانند به شیوه‌ای مناسب صدا را جذب کنند. به همین جهت است که واحدهای کناری، صدای ساکنین را نمی‌شنوند. افزون بر این موارد، فضای داخلی خانه هم کمترین تاثیر پذیری را از آلودگی های صوتی بیرون خواهد داشت. چنین فاکتوری باعث شده تا این محصولات انتخاب ایده آلی برای آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی باشند.

عایق دمایی

بلوک های پرلیتی در برابر انتقال دما مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این موضوع باعث می‌شود تا سازه های ساخته شده به وسیله آن ها، در فصول سرد و گرم سال کمترین هدر رفت انرژی را داشته باشد. مازاد بر این خود بنا هم تاثیر پذیری اندکی از محیط اطراف خواهد داشت. مجموع این موارد در کنار هم دیگر موجب سکونت بهتر و البته صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد شد.

مقاومت در برابر آتش بلوک

داشتن مقاومت بالا در برابر آتش سوزی را می توان جزو مزیت های بی نظیر دیگری دانست که بلوک های پرلیتی را برای بناهای حساس، مناسب می کند. در واقع این بلوک ها می‌توانند تا ۴ ساعت در برابر آتش سوزی دوام داشته باشند. همین فاکتور هم باعث شده تا طبق استانداردهای ساختمان سازی کشور، جزو مصالح عایق دسته بندی شوند.

اجرای ساده بلوک

اجرای ساده را می توان از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فردی دانست که در بلوک‌های پرلیتی به چشم می خورد. در واقع این دسته از مصالح به دلیل سبکی خود، جابجایی و حمل و نقل راحتی دارند. مازاد بر این ساختار آنها به گونه ای است که می توان تاسیسات و محصولات دیگر را به شیوه ای ساده در بطن آنها جای داد. بر همین مبنا اغلب بنایان می‌تواند در ساده ترین وجه ممکن نیازهای مختلف مشتریان را در داخل آن پیاده کنند.

ساختار معدنی و خنثی

نکته شاخصی که در رابطه با بلوک های پرلیتی وجود دارد، ساختار کاملا معدنی آنها است. در واقع این دسته از محصولات، هیچگونه پلیمر یا ترکیبات شیمیایی را در خود ندارند. به همین جهت است که کلیه ساختار آنها معدنی بوده و برای محیط زیستی چگونه زیانی ندارند. مازاد بر این ساختار شیمیایی آنها بی اثر بوده و دارای ph خنثی هستند. به عبارت ساده‌تر، استفاده طولانی مدت از این محصولات هیچگونه واکنش شیمیایی را با مواد و متریال های دیگر ایجاد نمی کند. همین موضوع می تواند به ماندگاری و طول عمر بیشتر آن کمک کند.

سخن آخر

بلوک های پرلیتی را می‌توان به عنوان شاخص ترین و البته برترین مصالحی دانست که در چند دهه گذشته وارد بازار شده‌اند. این دسته از محصولات می توانند ویژگی ها و البته مزیت های بسیار منحصر به فردی داشته باشند. عایقی دمایی، وزن اندک، اجرای ساده، عایق صوتی و… تنها گوشه‌ای از این ویژگی ها و مزایا است. ما در این مقاله سعی داریم تا مرور واضحی بر روی این دسته از مصالح و جنبه های مختلف آن داشته باشیم. البته باید بدانید که بلوک های سبک اتوکلاو شده نظیر بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس هم چنین ویژگی‌هایی را دارند. مازاد بر این، در بلوک های سبک اتوکلاو شده مزیت های بیشتری هم به چشم می خورد. چنانچه نیازمند راهنمایی بیشتر در رابطه با این بلوک ها یا خرید آنها هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.