معرفی بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر

معرفی بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متری چیست؟

بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر همان بلوک بتنی اتوکلاو شده است که اصطلاحا به آن، بلوک هبلکس (Heblex) یا بلوک AAC گفته می­شود. بلوک هبلکس با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، به صورت منحصر به فردی طراحی و تولید شده است. بلوک هبلکس از ترکیب سیمان، پودر آلومینیوم، پودر سیلیس و آب تولید شده است. مواد اولیه (سیمان، پودر آلومینیوم، پودر سیلیس و آب) در شرایط کنترل شده با یکدیگر مخلوط می­شوند که به این مخلوط به دست آمده، کیک هبلکس هم گفته می­شود. بلوک هبلکس با طرح اختلاط استاندارد بلوک بتنی هوادار، تولید می­شود. مخلوط مواد اولیه یا همان کیک هبلکس تولید شده، وارد تونل اتوکلاو می­شود. کیک هبلکس در تونل اتوکلاو تحت فشار مشخص و کنترل شده بخار آب، عمل­آوری می­شود. پس از عمل ­آوری، بلوک هبلکس تولید شده، 8 سانتی متر برش می­خورد و آماده می­گردد. بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر یا همان بلوک هوادار بتنی اتوکلاو شده را تحت عنوان Aerated Autoclaved Concrete می­شناسند که به اختصار AAC هم گفته می­شود. نسل جدید بلوک­های AAC به عنوان بلوک ساختمانی کاربرد دارند.

بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر دارای گواهی­نامه استاندارد می­باشد که مجهز به نشان ملی استاندارد ایران است. ناگفته نماند که بلوک هبلکس باکیفیت قادر به دریافت گواهی­نامه استاندارد می­باشد و بلوک های بی­کیفیت و قیمت پایین، فاقد استاندارد و گواهی­نامه هستند. بلوک هبلکس استاندارد از ترکیب سیمان و پودر سیلیس تولید شده است و در مقابل، بلوک هبلکس غیراستاندارد دارای آهک و ترکیبات آن می­باشد. آهک و ترکیبات آهک باعث افت کیفیت بلوک هبلکس می­شوند. بلوک هبلکس غیراستاندارد (بدون درنظر گرفتن سایز و ابعاد بلوک هبلکس) در اثر فشار و بار ثقلی وزن دیوار، دچار ترک­خوردگی و شکست می­شود. قیمت بلوک هبلکس در مقایسه با قیمت بلوک آهکی بالاتر می­باشد، چرا که کیفیت بلوک هبلکس بالاتر است.

معرفی بیشتر بلوک هبلکس

در صنعت ساختمان­سازی، استفاده از بلوک هبلکس استاندارد و دارای گواهی­نامه­ی فنی، الزامی است. پیش­تر اشاره کردیم که کیفیت بلوک هبلکس از بلوک آهکی بهتر و بالاتر می­باشد. بلوک هبلکس در مقایسه با بلوک بتنی (در اندازه­ی واحد و یکسان) وزن کم­تری دارد و تقریبا وزن بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متری، یک پنجم یا 20% وزن بلوک بتنی 8 سانتی متری می­باشد. اگر جایی از کسی شنیدید که به بلوک هبلکس، بلوک سبک گازی می­گوید، تعجب نکنید! بلوک هبلکس اسامی مختلفی دارد که بلوک سبک گازی یکی از انواع آن­ها می­باشد.

ابعاد بلوک هبلکس

گاها افراد سوال می­پرسند که بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر، در مقایسه با بلوک بتنی سبک می­باشد، آیا این بلوک سبک وزن، تحمل مصالح ساختمانی را دارد؟ بله، بلوک هبلکس 8 سانتی متر در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، بادوام می­باشد و تحمل مصالح ساختمانی سنگین­تر را دارد. در صنعت ساختمان­ سازی برای طراحی بهینه ساختمان و مقاوم­سازی آن در برابر زلزله، از بلوک هبلکس 8 سانتی متر استفاده می­شود. علاوه بر این که بلوک هبلکس، ساختمان را در برابر زلزله ایمن می­کند، عایق صوت می­باشد. دیوارهای ساخته شده با بلوک هبلکس مانع از نفوذ صوت و عبور سر و صدا هستند و از ایجاد آلودگی صوتی در داخل منزل، جلوگیری می­کنند. چینش بلوک هبلکس به عنوان دیوار، فوق­ العاده ساده و راحت است.

