فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی

فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی

از دلایل اصلی فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی می باشد. و ما در این مقاله میخواهیم برای شما بیان کنیم چگونه از بروز همچین مشکلی (تخریب زود هنگام) جلوگیری کنیم و به طول عمر آن بیفزاییم.

مراحل اصولی برای پی سازی اصولی بنا

الف) شناسایی زمین

هنگام ساختمان سازی ابتدا باید زمین زیر پی مورد بررسی قرار بگیرد البته لازم به ذکر است که یک سری از زمین ها که در موقعیت بسیار خوبی واقع شده است و زمینی بکر است بر اثر گمان زنی‌ها به آن رسیدگی میکنند، یعنی زمین را از نظر نوع خاک در لایه های مختلف مخصوصا لایه های اولیه آن مورد بررسی قرار می دهیم.لایه های بالایی به دلیل این که بر اثر گذر زمان فشرده می شود باعث می شود که مقاومت آن بالا رود.اما در بعضی موارد بر اثر ارتفاع و یخ زدگی پی، لایه های نامناسبی وجود دارد و همین امر باعث شده که بر اثر فشار زیاد زمین نشست کند و در ساختمان ها ترک ها و شکست هایی به وجود آید، که این ترک ها و شکست ها بسیار خطرناک  هستند و حتی باعث واژگونی ساختمان می شود.بنابراین برای داشتن ساختمانی که به چنین مشکلاتی برخورد نکنیم باید پی سازی آن اصولی باشد. برای پی سازی ساختمان باید به یک سری نکات توجه کنیم که ما این نکات را برای شما بیان میکنیم:

  • برای شناسایی زمین، در محدوده های مسکونی ابتدا باید چاه حفر کنیم و سپس لایه های زمین و خاک آن را در عمق کم مورد بررسی قرار می دهیم.
  • در مرحله چاه زنی باید دقت کرد که محل را با شفته آهکی اصولی پر کنیم تا خطر به وجود آمدن نشست به وجود نیاید.
  • در شهرک‌های ساختمان‌سازی انبوه – بناهایی که حدود چهار تا شش طبقه هستند را گمانه زنی میکنیم یعنی تا عمق 5 متری و یا حتی در مواردی که لازم باشد را تا عمق 15 متری حفر میکنیم تا لایه های زمینی را از نظر تراکم، خاک، شن، ماسه و دیگر موارد مورد بررسی قرار می دهیم.
  • نکته بسیار مهم در ساختمان هایی که بافت بسیار قدیمی دارن و میخواهند آن را تخریب کنن تا ساختمان جدیدی بنا کنند خطر وجود چاه کور، چاهک، قنات های قدیمی و خشک وجود دارد، که می توان با بررسی و تخماق زنی بر سطح زیر پی و گوش گذاشتن بر سطح پی کنده‌شده، محل دقیق چاه را پیدا کرده و با پر کردن اصولی از پی سازی آن مطمئن شویم.

بیشتر بخوانید: تخریب اصولی ساختمان

حوادث ساخت و ساز

فروکش کردن بنا

فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی

الف: لایه‌ی ماسه‌ای در سطح زیر پی

اگر لایه های زیر پی عمق کمی از ماسه باشد با گمانه زنی ارتفاع آن را مشخص میکنیم که در چنین موارد گودبرداری زمین را تا زمانی که به زمین سفت که به آن “زد” گفته می شود برسیم.در ساخت ساختمان های کم ارتفاع از طریق خاک ریزی دونم و کوبیدن آن توسط غلتک‌زنی به شکل لایه لایه پیش می‌رویم تا به سطح زیر پی می‌رسیم.

  • پس از تخلیه‌ی ماسه، از گراورریزی به شکل دانه‌های قلوه‌سنگ تا قطر ۷۰ میلی‌متر شن و ماسه و خاک رس مرغوب که با هم مخلوط شده  و با مرطوب‌سازی آنها در لایه‌های ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و با غلتک‌زنی انجام شده تا به سطح زیر پی رسیده سپس پی‌سازی اصولی را انجام می‌دهیم.
  • در بعضی از موارد، با لاشه‌چینی، زیر‌سازی پی را به صورت اصولی انجام می‌دهیم.
  • اگر ارتفاع ماسه در زیر سطح پی زیاد باشد، از پی‌سازی حفره‌ای و درجاسازی و یا پیش‌ساخته استفاده می‌کنیم.

بیشتر بدانید: بلوک بتنی

ب: مکانیک خاک

مکانیک خاک یکی از مسائل بسیار مهم در اجرای پی‌سازی می باشد. در هنگام گمانه‌زنی، قشرهای خاک را از زمین استخراج می‌کنیم.همچنین علاوه بر بررسی زمین، لایه‌های خاک را از هر نظر مورد آزمایش قرار میدهیم. بعد از انجام بررسی‌های لازم سطح زیر پی را برای سازه های سبک و سنگین آماده میکنیم.

فروکش کردن بنا

فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی

همراه ما باشید با: صفر تا صد ساختمان سازی

تزریق بتن به روش سیستماتیک در زیر پی‌های در حال نشست

از دلایلی که باعث نشست ساختمان های بزرگ می شود بی توجهی به خاک زیر پی و یا نشست سریع خاک سطح زیر پی می باشد، لازم به ذکر است که اگر سازه فلزی و یا آجری باشد در هنگام نشست برش هایی در پی و همچنین اشکالاتی در کف‌سازی ها به وجود می آورد که باعث بریده شدن قسمت هایی از ساختمان می شود.اما در سازه های بتنی، به علت درگیر شدن پی‌ها (شناژهای افقی با شناژهای عمودی) خطری که باعث نشست و برش شود به وجود نمی آید.اما در برخی مواردی، ممکن است نشست‌هایی یکنواخت و  فروکش شدن ساختمان به وجود آید که در زیر برای شما بیان می کنیم:

  • در سازه‌هایی که دیوار کشی آن آجری باشد، در اثر نشست آجرها دچار ترک خوردگی می شود که در سکوت صدای ترک خوردگی ها به گوش می رسد.
  • اما در سازه هایی که از بتن می باشد نشست خیلی سریع اتفاق می افتد که اثر آن را با ترک برداشتن شیشه ها و در کلاف چهارچوب می توان مشاهده کرد.

بیشتر بدانید: دلیل ایجاد ترک در بتن

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.