انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی

سقف  ها را می توان به عنوان یکی از مهمترین بخش های ساختمان دانست که عملاً بدون آن ها امنیت و کارایی بنا، مختل خواهد شد. همین مورد باعث شده تا در طول تاریخ، انواع مختلفی از سقف های ساختمانی خلق شود که هر کدام از آن ها ویژگی ها و مزایای مختص به خود را دارند.

با این حال کم نیستند افرادی که هنوز به خوبی با انواع سقف ساختمانی آشنایی نداشته و جنبه های هر کدام را نمی دانند. این مورد باعث می شود تا در طی پروسه ساخت بنای خود دچار مشکلات گوناگونی شوند. ما در ادامه این مقاله سعی دارم تا مرور واضحی بر روی این فاکتور داشته و انواع آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم، پس بهتر است ما را تا انتها همراهی فرمایید.

اهمیت شناسایی انواع سقف ساختمانی

همان گونه که اشاره کردیم، این روز ها انواع مختلفی از سقف های ساختمانی وجود دارد که هر کدام از آن ها به نحوی می توانند ویژگی های منحصر به فرد را از خود ارائه داده و برای سقف های ساختمانی مناسب باشند. در واقع هر مدل از سقف های ساختمانی ویژگی خاصی داشته و برای موضوع ویژه ای مناسب هستند.

لذا شما باید متناسب با نوع ساختمان و البته نیاز خود بتوانید یک سقف ایده آل را انتخاب کنید. این مورد متناسب با بودجه و البته نیاز شما متغییر خواهد بود. تعیین بودجه بندی ساختمان هم عامل دیگری است که بایستی حتما نوع سقف را در آن لحاظ کنید.

در واقع هر کدام از سقف های ساختمانی هزینه های متفاوت دارند که اطلاع از آن ها می تواند در یک بودجه بندی صحیح تر برای ساختمان، به شما کمک کند. این عامل نه تنها دیدگاه شما نسبت به روند موجود را تغییر می دهد، بلکه موجب می شود تا هزینه هایتان را به شیوه ای بهینه تر انجام دهید.

افزایش استحکام ساختمان یکی دیگر از اصلی ترین دلایلی است که ارتباط مستقیمی با نوع سقف ساختمان دارد. در واقع سقف های ساختمانی به عنوان یکی از مهمترین بخش های داخلی بنا شناخته می شوند. چنانچه این اجزا مقاومت کافی نداشته باشند، یقینا ساختمان شما هم نمی تواند در برابر شرایط خطرناک دوام زیادی داشته باشد.

از طرفی دیگر هر مدل از سقف های ساختمانی، متریالی های مختلفی را نیاز دارند که بایستی با سایر بخش ها و البته طراحی شما هماهنگی داشته باشد. لذا با آگاهی یافتن از انواع سقف های ساختمانی، می توانید گزینه بهتری را برای بنای خود انتخاب کنید.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: بلوک سبک

بررسی انواع سقف ساختمانی

همانگونه که اشاره کردیم، سقف های ساختمانی انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی های مختلفی دارد.ما در ادامه این مقاله سعی دارم تا مرور واضحی بر روی انواع سقف ساختمانی داشته و جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم.

در نظر داشته باشید که انواع سقف ساختمانی می تواند فراتر از مدل های زیر باشد. از طرفی دیگر هر کدام از آن ها می توانند زیر دسته های دیگری هم داشته باشند. با این حال ما سعی کرده ایم تا محبوب ترین مدل هایی که در ایران استفاده می شود را برای شما عزیزان ذکر کنیم.

سقف تیرچه بلوک

سقف های تیرچه بلوک را می توان محبوب ترین و البته پر کاربرد ترین نوع سقف ساختمانی در ایران دانست.در حقیقت این دسته از سقف ها وزن اندکی داشته و نحوه پیاده سازی آن ها نیز ساده است. برای ایجاد این سقف ها تعدادی تیرچه به صورت افقی بر روی اسکلت قرار می گیرد.

پس از آن بلوک ها در لابه لای این تیرچه ها قرار داده می شود. نکته قابل توجه این است که غالبا از بلوک های پلی استایرن یا همان فوم استفاده می شود. چنین عاملی سبب می شود تا وزن سقف شما به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. افزون بر این موارد، هزینه پیاده سازی آن اندک بوده و می توان در اسکلت های بتنی، فلزی و… آن را به کار گرفت. چنین عاملی موجب محبوبیت بیشتر سقف مذکور در خانه ایرانیان شده است.

انواع سقف ساختمانی
آشنایی با انواع سقف ساختمانی

سقف دال بتنی

دال بتنی را می توان یکی از انواع سقف ساختمانی در ایران دانسته غالبا در ساختمان های مقاوم استفاده می شود.این سقف می تواند ضخامتی بین 10 الی 50 سانتی متر داشته باشد. مهم ترین شاخصه ای که این مدل سقف در خود دارد و مقاومت بالای آن است. در حقیقت دال بتنی بیشتر به وسیله آرماتور و بتن اجرا می شود.

همین عامل هم سبب شده تا مقاومت با سیر بالایی داشته باشد. افزون بر این موارد سقف دال بتنی می تواند در برابر انتقال حرارت و صدا مقاومت مناسبی داشته باشد و همین عامل باعث شده تا اغلب به ساختمان های صنعتی و بناهای مهم سقف دال بتنی را اجرا کند؛ چرا که نه تنها به استحکام بالای آن ها کمک خواهد کرد بلکه مانع از انتقال صدا به فضاهای بیرونی خواهد شد

سقف تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت را می توان یکی از انواع سقف ساختمانی دانست که در طی سال‌های گذشته محبوبیت بالایی را در میان ایرانیان کسب کرده است.در واقع این دسته از سقف ها تشابه زیادی به تیرچه بلوک دارند. با این تفاوت که فلز اصلی در آن ها کرومیت است.

این ماده وزن کمتری داشته و مقاومت بالایی در برابر حرارت و ضربات مختلف دارد. همین عامل باعث شده تا سقف های ساخته شده با این روش وزن اندک و مقاومت بالایی داشته باشند.

از طرفی دیگر آن ها می‌توانند در برابر شرایط اضطراری نظیر آتش سوزی، عملکردی مناسبی از خود نشان دهند.

البته باید عنوان کنیم که سقف های تیرچه کرومیت نیازی به شمع بندی ندارند، همین حامل باعث شده تا سرعت اجرای آن ها نسبت به تیرچه بلوک های معمولی بیشتر باشد، اما در مقابل هزینه بالاتری هم دارد. بخوانید: تیرچه بلوک چیست؟ و بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

سقف عرشه فولادی

سقف های عرشه فولادی را می توان یکی از انواع سقف های موجود در بازار دانست. در حقیقت این دسته از سقف ها به وسیله ورق های گالوانیزه اجرا می شود که ساختاری ذوزنقه ای دارد.این ورقه ها با استفاده از گل میخ و فلاشینگ به همدیگر متصل می شوند.

سپس ساختار میلگرد و بتن بر روی آن ها اجرا می شود. این دسته از سقف ها ایمنی بالایی دارند؛ چراکه سطحی یکپارچه به دست آمده و کارگران می تواند به سادگی و روی آن کار کنند.افزون بر این موارد سرعت اجرای این دسته از سقف ها بسیار زیاد است.

به گونه ای که می توان به طور همزمان فرایند سقف گذاری و بتن ریزی را در تمام طبقات انجام داد.چنین عاملی باعث می‌شود تا پروژه مورد نظر سرعت بالایی از خود نشان دهد. افزون بر این موارد هزینه اجرای آن مناسب بوده و می‌تواند جایگزین تیرچه و بلوک شود.

چگونه هزینه ساخت و ساز را کاهش دهیم؟

سقف وافل

سقف وافل را می‌توان یکی از انواع سقف های ساختمانی دانست که در طی دهه‌ های گذشته، نفوذ زیادی در صنعت ساختمان سازی کشور ما داشته است.این دسته از سقف ها به دلیل امنیت بالا و البته اجرای سریع خود، مورد توجه معماران قرار گرفته اند.

به گونه ای که غالبا آن ها را در بناهایی با سقف های بزرگ نظیر فرودگاه‌ها، پارکینگ ها، بیمارستان و موارد دیگر استفاده می‌کنند. همین عامل باعث شده تا سقف های وافل اهمیت بالایی توسعه بنا های مهم داشته باشند. در این مدل از سقف ها، قالب های دال شکلی استفاده می شود که بتن، متناسب با شکل ساختاری آن ها قرار می گیرد.

در این روش نیازی به میلگردهای تقویتی و اتصال آن ها به تیر های کوتاه تر نیست. همین عامل باعث می شود تا پروسه اجرای آن بسیار سریع تر باشد. عدم نیاز به روان کننده ها و فرایند بتن ریزی یکپارچه از دیگر مزیت های قابل توجهی است که باعث شده تا پروسه اجرای سقف وافل سریع تر باشد.

سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس را می توان یکی دیگر از انواع سقف های ساختمانی دانست که تشابه زیادی به دال دو طرفه و وافل دارد. با این تفاوت که در آن گوی های توخالی سبک قرار داده می‌شود که مانع از پر شدن بتن در این قسمت ها می شود.

چنین ساختاری در نهایت موجب وزن کمتر و مقاومت بیشتر ساختمان می شود. اگرچه این شیوه از اجرای سقف ها می تواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد، اما متاسفانه هزینه اجرای آن نسبت به نمونه های دیگر بسیار بالا است. مازاد بر این سرعت اجرای آن هم اندک است. چنین عاملی سبب شده تا اغلب مهندسان آن را از لیست گزینه های خود حذف کنند.

سقف های طاق ضربی

سقف های طاق ضربی را می توان یکی از انواع سقف های محبوب در صنعت ساختمان سازی ایران دانست که تاریخچه طولانی دارد. این دسته از سقف ها عموماً به وسیله آجر و بدون قالب های پیش ساخته اجرا می شوند. نمونه آن ها را می توان در بناهای سنتی و خانه های قدیمی مشاهده کرد.

غالباً طاق ضربی برای مکان هایی با تم سنتی یا مساجد استفاده می شود. در این دسته از سقف ها، عموما نیازی به قالب های پیش ساخته یا استفاده از بتن و میلگرد نیست. اگرچه این موضوع پروژه اجرا را ساده‌تر می‌کند، اما استحکام آن را در مقایسه با همتایانش کاهش می دهد. همین عامل باعث شده تا نفوذ آن در بین اغلب معماران ایرانی کاهش پیدا کند.

‌ سخن آخر

سقف ها را می توان جزو مهم ترین و البته حیاتی ترین اجزایی دانست که در بدنه یک ساختمان وجود دارد. با این حال کم نیستند افرادی که هنوز اطلاعات کاملی پیرامون آن ها نداشته و نمی دانند کدام سقف برای ساختمان آن ها مناسب است.

ما در این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی انواع آن داشته و جنبه های مختلف هر کدام را بررسی کنیم. بدون شک این موضوع می‌تواند پروسه انتخاب و تصمیم گیری را برای شما ساده تر کند. با این حال اگر هنوز سوال یا ابهامی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

همراه ما باشید با: صفر تا صد ساختمان سازی

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “انواع سقف ساختمانی

  1. سعید حاتمی گفته:

    درود و احترام بسیار سپاسگزارم بابت محتوای جامعی که منتشر کردید. من در رابطه با سقف تیرچه بلوک چند تا سوال دارم که نیاز به راهنمایی شما دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *