بلوک تیغه ای چیست ؟

بلوک تیغه ای چیست ؟

بلوک تیغه ای چیست ؟

اگر اخیرا به دنبال خرید مصالح ساختمانی برای ایجاد بنای خود بوده باشید، یقینا تا بدین لحظه با کلمه بلوک تیغه ای مواجه شده اید. در واقع این دسته از بلوک ها به طیفی از مصالح ساختمانی گفته می شود که در مقایسه با همتایان خود ضخامت و وزن کمتری دارند. این مزیت باعث شده تا برای ایجاد تیغه های ساختمانی کاربرد داشته باشند.

در واقع به دلیل تفاوت در کاربرد این محصولات، نوع ساختار آن ها نیز تغییر کرده است. از آنجایی که تیغه های ساختمانی، بخش زیادی از حجم بنا را به خود اختصاص می‌دهند، لذا این روزها انواع مختلفی از بلوک های تیغه ای ایجاد شده که هر کدام از آن ها نیز نقاط ضعف و قوت مختص به خود را دارند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مرور واضحی بر روی این دسته از محصولات داشته و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان بیان کنیم؛ پس حتما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

ماهیت بلوک تیغه ای چیست ؟

نخستین قدم برای خرید بلوک های تیغه ای مناسب، شناخت ماهیت آن ها است. در واقع شما باید ابتدا ماهیت این دسته از محصولات را درک کرده و سپس بر این مبنا نسبت به خرید مدل مناسب آن ها اقدام کنید. ماهیت و البته کاربرد این دسته از محصولات از نام آن ها پیداست. در واقع این بلوک ها برای اتصال تیغه های دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیغه ها به جداکننده های فضای داخلی ساختمان گفته می‌شود که غیرباربر هستند.

به عبارت ساده‌ تر وزن کلی ساختمان بر روی آن ها اعمال نمی شود. همین مورد باعث شده تا بلوک های تیغه ای، عملاً در برابر فشارهای زیاد، مقاومت چندانی نداشته و ضخامت اندکی هم داشته باشند. البته بلوک تیغه ای می‌ تواند در مقابل حرارت و صدا عایق مناسبی باشد. افزون بر این موارد، مدل های مختلفی از این محصولات خلق شده که هر کدام از آن ها ساختاری متفاوت دارند. تفاوت در ساختار باعث شده تا ماهیت این محصولات متغیر بوده و هر مدل از این بلوک ها مزایای مختص به خود را داشته باشند. این موضوع همان چیزی است که موجب سردرگمی خریداران می شود.

نکات مهم برای انتخاب بلوک تیغه ای مناسب

قبل از این که بخواهیم انواع بلوک تیغه ای را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم، بهتر است بدانید که این دسته از محصولات به دلیل نوع کاربردی خود، تنوع بسیار زیادی در بازار دارند. به عبارت ساده تر مدل های گوناگونی از آن ها خلق شده که هر کدام ویژگی های متمایزی دارند. این مورد باعث شده تا انتخاب یک مدل مناسب برای کاربران اندکی دشوار باشد. ما در ادامه برخی از نکات را خدمت شما عزیزان ذکر می‌ کنیم که با لحاظ کردن آن ها می توانید مناسب ترین مدل را برای خود انتخاب کنید.

  • سرعت دیوار چینی با بلوک تیغه ای

سرعت دیوار چینی را می توان یکی از مهمترین مولفه هایی دانست که بایستی در هنگام انتخاب بلوک تیغه ای به آن دقت کنید.در واقع هر اندازه که سرعت اجرای دیوار چینی به کمک یک نوع بلوک بیشتر باشد، یقیناً مدل انتخاب مناسب‌ تری برای شما خواهد بود.بدین منظور به ابعاد آن دقت داشته باشید. به عبارت ساده تر هر اندازه ابعاد یک مدل بلوک بزرگتر باشد، یقیناً انتخاب ایده آل تری برای شما خواهد بود.

  • وزن بلوک تیغه ای

وزن نهایی را می‌توان به عنوان عاملی در نظر گرفت که برای انتخاب یک بلوک تیغه ای باید به آن دقت کرد.در واقع تیغه ها بخش اعظمی از وزن ساختمان را به خود اختصاص می‌دهند. لذا هر اندازه که مصالح به کار رفته برای آن ها سبک تر باشد، یقیناً بار مرده ساختمان هم کمتر می شود.این عامل در نهایت مقاومت ساختمان در برابر زلزله و موارد مشابه را افزایش می دهد.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: چگونه از مقاومت یک ساختمان مطلع شویم ؟

  • عایق صوتی و حرارتی بلوک

تیغه ها به عنوان اصلی ترین و مهمترین مانع در برابر صدا و حرارت شناخته می‌شوند. لذا اگر مصالح بکار رفته برای آن ها، بتوانند در برابر چنین مولفه‌ هایی مقاوم باشند، بدون شک هدر رفت انرژی کمتری خواهید داشت.در واقع استفاده از مصالح عایق باعث می شود تا در فصول سرد و گرم سال، هزینه های کمتری را بابت تعدیل دما بپردازید.مازاد بر این، چنین فاکتوری باعث می‌شود تا عملا آرامش موجود در خانه حفظ شده و کمترین تاثیر پذیری را از شرایط نامناسب بیرون داشته باشید.

البته باید گفت که بلوک سبک مانند بلوک سیپورکس بهترین بلوک عایق محسوب می شود.

مزایای بلوک عایق صدا
مزایای بلوک عایق صدا
  • اجرای ساده بلوک ساختمانی

اجرای ساده را می توان یکی دیگر از مولفه های ارزشمندی دانست که معماران و سازندگان حرفه ای توجه زیادی به آن دارند.در واقع بخش زیادی از بنا به وسیله تیغه ها پوشش داده می‌شود. پس هر اندازه که اجرای آن ها دشوارتر باشد، یقینا زمان و انرژی بیشتری را از دست می دهید.بدین منظور بهتر است اولویت خود را بر روی مصالحی بگذارید که ابعاد بزرگتر و وزن کمتری دارند.

مازاد بر این شما باید در ساختار این تیغه ها، مسیر تاسیسات مختلف را کار گذاری کنید. لذا اجرای ساده تره تاسیسات را هم در نظر داشته باشید؛ چرا که این مورد بخش زیادی از ضایعات مصالح تیغه ای را به خود اختصاص می دهد.حمل و نقل ساده تر یکی دیگر از مواردی است که باید در پروسه اجرا به آن دقت داشته باشید.به عبارت ساده‌ تر باید مصالح انتخابی شما به گونه‌ای باشد که اینجا به جای آن در بین طبقات مختلف نیاز به انرژی و نیروی انسانی چند متری داشته باشد.مجموعه این فاکتور ها در کنار همدیگر می تواند پروسه انتخاب بلوک تیغه ای را برای شما ساده تر کند.با قرار دادن این مولفه ها در کنار همدیگر، می توانید مدل مناسب تری از بلوک تیغه ای را انتخاب کنید.

انواع بلوک تیغه ای

همانگونه که اشاره کردیم، تفاوت در ساختار و البته طراحی بلوک های تیغه ای موجب شده تا انواع گوناگونی از آن ها خلق شود.ما در ادامه انواع مختلفی از این بلوک های تیغه ای را خدمت شما معرفی کرده و ویژگی هر کدام را خدمت شما بیان کرده ایم.

  • بلوک های سفالی

بلوک های سفالی را می توان به عنوان یکی از ایده آل ترین و البته بهترین مدل های این بلوک تیغه ای دانست.این دسته از محصولات غالباً وزن اندکی داشته و به دلیل های حرفه هایی که در ساختار خود دارند، در برابر انتقال صدا و حرارت هم دوام بالایی دارند.لازم به ذکر است که این مدل بلوک ها، شکنندگی زیادی دارند. همین باعث می‌ شود تا اجرای تاسیسات در داخل آن ها، اندکی دشوار باشد.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: تفاوت بلوک سفید با بلوک سفالی

  • بلوک های تیغه ای سیمانی سنگین

این دسته از بلوک های تیغه ای را می توان جزو مدل های قدیمی دانست که هنوز هم در بسیاری از خانه ها استفاده می شود.این دسته از محصولات غالباً دو حفره بزرگ در بخش میانی خود داشته و می‌ توانند مانع از انتقال حرارت شوند. از طرفی این مدل ها تا حدی در جلوگیری از انتقال صدا هم موثر هستند.باید عنوان کنیم که وزن بالای بلوک سیمانی موجب شده تا بار مرده ساختمان افزایش پیدا کرده و به همین جهت استفاده از آن ها روز به روز کم رنگ تر می شود.البته این روزها مدل های مختلفی از بلوک بتنی ایجاد شده که وزن و ابعاد کمتری دارند، اما به دلیل ساختار شکنندگی و البته وزن بیشتر نسبت به نمونه های جدید، باز هم تقاضای چندانی برای آن ها وجود ندارد.

  • بلوک های گچی

بلوک های گچی دسته ای دیگر از بلوک های محبوب برای ایجاد تیغه ها حساب می شوند. در واقع این دسته از محصولات به دلیل ساختار گچی خود، می توانند مانع از انتقال صدا شوند.اما وزن نسبتاً بالای آن ها و البته قیمت بیشترشان باعث شده تا در میان سازندگان محبوبیت کمتری داشته باشند.

  • آجر

آجر به عنوان یکی از مصالح سنتی و البته ارزان قیمت برای چینش تیغه های دیوار قلمداد می شود. این دسته از محصولات به دلیل مقاومت دمایی بالا، از دیرباز در بین ایرانیان محبوبیت زیادی داشته اند.اما باید عنوان کنیم که این روزها طرفداران آن ها روز به روز کمتر می شود؛ چرا که استفاده از آجر ها می تواند بار مرده ساختمان را افزایش دهند.بر همین اساس خانه های ساخته شده به وسیله آن ها مقاومت کمتری در برابر زلزله دارند. به همین جهت است که روز به روز تقاضا برای آن ها کمتر می شود.

  • بلوک های سبک اتوکلاو شده

این دسته از مصالح را می‌توان به عنوان ایده آل ترین و البته محبوب ترین مدل های بلوک تیغه ای در نظر گرفت.در واقع باید عنوان کنیم این محصولات تمامی مزایا و البته نقاط قوت لازم برای تبدیل شدن به بهترین انتخاب شما را در خود دارند. ۸۰ درصد از حجم این بلوک ها را هوا تشکیل می دهد. به همین جهت است که وزن بسیار اندکی دارند. این مورد به نوبه خود بار مرده ساختمان را کاهش داده و مقاومت کلی آن در برابر زلزله را افزایش می‌دهد.

موضوع دیگری که این بلوک ها را برای اجرای تیغه مناسب کرده، ساختار نرم و قابل برش آن ها است. در واقع بنایان می‌توانند این بلوک ها را به وسیله اره برش داده و تاسیسات لازم را در بطن آن ها جای دهند. این موضوع باعث می‌شود تا استفاده از آن ها بسیار راحت تر باشد. افزون بر این موارد، ساختار منحصر به فرد آن ها باعث می شود تا در برابری انتقال دما یا حرارت مقاومت بالایی از خود نشان دهند. مجموع این موارد در کنار هم دیگر باعث شده تا استفاده از بلوک های سبک اتوکلاو شده نظیر بلوک هبلکس و سیپورکس، بهترین انتخاب ممکن باشند.البته این موضوع به شرطی است که شما بتوانید نمونه مناسب را خریداری کنید. ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی کرده ایم تا بهترین و البته با کیفیت ترین مدل های بلوک سبک اتوکلاو شده را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لذا اگر به دنبال خرید بلوک هبلکس یا بلوک سیپورکس هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: انواع بلوک سبک

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *