طرز تهیه چسب بلوک هبلکس و سیپورکس

طرز تهیه چسب بلوک هبلکس و سیپورکس

اگر تا به این لحظه به دنبال استفاده از بلوک هبلکس یا بلوک سیپورکس برای ساخت بنای خود بوده باشید، یقینا با واژه چسب ویژه بلوک های سبک مواجه شده اید. در واقع این دسته از بلوک ها، برخلاف نمونه‌های عادی، با استفاده از ملات معمولی نصب نمی شوند. بلکه برای اتصال آن ها بایستی از نوعی چسب مخصوص استفاده نمود که اصطلاحاً به آن چسب بلوک هبلکس و سیپورکس گفته می شود. از آنجایی که این دسته از ملات ها در صنعت ساختمان سازی ایران نفوذ اندکی دارند، لذا بسیاری از مالکان و بنایان به طور دقیقی با آن آشنایی ندارند. از طرفی دیگر، بخش زیادی از افراد تازه کار با طرز تهیه چسب بلوک هبلکس و سیپورکس آشنایی ندارند. این فاکتور باعث شده تا در مواجهه با این محصول بی نظیر دچار سردرگمی شده و نتوانند به شیوه ای مناسب از آن استفاده نمایند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا مرور واضحی بر روی این چسب بی نظیر داشته و طرز تهیه آن را هم برای شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر شما هم قصد اجرای ساختمان خود به وسیله بلوک هبلکس و سیپورکس را دارید، حتما ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

بلوک هبلکس و چسب آن چیست؟

در طی دهه های گذشته، نوع خاصی از بلوک های سبک بین ایرانیان رواج یافته که اصطلاحاً به آن ها بلوک های اتوکلاو شده یا بلوک acc می گویند. این دسته از بلوک ها نسبت به همتایان خود وزن بسیار کمتری داشته و به همین جهت می‌توانند انتخاب ایده آل تری برای پروسه های ساختمان سازی باشند. همین فاکتور هم موجب محبوبیت آن ها شده است. با این اوصاف باید عنوان کنیم که این دسته از بلوک ها برای اجرا از ملات عادی استفاده نمی کنند. در واقع برای دیوار چینی به وسیله این بلوک ها، بایستی از نوعی چسب مخصوص استفاده نمود. این چسب غالباً ترکیبات منحصر به فردی دارد که قادر به اتصال سریع ترین ملات ها به همدیگر می باشد. همین فاکتور هم باعث شده تا اغلب شرکت‌های سازنده بلوک های سیپورکس و هبلکس، چسب مخصوص آن را هم ارائه دهند. این چسب بر مبنای ساختار همین بلوک ها خلق شده و به همین جهت می تواند بیشترین سازگاری ممکن را با آن ها داشته باشد.

از طرفی دیگر این دسته از چسب ها به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، می‌توانند مزایای ویژه ای نظیر عایق سازی دیوارها، مقاومت دمایی بالا، کاهش وزن ساختمان و … را به دنبال داشته باشند.
همین مورد باعث شده تا تقریباً تمام بنایان، استفاده از بلوک سبک مانند بلوک هبلکس و سیپورکس را به وسیله این چسب ها انجام دهند.
ما در ادامه برخی از این مزایا را هم برای شما ذکر کرده ایم تا بهتر دلیل این انتخاب را بدانید.

پیشنهاد سیپورکس: بلوک هبلکس چیست؟

چسب بلوک aac سیپورکس
چسب بلوک aac سیپورکس با مقاومت بالا

ترکیبات چسب بلوک هبلکس و سیپورکس

درک ترکیبات این چسب ها نخستین قدمی است که باید برای استفاده از آن بردارید. در حقیقت اغلب افراد تصور می کنند که این دسته از چسب ها دارای ترکیبات نامناسبی است در اثر شرایط نامساعد محیطی کارایی خود را از دست می دهند. این در حالی است که فرمول و طرز تهیه چسب بلوک هبلکس و سیپورکس تا حد زیادی مشابه به سیمان می باشد.
در واقع این دسته از چسب ها ترکیبی از ماسه خشک، سیمان، آب و دو نوع چسب پلیمری اختصاصی می باشد که این اجزا را به همدیگر متصل می کند. البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که ماسه به کار رفته در این چسب ها باید کاملاً خشک و تمیز باشد. این مورد اتصال آن‌ها را مستحکم تر می کند. از طرفی دیگر چسب مورد نظر، به رنگ سفید تولید می شود. این محصول در کیسه های 30 کیلوگرمی در بازار عرضه می شود.

