تفاوت بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد

تفاوت بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد

تفاوت بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد

بلوک های سبک را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته محبوب ترین مصالح ساختمانی در قرن حاضر دانست. به گونه ای که بسیاری از ساختمان ها و بناهای بزرگ به وسیله آن ها ساخته شده اند. در واقع این دسته از محصولات به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود می توانند به سادگی در صدر انتخاب ها جای گرفته و مزیت های قابل توجهی را به مالکان بنا ارائه دهند. البته این مزیت‌ها به شرطی است که شما بتوانید بلوک سبک استاندارد را خریداری کنید. اما متاسفانه اغلب افراد، تفاوت بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد را نمی دانند. همین مورد باعث می‌شود تا در خرید نمونه های مناسب و ایده آل دچار سردرگمی و مشکل شوند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی این موضوع داشته و روش های مناسب برای تشخیص بلوک استاندارد از بلوک غیر استاندارد را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر شما هم به دنبال خرید بلوک سبک نظیر بلوک هبلکس و سیپورکس هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

بلوک سبک غیر استاندارد چه مشکلاتی ایجاد می کند ؟

قبل از این که بخواهیم به بررسی تفاوت بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد بپردازیم، بهتر است ابتدا بدانیم که مدل های غیر استاندارد چه زیان ها و مشکلاتی را برای ما به همراه دارند. در واقع باید عنوان کنیم که اغلب مردم بلوک سبک را به دلیل مزیت های قابل توجه آن ها استفاده می کنند.

از جمله این مزیت ها می‌توان به عایق بودن در برابر صوت، وزن اندک، مقاومت در برابر زلزله، عایق حرارتی، استفاده آسان و… اشاره نمود. متاسفانه اغلب بلوک های غیر استاندارد، چنین مزیت هایی را ندارند. به همین جهت است که نتایج معکوسی را در پی خواهند داشت.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: عایق صوتی چیست ؟

نخستین مشکلی که استفاده از بلوک های سبک غیر استاندارد به همراه دارد، برهم زدن محاسبات کلی ساختمان می باشد. در واقع معماران و مهندسان، بر پایه وزن کلی این محصولات محاسبات مختلفی برای تعیین بار مرده آن انجام می دهند.سپس بر پایه این موضوع، سازه های تقویتی، نوع نما و موارد دیگر را تعیین می کنند.

متاسفانه اغلب بلوک های سبک غیر استاندارد، وزن بیشتری نسبت به نمونه‌ های عادی دارند. همین مورد باعث می‌شود تا محاسبات کلی مهندسان نادرست از آب در بیاید. به عبارت ساده تر وزن کلی ساختمان بیشتر از مقدار پیش بینی شده خواهد بود. بر همین مبنا است که مقاومت کلی بنا در برابر زلزله کاهش پیدا می کند.

مقاومت ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران
کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند

از طرفی دیگران نما و سایر المان های به کار رفته در داخل آن هم نمی تواند کارایی و گیرایی مناسب را از خود نشان دهد.بر همین مبنا است که ساختار کلی بنا با پیش‌بینی ما کاملاً متفاوت خواهد بود. این موضوع در نهایت خسارات مختلفی را در پی داشته و مقاومت کلی ساختمان را کاهش می دهد.یکی دیگر از مشکلاتی که بلوک های غیر استاندارد با خود به همراه دارند، کاهش مقاومت ساختمان در برابر حرارت و صوت می باشد.

در واقع بلوک های غیر استاندارد، دارای ضخامت بیشتر بوده و تعداد قطرهای آن ها کمتر است. این موضوع در نهایت سبب می‌شود تا صدا و حرارت به شیوه ای ساده تر از آن عبور کند. ترکیب این موارد باعث می‌شود تا مالکان در فصول سرد و گرم سال، هزینه بیشتری را برای تعدیل دما بپردازند. مازاد بر این، حریم خصوصی داخل سازه تحت تاثیر قرار گرفته و آرامش بیشتری در آن جریان خواهد داشت. ترکیب کلی این موارد نه تنها عمر مفید ساختمان را کاهش می دهد، بلکه تجربه سکونت در آن را هم نامناسب می کند. به همین جهت است که باید در هنگام خرید بلوک سبک، توجه زیادی به استاندارد یا غیر استاندارد بودن آن داشته باشیم.

تشخیص بلوک غیر استاندارد

همان گونه که اشاره کردیم، به کارگیری بلوک های غیر استاندارد می‌تواند مشکلات و زیان های مختلفی را به همراه داشته باشد. به همین جهت باید در هنگام خرید این محصولات هوشیار باشیم. اما متاسفانه اغلب افراد به دلیل نداشتن تجربه کافی، نمی‌دانند چگونه بلوک های استاندارد را از نمونه های غیر استاندارد تشخیص دهند. در اصل از تفاوت بلوک سبک استاندارد و بلوک های غیر استاندارد اطلاع ندارند. دما در ادامه این مقاله برخی از نکات و مولفه های مهم را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنیم که به وسیله آن ها می توانید نمونه های استاندارد را از غیر استاندارد تشخیص دهید.

  • بررسی مواد تشکیل دهنده بلوک استاندارد

بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟
بلوک‌های AAC از چه ساخته می‌شوند؟

مواد تشکیل دهنده را می توان به عنوان یکی از نخستین و البته مهم ترین نقاطی دانست که کلاهبرداری های مختلف از آن شروع می شود. در واقع به دلیل تخصصی بودن این موضوع، اغلب مشتریان تازه کار در آن فریب می خورند.

در حالت عادی برای ساخت بلوک های سبک استاندارد، از ترکیب سیمان هایی نظیر پرتلند، پوزولانی، سربار های آهکی و بنایی استفاده می شود. به همراه آن هم ترکیبات دیگری نظیر آهک، پودر سنگ، خاک رس، رنگدانه های مختلف و افزودنی های شیمیایی استفاده می شود. ترکیب کلی این موارد در نهایت بلوک های خاکستری روشنی را ایجاد می‌کنند. از طرفی چنانچه یک بلوک استاندارد باشد، سطح کلی آن زبر و یکدست است.

به همین جهت باید برای تشخیص استاندارد بودن آن از لحاظ مواد شیمیایی، به سراغ رنگ و سطح آن بروید. در صورتی که سطح آن یکدست و فاقد ماسه ها یا ذرات درشت باشد، می توان تا حد زیادی نسبت به استاندارد بودن آن مطمئن بود.

از طرفی رنگ روشن آن هم به معنی ترکیب استاندارد متریال و مواد تشکیل دهنده آن است. البته باید عنوان کنیم که در برخی از موارد، مشتریان درخواست رنگ خاصی از بلوک ها را دارند که در این حالت نباید مولفه‌ رنگ را در اولویت خود قرار دهید. مازاد بر این، حتماً متریال های سازنده را از فروشنده بپرسید تا نسبت به صحت آن ها اطمینان حاصل کنید.

  • ضخامت لبه و تعداد حفره های بلوک استاندارد

حفره های داخلی بلوک سبک را می‌توان به عنوان معیاری مهم برای تشخیص استاندارد یا غیر استاندارد بودن آن در نظر گرفت. در واقع این حفره ها یک نوع فضای خالی ایجاد می کند که در برابر انتقال صدا و حرارت مقاومت لازم را ایجاد می‌کنند.

به همین جهت هر اندازه که تعداد حفره های یک بلوک بیشتر باشد، مقاومت آن هم بیشتر خواهد بود. البته باید به عنوان کنیم که نباید حفره ها به نحوی باشد که ضخامت دیواره های کناری آن را کاهش دهد؛ چرا که در این حالت مقاومت بلوک در برابر فشارهای مختلف، کاهش پیدا می کند. بدین منظور اگر بلوک انتخابی شما دارای حفره های وسطی باشد، بایستی حتماً این حفره ها کمتر از نصف حجم بلوک باشد. البته اغلب بلوک های سبک فاقد این حفره های میانی هستند.

  • وزن بلوک سبک

مهمترین و البته شاخص ترین تفاوتی که میان بلوک های سبک با سایر مدل ها وجود دارد، وزن اندک آن ها است. همین مورد باعث شده تا بتوانیم به کمک آن نمونه های استاندارد را از غیر استاندارد تشخیص دهیم. در واقع بلوک های سبک استاندارد وزن بسیار کمی دارند. این در حالی است که بلوک های غیر استاندارد، به دلیل وجود ترکیبات اضافی در آن ها، وزن نسبتاً بیشتری دارند. همین مورد هم باعث شده تا در هنگام وزن کردن آن ها، به سادگی تقلبی بودن شان را تشخیص دهیم. لذا حتماً در فرایند خرید بلوک سبک، آن ها را وزن کرده و نسبت به پایین بودن چگالی شان اطمینان حاصل کنید.

ما در مقاله ” انواع بلوک سبک ” مدل های بلوک سبک و برندهای متفاوت آن را معرفی کردیم.

  • ساختار غیر شکننده بلوک استاندارد

یکی از مهمترین تفاوت هایی که در بلوک های سبک استاندارد دیده می شود، قابلیت برش آن ها به وسیله اره است.در واقع اغلب بلوک های موجود در بازار، در اثر ضربات چکش خرد می شوند. اما بلوک های سبک نظیر بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس، به وسیله اره برش داده می‌شوند؛ لذا برای شکل دادن به آن ها نیازی به استفاده از چکش نیست.

همین مزیت قابل توجه به عنوان تفاوت بلوک استاندارد و غیر استاندارد شناخته می شود.در واقع شما باید در زمان خرید این بلوک ها، نسبت به قابل برش بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.نمونه های غیر استاندارد به دلیل ترکیبات اضافی خود در برابر برش، مقاوم هستند.اما نمونه های استاندارد به سادگی توسط اره برش داده خواهند شد؛ لذا حتماً این تفاوت را در حین خرید بررسی کنیم.

سخن آخر

بلوک های سبک را می توان به عنوان یکی از مصالح بی‌نظیری دانست که برای پروژه های ساختمان سازی بسیار ایده آل است.البته این موضوع زمانی اهمیت دارد که بتوانیم نمونه های استاندارد آن را خریداری کنید؛ چرا که نمونه های تقلبی و غیر استاندارد رشد بسیار زیادی در بازار داشته اند.ما در این مقاله سعی کردیم تا تفاوت بلوک استاندارد و غیر استاندارد را برای شما شرح داده و روش های تشخیص آن را هم عنوان کنیم.اما متاسفانه اغلب افراد به دلیل نداشتن تخصص و البته زمان کافی، نمی توانند چنین کاری را انجام داده یا بررسی‌ های دقیقی را در این زمینه انجام دهند.در این حالت بهترین و مناسب ترین راهکار، خرید از یک فروشنده معتبر است.

در واقع اگر شما خرید خود را از یک مرکز معتبر انجام دهید، نسبت به استاندارد بودن این مصالح اطمینان کافی خواهید داشت. مازاد بر این، در صورت وجود هرگونه مغایرت، می توانید آن را مرجوع کنید.ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی کرده ایم تا بهترین و البته با کیفیت ترین مدل های بلوک سبک استاندارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ما نسبت به اصالت محصولات مان، ضمانت های لازم را ارائه می دهیم تا مشتریان از این بابت آسوده خاطر باشند. چنانچه شما هم به دنبال خرید بلوک سبک استاندارد یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: انواع بلوک ساختمانی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *