مراحل دیوار چینی - دیوارچینی را طبق این مراحل انجام دهید- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
مراحل دیوار چینی

مراحل دیوار چینی

مراحل دیوار چینی

دیوار چینی را می توان به عنوان یکی از پروسه های اصلی برای ساخت بنا های مختلف دانست. بدون دیوار چینی قادر به ساخت یک بنای ایده آل نخواهید بود. همین مورد هم سبب شده تا این پروسه یکی از حیاتی ترین بخش های مربوط به ساختمان سازی را دربرگیرد.

با این وجود اغلب افراد به خوبی با ماهیت و مراحل آن آشنایی ندارند. در واقع باید عنوان کنیم که دیوار چینی مراحل ویژه ای دارد که عدم پیروی از آن ها می تواند منجر به آسیب پذیری دیوار ها و در نتیجه کاهش مقاومت کلی بنا شود. بر همین مبنا بسیاری اسم معماران و متخصصان بزرگ، تاکید بسیار زیادی بر روی دیوار چینی و مراحل دقیق آن دارند.

این در حالی است که برخی از بنایان یا سازندگان، برای افزایش سرعت زمانی و کاهش هزینه های پروژه خود، برخی از مولفه ها را نادیده گرفته و در نهایت موجب کاهش طول عمر مفید بنای خود خواهند شد. ما در این مقاله سعی داریم تا مراحل دیوار چینی را به شیوه مناسب برای شما عزیزان شرح دهیم. بدون شک شما با پیروی از آن ها می توانید دیوارهای باربر یا غیر باربر بنای خود را به شیوه ای مطمئن و ایده‌آل بچینید. این موضوع در نهایت به امنیت بیشتر سازه شما کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید: چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

دیوار چینی چیست؟

دیوار چینی فرآیندی است که با استفاده از مصالح ساختمانی مناسب مانند بلوک سبک، بلوک سیمانی، آجر و … همراه با ملات و چسب اقدام به ساخت دیوار می‌ کنند. در واقع دیوارچینی از مهم‌ترین مراحل ایجاد ساختمان است؛ به دلیل این که باید مقاوم ساخته شود تا از ریزش آوار در زمان زلزله جلوگیری کند. هدف اصلی از دیوارچینی در ساختمان ایجاد فضاهایی با کاربری‌ های متفاوت و تفکیک بخش‌ های مختلف است.

اهمیت مراحل دیوار چینی

قبل از این که بخواهیم به سراغ مراحل دیوار چینی برویم، بهتر است با اهمیت آن آشنا شوید. در واقع باید عنوان کنیم که دیوارهای خانه شما، اعم از باربر و غیرباربر، بخش زیادی از وزن کلی سازه را به خود اختصاص می‌دهند. مازاد بر این قسمت اعظم فضای داخلی خانه ها را دیوارهای جداکننده یا غیرباربر تشکیل می دهد.

به همین جهت است که باید توجه ویژه ای به نحوه قرارگیری آن ها داشته باشید. البته این تمام موضوعی نیست که دیوار چینی و مراحل آن را حائز اهمیت می کند. در واقع طی تحقیقات صورت گرفته و بررسی زلزله های مختلف، مهندسان به این نتیجه رسیده اند که بخش اعظمی از آسیب های وارد شده به ساختمان ها در اثر دیوار چینی های غیر اصولی رخ می‌دهد.

برای مثال نمونه‌ های زیادی در زلزله های اخیر وجود داشته که اسکلت ساختمان آسیب جدی را ندیده، اما دیوارهای آن به طور کامل آسیب دیده است.همین بنای مذکور را غیرقابل سکونت کرده یا هزینه‌ های زیادی را بر روی دوش مالک آن قرار داده است.

موضوع دیگری که اهمیت مراحل دیوار چینی را افزایش می دهد، نحوه اجرای پلاستر ها و نماهای مختلف بر روی آن است. در واقع اگر دیوار چینی شما به شیوه اصولی انجام نشود، شما در مراحل دیگر مانند گچ کاری یا اجرای نماهای مختلف، دچار مشکل خواهید شد. این موضوع گاه منجر به افزایش بار مرده ساختمان یا طولانی شدن پروسه کاری می‌شود.

