آشنایی با کاربرد گونیا در ساختمان سازی - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
آشنایی با کاربرد گونیا در ساختمان سازی

آشنایی با کاربرد گونیا در ساختمان سازی

کاربرد گونیا در ساختمان سازی

کاربرد گونیا در ساختمان سازی را می توان به انواع مختلف دسته بندی نمود. گونیا از جمله کاربردی ترین وسیله های ساختمان سازی است که برای ساخت دیوارهای صاف مورد استفاده قرار می گیرد. زاویه دار بودن دیوار، علاوه بر تاثیر بر روی زیبایی دیوار، باعث پایین آمدن میزان مقاومت آن نیز خواهد شد.

گونیا وسیله ای است که به کمک آن می توان از زاویه 90 درجه دیوار اطمینان حاصل کرد. البته تنها کاربرد گونیا در 90 درجه ساختن دیوار ها نیست و به کمک آن می توان دیوارهای زاویه دار را نیز احداث کرد. پس اصلی ترین کاربرد گونیا در ساختمان سازی مربوط به تعیین زاویه دیوار های سازه است.

بدون داشتن گونیا، ساخت دیوار صاف و زاویه دار امکان پذیر نیست. پس گونیا از جمله الزامات ساختمان سازی است. گونیاها با توجه به کاربردشان، در انواع مختلف عرضه شده اند که در ادامه به بررسی هریک از آن ها پرداخته ایم:

کاربرد گونیا در ساختمان سازی از نوع گونیا معمولی

در این بخش، به کاربرد گونیا در ساختمان سازی از نوع گونیا معمولی پرداخته ایم. گونیا های معمولی به دو نوع متحرک و ثابت دسته بندی می شوند. برخی از این گونیا ها دارای درجه بندی هستند که می توان زاویه های دیگری را نیز با آن ها اندازه گیری کرد.

در مقابل، اغلب گونیا های معمولی به صورت ثابت ساخته می شوند و فقط می توان زاویه 90 درجه را با آن ها اندازه گیری کرد. گونیا های معمولی، از یک زبانه و یک بازو تشکیل شده اند. این دو بخش، با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل شده اند.

گونیا های معمولی برای اندازه گیری های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. این گونیا ها به منظور خط کش نیز کاربرد دارند. پس کاربرد گونیا در ساختمان سازی را می توان به اندازه گیری نیز نسبت داد. گونیا های معمولی در اندازه های 15،20،25 و 30 سانتی متر و با جنس های: فلزی، چوبی و ترکیب فلز و چوب ساخته شده اند.

کاربرد گونیا در ساختمان سازی از نوع گونیا تاشو

کاربرد گونیا تاشو

کاربر گونیا تاشو

اصلی ترین کاربرد گونیا در ساختمان سازی را می توان با گونیا تاشو متوجه شد. این نوع از گونیا ها همانطور که از نام آن پیداست، از دو خط کش متصل به هم تشکیل شده است. اما این دو خط کش در یک نقطه، متحرک بوده و می توان زوایای مختلفی را با کمک آن ها تشکیل داد. این گونیا ها امکان تنظیم درجه از 5 تا 180 را خواهند داشت.

بر روی این نوع از گونیاها درجه بندی ثبت نشده و شکاف وسط زبانه آن باعث حرکت بازو در درجه بندی های مختلف می شود. در هنگام استفاده از این نوع گونیا، حتما باید یک نقاله به همراه داشته باشید. چرا که به وسیله نقاله می توان درجه بین گونیا را تنظیم کرد.
گونیا تاشو را می توان در انواع جنس های مختلف اعم از: چوب، فلز یا ترکیب چوب و فلز خریداری کرد.

گونیا سیپورکس (گونیا ثابت)

گونیا فارسی ثابت از دیگر انواع گونیا ساختمان سازی است. کاربرد گونیا در ساختمان سازی از نوع گونیا ثابت را می توان به تنظیم زاویه 45 درجه نسبت داد. این گونیا به صورت مثلث ساخته شده که یک طرف آن دارای زاویه 90 درجه و بقیه بخش های آن زاویه 45 درجه دارند. به همین دلیل با استفاده از گونیا سیپورکس می توان زاویه 45 درجه و همچنین 135 درجه را ترسیم کرد.

گونیا وارداتی بلوک سیپورکس

گونیا وارداتی بلوک سیپورکس ابزاری برای برش دقیق در بلوک

بیشتر بدانید: بلوک سبک

کاربرد گونیا در ساختمان سازی از نوع گونیا مرکب

گونیا مرکب از جمله پرکاربردترین و کامل ترین انواع گونیا های ساختمان سازی شناخته می شود. گونیا مرکب، امکانات بیشتری نسبت به سایر گونیا ها را در اختیار شما قرار خواهد داد. با استفاده از گونیا مرکب می توان کلیه زاویه ها را به صورت دقیق اندازه گیری کرد.

این گونیا کاربردهای دیگری علاوه بر اندازه گیری زوایا نیز دارد. از جمله کاربردهای دیگر آن می توان به اندازه گیری تراز سطوح، خط کشی، اندازه گیری ارتفاع عمق، یافتن مرکز هرگونه قطعه استوانه شکل، تست صاف بودن سطوح و… اشاره کرد.

با بخش های گونیا مرکب بیشتر آشنا شوید:

بیشترین کاربرد گونیا در ساختمان سازی مربوط به گونیا مرکب می شود. این گونیا از قسمت های مختلف تشکیل شده که در ادامه به بررسی هریک از این بخش ها پرداخته ایم:
مرکز یاب: مرکز یاب همانطور که از نام آن پیداست برای پیدا کردن مرکز اجسام یا سازه های استوانه ای بکار می رود. هریک از قطعات گونیا مرکب دارای خار هستند که در شیارهای خط کش جای می گیرند.
قطعه مرکزیاب گونیا، V شکل است که از دو بخش متصل به هم با زاویه میانی 90 درجه تشکیل می شود.
تیغه گونیا: در حین کار با گونیا ممکن است به خط کش نیز نیاز پیدا کنید.
گونیا مرکب یک تیغه مندرج شده نیز بر روی خود دارد که با استفاده از آن می توانید خط کشی سطوح مورد نیاز خود را نیز انجام دهید. این خط کش دارای شیارهایی است که برای قرارگرفتن خار قطعات مختلف گونیا مورد استفاده قرار می گیرد.
بازوی گونیا: دسته یا بازو گونیا به عنوان یکی از مهمترین بخش های پرکاربرد آن شناخته می شود. بر روی این بخش از گونیا، یک تراز جیوه ای قرار گرفته که با کمک آن می توان تراز کردن صفحات را انجام داد.
قسمت نقاله ای شکل: قطعه نقاله ای شکل گونیا مرکب، برای اندازه گیری زوایای مختلف انجام می شود.

گونیا مرکب

گونیا مرکب در ساختمان

خرید گونیا ساختمان سازی

در خرید گونیا باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. بعد از این که به کاربرد گونیا در ساختمان سازی پی بردید، باید به فکر انتخاب بهترین گونیا باشید. برای خرید گونیا می توانید از طریق فروشگاه های سطح شهر و یا فروشگاه های آنلاین اقدام کنید.

خرید از فروشگاه های سطح شهر، دشواری های بسیاری به دنبال خواهد داشت و از این رو بهترین روش برای خرید گونیا ساختمانی، مربوط به وب سایت های آنلاین می شود. سیپورکس به عنوان یکی از بهترین ها در این زمینه، امکان خرید انواع گونیاها را به شما خواهد داد.

امکان ارسال کالا به هر نقطه کشور وجود داشته و در مدت زمان کوتاهی گونیا خریداری شده را تحویل خواهید گرفت. در این محتوا با کاربرد گونیا در ساختمان سازی آشنا شدیم و باید بدانید که گونیاهای ساختمانی با نجاری، تفاوت هایی دارند.

همراه ما باشید با: ابزارآلات ساختمانی سیپورکس

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.