چرا ایران در معرض زلزله است؟ راه مقابله با مقاومت بالا در برابر زلزله- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
چرا ایران در معرض زلزله است؟

چرا ایران در معرض زلزله است؟

به نظر شما دلایل اصلی زلزله در ایران چه می‌ تواند باشد؟ و چرا ایران در معرض زلزله است؟ برای پاسخ به این سوال با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید

چرا ایران در معرض زلزله است؟

ایران از لحاظ جفرافیایی به عنوان یکی از مناطق زلزله خیز شناخته شده که بیشترین قربانیان را داشته است. ایران چندین گسل فعال خطرناک دارد که این گسل ها بیشتر در نواحی مرز بین کوه‌ ها و دشت‌ های ایران قرار دارند. شهرهايی (مثل تهران، تبريز) است که بر روی گسل ها يا در مجاورت آن ها ساخته شده و در معرض خطر زلزله قرار دارند؛ زيرا که ايران از جمله کشورهايی است که گسل های فراوان دارد.
حرکت اين گسل ها باعث رها شدن انرژی ذخيره شده و بروز زلزله هاي مکرر می شود و تلفات جانی و خسارت های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال می آورد. بیش از ۸۰ درصد یا بیشتر شهرهای ایران در معرض خطر زلزله هستند و مسئولان مربوطه باید به فکر زلزله و راه های مقابله با آن باشند. در نواحی زاگرس، البرز، کپه داغ، ایران مرکزی، حاشیه‌ های کویر مرکزی ایران، آذربایجان، لوت و مکران مهم ترین گسل‌ های فعال ایران را می‌ توان مشاهده کرد. شهرهای پر جمعیتی مانند تهران، کرج، تبریز و مشهد همواره باید مورد توجه قرار بگیرد و حتما ساختمان ها باید در این شهرها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.
در تهران که پایتخت ایران است، گسل‌ های فراوانی وجود دارد که بزرگترین آن ها در شمال و جنوب تهران فعال است.

خطرناک‌ ترین گسل‌ های ایران

  • البرز: مشا، ایوانکی، کهریزک، پیشوا، رباط کریم
  • تبریز: شمال تبریز
  • گسل کوه خضر: بخشی از شهر قم
  • زاگرس: کنار شهر مریوان
  • گسل غربی فروافتادگی دریاچه ارومیه: کنار شهر ارومیه
  • گسل بافران: جنوب شهر نایین
  • گسل هیرمند: نزدیکی شهر زاهدان
  • گسل مکران: نزدیکی شهر های جاسک و چابهار
  • گسل ساحلی بندرعباس: از شهر بندرعباس
 ایران در معرض زلزله

ایران در معرض زلزله است

آیا امکان وقوع زلزله در فصل‌ های مشخصی از سال بیشتر است؟

به طور کلی فصل مشخصی برای زلزله وجود ندارد. زلزله‌ در تمامی اوقات سال می‌ تواند رخ دهد. با این حال طبق تحقیقاتی که محققان انجام دادند، در برخی نقاط دنیا مخصوصا مناطق کوهستانی، سنگینی برف و باران در فصل‌ های مشخصی باعث فشار در مناطق کوهستانی می شود. این فشار باعث می شود مناطق کوهستانی، نیم تا یک سانتی‌ متر به طرف پایین هل داده شوند. برای مثال در ایالت کالیفرنیا در آمریکا باران‌ های فصلی یا برف، زلزله‌ های کوچکی را در پی دارند. در فصل تابستان هنگام ذوب شدن برف و جاری شدن آن به سمت کوهپایه‌ ها، پوسته‌ زمین به حالت اولیه برمی گردد. این برگشت دوباره زمین به بالا، می‌ تواند باعث ایجاد زلزله در گسل‌ های فعال اطراف شود که زلزله‌ ناشی از آن معمولا بین دو تا دو و نیم درجه و بی‌ خطر است.

آیا زلزله در ایران را می توان پیش بینی کرد؟

همانطور که در مقالات قبلی به طور کامل ذکر کردیم، زلزله قابل پیش‌ بینی نیست. محققان زمین شناسی همواره سعی کرده‌ اند وقوع زلزله‌ را پیش بینی کنند، اما هیچگاه موفق به این کار نشدند. دانشمندان در بیشتر موارد می‌ دانند که گسل‌ ها و شکستگی‌ هایی که در پوسته زمین قرار دارند؟ در کجا هستند و چگونه حرکت می‌ کنند؟ بر اساس این اطلاعات می توان تا حد کمی پیش‌ بینی کرد که در یک منطقه امکان زلزله وجود دارد یا نه؟ اما زمان و مکان و شدت زلزله را نمی‌ توان پیش‌ بینی کرد. زلزله زمانی اتفاق میفتد که انرژی جمع‌ شده در نزدیک پوسته زمین نزدیک گسل‌ ها آزاد می‌ شود و به سطح زمین می‌ آید در آن زمان است که ما با جابجایی و لرزش آن را حس می‌ کنیم. باید توجه داشت زلزله به خودی خود موجب تلفات نمی‌شود بلکه این ساختمان‌ ها هستند که در اثر زلزله صدمه می‌ بینند و فرو می‌ ریزند و تلفات انسانی را به بار می‌ آورند. برای کاهش تلفات ناشی از زلزله در مناطق زلزله‌ خیز لازم است ساختمان‌ ها با معیارهای مقاوم در برابر زلزله ساخته شوند.

بهترین مصالح با مقاومت بالا در برابر زلزله کدامند؟ مقاوم سازی ساختمان و جلوگیری از آسیب زلزله

برای جلوگیری از خسارات هنگام وقوع زلزله، باید ساختمان ها مقاوم ساخته شوند. یکی از راه حل های مناسب برای مقاومت در برابر زلزله، استفاده از ” مصالح ساختمانی ضد زلزله ” است. برای این که ساختمانی با مقاومت بالا بسازید باید از کیفیت مصالح در برابر زلزله اطمینان حاصل کنید. استفاده از بلوک سبک سیپورکس یکی از بلوک های استاندارد است که مقاومت بالای آن در برابر زلزله اثبات شده است. بلوک سیپورکس یک بلوک عایق است و تحت عناوین مختلفی همچون: بلوک سبک، بلوک aac و بلوک اتوکلاو شناخته می شوند. با مشاهده ویدیوی زیر می توانید پی به این موضوع ببرید.

زلزله و جلوگیری از آسیب ساختمان در زلزله

زلزله چیست و جلوگیری از آسیب ساختمان در زلزله

به همین منظور سیپورکس شما را به خواندن مقاله مرتبط زیر دعوت می کند. با خواندن این مقالات اطلاعات کافی را در این راستا کسب خواهید کرد.

همراه ما باشید با مقاله: مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.