فضای بین بلوک هبلکس را چسب مخصوصی پر می­کند. چسب مخصوص بلوک­های هبلکسی به صورت پودری است و در کیسه ­های 25 کیلوگرمی بسته ­بندی شده است و به فروش می­رسد. چسب مخصوص دارای رنگ­بندی می­باشد و به دو دسته­ چسب پودری خاکستری و چسب پودری سفید تقسیم می­شود که بر اساس نیاز پروژه، رنگ آن توسط نصاب تعیین می­شود. هر کیسه­ 25 کیلوگرمی با 6 تا 7 لیتر آب با همزن برقی به صورت یکنواخت و به دور از آلودگی مخلوط می­شود.

مطالعه مطالب بیشتر در مورد بلوک هبلکس

معرفی بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر
ابعاد بلوک هبلکس

ناگفته نماند که وزن هر بلوک هبلکس به قدری کم می­باشد که هزینه­ حمل و نقل آن (که بر اساس وزن محاسبه می­شود)، به صرفه می­باشد. از طرفی، مخلوط چسب پودری که تهیه شد به حالت خمیری می باشد. نصاب به راحتی با استفاده از ماله شانه ­ای، خمیر چسب را بین فضای مابین بلوک­های هبلکس می­کشد و سطح جانبی بلوک­ها را به یکدیگر می­چسباند.فرآیند آماده ­سازی چسب مخصوص بلوک هبلکس همانند فرآیند آماده­سازی چسب پودری کاشی و سرامیک می­باشد. گاها افراد از ملات سیمانی برای چسباندن سطح جانبی بلوک­های هبلکس استفاده می­کنند که جلوه­ زیبایی ندارد. از طرفی، سازنده کلی هزینه می­کند که بهترین متریال را بخرد و در ساختمان­ سازی استفاده کند، پس خرید چسب پودری مناسب بلوک هبلکس، در برابر هزینه خرید بلوک هبلکس، فوق ­العاده ناچیز است.

چرا در صنعت ساختمان­ سازی، بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر کارایی دارد؟

چرا بلوک هبلکس؟

سبک بودن بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر در مقایسه با سایر بلوک­ های ساختمانی (بتنی، آهکی) مشهود است. از این رو، در صنعت ساختمان­ سازی به نام بلوک سبک هبلکس شناخته شده است.

بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر

در ابعاد برابر، با توجه به جرم حجمی و چگالی پایین بلوک هبلکس، وزن این نوع بلوک سبک معادل یک سوم یا به عبارتی، 33% بلوک­های سنتی است. نیروی اینرسی زلزله رابطه مستقیمی با وزن ساختمان دارد، پس جایگزین شدن مصالح سبک وزن به جای مصالح سنگین و بی­ کیفیت، وزن ساختمان را پایین می­ آورد. پایین آمدن وزن زلزله به معنای کاهش نیروی اینرسی زلزله می­باشد. مطابق آیین ­نامه 2800 ساختمان زلزله ایران، سبک­سازی وزن ساختمان می­بایست به صورت متناسب صورت گیرد تا در ادامه، شاهد کاهش نیروی جانبی ناشی از زلزله باشیم.

بلوک هبلکس 8 سانتی متری علاوه بر آن که مقاوم می­باشد، وزن ساختمان را کاهش می­دهد و منجر به کاهش نیروی جانبی زلزله می­گردد. کاهش نیروی جانبی زلزله به معنی کاهش اثرات مخرب است. یکی از دلایلی که انواع سایز بلوک هبلکس مورد توجه سازندگان قرار گرفته است، کاهش بار ثقلی دیوارها در زمان طراحی سازه منجر به کاهش 30 درصدی فولاد مصرفی ساختمان می­شود.

هر چه فولاد مصرفی کم­تر شود، قاعدتا هزینه­ های ساخت هم کاهش می­یابد. استفاده از بلوک هبلکس، عملا زمینه­ حذف گچ و خاک را فراهم می­کند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت بلوک هبلکس در صنعت ساختمان­ سازی، سطح رویه­ بلوک می­باشد که صاف و سفید است و دیگر دیوارها نیازی به گچ و خاک ندارند و می­توان به همان لایه­ی گچی روی بلوک هبلکس اکتفا کرد. طول عمر بلوک هبلکس در حدود 80 سال محاسبه شده است و در ایران، جزو بهترین­ ها به شمار می­رود. ناگفته نماند که انواع سایز بلوک هبلکس تولید شده در بازار، در برابر حرارت مقاوم و گرما هستند.