نحوه تهیه چسب هبلکس و سیپورکس برای دیوار چینی

چسب بلوک سیپورکس و هبلکس به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، شیوه اجرای خاصی هم دارد. در حقیقت متفاوت بودن ماهیت این دسته از  ملات ها باعث شده تا نحوه استفاده و بکارگیری از آن هم تفاوت آشکاری با سایر نمونه های سنتی نظیر سیمان داشته باشد. قبل از هر چیز باید بدانید که این دسته از ملات ها نیز در ترکیب با آب آماده می شوند. به همین جهت باید بدانید که به ازای هر 30 کیلوگرم از چسب بلوک هبلکس، بایستی دقیقا ۷ لیتر آب را استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که در پروسه ابتدایی کار، تنها یک چهارم از هر چیزی را با آب ترکیب کنید؛ چرا که عمر استفاده از چسب آماده تنها دو ساعت می باشد. بعد از این مدت زمان عملا نمی توان از آن استفاده نمود. لذا همواره مقداری از چسب را آماده نمایید که بتوانید فورا از آن در فرآیند دیوار چینی استفاده کنید.
اگر چسب به دست آمده شما خشک بوده و قوام لازم را ندارد، بهتر است مقداری آب به آن اضافه کنید. پس از این کار چسب مورد نظر را به خوبی هم بزنید تا مخلوطی یکدست و خمیری شکل به دست بیاد.
در نظر داشته باشید که خمیر به دست آمده بایستی حداکثر ظرف دو ساعت استفاده شود. متاسفانه برخی از بنایان بی تجربه، بعد از این مدت زمان هم مقداری آب به آن اضافه کرده تا مجدداً قابل استفاده باشد.
اما باید عنوان کنم که این موضوع منجر به کاهش قوام و کارایی چسب مورد نظر شما شده و در نتیجه سلامت دیوارها را تهدید می کند. لذا باید چسب آماده شده را حداکثر ظرف دو ساعت مصرف نمایید.
موضوع دیگری که باید در پروسه تهیه چسب بلوک هبلکس و سیپورکس به آن دقت داشته باشید، دمای محیط است. در حقیقت چسب های بلوک هبلکس در آب و هوای گرم و خشک یا مناطق معتدل بهترین کارایی را دارند. اما این دسته از چسب ها در مناطقی سردسیر که دمای هوا بین ۰ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است، کارایی چندانی از خود نشان نمی دهند. در چنین شرایطی بایستی از آب گرم برای بالا بردن دمای چسب بلوک هبلکس و مخلوط کردن آن استفاده نمود.

مقدار چسب سیپورکس مورد نیاز برای پروژه دیوار چینی

یکی از رایج ترین دغدغه هایی که معماران در در فرآیند آماده سازی چسب بلوک هبلکس دارند، مقدار آن می باشد. در حقیقت این افراد به دلیل عدم تجربه کافی، نمی دانند که سازه آن ها به چه میزان چسب هبلکس نیاز دارد. در این رابطه باید عنوان کنیم که بر اساس تجربیات به دست آمده، هر متر مکعب از ساختمان، نیازمندی ۲۴ کیلوگرم چسب می باشد.
به عبارت ساده تر، ساختمانی که حداقل ۱۰۰ متر مربع دیوار چینی دارد، به حدود ۳۲۵ کیلوگرم چسب بلوک هبلکس یا سیپورکس نیاز دارد. از طرفی باید بدانید که تقریباً هر 30 کیلو گرم چسب با ۷ لیتر آب ترکیب شده و می تواند مقدار ۱۶ لیتر ملات آماده را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. البته در نظر داشته باشید این ملات بایستی در دمای ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد آماده شود. نمونه های کمتر از آن می تواند قوام چسب را کاهش بدهد. بر همین مبنا بایستی از آب گرم برای افزایش دما استفاده نمود.

استفاده از چسب بلوک هبلکس و سیپورکس چه مزایایی دارد؟

متاسفانه طیف زیادی از بنایان بی تجربه، استفاده از ملات سنتی نظیر سیمان برای دیوار چینی با بلوک هبلکس را مجاز می دانند. این در حالی است که چنین ملات هایی نمی توانند قوام کافی داشته باشند.
از طرفی دیگر چسب های بلوک هبلکس، خود دارای مزایای زیادی هستند که اغلب بنایان از آن اطلاع کافی ندارند. در واقع باید عنوان کنیم که چسب بلوک هبلکس، در مقابل مواد اشتعال زا مقاومت بالایی دارد.
از طرفی دیگر این چسب ها ضد آب بوده و می‌توانند مقاومت فشاری دیوارها را افزایش دهند. عایق بودن در برابر گرما و سرما، کاهش ضایعات، چسبندگی بالا، کاهش بار ساختمان، استفاده آسان و… از جمله مهمترین مزیت هایی بوده که موجب محبوبیت بلوک هبلکس و سیپورکس و چسب آن شده است. مزیت دیگری که این محبوبیت را افزایش داده، قابلیت برگشت این چسب به چرخه طبیعی می باشد. در واقع این چسب به سادگی در طبیعت تجزیه شده و ضایعات اضافی را ایجاد نمی‌کند. در صورت استفاده از چسب بلوک سیپورکس دیگر نیازی به ملات ماسه، سیمان و گچ ندارید.
سخن آخر
چسب بلوک هبلکس را می‌توان به عنوان یکی از شاخص ترین و البته بهترین ترکیباتی دانست که برای اجرای بلوک های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود بخش زیادی از مردم اطلاعات صحیحی پیرامون آن ندارند. از طرفی دیگر آن ها با طرز تهیه چسب بلوک هبلکس و سیپورکس آشنا نیستند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی این چسب و طرز تهیه آن داشته باشیم.
با این وجود اگر به دنبال خرید چسب بلوک هبلکس یا اطلاعات بیشتر پیرامون آن هستید، بهتر است هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت تماس حاصل فرمایید.

 برای اطلاع از جدیدترین قیمت ما را در اینستاگرام (siporex.ir) دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *