کاربرد ماله بنایی

کاربرد ماله بنایی ساختمان

کاربرد ماله بنایی

ماله ساختمان ابزاری است که در بنایی و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طیف گسترده‌ای از محصولات را در بر می‌گیرد. این ابزار از نظر ظاهری بسیار مشابه کاردک است با این تفاوت که دارای دسته است و ابعاد آن نیز بزرگ‌تر می‌باشد. عملکرد تمامی آن‌ها پرداخت سطح مانند صاف‌ کردن، تراز کردن، لیسه کشی و از بین ‌بردن حفره‌ها، شیارها، ترک‌ های سطحی و حباب‌هایی است که بر روی سطح بتن ایجاد شده است.

انواع ماله بنایی ساختمان

این ابزار به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • ماله دستی
  • ماله موتوری

ماله دستی ساختمان

ماله‌ های دستی ابزارهای ساده ای هستند که کاملاً با دست و بدون استفاده از هیچ موتور یا الکتروموتوری کار می‌کنند. این ابزار دارای انواع گوناگون ساده، سیپورکس، تلسکوپی و تراز دار می‌باشند.

مزایای استفاده از ماله بنایی

  • قیمت آن‌ها نسبت به ابزار بنایی دیگر ارزان‌تر بوده و ارزش خرید بالایی دارند.
  • یک ابزار دستی حرفه‌ای برای صاف کردن سطح گچ و سیمان است.
  • اندازه آن‌ها کوچک است و به راحتی می‌توان با آن کارکرد و تکنیک‌های خود را به ‌وسیله آن روی کار پیاده کرد.
  • وزن سبکی دارند. به همین دلیل دست کاربر هنگام کار کردن با آن خسته نمی‌شود و همچنین جا‌به‌جایی آن راحت است.

در ادامه به توضیح انواع ماله‌ های دستی می‌پردازیم.

  1. ماله ساده

ماله ساده
کاربرد ماله ساده بنایی

این ماله‌ها از قدیمی ترین نوع این ابزار می باشند که دارای ابعاد کوچکی هستند. آن‌ها دارای یک تیغه به همراه یک دستگیره کوچک فلزی، چوبی و یا پلاستیکی می‌باشند. تیغه‌ های آن با داشتن حالتی فنری قدرت مانور بیشتری روی سطوح ایجاد می‌کنند. می‌توان از آن‌ها برای کارهای کوچک بنایی استفاده کرد. از انواع ماله بنایی برای صاف کردن سطح گچ دیوار، سیمان و … استفاده می‌شود و کاربرد آن برای فضاهای کوچک و محدود می‌باشد. از کاربردهای دیگر این ابزار می‌توان درزگیری دیوار، پر کردن حفره‌های کوچک روی دیوار یا زمین، صاف و تراز کردن لبه‌های جداول و … را نام برد. هر چه کیفیت ماله بیشتر باشد، سطح کار تمام شده شما صاف‌تر خواهد شد و کیفیت بالاتری دارد. این ابزار هر چه کهنه‌تر می‌شود، کارایی آن ها بهبود پیدا می‌کند به گونه‌ای که نوع‌های خیلی قدیمی در بازار با قیمت‌های میلیونی معامله می‌شوند.

  1. ماله سیپورکس

از ماله سیپورکس برای اعمال چسب بلوک هبلکس و سیپورکس استفاده می‌شود. هدف از ساخت این محصول جلوگیری از اسراف ملات و چسب می‌باشد. با استفاده از ماله ساختمانی اعمال چسب روی بلوک به‌ صورت یکسان انجام می‌گیرد و مانند محصولاتی همچون کاردک مشکل هدر رفتن چسب حذف می‌شود. با استفاده از این ابزار اعمال چسب روی بلوک‌ها به صورت منظم و یکنواخت انجام می‌گیرد. ماله سیپورکس در دو سایز 10 و 15 سانتی‌ متری ساخته شده‌اند.

ماله سیپورکس
ماله 15cm و 10cm سیپورکس
  1. ماله تلسکوپی

این ماله دارای دسته بلندی است و در مرحله آخر پرداخت از آن استفاده می‌شود. در واقع کار لیسه نهایی توسط این ابزار انجام می‌شود. این ابزار از سه قسمت تیغه، گیربکس و دسته تشکیل شده است.
تیغه های این ابزار در دو نوع تیغه های آلومینیومی سخت و غیر قابل انعطاف و و تیغه های فولادی ساخته شده از استیل آبی و منعطف می باشد. این محصول وارداتی است و تقریبا قیمت بالاتری نسبت به سایر ماله های بنایی دارد.

  1. ماله تراز دار

این ماله‌ها در ابعاد 1.5 متری و 3 متری تولید می‌شوند. این ابزار از یک پروفیل ساده فلزی به همراه یک دستگیره که بر روی آن نصب شده است، تشکیل شده است. ویژگی بارز این محصول وجود محفظه شیشه‌ای مدرج می باشد که درون آن مایع سبز رنگی قرار گرفته است. در واقع با نگاه به مایع سبز تراز بودن یا نبودن سطح مشخص می‌شود. از معایب این ابزار این است که هیچ دسته بلندی ندارد و هنگام استفاده کاربر باید روی زمین بنشیند. قیمت این محصول با توجه به برند و کشور تولید کننده بسیار متفاوت می باشد.

ماله موتوری ساختمان

این نوع ماله‌ها دارای موتور بنزینی، دیزلی یا برقی می‌باشند و دارای دو نوع پروانه‌ای و شمشه موتوری می‌باشند.

  1. ماله پروانه ای

این نوع ماله با نام هلیکوپتر نیز شناخته می‌شود و از ابزارهای اولیه‌ای می‌باشد که برای بتن ‌ریزی و پرداخت سطح بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ابزار دارای دو نوع موتور بنزینی و برقی است.

ماله پروانه ای
کاربرد ماله پروانه ای
  1. شمشه ماله موتوری

ابن نوع تقریبا مشابه نوع تلسکوپی و تراز دار است، با این تفاوت که دارای موتور می‌باشد. موتور این ابزار نیز دارای دو نوع بنزینی و برقی می‌باشد.

بلوک سبک

از ماله های بنایی برای اعمال چسب روی بلوک های سبک استفاده می شود. به بلوک‌های متخلخلی که از تزریق هوا به بتن تشکیل دهنده‌شان تولید می‌شوند، بلوک سبک می‌گویند. این بلوک‌ها کاربردهای زیادی مانند جایگزینی آن با آجر، استفاده در کف‌سازی ساختمان‌ها به صورت فوم بتن و غیره دارند. همان‌طور که گفته شد این بلوک‌ها ساختاری متخلخل و اسفنجی دارند و به همین دلیل عایق مناسبی برای صوت و حرارت می‌باشند.همچنین این نوع از بلوک‌ها می‌توانند تا حد زیادی از خسارات ناشی از زلزله بکاهند.

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس چیست؟ بلوک هبلکس نوعی بلوک سبک متخلخل است که در ساختمان‌ها قابل استفاده و کاربرد می‌باشد.در این نوع بلوک نیز مانند بلوک های سبک دیگر از سیلیس که خاصیت ضد آتش دارد، استفاده شده است.سیلیس دمای ذوب بسیار بالایی دارد و در برابر آتش عایق می باشد.مهندسان از این مزیت سیلیس برای جایگزینی آن به جای چوب استفاده کرده اند.همچنین جالب است بدانید که بلوک های هبلکس قابل بازیافت و برگشت به طبیعت هستند.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب بلوک هبلکس

بلوک عایق

امروزه به دلیل بالا بودن هزینه انرژی، سازندگان باید به دنبال مصالحی باشند که از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.استانداردهایی نیز مانند مبحث 19 در مقررات ملی ساختمان وجود دارد که سازندگان را ملزم به استفاده از بلوک های عایق برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و صرفه جویی در آن می کند.بلوک های عایق دارای مزایای زیادی مانند عایق حرارت و برودت، عایق صوت، مقاوم در برابر زلزله، مقاومت بالا در برابر آتش، وزن سبک، قابل برش بودن، کاهش هزینه ها و … هستند.اما مهم ترین مشکل آن ها این است که مناسب برای استفاده در دیوارهای حامل نمی باشند.

همراه ما باشید با مقاله: تفاوت بلوک هبلکس و سیپورکس

نتیجه گیری

همان‌طور که گفته شد، امروزه با رونق و گسترش صنعت ساخت و ساز ماله‌ های بنایی انواع گوناگونی دارند و هر یک برای انجام کاری مناسب می‌باشند.بایستی با توجه به نوع فعالیت خود بهترین نوع این ابزار را انتخاب کنید.

ما را در اینستاگرام (siporex.ir) دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *