اجزای سقف تیرچه بلوک - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
اجزای سقف تیرچه بلوک

اجزای سقف تیرچه بلوک

اجزای سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک از اجزای متفاوت و مختلفی تشکیل شده است. اجزای سقف تیرچه بلوک باید با دقت و طبق یکسری مراحل خاص در کنار یکدیگر قرار داده شوند، تا سقفی یکپارچه و محکم ایجاد شود. از آن جا که سقف یکی از اجزای مهم و اصلی هر بنایی است باید توسط افراد متخصص و مجرب در این زمینه اجرا شود.

ویژگی های بلوک از اجزای مهم سقف تیرچه بلوک

یکی از اجزای مهم سقف تیرچه بلوک قطعه ای به نام بلوک است. این قطعه از پیش ساخته شده و تو خالی می باشد که در موقع اجرا باید در بین تیرچه ها قرار داده شود. بهتر است بدانید بلوک ها هر کدام از ضخامت خاصی برخوردار هستند. در واقع ابعاد این قطعه با توجه به فواصل بین تیرچه ‌ها و ضخامت سقف متفاوت است. بلوک هیچ باری را تحمل نکرده و یک عضو غیر سازه‌ ای محسوب می شود.
در واقع بلوک ها با توجه به فواصل بین تیرچه ‌ها نوعی قالب‌ دائمی و مصالح پرکننده می باشند. همچنین قالب زیرین در بتن پوششی درجا دارای بیشترین کاربرد و استفاده است. به منظور اجرای نازک کاری زیر این نوع سقف‌ های باید کف بلوک ‌ها دارای سطحی صاف و یکدست باشند. همچنین به منظور تقویت ایستایی و استحکام بلوک‌ ها لازم است درون آن ها یکسری تیغه‌ قرار داده شود. این عضو تو خالی از سقف تیرچه بلوک از مواد مختلفی همچون یونولیت، بتن و سفال ساخته شده است. مواد تشکیل دهنده بلوک ها باید بر روی بتن هیچ گونه اثر شیمیایی نداشته باشند. در ضمن بلوک ها باید ضربه ‌‌های ناشی از حمل و نقل و نیروهای ناشی از عبور و مرور در موقع اجرا را به بهترین شکل تحمل کنند. بلوک ها دارای انواع مختلفی همچون بلوک سیمانی، بلوک سقفی سفالی، بلوک پوکه‌ ای و پلی استایرن هستند.
متناسب با بودجه مالی خود می توانید از بین بلوک های متفاوت مدل متناسب را انتخاب نمایید.
مطالب مرتبط: تیرچه بلوک

نگاهی بر دیگر اجزای کاربردی این نوع سقف

بهتر است بدانید از تعدادی تیر به شکل T جهت تشکیل سقف تیرچه بلوک استفاده می شود. برای مسلح کردن تیرچه می توان از میلگردهای مختلفی همچون برشی، تحتانی و فوقانی استفاده کرد.
سایز میلگرد تحتانی 6 تا 16 میلی متر بوده و از نوع کششی است. میلگرد خرپا نیز از نوع فشاری بوده و دارای سایز 6 تا 8 میلی متر می باشد. همچنین میلگرد فوقانی خرپا فشاری و با اندازه ۶ تا ۸ میلی متر است.

بیشتر بدانید: میلگرد بستر

اجزای سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک

همچنین از میلگردهای رایج که در تیرچه‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند می توان به میلگردهای بالایی، میلگردهای عرضی و میلگردهای تقویتی اشاره کرد.  میلگردهای بالایی اغلب به عنوان عضو بالایی خرپا قرار می گیرند. همچنین میلگردهای بالایی قادرند بار مرده سقف و بار ناشی از وزن خود در حین حمل و نقل را به خوبی تحمل کنند. این نوع میلگردها نقش آرماتور افت و حرارت را بازی می کنند اگر در ضخامت بتن پوششی و بالاتر از بلوک‌ ها قرار بگیرند. میلگردهای تقویتی نیز دارای بیشترین کاربرد و استفاده در مواقعی هستند که دو عدد آرماتور کششی پایینی گزینه مناسبی جهت تحمل لنگر حداکثر در وسط دهانه نباشند.
از میلگردهای تقویتی در داخل خرپای فلزی استفاده می شود. میلگردهای عرضی نیز درون پاشنه تیرچه قرار داده می شوند. این نوع میلگردها جهت ساخت تیرچه بلوک ایستایی لازم جهت تحمل بار مرده سقف و حمل تیرچه را تامین می کنند. همچنین میلگردهای عرضی قادرند بین آرماتورهای کششی خرپا و بتن پوششی پیوستگی لازم را فراهم نمایند. میلگردهای کششی درون پاشنه تیرچه و در راستای طولی آن قرار داده می شوند. این نوع میلگردها به عنوان عضو کششی T شکل عمل می کنند. بخوانید: کاهش بار مرده ساختمان

آشنایی با میلگرد حرارتی به عنوان دیگر اجزای سقف تیرچه بلوک

از دیگر اجزای مهم و کاربردی سقف تیرچه بلوک می توان به میلگرد حرارتی اشاره کرد. این نوع میلگرد اغلب بر روی راس تیرچه ‌ها به صورت شبکه جاگذاری می گردد. در واقع از این نوع میلگرد به منظور مقابله با تنش ‌های حرارتی در بتن درجا در قسمت بالای سقف استفاده می شود.این میلگردها باید ۲ سانتی‌ متر پایین تر از سطح بالایی نصب شوند. همچنین فاصله بین دو میلگرد حرارتی و جمع‌ شدگی پشت سرهم نباید از ۲۵ سانتی‌ متر تجاوز نماید. میلگردهای بالای تیرچه‌ ها اگر درون دال بالایی قرار بگیرند به عنوان میلگرد حرارتی و جمع شدگی قابل استفاده هستند.

بلوک سقفی سیپورکس

مشخصات بلوک سقفی سیپورکس

پیشنهاد سیپورکس: انواع تیرچه بلوک

نگاهی بر مشخصات و ویژگی های بتن پوششی 

از دیگر اجزای سقف تیرچه بلوک می توان به بتن پوششی اشاره کرد. ضخامت این نوع بتن که بتن رویه نیز نامیده می شود، معادل ۵ سانتی متر است.به نوعی می توان گفت ضخامت این نوع بتن در موقع اجرا نباید بیشتر از ۵ سانتی متر باشد.بتن پوششی یا درجا قسمتی از یک تیر مرکب به شمار می آید.این نوع بتن در موقع ساخت سقف بعد از قرار گیری بلو‌ک‌ ها و تیرچه ها اجرا می گردد.
عملکرد بتن رویه مشابه با دیوار برشی افقی است. به گونه ای که قادر است عملکرد دیافراگمی سقف را به بهترین شکل کنترل نماید.بهتر است بدانید بعد از جاگذاری تیرچه و بلوک بتنی پوششی ریخته می شود. این بتن ها اغلب به صورت پودر یا مایع هستند.این بتن ها بعد از به دست آوردن مقاومت کافی قادرند مقطع مرکب T شکلی را به وجود بیاورند.پس از ایجاد مقاومت لازم، با استفاده از آرماتورهای کششی تیرچه، بار وارد به سقف را تحمل می‌کند.بهتر است بدانید ضخامت بتن پوششی بر اساس فاکتورهایی همچون طول دهانه و بار وارد به سقف تعیین می گردد. سقف تیرچه بلوک را می توان در هر دمایی انجام داد، اما بتن ریزی باید باید در شرایط جوی و دمایی مناسبی انجام شود.از آنجا که بتن تحت شرایط نامساعد جوی تغییر می کند، از این رو باید در دمای بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد اجرا شود. همچنین در موقع بارش باران و بر روی سطح یخ زده یا برف ‌دار نباید بتن ریزی را انجام داد، چرا که بتن از مقاومت بسیار کمی در دماهای پایین برخوردار است. به نوعی می توان گفت بتن در برابر یخ ‌زدگی آسیب‌ پذیرتر می باشد.

همراه ما باشید با: بلوک هبلکس

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.