بررسی زلزله و بلوک هبلکس

بررسی زلزله و بلوک هبلکس

بلوک هبلکس چیست؟

دکتر یوهان آکسل اریکسون در سال 1920 میلادی در کشور سوئد اقدام به ارائه  تحقیقاتی در مورد تولید مصالح به روز و جدید ساختمانی همچون بلوک هبلکس نمود. این معمار سوئدی سعی در تولید یک متریالی با کارایی و کیفیت بالا و مقاوم در برابر فشار، آتش سوزی و … نمود. او با ترکیب عناصر مختلفی مانند گچ، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم ساختاری شبیه به اسفنج را تولید کرد. این ساختار مقاوم و اسفنجی، بلوک هبلکس نام گذاری کردند که بعد از مدت زمانی به نام تجاری سیپورکس در آمد. در اولین بخش از محتوای بررسی زلزله و بلوک هبلکس به معرفی بلوک هبلکس می پردازیم. بلوک هبلکس یکی از مصالح ساختمانی است. این بلوک از ترکیب مصالحی همچون آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و سیلیس تشکیل شده است.

بلوک هبلکس به نام های بلوک سبک، بلوک aac هم شناخته می شود. این بلوک ها از کاربردهای بسیار زیادی در صنعت ساختمان سازی برخوردار می باشد. خواص و ویژگی های این بلوک موجب شده است تا از کاربرد گسترده و وسیعی در تمامی صنایع برخوردار باشد.

از این بلوک های سبک معمولا در داخل و بیرون ساختمان استفاده می شود. ساختار این بلوک ها موجب شده است که نصب و استفاده از آن ها به راحتی و با سرعت زیادی انجام شود. با استفاده از خرید بلوک هبلکس دیگر نیازی به عایق کشی مجدد نمی باشد.

مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله

سومین بخش از محتوای زلزله و بلوک هبلکس را به توضیحی در مورد مقاومت بلوک هبلکس در برابر زلزله اختصاص داده ایم. به این صورت که، بلوک های هبلکس از آن جایی که در دسته ی بلوک های سبک می باشند، بهترین گزینه برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله به شمار می آیند.

در صنعت ساختمان سازی علاوه بر مقاوم سازی ساختمان بایستی به سبک بودن وزن سازه هم توجه کرد. سبک سازی سازه از جایگاه ویژه ای در فعالیت های عمرانی برخوردار است، چون این امر خسارات زلزله را کاهش می دهد. هر اندازه یک سازه از وزن کمتری برخوردار باشد، در ساخت، زمان و میزان انرژی فنی ساخت و ساز صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی، بتن می باشد. اسکلت های بتنی هم متشکل از بلوک و آهن هستند. برای سبک سازی سازه و افزایش مقاومت آن در برابر زمین لرزه از بلوک های هبلکس استفاده می شود. علت سبک بودن این بلوک ها، تزریق هوا به بتن تشکیل دهنده آن و ایجاد تخلخل توسط حباب های ریز هوا می باشد.

بیشتر بدانید: 10 نکته مهم برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

خرید بلوک هبلکس و مزایای آن

در این بخش از محتوای زلزله و بلوک هبلکس به معرفی خصوصیات و ویژگی های آن می پردازیم. بلوک هبلکس دارای مشخصات و ساختار مخصوص به خود می باشد. این خصوصیات بلوک هبلکس موجب شده است تا استفاده از آن در اکثر صنایع دارای مزایای بسیار زیادی باشد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق بودن: از بلوک هبلکس به دلیل ساختار خاصی که دارد، می توان به عنوان عایق هم استفاده کرد. چون این بلوک ها می توانند عایق بسیار خوبی در برابر گرما، سرما و صدا باشند.
  • غیر اشتعال بودن: به دلیل عناصر به کار رفته در تولید این بلوک ها، بلوک های هبلکس غیر اشتعال بوده و می تواند از آتش سوزی و گسترش آن جلوگیری به عمل آورد. کندی هدایت بلوک هبلکس برای گرما و انتقال آتش از دیگر ویژگی های بلوک هبلکس به شمار می آید.
  • سبک بودن: از دیگر ویژگی ها و خصوصیات بلوک هبلکس در وزن پایین آن نسبت به آجر و دیگر مصالح ساختمانی است. این ویژگی موجب سبک شدن وزن سازه در زمان زلزله می شود و از بروز خسارت های جدی و ریزش ساختمان جلوگیری به عمل می آورد.
  • مقاومت بالا: یکی دیگر از ویژگی های بلوک هبلکس مقاومت بالای آن می باشد. سازه هایی که با بلوک سبک ساخته می شوند، در برابر زمین لرزه و تنش های بیرونی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. بلوک هبلکس موجب مقاوم سازی در برابر زلزله می شود.
  • قیمت بلوک هبلکس: بلوک هبلکس با توجه به مزایایی که دارد، از قیمت پایین تری برخوردار است.
بررسی زلزله و بلوک هبلکس
مزایای بلوک هبلکس

بیشتر بدانید: کدام ساختمان‌ ها در برابر زلزله تهران دوام می‌ آورند؟

تولید بلوک هبلکس

در محتوای زلزله و بلوک هبلکس نوبت به بررسی نحوه تولید بلوک هبلکس می رسد. به صورت کلی پروسه تولید بلوک هبلکس طی مراحل مختلفی انجام می شود که به شرح زیر است:

  • ترکیب مواد و تهیه ی ملات: مواد اولیه ی ساخت بلوک به نسبت های مشخص با یکدیگر ترکیب می شوند تا ملات مورد نیاز تهیه شود.
  • عمل آوری ملات: در این مرحله قالبه ها به لایه ی نازکی از روغن آغشته می شود تا مانع چسبندگی ملات به قالب شود. سپس ملات ها در داخل قالب ها ریخته می شود. با واکنشی که پودر آلومینیوم با آب و گچ ایجاد می کند، ملات موردنظر منبسط می شود. درد زمان انبساط ملات حجم اولیه تا سه برابر افزایش پیدا می کند.
  • کیورینگ: بعد از گذشت 240 دقیقه در مخازن تحت فشار، عمل کیورینگ شروع می شود.
  • برش و بسته بندی: بعد از کیورینگ و جداسازی بلوک ها از قالب، با توجه به سفارش های پذیرفته شده، ابعاد بلوک ها برش داده می شود و به خط بسته بندی منتقل می گردد.

بیشتر بدانید: عامل اصلی ایجاد زلزله کدام است؟

مزایای بلوک هبلکس
بررسی زلزله و بلوک هبلکس

کاربرد بلوک هبلکس

کاربرد بلوک های هبلکس را در این بخش از محتوای زلزله و بلوک هبلکس مورد بررسی قرار می دهیم. بلوک هبلکس به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، بیشتر در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه بیشتر مهندسان  و معماران برای ساخت سازه های ضد زلزله اقدام به استفاده از این بلوک ها می کنند.

این بلوک ها علاوه بر افزایش مقاومت سازه، مانند یک عایق هم در ساختمان عمل می کند. به این صورت که، در اماکنی که خطر آتش سوزی وجود دارد، از این بلوک ها بیشتر استفاده می شود. از دیگر کاربردهای منحصر به فرد و بسیار مهم بلوک های هبلکس می تواند در استفاده از آن برای ساخت کانال های حرارتی اشاره کرد. این بلوک ها به دلیل خاصیت عایق حرارتی که دارند، به راحتی و با اطمینان خاطر در ساخت کانال های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند.

همراه ما باشید با مقاله: بلوک هبلکس چیست؟

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

2 دیدگاه برای “بررسی زلزله و بلوک هبلکس

  1. قاسم گفته:

    سلام
    آیین نامه ای در خصوص اینکه بلوک های هبلکس در برابر زلزله مقاوم هستن دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *