بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟ همراه با کاربرد بلوک aac- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟

بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟

اغلب ساختمان ها و برج ها با توجه به آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله و استاندارد 2800 مقررات ملی ساختمان موظف هستند که از بلوک هایی استفاده کنند که از ایمنی بالایی برخوردار باشند. استفاده از بلوک سبک aac به دلیل این که در مقابل زلزله مقاومت بالایی دارد، یکی از بهترین و مناسب ترین انتخاب هاست. برای خیلی از افراد سوال است که بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟ با سیپورکس تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

بلوک‌ های AAC از چه ساخته می‌شوند؟

بلوک‌ های سبک AAC از 6 مواد اصلی که عبارتند از: سیلیس، سیمان، آب، آهک، پودر آلومینیوم و مواد افزودنی ساخته شده اند.حاصل ترکیب این مصالح وجود میلیون‌ ها سلول ریز هوا (حباب) است که ویژگی سبک وزنی و عایق بودن بلوک را به دنبال دارد.همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، نسبت مواد اولیه در ساخت این بلوک از بیشترین به کمترین به ترتیب زیر است:

  • هوا به میزان 80-70 درصد
  • سیلیس به میزان 18 درصد
  • سیمان به میزان 1-0.7 درصد
  • آهک به میزان 1-0.7 درصد
  • گچ به میزان 1-0.7 درصد
  • پودر آلومینیوم به میزان 0.4-0.3 درصد

بلوک AAC در دسته بلوک سبک ساختمانی قرار می گیرند و جزئی از آن محسوب می شوند.بلوک های سبک سیپورکس چگالی آن ها 450 تا 650 کیلوگرم بر متر مکعب است؛ که این مقدار تقریبا 3 تا 4 برابر سبک تر از آجرهای سنتی قدیمی می باشد.به دلیل سبک وزن بودن این بلوک ها، حمل و نقل آن ها ارزان تر می شود.بلوک های aac بهترین بلوک برای ساختمان سازی هستند.حال که متوجه شدید بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند ؟ و مواد اولیه این بلوک ها از چه چیزی تشکیل شده اند، بهتر است شما را با برخی از مهم ترین مزایای این بلوک آشنا کنیم.

مزایای بلوک سبک سیپورکس (AAC)

اگر شما با انواع بلوک های ساختمانی در ارتباط بوده باشید حتما تا به حال اسم بلوک های اتوکلاو شده را شنیده اید. اتوکلاو چیست؟

بلوک های اتوکلاو که به آن بلوک بتن هوادهی هم گفته می شوند، در فشار و دمای بالایی پخته و تولید می شوند. همانطور که در بالا اشاره کردیم تقریبا %80 این بلوک ها از هوا تشکیل شده اند که وزن سبک و عایق بودن در برابر صوت، حرارت و موارد مختلف به این دلیل می باشد.

  • وزن سبک
  • عایق صوت
  • عایق حرارت
  • عایق رطوبت
  • مقاوم در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش
  • کمک به حفظ محیط زیست
  • و …
بلوک سبک سیپورکس عایق حرارت

بلوک سبک مقاوم در برابر آتش و حریق

کاربرد بلوک سیپورکس AAC

از بلوک های سبک اتوکلاو شده (AAC) که مقاومت بالایی دارند در بخش های مختلفی از ساختمان مانند: دیوارها، چارچوب ها، سقف و کف طبقات فوقانی استفاده می شود. توجه داشته باشید که از بلوک aac در دیوارهای باربر استفاده نمی شود. این یک مورد تنها معایب این بلوک سبک محسوب می شود.همچنین می توانید برای اطلاع دقیق تر در مورد بلوک سیپورکس aac با کارشناسان سیپورکس از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی در ارتباط باشید.

پروسه ساخت بلوک های aac

یقینا تا به این لحظه متوجه شده اید که بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند ؟ لذا بهتر است نحوه ساخت آن ها را هم بدانید.در واقع برای ساخت این دسته از محصولات، ابتدا مواد یاد شده را با همدیگر مخلوط می کنند.لازم به ذکر است که اگر نوع بلوک اتوکلاو شده باشد، حتماً ماده کف زا هم به آن اضافه می شود. این ماده کف زا می تواند پروتئین طبیعی یا مواد شیمیایی دیگر باشد.در صورتی که این مواد با همدیگر ترکیب شوند، یک واکنش شیمیایی رخ داده و حباب های هوا را درون آن ها ایجاد می کند. همین مورد سبب می شود تا ماده نهایی همچون یک کیک پف کند.

سپس مواد به دست آمده را در ابعاد و اندازه های مختلفی برش داده و در قالب های گوناگونی قرار می دهند.البته باید بدانید اگر نوع بلوک غیر اتوکلاو شده باشد، ماده کف زا در این پروسه استفاده نمی شود.لذا تمام مواد به وسیله آب ترکیب شده و همچون بلوک های عادی قالب می شوند.البته باید عنوان کنیم که این دسته از بلوک ها، حتی اگر پروسه اتوکلاو را هم طی نکنند، باز هم نسبت به مدل های معمولی، مزایای بیشتری دارند که از جمله آن ها می‌توان به عایق صوتی و دمایی، مقاومت در برابر حرارت و موارد هم رده اشاره نمود.البته باید این نکته را خاطرنشان کنیم که مدل های اتوکلاو شده، در مقایسه با سایر مدل ها مزایای بسیار قابل توجهی دارند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به وزن کمتر، عایق صوتی و حرارتی، حمل و نقل ساده تر، برش راحت و…. اشاره نمود.مجموع این عوامل در کنار همدیگر استفاده از این بلوک ها را بهینه تر کرده است.

تعیین سایز در پروسه ساخت بلوک aac

یکی از مهمترین مولفه هایی که در فرایند ساخت تعیین می شود، ابعاد و اندازه بلوک ها است.در واقع بعد از این که مواد موردنظر با همدیگر ترکیب شدند، یک ماده خمیری شکل همچون کیک به دست می آید.این ماده در هر سایز و ابعادی که برش داده شود، در نهایت سایز کلی بلوک های سبک aac نیز همان خواهد بود.البته بلوک بعد از آن بایستی در قالب های مخصوصی ریخته شود تا فرایند شکل دهی و اجرای آن ها تکمیل شود.اما در هر حال بعد از این پروسه، تنها به وسیله برش با اره مانند اره دستی سیپورکس یا اره برقی سیپورکس می توان ابعاد آن را تغییر داد.

البته این موضوع به دلیل زمان بر بودن، صرفاً در پروسه اجرا و برای ایجاد شیار های مختلف انجام می‌شود.بر همین مبنا اگر تمایل داشته باشید تا این بلوک ها با سایز اختصاصی شما تولید شود، بایستی حتماً به تولید کننده خود اطلاع دهید تا در این پروسه آن را در سایز مورد نظر برش داده و در قالب دلخواه شما آماده نماید.

برای اطلاع از سایز بلوک های سبک این مقاله را بخوانید: سایز بلوک هبلکس یا سیپورکس

نقش مواد به کار رفته در ساخت بلوک سبک aac

همانگونه که اشاره کردیم، مواد و ترکیبات مختلفی در پروسه ساخت بلوک سفید  یا بلوک های سبک aac به کار گرفته می شود.هر یک از این مواد، در نهایت بخشی از ویژگی های این محصول را به خود اختصاص می‌دهند.برای مثال سیمان به کار رفته در ساختار این بلوک ها باعث اتصال سایر اجزا شده و مقاومت کلی آن را به همراه دارد. ماده کف زای آن هم باعث ایجاد حباب های فراوان در ساختار آن می‌شود.

این حباب ها حدود ۸۰ درصد از حجم کل بلوک هبلکس را به خود اختصاص داده و طیف زیادی از مزیت آن نظیر وزن اندک، عایق صوتی، عایق حرارتی و … را با خود به همراه دارد.پودر آهک و پودر سیلیس به کار رفته در آن هم موجب افزایش مقاومت بلوک در برابر حرارت و آتش سوزی می شوند.به گونه ای که این بلوک ها می توانند تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.این موضوع به نوبه خود باعث شده تا این دسته از بلوک ها در رنج مصالح ضد حریق طبقه بندی شود.

تنوع در ترکیبات به کار رفته برای ساخت بلوک های aac

یکی از سوالاتی که اغلب کاربران می پرسند، تغییر جزئی ترکیبات به کار برای ساخت بلوک های سبک aac می باشد.در واقع آن ها تمایل دارند دامنه تغییر انواع مواد به کار رفته برای ساخت بلوک ها را بدانند.در این رابطه باید عنوان کنیم که در واقع برخی از کارگاه ها، تغییرات مختلفی در ترکیبات به کار رفته انجام می‌دهند. البته استاندارد موجود همان موادی است که در فوق بدان اشاره کردیم.اما برخی از تولیدکنندگان برای صرفه جویی در هزینه یا افزایش سرعت پروسه ساخت، ترکیبات و مواد دیگری را هم استفاده می کنند.برای مثال طی سالیان گذشته و در کشورهای اروپایی، به جای پودر سیلیس یا آهک، از خاکستر برای ساخت این محصولات استفاده می شد.مازاد بر این نوع سیمان به کار رفته در ساخت این محصولات هم جزو مولفه هایی است که می تواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند.نسبت آب به سیمان هم از دیگر مواردی است که باعث تغییرات چشمگیر در این پروسه می شود.برای مثال هر اندازه که نسبت آب به سیمان کمتر باشد، مقاومت کلی بتن و البته وزن آن افزایش پیدا می کند.موضوع دیگری که در این بین وجود دارد، استفاده از ماده کف زا یا عدم استفاده از آن می باشد.برای مثال برخی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های خود، ماده کف زا را به کار نمی برند.این مورد در نهایت منجر به کم بود حباب های هوا در فضای داخلی این بلوک‌ ها می شود که به اصطلاح به آن ها مدل های غیر اتوکلاو شده می گویند.این مدل ها فاقد ویژگی های منحصر به فرد مدل های اتوکلاو شده هستند.با توجه به این تنوع، توصیه می‌شود تا قبل از خرید بلوک سبک aac از یک کارگاه، ابتدا ترکیبات آن را جویا شده و بر این مبنا خرید خود را انجام دهید.

سخن آخر

ترکیبات به کار رفته برای ساخت بلوک های سبک aac را می توان جزو مولفه های مهمی دانست که ارتباط مستقیمی با کیفیت نهایی بلوک دارد.متاسفانه به دلیل فنی بودن این موضوع، اغلب مشتریان اطلاعات دقیقی پیرامون آن ندارند.ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور کوتاهی بر روی این موضوع داشته باشیم که بدانید بلوک‌ AAC از چه ساخته می‌شود  و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان بیان کنیم.

با این اوصاف اگر هنوز سوالی در این رابطه دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح نمایید.از طرفی دیگر چنانچه به دنبال خرید بلوک سبک aac با کیفیت بالا هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک‌ آرسام تماس حاصل فرمایید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

2 دیدگاه دربارهٔ «بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟»

میثم گفت:

سلام پودر آهک به کار رفته در این نوع بلوک همان آهک هیدراته هست؟

admin گفت:

درود. خیر از آهک زنده استفاده شده نه آهک هیدراته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.