نقش بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک

نقش بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک چیست

نقش بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک

بلوک سیمانی یکی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز به شمار می آید. امروزه نقش بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک و استفاده از این نوع سازه در کشورمان به دلیل مزیت های زیاد بسیار متداول و رایج می باشد. این نوع بلوک ها در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید و عرضه می شوند. بهتر است متناسب با نوع ساختمان خود از مدل متناسب و استاندارد برای این کار استفاده نمایید.

آشنایی با انواع مختلف بلوک سیمانی

بهتر است بدانید بلوک سیمانی از ماسه و سیمان ساخته شده است. این نوع بلوک ها از نظر ظاهری توخالی هستند. از کاربردهای بسیار مهم این نوع بلوک ها می توان به استفاده از آن ها برای انجام نازک کاری زیر سقف و تیغه های داخلی اشاره کرد.

از دیگر کاربردهای این محصول می توان به استفاده از آن در قالب زیرین بتن پوششی و قالب بندی جان تیر اشاره نمود. معماران و مهندسان از این نوع بلوک اغلب به عنوان یک مصالح پر کننده و یک قالب دائمی استفاده می کنند. بلوک های سیمانی نیز  از نظر جرم دارای انواع مختلف سنگین، نیمه سبک و سبک است.

بلوک های نیمه سبک معمولا دارای چگالی بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب هستند. این بلوک ها از نظر مواد تشکیل دهنده با بلوک های سبک دارای تفاوت بسیاری نیستند. به هر اندازه که وزن این نوع بلوک بیشتر باشد تاب فشاری آن نیز افزایش می یابد. همچنین بلوک های سنگین از نظر ابعاد در مقایسه با بلوک سبک از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و بزرگ تر می باشد.

از دیگر نکات مهم در رابطه با این نوع بلوک سیمانی مربوط به مقاومت فشاری آن ها است. بلوک های سیمانی توخالی باید دارای مقاومت فشاری بیشتر از ۶۰ کیلوگرم باشند. همچنین مقاومت فشاری بلوک های غیر باربر باید  از ۴۰ کیلوگرم کمتر نباشند.

نگاهی بر مشخصات استاندارد بلوک سیمانی سقفی

بلوک های سیمانی را که انتخاب می کنید لازم است دارای یکسری مشخصات استاندارد باشند. این بلوک ها با توجه به نوع کاربری از وزن های متفاوتی برخوردار هستند. بهتر است بدانید بلوک های سیمانی سبک در مقایسه با دیگر بلوک ها دارای کاربرد و استفاده بیشتری می باشند.

تخلخل بلوک های سقفی سبک در مقایسه با بلوک های سیمانی سنگین بیشتر است. استفاده از بلوک های سیمانی سقفی سبک کاهش وزن سقف و سازه را به دنبال دارد. همچنین این نوع بلوک سیمانی یک عایق مناسب برای گرما، سرما و صوت به شمار می آید.

پیشنهاد سیپورکس: اهمیت عایق سازی

مزایا بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک
بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک

بلوک های سیمانی سنگین دارای بیشترین استفاده و کاربرد در دیوار چینی، کانال های آبیاری، پارکینگ و … هستند. همچنین وزن استاندارد بلوک های سیمانی حدود ۸ تا ۲۰ کیلوگرم است. بلوک های سیمانی در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در موقع انتخاب بلوک های سیمانی باید به این ابعاد توجه و دقت داشته باشید. بلوک هایی که بر اساس استاندارد تولید شده اند از مقاومت بالایی در برابر ضربه های حمل و نقل برخوردار هستند.

آشنایی با بلوک سبک سیمانی

بلوک سبک سیمانی یکی از انواع رایج و پرکاربرد بلوک سیمانی به شمار می آید. به جرات می توان گفت این نوع بلوک یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین بلوک ها در ساخت و ساز است. از آنجا که این محصول با وزن های مختلف و در ابعاد و اندازه های مورد نیاز تولید و عرضه می شود.

از این رو مهندسان و پیمانکاران به راحتی می توانند انواع سازه ها را با توجه به نقشه های خود با بلوک سبک سیمانی احداث کنند. بلوک های سیمانی نسبت به مصالح سنتی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، از این رو یکی از پرمصرف ‌ترین بلوک ها در ساختمان سازی به شمار می آیند. این نوع بلوک ها از ترکیب پوکه صنعتی و معدنی ساخته شده است. این مواد باید به نسبت های مشخصی با یکدیگر ترکیب شوند. همچنین از بلوک های سیمانی می توانید در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده نمایید.

بلوک سبک سیمانی بر اساس چگالی دارای انواع مختلف بلوک سبک سیمانی رده اول، بلوک سیمانی سبک رده دوم، بلوک سبک سیمانی رده سوم  و بلوک سیمانی سبک رده چهارم است. بلوک های سیمانی رده اول اغلب دارای چگالی بین  500 تا 700 کیلوگرم بر متر مکعب هستند. همچنین چگالی بلوک های رده دوم عددی بین  700 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. چگالی بلوک های سیمانی رده سوم نیز عددی بین 1000تا1700 کیلوگرم بر متر مکعب است. همچنین بلوک های رده چهارم از چگالی بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر مترمکعب برخوردار هستند.

نگاهی بر مزیت های بلوک سقفی سبک

بلوک سقفی سیپورکس
مشخصات بلوک سقفی سیپورکس

با استفاده از بلوک سبک نیز می توانید خسارات و تلفات ناشی از زلزله را به کمترین مقدار ممکن برسانید. همچنین استفاده از این نوع بلوک سرعت کار را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. صرفه جویی در زمان نیز از دیگر مزیت های استفاده از این محصول به شمار می آید.

همچنین مقاومت این بلوک ها به دلیل این که از دانه های صنعتی ساخته شده اند، بسیار زیاد است. این نوع بلوک یک عایق بسیار مناسبی برای صوت به شمار می آید. کار سیم­ کشی برقی ساختمان با وجود این نوع بلوک های سیمانی با سهولت بیشتری انجام می شود، زیرا دارای خاصیت شیار پذیری می باشد.

این بلوک ها را به راحتی می توانید نصب نمایید. همچنین این محصول یک عایق­ حراراتی بسیار بالا محسوب می شود. سبک سازی وزن ساختمان از دیگر مزیت های استفاده از این بلوک سقفی به شمار می آید. همچنین صرفه جویی در مصرف مصالح نیز از دیگر مزیت های استفاده از این نوع بلوک است.

از بلوک سقفی سیپورکس به عنوان جایگزین تیرچه بلوک سیمانی یا سنتی، یونولیت و سقف وافل کاربرد دارد. بلوک های سقفی سیپورکس از ابعاد استاندارد 25×20×75 برخوردار هستند. بهتر است بدانید بلوک سقفی سبک دارای انواع مختلف بلوک گازی و بلوک سبکدانه می باشد.

بلوک های سبکدانه خود نیز دارای انواع مختلف بلوک سبک لیپر و بلوک سبک لیکا است. بلوک گازی نیز در انواع مختلف  بلوک Aac ، بلوک clc و بلوک هبلکس تولید و عرضه می شود. بهتر است بدانید یکسری واکنش ‌های شیمیایی در طی ساخت بلوک‌ گازی صورت می گیرد که این امر باعث تولید حباب های هوا می شود. وجود این حباب ها منجر به سبکی بلوک ها خواهند شد. هر کدام از این بلوک های سبک از کاربرد خاصی برخوردار هستند.

بیشتر بدانید: مقایسه بلوک سیمانی با بلوک سبک سیپورکس

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *