مراحل اجرای تیرچه بلوک

مراحل اجرای تیرچه بلوک

تیرچه بلوک یکی از رایج‌ ترین و پر طرفدارترین تجهیرات سقفی در صنعت ساختمان ‌سازی به شمار می آید. امروزه از این روش به طور قابل توجهی در ساخت و ساز استفاده می شود. یکی از مراحل مهم برای دستیابی به نتیجه مطلوب اجرای تیرچه بلوک درست و اصولی از انواع مختلف آن در سقف ها است.به جرات می توان گفت یکی از قسمت های مهم هر بنایی سقف آن می باشد که وظیفه اصلی آن تحمل وزن و نیروهای جانبی می باشد، از این رو باید در انتخاب و نوع اجرای آن دقت لازم را داشته باشید.

اولین مرحله از اجرای سقف تیرچه بلوک

بهتر است بدانید نصب و کار گذاشتن تیرچه‌ ها بر روی دیوار اولین مرحله جهت اجرای سقف تیرچه بلوک می باشد.این مرحله را می توانید با قرار دادن تیرچه ‌‌ها بر روی دیوار آغاز کنید. تیرچه ها باید بر روی بال تیرهای اصلی و به فاصله‌ نیم متری از دیگر قرار داده شوند.

تیرچه ها اغلب باید در فواصل از پیش تعیین شده و مشخص در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در موقع نصب باید تیرچه ها را به گونه ای نصب کنید که از نظر ارتفاع هم تراز و برابر باشند.تیرچه ها در ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی نشیمن هستند باید بر روی نبشی هایی که به جان تیر جوش شده اند گذاشته شوند و یا بر روی بال تیرهای اصلی قرار داده شوند.

همچنین به منظور استفاده از سقف تیرچه بلوک در ساختمان‌ های بنایی لازم است شناژ افقی بر روی دیوار باربر اجرا شود.این شناژها باید دارای ارتفاعی نزدیک ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌ متر باشند و پهنای آنها مساوی پهنای دیوار باشد. شناژهای افقی لازم است حداقل به ۴ میلگرد ۱۲ تا ۱۴ مجهز گردند.با رعایت این نکات می توان اولین مرحله از اجرای این نوع سقف را به خوبی به پایان رساند.

حتما بخوانید: بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

مراحل اجرای تیرچه بلوک

نمونه ای از تیرچه بلوک

اجرای شمع بندی از مراحل اجرای تیرچه بلوک

دومین مرحله از اجرای سقف تیرچه بلوک شمع ‌بندی است. بهتر است سقف تیرچه بلوک تا موقعی که بتن رویه سفت نشده با استفاده از شمع های فلزی و چوبی نگهداری شود.در واقع در این مرحله تعدادی شمع چوبی یا فلزی در زیر تیرچه‌ ها قرار داده می شوند. از آنجا که تیرچه ها از مقاومت بالایی برخوردار نبوده و محکم نیستند، از این رو ممکن است در موقع کار گذاشتن بلو‌ک ‌ها خم شوند و یا شکسته شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از شمع های چوبی و فلزی است. شمع های فلزی نسبت به شمع های چوبی کاربردی تر هستند.شمع های فلزی از قیمت بالاتری نسبت به شمع های چوبی برخوردار می باشند، اما در مقابل مزیت ها و قابلیت های بیشتری دارند.

شما می توانید متناسب با موقعیت ساختمان و نیاز خود از این نوع شمع ها استفاده کنید.از شمع چوبی اغلب برای ارتفاع مشخصی استفاده می شود، اما از شمع فلزی می توانید در هر ارتفاعی استفاده نمایید.

بخوانید: مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک

سومین مرحله جهت اجرای سقف تیرچه بلوک قرار دادن بلوک ها است. در این مرحله با استفاده از بلوک‌ های بتنی، سفالی و یونولیتی فاصله‌ بین تیرچه ‌ها پر می شود.با انجام این کار دیگر شاهد فضای خالی بین تیرچه ها نخواهیم بود. بهتر است بدانید بلوک‌ ها نقش قالب ‌بندی بتن را داشته و هیچ گونه باری را تحمل نمی کنند.

بعد از قرار دادن انواع بلوک ها باید اقدام به آرماتوربندی بندی سقف تیرچه بلوک نمود.از آنجا که با اجرای مراحل ذکر شده سقف هنوز در برابر مقاومت کششی و نیرو ضعیف است، از این رو با استفاده از آرماتوربندی می توان این مشکل را به بهترین شکل بر طرف ساخت. بیشتر بدانید: صفر تا صد آرماتوربندی

در واقع از آرماتوربندی به منظور افزایش میزان تحمل سقف در مقابل نیروهای کششی استفاده می شود. بد نیست بدانید که در مرحله آرماتوربندی از میلگردهای افت و حرارت، اتصالات تکیه ‌گاهی و کلاف‌ های میانی استفاده می گردد.همچنین این مرحله شامل استفاده از میلگردهای آویز سقف کاذب، آرماتورگذاری طره ‌ها و آرماتورگذاری محل بازشوها است.

اگر سقف تیرچه بلوک دارای سقف کاذب باشد لازم است قبل از بتن ریزی از میلگردها استفاده شود. اغلب میلگردهای شاخه ای به شکل ال از سوراخ بلوک ها عبور داده می شوند.

مراحل اجرای تیرچه بلوک

تیرچه بلوک

مطالب مرتبط: انواع تیرچه بلوک

کار گذاشتن انواع میلگردها در تیرچه بلوک

در اجرای سقف تیرچه بلوک از میگردهای مختلفی استفاده می شود. یکی از این میلگردها، میلگرد کلاف است.به منظور حفظ یکپارچگی سقف باید از کلاف عرضی استفاده کرده و جهت آن در دهانه های بزرگ تیرچه به صورت تکی عمل نکند. از دیگر میلگردهای استفاده شده میلگرد افت حرارت و توزیع بار است.

از آنجا که سقف تیرچه بلوک با گذشت زمان افت می کند و دچار ترک می شود، از این رو به منظور کاهش این مشکل باید از میلگرد افت حرارت و توزیع بار  به قطر ۶ یا ۸ سانتی متر استفاده شود.بهتر است بدانید تیرچه اغلب به دو روش به تیر فلزی یا بتنی متصل می گردد. اگر تیرچه به صورت گیر دار به تیر بتنی متصل شده باشد لازم است از آرماتورهای منفی استفاده شود.

همچنین اگر این اتصال از نوع مفصلی باشد باید از آرماتورهای نوع دوخت در کار استفاده کنید. استفاده درست و اصولی از میلگردها در کنار افزایش مقاومت سقف مزایای بسیار زیادی نیز به دنبال دارد.

پیشنهاد سیپورکس: بلوک سیمانی

آشنایی با مرحله تکمیل قالب بندی و بتن ریزی

آخرین مرحله از اجرای سقف تیرچه بلوک مربوط به تکمیل قالب بندی و بتن ریزی می شود.از آنجا که  احتمال دارد بخش ‌هایی از کناره‌ های تیرچه‌ ها با این که فضای خالی بین تیرچه ‌ها با استفاده از بلوک خالی بمانند، از این رو باید با استفاده از روش خاصی این مشکل را بر طرف ساخت.

یکی از روش های رایج جهت بر طرف ساختن این مشکل استفاده از بتن پوششی است. این بتن باید با ضخامت حداقل ۵ سانتی متر بر روی بلوک و تیرچه ها ریخته شود.این مرحله باید با دقت و توجه خاصی انجام شود، به گونه ای که تمام بخش های خالی سقف را پر کند.قبل از بتن‌ ریزی لازم است سقف را برای بتن ریزی آماده نمایید. برای این کار باید سقف را شست و شو داده و چیزهای اضافی را از روی آن برداشت.

همراه ما باشید با مقاله: بلوک هبلکس

به ما در اینستاگرام (siporex.ir) بپیوندید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *