کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند؟ شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند؟

کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند؟

زلزله یکی از حوادث وحشتناکی است که پیامدهای ناگواری به همراه دارد و باعث نابودی یک ساختمان یا شهر و… می شود. به همین دلیل مقاومت ساختمان ها امری ضروری است. کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
خیلی از محققان سعی کردند که بتوانند وقوع زلزله را پیش بینی کنند ولی تا به الان همچین اتفاقی نیفتاده است و نمی توان وقوع آن را به طور دقیق پیش بینی کرد. درست است که نمی توان وقوع دقیق آن را پیش بینی کرد، اما می توان با رعایت موارد استانداردی تلفات و خسارات آن را کاهش داد.

زلزله تهران

شهر تهران که پایتخت کشور است، همواره باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چون دارای بیشترین امکانات در هر زمینه ای نسبت به شهرهای دیگر است و باید تمام استانداردهای لازم در آن رعایت شود. همانطور که می دانید شهر تهران روی گسل قرار دارد و  بسیار ضروری است که حتما این استانداردها رعایت و استفاده شود؛ چون در سال های اخیر شاهد چنین رخدادهایی بوده ایم.

برای مثال حادثه تلخ ریزش ساختمان پلاسکو که خسارات سنگینی، هم خسارات جانی و هم خسارات مالی به بار آورده است. چون افراد جامعه در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند و تمام سرمایه آن ها از بین رفت، از نظر روانی هم دچار مشکل شدند.

به همین سبب از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای ایمن سازی ساختمان ها حساسیت هایی ایجاد شده است. کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند ؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

مقاوم‌ سازی ساختمان ها و جلوگیری از خسارات زلزله

به منظور جلوگیری از تخریب ساختمان ها و تلفات جانی، انواع ساختمان ها باید از پایه مقاوم ساخته شوند. منظور از مقاوم‌ سازی یک ساختمان یا سازه، این است که تحمل مقابله با لرزش و فشار را داشته باشد و در اثر زلزله ساختمان متلاشی نشود. در این رابطه سیپورکس به شما خواندن مقاله ” مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی ” را پیشنهاد می کند.

در مرحله نخست برای مقاوم سازی سازه باید به نوع اسکلت ساختمان توجه نمود. پس در این صورت باید از اسکلت ساختمانی که مقاومت بالایی در برابر زلزله داشته باشد، استفاده نمود. علاوه بر انتخاب مناسب اسکلت ساختمان مرحله بعد نوبت به استفاده از مصالح ضد زلزله می رسد.

امروزه مصالح مختلفی با هدف مقاومت بالا در برابر زلزله طراحی و روانه بازار شده که استفاده از آن باعث مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله است. بهترین پیشنهاد برای مصالح ضد زلزله یا بهتر بگوییم مصالحی که مقاومت بسیار بالایی در مقابل زلزله دارد، ” بلوک سیپورکس ” است.

بلوک سیپورکس به دلیل فرآیند ساخت متفاوت نسبت به بلوک های دیگر، وزن سبکی دارد که به آن ” بلوک سبک ” یا ” بلوک aac ” گفته می شود که در نتیجه آن باعث کاهش بار مرده ساختمان می شود.
این فرآیند اتوکلاو نام دارد. بخوانید: اتوکلاو چیست؟

زلزله و جلوگیری از آسیب ساختمان در زلزله

زلزله چیست و جلوگیری از آسیب ساختمان در زلزله

کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند؟

ساختمان هایی که از اسکلت های مقاوم و مصالح مرغوب در ساخت ساختمان ها استفاده می کنند، دچار آسیب و خسارت نمی شوند. به خصوص بلوک های سیپورکس که در مقابل لرزش، مقاومت آن تست و اثبات شده است. روش های مقاوم سازی دیگری نیز موجود است که مهندسان ساختمان برای مقاومت از آن بهره می گیرند.

مقاوم سازی ساختمان به دو روش سنتی و نوین تقسیم بندی می شوند که در هر روش از ابزارهای متفاوتی استفاده می شود. به همین خاطر در فرایند مقاوم‌ سازی و ایمن‌ سازی ساختمان تلاش می‌ شود تا با بهسازی و به کارگیری روش‌ های نوین در ارتقای ایمنی ساختمان‌ های ساخته شده و یا در حال ساخت، اثرات منفی نیروهای وارده تا حد ممکن خنثی شود.
بهتر است بدانید: چرا ایران در معرض زلزله است؟

نکات کاربردی در انتخاب خانه مقاوم در برابر زلزله تهران

مقاومت ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران

کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند

زلزله‌ ها در یک نقطه‌ جغرافیایی خاص اتفاق می‌ افتند که این نقطه، کانون زلزله نام دارد. ساختمان‌ هایی که در نزدیکی کانون زلزله قرار دارند، انرژی بیشتری وارد می‌شود و هرچه از این نقطه فاصله بگیریم، انرژی وارده کمتر خواهد شد. به همین خاطر هر چقدر هم که مقاومت ساختمان در برابر زلزله زیاد باشد، بسته به نقطه‌ ای که در آن قرار گرفته‌ است، باز هم احتمال وارد شدن خسارت به آن وجود دارد.

بنابراین نباید این انتظار را داشت که یک ساختمان هیچ‌ گونه آسیبی نبیند؛ بلکه هدف از مقاوم‌ سازی آن است که آسیب‌ ها به‌ گونه‌ای باشند که کمترین خسارات مالی و جانی را در پی داشته باشند. به همین دلیل باید از مصالح ضد زلزله (منظور مصالحی که بالاترین مقاومت را در برابر زلزله دارند) استفاده کرد. ما بلوک سبک سیپورکس با تکنولوزی aac را توصیه می کنیم که مقاومت آن دربرابر زلزله پس از تست و بررسی هی انجام شده، به اثبات رسیده است.

بیشتر بدانید: بررسی زلزله و بلوک هبلکس 

آیا نقشه ساختمان با زلزله تهران ارتباطی دارد؟

برای این که بدانید کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند ؟ قبل از خرید یا اجاره خانه به نقشه‌ آن توجه کنید و از تعداد ستون‌ ها و میزان فضای باز در نظر گرفته شده آگاه باشید. چرا که تعداد ستون ها با مقاومت ساختمان ارتباط مستقیم دارد.

هر چه تعداد ستون ها در ساختمان بیشتر باشد، مقاومت آن ساختمان بیشتر است. اگر سالن فضای زیادی اختصاص داده شده، باید از تعداد ستون‌ هایی که در زیر سقف مربوطه بکار رفته، اطمینان حاصل کنید. این موضوع در مقاومت ساختمان در برابر زلزله عامل بسیار مهمی محسوب می‌شود.

زلزله تهران و وضعیت منطقه

آیتم دیگر برای دانستن این که کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند ؟ وضعیت منطقه است. یکی از پیامدهای زلزله تهران دشواری کمک‌ رسانی به شهروندان بعد از وقوع زمین لرزه است؛ زیرا تراکم ساختمان‌ ها در کوچه‌ ها و خیابان‌ ها بالاست و این مسئله باعث می‌ شود تا نیرو های امدادی به راحتی نتوانند عبور کنند و با مشکل مواجه شوند.

بعضی از مجتمع‌ های آپارتمانی در کوچه‌ های بسیار باریک ساخته شده‌ اند که ورود آن ها را سخت کرده است. بنابراین علاوه بر انتخاب یک خانه‌ ایمن، توجه به منطقه‌ ای که خانه در آن واقع شده نیز اهمیت زیادی دارد.
پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم؟

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.