مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله

مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله

مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله

بلوک هبلکس چیست؟ بلوک سبک از دسته بلوک های سبک می باشد. همان‌طور که می دانید کشور ما در منطقه جغرافیایی مستعد زلزله قرار گرفته است. به همین دلیل در ساخت و ساز علاوه بر مقاوم سازی بایستی به سبک بودن وزن سازه توجه زیادی کرد. سبک سازی سازه جایگاه ویژه ای در فعالیت های عمرانی دارد، چرا که موجب کاهش خسارات ناشی از زلزله می شود. با سبک سازی سازه در میزان انرژی فنی، هزینه و زمان ساخت و ساز صرفه جویی خواهد شد. در ساختمان سازی بتن از مصالح مهم و کارآمد می باشد. اسکلت بتنی را شبکه ای از آهن و بلوک تشکیل می دهند که برای سبک سازی آن بایستی از بلوک سبک استفاده کرد. در ادامه به مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله اشاره می کنیم. و میتوانید در این مقاله مزایا و معایب بلوک هبلکس را مطالعه نمایید.

بلوک سبک

به طور کلی بلوک سبک از ترکیب آب با سیمان، ماسه ریزدانه و پوکه های معدنی تشکیل می شود. این مواد با توجه به نوع بلوک ممکن است متفاوت باشند. دلیل سبک بودن این نوع بلوک ها تزریق هوا به بتن تشکیل دهنده آن ها و ایجاد تخلخل توسط حباب های ریز هوا می باشد. همانطور که گفته شد از مزایای استفاده از این بلوک این است که خسارات ناشی از زلزله را تا حد بسیار زیادی می کاهد. علاوه بر این بلوک ها به دلیل داشتن بافت سبک و متخلخل، می توانند به صورت عایق صوتی و حرارتی نیز عمل کنند.

افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله

یکی از مهم ترین و بارزترین ویژگی های استفاده از بلوک های سبک در ساخت و ساز ساختمان، افزایش مقاومت کلی ساختمان در برابر زلزله است. در واقع بلوک های سبک وزن بسیار کمی دارند و همین امر باعث کاهش بار کلی ساختمان می شود. این کاهش بار در نهایت مقاومت ساختمان را افزایش می دهد و سازه شما را در برابر زلزله محافظت می کند.

چنین مزیت قابل توجهی چیزی است که این محصول را از همتایان خود متمایز می کند. در واقع یکی از مهمترین مزیت های بلوک سبک در ساخت و ساز ساختمان و معیار انتخاب برای خرید بلوک های ساختمانی، مقاوم بودن در برابر زلزله است و بلوک های هبلکس این مزیت را دارند. در گذشته بسیاری از ساختمان های چوبی در برابر زلزله مقاوم بودند اما به دلیل آتش سوزی بعد از زلزله به طور کامل از بین می رفتند. بلوک هبلکس با عایق بودن در برابر آتش این مشکل را نیز حل کرده است.

بیشتر بدانید: بررسی زلزله و بلوک هبلکس 

بلوک هبلکس چیست؟

بلوک هبلکس نوعی بتن متخلخل است که از مخلوط سیلیس، سیمان، پودر آلومینیوم و آهک ساخته می شود و در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. بلوک هبلکس مقاومت بسیار بالایی دارد و همانطور که گفته شد به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز شناخته می شود. وجود آهک در بافت بلوک هبلکس باعث بالا رفتن مقاومت آن در برابر صوت و حرارت شده ­است.

وجود آلومینیوم نیز موجب تخلخل و ایجاد سلول­ های هوایی در این نوع بلوک سبک می شود. سیلیس نیز خاصیت غیر اشتعال بودن را به بلوک هبلکس اضافه می کند. استفاده از سیلیس موجب کندی انتقال حرارت می شود. به همین دلیل با مقاومتى بیشتر از ۵ ساعت به‌عنوان یك دیوار ضد آتش در ساختمان‌های مهم مانند کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، انبارها و برج‌های مسکونی و اداری برای جلوگیری از گسترش آتش استفاده می‌شود.

طراحی این بلوک ها به صورتی است که سیم کشی از داخل آن ها به راحتی انجام می گیرد و اجرای امور ساختمانی با استفاده از آن ها بسیار آسان می باشد. بلوک هبلکس در داخل اتوکلاوها با 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر تولید می شود. از این بلوک ها در ساخت دیوارهای بیرونی و دیوارهای خارجی استفاده می شود.

مقاومت بالای بلوک هبلکس در برابر زلزله

مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله

بلوک هبلکس یا Autoclaved Aerated Concrete با علامت اختصاری AAC به بلوک aac شناخته می شود. به این بلوک ها بلوک سفید نیز گفته می شود. وزن یک متر مربع از بلوک هبلکس تقریبا ۵۵۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم می‌باشد. این مقدار حدودا یک سوم وزن یک متر مربع آجر فشاری است.
همچنین حجم یک بلوک هبلکس دارای ضخامت ۱۰ سانتی متری و برابر با حجم ۲۰ عدد آجر فشاری می‌باشد. وزن سبک بلوک هبلکس موجب کاهش بار مرده و افزایش مقاومت بلوک سبک هبلکس در برابر زلزله می شود. از معایب بلوک هبلکس می توان قیمت بالای آن را به نسبت سایر مصالح ساختمانی مانند بلوک های سیمانی سبک، بلوک های معمولی، بلوک های آجری و انواع دیگر آن نام برد.

علاوه بر آن این بلوک ها در لایه اول خود آب زیادی جذب می کنند، به همین دلیل قبل از انجام هر نوع عملیات بایستی کاملا خیس شوند. البته مزایای بسیار زیاد این بلوک ها باعث می شود تا بتوان از معایب آن چشم پوشی کرد. برای اطلاع از قیمت بلوک هبلکس حتما با 88780480 تماس بگیرید تا کارشناسان سیپورکس راهنماییتون کنند.

بخوانید: معرفی بلوک هبلکس سایز 8

روش ساخت بلوک هبلکس

مرحله اول (آماده سازی مواد مورد نیاز):
برای ساخت بلوک هبلکس مواد مورد نیاز شامل ماسه، آهک، سیمان و گچ و در نهایت کمی پودر آلومینیوم می باشد.
ترکیب پیشنهادی ماسه با نسبت ۶۹، آهک با نسبت ۲۰، سیمان با نسبت 8 و گچ با نسبت ۳ با هم ترکیب و سپس به اندازه ۰٫۰۸% وزن ترکیب به دست آمده، پودر آلومینیوم افزوده می شود.
در نهایت آب با نسبت 0.6 تا 0.65 اضافه می شود.
مرحله دوم (قالب ریزی):
برای نچسبیدن ملات آماده شده به قالب باید قبل از ریختن ملات از ماده ای رهاساز مانند روغن استفاده شود. سپس مخلوط را به داخل قالب می ریزیم. منتظر آماده شدن آن می شویم.
باید توجه شود که تنها بایستی نصف قالب را از مواد آماده شده پر کرد. چرا که به علت به وجود آمدن حباب‌های هوا به مرور زمان، دچار افزایش حجم می‌گردد.
مرحله سوم (عمل آوری):
پس از گذشت تقریبا 4 ساعت بایستی بلوک هبلکس را تحت عملیات اتوکلاو با 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر قرار داد.
این فرایند در مخازن تحت فشار صورت می گیرد. معمولا این مخازن به اندازه کافی بزرگ می باشد و دارای قطر 3 متر و طول 45 متر هستند.
مرحله چهارم (برش):
پس از عمل آوری بلوک هبلکس آماده است و فقط کافی است که آن را در اندازه دلخواه برش زد.
نتیجه گیری
با بلوک هبلکس و مراحل آماده سازی و دلیل مقاوم بودن آن آشنا شدید.
مقاومت این بلوک در برابر زلزله نیز به اثبات رسیده است و در آیین نامه استاندارد 2800 ساختمان استفاده از این بلوک پیشنهاد شده است.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.