استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی – مقایسه بلوک هبلکس با سیمانی

بلوک هبلکس (بلوک AAC) چیست؟

بلوک هبلکس نوعی بلوک ساختمانی می­ باشد که با تکنولوژی روز دنیا طراحی و تولید شده است. بلوک هبلکس را با نام­ های مختلفی اعم از بلوک AAC، بلوک بتنی هوادار شده، بلوک بتنی اتوکلاو شده و بلوک سبک گازی می­ شناسند. بلوک هبلکس از مواد اولیه ­ای چون پودر آلومینیوم، سیمان و پودر سیلیس تشکیل شده است.

این مواد اولیه با آب مخلوط می­شوند و این بلوک را می­سازند. بلوک هبلکس تولید شده به داخل تونل اتوکلاو می­رود و تحت فشار زیاد و بخار آب پخته می­شود و عمل­آوری می­گردد. در اکثر کشورها، این نوع بلوک بتنی را تحت عنوان بلوک هبلکس می­ شناسند.

ابعاد بلوک هبلکس مشخص است، طول آن برابر 60 سانتی متر و عرض آن معادل 25 سانتی متر می­باشد. ضخامت بلوک AAC بین 7.5 سانتی متر تا 50 سانتی متر متغیر است و پس از آن که بلوک بتنی پخته شد، بلوک AAC توسط دستگاه­ های موجود برش می­خورد.

این بلوک از تخلخل دادن بتن به کمک هوا، ساخته شده است، به عبارتی می­توان گفت که بلوک بتنی اتوکلاو شده دارای فضای خالی می­باشد. اولین بار بلوک AAC در اروپا ساخته شد و سپس سراسر جهان از آن بهره­ مند شدند.

در برخی از کشورها به بلوک AAC، ترمستون، فرمستون و ثرمستون می­گویند. ویژگی­‌های سایز بلوک هبلکس، فوق­ العاده گسترده است و شامل وزن پایین (سبک وزن بودن)، مقاومت بالا، نقطه ذوب بالا، تحمل فشار بالا، ایمن در برابر زلزله، جذب پایین آب و رطوبت، عایق صوت، عایق حرارت و عدم نیاز به گچ و خاک می­شود.

بلوک هبلکس اصولا در چینش دیوارهای داخلی و خارجی و پیرامونی کاربرد دارد. استفاده از بلوک­ های هبلکس، باعث کاهش 30 درصدی فولاد مصرفی ساختمان می­شود و از طرفی، هزینه‌­ی نهایی ساخت و ساز با بلوک­ های هبلکس کاهش می­یابد. ناگفته نماند که قیمت ابعاد بلوک هبلکس بالاتر از سایر بلوک­ های بتنی می­باشد. بخوانید: مزایا و معایب بلوک هبلکس

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی از نظر سرعت اجرا

قبل از آن که استفاده از بلوک هبلکس گسترش یابد، بلوک سیمانی در پروژه­ های مسکونی، صنعتی و در کل در صنعت ساخت و ساز کاربرد فوق­ العاده بالایی داشت. اصلی­‌ترین فاکتور در صنعت ساخت و ساز که برای پیمان­کاران و کارفرمایان اهمیت بالایی دارد، سرعت اجرا و پیشرفت پروژه می­باشد. یکی از دلایلی که استفاده از بلوک AAC به جای بلوک سیمانی مرسوم شده است، سرعت اجرای بلوک­ های هبلکس می­باشد. از نظر وزنی و سنگینی، بلوک­های سیمانی در سطج بالاتری قرار دارند.

از این رو، حمل و نقل و جابه‌­جایی بلوک ­های سیمانی زمان­بر می­باشد. قاعدتا جابه­‌جایی بلوک­ های هبلکس که سبک­تر هستند، سریع­تر و راحت­تر توسط کارگران صورت می­گیرد و قطعا در زمان کوتاه­تری عملیات جابه‌­جایی بلوک­ها صورت می­گیرد.

در حجم برابر با نیروی کار یکسان، جابه‌­جایی بلوک­ های هبلکس از انبار یا محوطه­‌ پروژه تا محل اجرا، سریع­تر صورت می­گیرد. ابعاد بلوک هبلکس در حالت مرطوب، خاصیت عایق بیشتر و بالاتری دارد و بهتر است در زمان ساخت و ساز، از چسب بلوک هبلکس استفاده شود تا خاصیت بلوک­ ها کاهش نیابد.

مزایای چسب بلوک هبلکس

قیمت چسب بلوک هبلکس

چسب مخصوص بلوک­ های هبلکس نسبت به ملات سیمانی پرکاربردتر است. ولی برای چیدمان بلوک­ های سیمانی، فقط ملات سیمانی لازم است. بلوک بتنی هبلکس نیازی به گچ و خاک ندارد. با توجه به تمام موارد گفته شده، سرعت اجرای دیوار با بلوک­ های بتنی هبلکس خیلی سریع­تر از بلوک­ های سیمانی می­باشد.

بیشتر بدانید: چسب بلوک چیست؟

مقایسه بلوک سیمانی با بلوک بتنی هبلکس در میزان جذب آب

میزان جذب آب و رطوبت در تمام ابعاد بلوک هبلکس کمتر از بلوک سیمانی می­باشد. اگر پروژه­ ساختمان­ سازی، نسبت به میزان جذب آب و یا نفوذ رطوبت حساس باشد، استادکار همیشه بلوک­های هبلکس را پیشنهاد می­دهد و بالعکس.

در پروژه­ هایی که جذب آب و نفوذ رطوبت وجود ندارد، بلوک ­های سیمانی مناسب­تر هستند. بالاخره دانستن شرایط آب و هوایی در دیوار چینی با بلوک هبلکس تاثیر بسزایی دارد. بلوک­ های هبلکس بر خلاف بلوک­ های سیمانی به سرعت خشک می­شوند و در هنگام خشک شدن، پوسته پوسته نمی­شوند. میزان نفوذ آب و رطوبت و جذب هر بلوک AAC تولید شده متفاوت با یکدیگر است.

اگر نسبت مواد اولیه­ به کار رفته در تولید ابعاد بلوک هبلکس (پودر سیلیس، پودر آلومینیوم و سیمان و آب) با یکدیگر متفاوت باشد، میزان نفوذپذیری آن­ ها متغیر خواهد بود. البته میزان نفوذپذیری و میزان جذب آب و رطوبت هر بلوک هبلکس در گواهی­نامه استاندارد آن به صورت دقیق ذکر شده است و می­توانید با بررسی میزان نفوذپذیری و جذابیت سایز بلوک هبلکس، بلوک بتنی هبلکس متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

بیشتر بدانید: مقایسه بلوک سیمانی با بلوک سبک سیپورکس

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی در نحوه­ اجرا

نحوه ­ی اجرای هر دو بلوک سیمانی و هبلکس تقریبا مشابه یکدیگر است و هر دو به راحتی و سادگی انجام می­شوند. ولی ابعاد بلوک هبلکس به نحوی طراحی شده است که فوق­ العاده منظم و دقیق می­باشد و دیوار چینی با بلوک هبلکس، علاوه بر آن که راحت و ساده می­باشد، قال­ب بندی منظم­ تری دارد. اجرای دیوارهای بتنی با بلوک بتنی هبلکس در مدت زمان کوتاهی انجام می­شود و با اختلاف جزئی، می­توان گفت کار با ابعاد بلوک هبلکس ساده ­تر و راحت­تر است.

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی

مقایسه میزان ملات مصرفی مورد نیاز دیوار چینی با بلوک هبلکس و بلوک سیمانی

در گذشته برای دیوار چینی با بلوک هبلکس از ملات سیمانی استفاده می­شد ولی امروزه چسب بلوک هبلکس جایگزین ملات سیمانی شده است. با در نظر گرفتن یکسان بودن ملات مصرفی برای بلوک­ های سیمانی و هبلکس، می­توان گفت که بلوک سیمانی مقدار زیادی ملات سیمانی لازم دارد ولی در مقابل، بلوک­ های هبلکس نیازمند ملات کمتری هستند.

علت این است که هر چه میزان ملات مصرفی لازم برای دیوار چینی با بلوک هبلکس افزایش یابد، خاصیت عایقی بلوک­ های هبلکس هم کاهش می­یابد. علاوه بر این که بلوک ­های هبلکس، ملات کمتری را مصرف می­کنند، خاصیت عایقی آن­ ها (عایق حرارت و صوت) افزایش می­یابد. امروزه برای چسباندن ردیف­ های بلوک­ های هبلکس و پر کردن فضای ما بین بلوک­ های هبلکس از چسب بلوک هبلکس استفاده می شود.

مقایسه بلوک هبلکس با سیمانی

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی

مقایسه قیمت بلوک ­هبلکس با بلوک سیمانی

یکی از مهم­ترین فاکتورها در صنعت ساخت و ساز و ساختمانی، قیمت نهایی و تمام شده­‌ ساختمان (مسکونی یا صنعتی) می­باشد. از این رو، می ­بایست قیمت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی مقایسه شود. با فرض دیوار چینی در ابعاد برابر و مساوی، هزینه‌­ی نهایی و تمام شده­‌ی دیوار ساخته شده با بلوک هبلکس فوق­ العاده گران­تر می­باشد.

هزینه دیوار چینی با بلوک هبلکس سه برابر هزینه­‌ی دیوار چینی با بلوک سیمانی می­باشد. توجه داشته باشید که بلوک هبلکس باعث می­شود که فولاد مصرفی تا حد قابل توجهی کاهش بیابد و هزینه­‌ی گچ و خاک تقریبا صفر شود.

هر چند مصالح ساختمانی مصرفی کاهش می ­یابد ولی قیمت بلوک ­های هبلکس کمی بالاتر می ­باشند. در حجم و متراژ برابر، قیمت بلوک­ های هبلکس گران­تر از بلوک­ های سیمانی می­ باشد. اما در آخر قیمت نهایی پروژه با بلوک هبلکس ارزان تر از بلوک سیمانی خواهد شد. دیوار چینی با بلوک سیمانی نیازمند فولاد، آهن‌­آلات، میلگرد و گچ و خاک می­باشد.

در پروژه­‌ی تکمیل شده، هزینه­‌ نهایی و تمام شده­‌ی بلوک سیمانی بالاتر می­باشد و می­توان گفت با در نظر گرفتن تمام جوانب، هزینه­‌ی نهایی دیوار چینی با بلوک­ های سیمانی فوق­‌العاده بیشتر از هزینه­‌ی نهایی دیوار چینی با بلوک­ های هبلکس می­باشد.

در پروژه‌­هایی که مصالح ساختمانی دیگر هم کاربرد دارند، دیوار چینی با بلوک سیمانی هزینه­‌ی زیادی را می­‌طلبد ولی در حالتی که پروژه از مصالح ساختمانی دیگر بی­‌نیاز است، بلوک سیمانی به صرفه­‌تر خواهد بود. هزینه تمام شده­‌ی یک پروژه­‌ی ساخت و ساز، به عواملی چون قیمت متریال، مصالح ساختمانی و بلوک­ها بستگی دارد.

بلوک هبلکس در پروژه­‌های بزرگ و وسیع، مقرون به‌­صرفه می­باشد و هزینه­‌ی فولاد مصرفی را تا 30% کاهش می­دهد و هزینه­‌ی گچ و خاک دیوارها را به صفر می­رساند.

مقایسه ضایعات بلوک­ سیمانی با بلوک هبلکس در پروژه­ ها

پیش­تر اشاره کردیم که مقاومت ابعاد بلوک هبلکس فوق­ العاده بالاتر از بلوک سیمانی می­باشد. بلوک­های هبلکس با پالت جابه­‌جا می­شوند و عملا در هنگام جابه‌­جایی و حمل و نقل دچار شکستگی و خرابی نمی شوند. بلوک­ های هبلکس در برابر ضربات عمودی و افقی ایمن هستند و در اثر ضربه، به سادگی خورد نمی­شوند.

از این رو، ضایعات (خرده شکسته­‌های لبه­‌ها و گوشه­‌های بلوک­ های هبلکس) بلوک AAC تقریبا صفر می­باشد و در پروژه­‌های ساختمانی و ساخت و سازهای وسیع، هیچ گاه شاهد ضایعات بلوک ­های هبلکس نیستیم. در حالی که بلوک­ های سیمانی شکننده هستند و ساختار محکم و ایمنی ندارند. بلوک ­های سیمانی در اثر ضربات کوچک و آرام، سریعا دچار شکستگی می­شوند.

ضایعات به جا مانده از بلوک­ های سیمانی را می­توان در محوطه­‌ی ساختمان و پروژه­‌های ساخت و ساز مشاهده کرد. هزینه­‌ی اضافی به جا مانده از بلوک سیمانی بیشتر از بلوک هبلکس می­باشد. در نظر داشته باشید که بلوکی که لبه یا گوشه­‌ی آن شکسته، عملا به درد نمی­خورد و جزو ضایعات ساختمانی به حساب می­‌آید. هر گونه شکستگی به معنای از دست رفتن یک بلوک سیمانی می­باشد. پس در هنگام جابه­‌جایی و حمل و نقل بلوک ­های سیمانی، می­بایست احتیاط بیشتری به خرج داد.

مقایسه بلوک هبلکس با سیمانی

استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی

تفاوت بلوک های سبک هبلکس یا سیپورکس با بلوک سیمانی

 
ویژگی بلوک بلوک سبک سیپورکس (هبلکس) بلوک سیمانی
مواد تشکیل دهنده بلوک هوا، سیلیس، سیمان، آهک، گچ و پودر آلومینیوم سیمان، آب و سبک دانه ها
ابعاد بلوک ۲۰*۲۰*۶۰

۸*۲۵*۶۰

۱۰*۲۵*۶۰

۱۵*۲۵*۶۰

۲۵*۲۵*۶۰

۲۰*۲۰*۴۰

۲۰*۳۰*۴۰

۲۰*۱۰*۴۰

۲۰*۸*۴۰

۲۰*۱۵*۴۰

مزایا بلوک عایق حریق- عایق صوت- کاهش هزینه ها- سرعت اجرا بالا-حمل آسان- مقاومت بالا در برابر رطوبت و  زلزله- وزن سبک- کاهش بار مرده ساختمان- و … اجرای ساده 

در دسترس بودن

معایب بلوک صنعتی سازی ساختمان با سابقه 100 ساله در اروپا معروف ترین تولیدکنندگان xella.de – ytong.de – اجرا براساس نقشه های مهندسی وزن بالا – پرتی مصالح زیاد- ملات سنگین و هزینه بر- حمل سخت
قیمت بلوک هزینه نهایی مقرون به صرفه تر گران

چرا از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی استفاده می­شود؟

با توجه به تمام مطالبی که در فوق گفته شد، بلوک هبلکس از نظر فنی و مشخصات ظاهری نسبت به بلوک سیمانی برتری دارد. کیفیتی که بلوک­ های هبلکس دارند با کیفیت بلوک­های سیمانی قابل قیاس نیست. هر چند قیمت چسب مخصوص بلوک­های هبلکس و خود بلوک­ های هبلکس از ملات سیمانی و بلوک­ های سیمانی بیشتر است ولی در پروژه، قیمت نهایی و تمام شده، کمتر می­باشد و با توجه به مقاومت و طول عمری که بلوک­ های هبلکس دارند، می­توان گفت به­‌صرفه‌­تر هستند. ظاهر نهایی بلوک ­های هبلکس فوق­ العاده شیک ­تر و شکیل­ تر است.

2/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «استفاده از بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی»

حمید گفت:

سلام
من تعریف بلوک های شمارو زیاد شنیدم و چندتا از همکارام از بلوک های هبلکس شما استفاده کردن و راضی بودن اما من برای سازه خودم از بلوک سیمانی استفاده کردم و فکر میکردم برام مقرون به صرفه هستش البته هنوز سازه مون تموم نشده آیا ما میتونیم الباقی سازه رو از بلوک هبلکس شما استفاده کنیم ؟

سلام وقت بخیر
ممنون از حسن توجه شما به مجموعه ما
بلوک هبلکس علاوه بر مقرون به صرفه بودن مزایای بسیاری دارد که شما میتونید مقاله مربوط به مزایا و معایب بلوک هبلکس مراجعه کنید تمامی اطلاعات داخل این مقاله می باشد، اما در خصوص خرید بلوک هبلکس به جای بلوک سیمانی به اطلاع برسانم که کار درستی میکنید و می توانید الباقی سازه خود را با بلوک های هبلکس بسازید، ضرب المثل معروف میگه که هر وقت ماهی رو از آب بگیرید تازه هستش و در خصوص خرید بلوک هبلکس اصلا شک نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.