مازاد بر این، به دلیل وجود تعداد زیاد دیوارها در خانه های امروزی، عدم پیروی از مراحل مربوط به دیوار چینی، باعث می شود تا هزینه های بیشتری بر روی دوش سازندگان تحمیل شود. به همین جهت است که متخصصان  تاکید زیادی بر روی این بخش داشته و سعی می‌کند تا سازندگان را به انجام دقیق مراحل دیوارچینی تشویق کنند. حتی در استانداردهای ساختمان سازی هم این مراحل به طور واضح ذکر شده است. لذا شما با پیروی از آن، نه تنها امنیت سازه خود را افزایش می دهید، بلکه به کاهش هزینه های خود هم کمک می کنید.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: استاندارد 2800 ساختمان 

اصول و مراحل دیوار چینی

مقایسه بلوک سیپورکس با انواع بلوک های سبک

مقایسه بلوک سیپورکس با انواع بلوک سبک

دیوار چینی به دلیل گستردگی و البته اهمیت خود دارای بخش ها و مراحل گوناگونی است که هر کدام از آن ها به نحوی در بهبود نتیجه و عملکرد آن اثرگذار هستند. لذا رعایت آن ها در کنار همدیگر می توانند نتیجه موثری را به همراه داشته باشد. ما در ادامه سعی می کنیم تا این مراحل را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. توصیه می شود تا تمام آن ها را به صورت کامل انجام داده و از هیچ کدام صرف نظر نکنید.

  • اولین نکته در مراحل دیوار چینی انتخاب مصالح مناسب

نخستین موضوعی که باید برای پروسه دیوار چینی به آن توجه داشته باشید، انتخاب مصالح مناسب است. خوشبختانه به دلیل پیشرفت های صورت گرفته طی چند دهه گذشته، این روزها مصالح مختلفی در بازار ایران به چشم می خورد. آجرها، بلوک های سفالی، بلوک اتوکلاو شده، بلوک های گچی و… از جمله رایج ترین مصالح ساختمانی موجود در بازار ایران هستند که هر کدام از آن ها ویژگی ها و البته نقاط قوت مختص به خود را دارند. بهتر است بدانید اتوکلاو چیست؟

با این وجود اغلب افراد در هنگام انتخاب، دچار سردرگمی شده و نمی دانند که کدام مصالح می تواند انتخاب بهتری برای آن ها باشد. اگرچه اغلب افراد متناسب با بودجه و البته نیاز خود این مصالح را انتخاب می‌کنند. اما باید عنوان کنیم که اخیراً بلوک سبک اتوکلاو شده با نام بلوک هبلکس وارد بازار شده اند که می تواند مزایای منحصر به فردی را به همراه داشته باشد. این دسته از مصالح نقاط قوتی نظیر وزن اندک، عایق صدا، عایق حرارتی، مقاومت فشاری بالا، ابعاد مناسب و… را در خود دارد.

بیشتر بدانید: بلوک عایق چیست؟

مزایای بلوک عایق صدا

مزایای بلوک عایق صدا

ترکیب کلی آن ها باعث شده که در طی چند دهه گذشته، محبوبیت آن ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.لذا اگر شما ها بودجه و شرایط لازم را دارید، توصیه می شود تا به فکر استفاده از مدل های سبک، نظیر بلوک سیپورکس (هبلکس) و بلوک سیپورکس باشید.

  • رگه چینی

قبل از این که پروسه دیوار چینی خود را آغاز کنید، باید ابتدا نقشه ای که معمار برای بخش بندی فضاهای داخلی ساختمان تعیین کرده است را بر روی کف آن فضا پیاده نمایید.این موضوع می‌تواند دیدگاه صحیحی بابت مراحل بعدی پروژه به شما داده و شما را نسبت به ابعاد کلی فضاهای داخلی ساختمان مطمئن سازد.

همین مورد باعث شده تا از دیرباز روش های مختلفی برای تعیین محل دیوارهای داخلی و نشانه گذاری آن ها به وجود بیاید.مواردی همچون ریختن گچ، خط زدن، نشانه گذاری و… از جمله روش هایی بوده که در بین معماران قدیمی رواج دارد.اما در این میان روش رگه چینی به عنوان مطرح ترین و البته بهترین نمونه ای شناخته می شود که اغلب بنایان از آن استفاده می کنند.

بدین منظور بایستی ابتدا در محل قرارگیری دیوارها، یک ردیف از مصالح مورد نظر را به همراه ملات یا بدون ملات قرار دهید.این موضوع می‌تواند نقشه کلی فضاهای داخلی ساختمان را برای شما نمایش داده و بدین ترتیب می توانید نسبت به صحت کلی اندازه گیری های خود اطمینان حاصل نمایید.

  • شمشه گذاری

هم راستا بودن ردیف های دیوار چینی یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در پروسه اجرا به آن دقت کافی داشته باشید.در واقع تمام ردیف های قرار گرفته در مراحل دیوار چینی، باید به طور کامل بر روی همدیگر قرار گرفته و هیچ گونه شیب افقی یا بیرون زدگی در آن ها وجود نداشته باشد.

بدین منظور هم بایستی شاخصی برای اندازه گیری این موضوع وجود داشته باشد. شمشه گذاری همان مرحله ای است که این شاخص را فراهم می کند.بدین منظور بعد از قرار دادن رگه های اولیه و اطمینان از صحیح بودن آن ها، در ابتدا و انتهای هر ردیف یک شمش گذاشته می شود که به طور عمود قرار می گیرد.

سپس ریسمان را از ابتدا تا انتهای آن بسته و بر اساس آن ردیف های مصالح را قرار می‌دهند.لازم به ذکر است که باید متناسب با هر ردیف، ریسمان را جابجا کرد و بدین ترتیب از دقیق بودن پروسه اجرا اطمینان حاصل کرد.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: اصول دیوار چینی 

مراحل دیوار چینی

آشنایی با مراحل دیوار چینی

  • بلوک چینی آخرین مرحله دیوار چینی

بلوک چینی آخرین و البته مهمترین مرحله در پروسه دیوار چینی است. در واقع این مرحله بخش زیادی از نتایج کار شما را به خود اختصاص می‌دهد.بر همین مبنا هم باید دقت کافی به آن داشته باشید. بدین منظور بعد از انجام مراحل قبل و انتخاب مصالح مناسب، بایستی آن ها را در ردیف های مختلف در کنار همدیگر قرار دهید.

بدین منظور بایستی سطوح افقی و عمودی بلوک ها به میزان یک الی ۱.۲ سانتی متر توسط ملات پوشیده شود.البته برخی از بنایان، در دیوارهای غیر باربر روی قسمت های عمودی مصالح، ملات نمی زنند.اگرچه این موضوع از لحاظ ساختمان سازی هیچگونه مشکلی ندارد، اما توصیه می‌شود تا در تمام دیوارهای داخلی ساختمان، هر دو بخش عمودی و افقی مصالح را به وسیله ای ملات بپوشانید.

این موضوع باعث می‌شود تا استحکام سازه شما افزایش پیدا کند. مازاد بر این در صورت امکان، پروسه زنجاب را هم انجام دهید.در این مرحله بایستی بلوک ها را قبل از ردیف چینی، در داخل آب قرار دهید. این موضوع باعث می‌شود تا اتصال ملات به آن به شیوه های قدرتمند تر انجام شود.

البته این پروسه برای تمام مصالح توصیه نمی شود. بلکه صرفا برای مواردی همچون بلوک های سفالی می‌تواند موثر باشد.به یاد داشته باشید که اگر طول دیوار شما بیش از ۳ متر بود، حتماً از تکنیک ها و ابزارهایی نظیر وال پست برای افزایش مقاومت آن استفاده کنید. البته نوع مصالح هم می تواند ارتباط مستقیمی با مقاومت سازه داشته باشد. بهتر است بدانید که وال پست چیست؟

به همین جهت بوده که ما استفاده از بلوک های سبک اتوکلاو شده را پیشنهاد کردیم. این مصالح نه تنها مقاومت را افزایش می دهند، بلکه به دلیل ساختار خود می توان تاسیسات را به شیوه ای بهتر در آن ها جای داد و در نتیجه پرتی کمتری داشت.چنانچه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این بلوک ها یا خرید آن ها هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: بلوک سیمانی

5/5 - (1 امتیاز)

یک پاسخ به «مراحل دیوار چینی»

آموزش متره و برآورد گفت:

بسیار عالی بود تشکر از سایت خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.