کاربرد بلوک هبلکس در صنعت ساختمان­سازی

در صنعت ساختمان­سازی، همان طور که پیش­تر اشاره کردیم، از بلوک هبلکس برای ساخت دیوارها استفاده می­شود که روزانه به صورت متوسط، هر استادکار می­تواند 45 مترمربع را بپوشاند. یعنی بلوک­ها را قرار دهد و مابین آن­ها را با چسب مخصوص پر کند. قیمت بلوک هبلکس بر اساس متر مکعب محاسبه و اعلام می­شود. سایز بلوک هبلکس برای دیوارهای داخلی و خارجی متفاوت است. دیوارهای خارجی ساختمان می­بایست عرضی معادل 20 سانتی متر داشته باشند و دیوارهای داخلی ساختمان، اصولا عرضی معادل 15 سانتی متر دارند. در صنعت ساختمان­سازی از بلوک هبلکس 8 سانتی متر و 10 سانتی متر و 12 سانتی متر استفاده می­شود. سازنده یا مهندس پس از آن که ضخامت دیوار را تعیین کرد، مساحت دیوار را محاسبه می­کند و سپس حجم بلوک هبلکس مورد نیاز را برآورد می­کند و مطابق همان خرید می­کند.

بیستر بخوانید: مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله

چیدمان بلوک هبلکس

معرفی بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر
ابعاد بلوک هبلکس

بلوک هبلکس به صورت حجمی و با واحد متر مکعب به فروش می­رسد، پس سفارش خرید می­بایست مطابق حجم دیوار باشد نه مساحت آن. حجم هر بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متری معادل 0.012 متر مکعب می­باشد. از این رو، برای پوشش هر متر مربع از دیوار، به 6.67 عدد بلوک هبلکس و برای پوشش هر متر مکعب از دیوار، 83.3 عدد بلوک هبلکس نیاز است.

ابعاد بلوک هبلکس 8 سانتی معادل 8×25×60 سانتی متر مکعب می­باشد. در هر پالت، 152 عدد بلوک هبلکس سایز 8 جای گرفته است. هر پالت می­تواند 22.8 متر مربع را پوشش دهد. چسب مصرفی برای هر یک متر مربع از بلوک هبلکس 8 سانتی متری، 1.5 کیلوگرم می­باشد.

حجم هر پالت بلوک هبلکس 8 سانتی معادل 1.824 متر مکعب است. دانستن این اطلاعات برای محاسبه تعداد بلوک ­ها لازم و ضروری است. برخی از کمپانی­ های تولیدکننده و سازنده­ انواع بلوک­ های هبلکس به بلوک هبلکس، بلوک بتن سبک اتوکلاو شده AAC2 و AAC4 هم می­گویند.

حمل و نقل بلوک هبلکس

حمل و نقل بلکو هبلکس به دو صورت انجام می­شود، یکی دستی و دیگری پالتی. در روش حمل و نقل پالتی، با استفاده از پالت، آسیبی به بلوک هبلکس وارد نمی­شود. پیش­تر اشاره کردیم که هر پالت از ابعاد بلوک هبلکس 8 سانتی، معادل 152 عدد می­شود که با هر پالت می­توان 22.8 متر مربع از دیوار را پوشش داد. هر تریلی می­تواند 18 پالت هبلکس سایز 8 سانتی متر را جا به ­جا کند. در عوض هر کامیون جفت محور توان جا به­ جایی 10 پالت از بلوک هبلکس سایز 8 را دارد. ظرفیت کامیون تک محور در حمل و نقل بلوک هبلکس معادل 8 پالت از بلوک هبلکس سایز 8 سانتی متر می­باشد. حمل و نقل بلوک هبلکس توسط باربری­های مجاز و دارای بیمه­ نامه صورت می­گیرد. هر بلوک هبلکس در بسته ­بندی و تسمه ­کشی بر روی پالت چوبی و یا پلاستیکی در ابعاد مختلف آماده می­شود و سپس توسط باربری­ ها ارسال می­شود. نرخ باربری­ ها (هر نوع وسیله ­ای) در سراسر ایران مشخص است و برای مصرف­ کننده (سازنده­ ساختمان) به صرفه می­باشد.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *