بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر همان بلوک بتنی اتوکلاو شده می ­باشد. بلوک هبلکس ( Heblex ) از ترکیب مواد اولیه­ ای چون سیمان، پودر آلومینیوم، پودر سیلیس با آب، تولید و ساخته می ­شود. مواد اولیه معرفی شده با آب ترکیب می ­شوند. ناگفته نماند که شرایط اختلاط می ­بایست کنترل شده و مطابق طرح اختلاط استاندارد بلوک بتنی هوادار، صورت گیرد. پس از آن که مواد اولیه به همراه آب با همزن برقی مخلوط شدند و کاملا یکدست و یکنواخت شدند، مخلوط به دست آمده وارد تونل اتوکلاو می ­گردد. مخلوط به دست آمده را کیک هبلکس می­ نامند. کیک هبلکس وارد تونل اتوکلاو می­ گردد و در تونل اتوکلاو، تحت فشار مشخص قرار می­ گیرد. کیک هبلکس که تحت فشار معین و کنترل شده بخار آب، در حال فشرده شدن و عمل­ آوری می­ باشد، پس از عمل ­آوری و آماده شدن بلوک هبلکس، مرحله برش فرا می ­رسد. بلوک هبلکس به اندازه­ 15 سانتی متر برش می­ خورد و آماده فروش می ­گردد. بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متری همان بلوک اتوکلاو شده است که با تکنولوژی روز دنیا و به صورت منحصر به فردی، ساخته و تولید شده است. به بلوک بتنی اتوکلاو شده، در زبان انگلیسی Aerated Autoclaved Concrete گفته می ­شود که در ایران، به اختصار AAC نامیده شده است. بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر جزو انواع متنوع ابعاد بلوک هبلکس می ­باشد که در ایران، بلوک هبلکس جزو نسل جدید بلوک ­های ساختمانی به حساب می­ آید. ابعاد بلوک سبک هبلکس سایز 15 معادل 15×25×60 می ­باشد. طول این بلوک هبلکس، 60 سانتی متر، عرض آن برابر 25 سانتی متر و ضخامت آن معادل 15 سانتی متر می ­باشد. ویژگی­ های منحصر به فرد بلوک­ های هبلکس موجب گسترش استفاده از ساختمان­ سازی شده است. سازندگان از انواع مختلف سایز بلوک هبلکس استفاده می ­کنند تا سازه­ های ایمن و سبک را بسازند که در برابر زلزله ایمن باشند.

پیشنهاد سیپورکس: بلوک هبلکس ( Heblex ) چیست؟

مشخصات استاندارد بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر همانند سایز ابعاد بلوک هبلکس دارای گواهی­نامه استاندارد می ­باشد. یعنی خریدار زمانی که بلوک هبلکس 15 سانتی متری را خریداری می­ کند، گواهی­نامه ­ای مبنی بر استاندارد بودن بلوک هبلکس دریافت می­ کند. گواهی­نامه استاندارد بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر دارای نشان ملی استاندارد ایران می ­باشد. آشنایی با مشخصات استاندارد بلوک هبلکس به خریدار کمک می ­کند تا بلوک هبلکس بتنی تولید شده را از بلوک هبلکس آهکی شناسایی کند. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان بلوک هبلکس در ایران، اقدام به تولید بلوک هبلکس آهکی کرده ­اند.

بلوک آهکی تولید شده برخلاف بلوک بتنی هبلکس از ترکیب سیمان و پودر سیلیس نمی­ باشد. بلکه مقدار قابل توجهی پودر آهک در آن قاطی شده است.پودر آهک به کار رفته در تولید بلوک هبلکس، کیفیت بلوک را پایین می ­آورد و باعث می ­شود که بلوک شکننده شود.کاهش کیفیت بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر به دلیل وجود مقدار زیادی پودر آهکی می ­باشد که در آن به کار رفته است.کاهش کیفیت باعث شده است که بلوک هبلکس آهکی در اثر فشار و بار ثقلی وزن دیوار، دچار ترک­خوردگی، شکستگی و فروریختگی شود.اصولا قیمت این نوع بلوک­ های فیک و آهکی، ارزان­تر از بلوک­ های بتنی می باشد.سازندگانی که قصد ساخت ساختمان­ های ایمن و ضدزلزله را دارند، از بلوک هبلکس سبک استفاده می­کنند.وزن بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متری معادل یک پنجم سایر بلوک­ های بتنی هم ­اندازه می­ باشد.به عبارتی می ­توان گفت که وزن بلوک هبلکس سایز 15 معادل 20% سایر بلوک­ های بتنی می ­باشد.وزن بلوک­ های هبلکس به قدری کم می ­باشد که به آن بلوک سبک گازی یا بلوک AAC می گویند.هر چند وزن انواع بلوک هبلکس کم می ­باشد ولی دوام فوق ­العاده بالایی دارند.

بلوک سبک سیپورکس 15*25*60 سانتیمتر
بلوک سبک سیپورکس 15*25*60 سانتیمتر بهترین بلوک ساختمانی

ویژگی ­های بلوک­ های هبلکس

پیش­تر به اصلی ­ترین ویژگی بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر اشاره کردیم. وزن بلوک هبلکس در مقایسه با مصالح مشابه، فوق­ العاده پایین و کم می ­باشد. یکی از ویژگی­ های بلوک­ های هبلکس ایمن­ سازی ساختمان در برابر زلزله می­ باشد. در هنگام زلزله، وزن ساختمان در ایجاد خرابی اهمیت بالایی دارد. وزن ساختمان مستقیما با نیروی اینرسی زلزله در ارتباط می ­باشد، از این رو، هر چه وزن ساختمان بالاتر باشد (ساختمان سنگین وزن باشد) میزان خرابی آن در هنگام زلزله، بیشتر خواهد شد. یا هر چه ساختمان سبک­تر باشد، خرابی آن در هنگام بروز زلزله کم­تر خواهد بود. این جمله بدین معنا نیست که ساختمان باید از تجهیزات سبک وزن و بی­ کیفیت ساخته شود و در آن هیچ فولاد و آهنی نباشد، برعکس. می ­بایست در ساختمان از فولاد به اندازه به کار رود. وزن ساختمانی که با بلوک هبلکس ساخته شده است، 66% کمتر از حالت نرمال و عادی است یا به عبارتی می ­توان گفت 33% وزن حالت اولیه ساختمان است. استفاده از انواع مختلف سایز بلوک هبلکس موجب شده است که میزان فولاد به کار رفته در ساختمان، کمی کاهش یابد.ابعاد بلوک هبلکس به نحوی طراحی شده است که عایق صوت می ­باشد و در برابر آلودگی صوتی، مقاوم و ایمن است.از این رو جو ساختمانی که با بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متری ساخته شده است، آرام و بدون تنش می­ باشد. دیوارچینی با بلوک هبلکس برای استادکار ساده و راحت است.

پیشنهاد سیپورکس: اصول دیوارچینی

دیوارچینی با بلوک هبلکس سایز 15

استادکار با استفاده از بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر، دیوارچینی می­ کند. دیوارچینی با بلوک هبلکس همانند کاشی و سرامیک می­ باشد.به این صورت که بین بلوک­ ها، فضای خالی وجود دارد. فضای بین بلوک­ ها با استفاده از چسب بلوک هبلکس پر می­ شود.چسب بلوک هبلکس به صورت پودر می­ باشد و در کیسه­ های 25 کیلوگرمی بسته­ بندی می­ شود.استادکار هر کیسه 25 کیلوگرمی را با 6 تا 7 لیتر آب قاطی می ­کند و با همزن برقی آن را مخلوط می ­کند و به صورت یکدست چسبی را می­ سازد.با استفاده از چسب ساخته شده، فضای بین بلوک ­ها پر می ­شود. استادکار چسب را باید در فضایی به دور از آلودگی مخلوط کند و تهیه کند.چسب­ ها دارای دو رنگ هستند، یکی سفید و دیگری خاکستری. انتخاب هر رنگ از این چسب­ ها به محل استفاده از آن مربوط می ­شود.مخلوط یکنواختی که از ترکیب چسب پودری با آب به وجود می ­آید، حالت خمیری شکل دارد و با ماله شانه ­ای می­ توان سطح جانبی بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر را پوشاند.استفاده از ملات سیمانی به جای چسب مخصوص، غلط می ­باشد و نباید انجام شود.

ویژگی بلوک هبلکس 15 سانتی متر
مزایای بلوک هبلکس 15 سانتی متر

مزایای استفاده از بلوک ­های هبلکس

پیش­تر اشاره کردیم که ساختمانی که با بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متری ساخته شده است، وزنی معادل یک سوم ساختمان­ های دیگر دارد.چرا که جرم حجمی و چگالی این بلوک­ ها نسبت به بلوک­ های هم ­اندازه و مشابه خود، فوق­ العاده پایین است.علت اصلی محبوبیت این بلوک­ های بتنی در ایران، وزن پایین و مقاومت بالای آن­ ها است.از طرفی استفاده از بلوک هبلکس هزینه ­های پروژه­ ساختمان­ سازی را کاهش می ­دهد.چرا که استفاده از انواع ابعاد بلوک هبلکس در ساختمان­ سازی و چیدمان دیوار، استفاده از فولاد را کمی کاهش می ­دهد.میزان فولاد مصرفی در ساختمان به اندازه­ 30% کاهش می­ یابد.از طرفی، استفاده از گچ و خاک تا حد زیادی کاهش می ­یابد. از این رو، هزینه­ های ساخت تا حد زیادی کاهش می­ یابد.هر چند قیمت بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر بالا است ولی چون از سایر هزینه ­ها کاسته می­ شود، می­ توان استفاده از آن را به صرفه دانست.نهایت طول عمر مصالح ساختمانی در ایران در حدود 50 سال می­ باشد ولی طول عمر انواع مختلف سایز بلوک هبلکس در حدود 150 سال تخمین زده شده است.هر استادکار می ­تواند به صورت میانگین در یک روز کاری، حدود 45 متر مربع را می ­تواند دیوارچینی کند.

بیشتر بدانید: مراحل دیوارچینی

دیوارچینی با بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر بر اساس ضخامت 15 سانتی متر، صورت می­ گیرد.قیمت ابعاد بلوک هبلکس بر اساس متر مکعب اعلام می ­شود.اصولا از بلوک هبلکس سایز 15 برای چیدمان دیوارهای خارجی و پیرامونی ساختمان استفاده می­ شود.ولی در عوض برای چیدمان دیوارهای داخلی از بلوک هبلکس با ابعاد 8 سانتی متر، 10 سانتی متر یا 12 سانتی متر استفاده می­ شود.البته ناگفته نماند که تعیین دقیق نوع بلوک هبلکس بسته به نظر معمار و مهندس پروژه دارد.

حمل و نقل بلوک­ های هبلکس

حجم هر بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر معادل 0.0225 متر مکعب می ­باشد. (حجم بلوک هبلکس از حاصل ضرب طول بلوک، عرض بلوک و ارتفاع بلوک می ­باشد.)برای پوشش هر متر مربع از دیوار داخلی یا خارجی به 6.67 عدد بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر نیاز است.حمل و نقل بلوک­ های هبلکس به روش­ های پالتی و دستی صورت می­ گیرد.تریلی می­تواند 20 پالت بلوک هبلکس 15 سانتی  و کامین جفت محور می ­تواند 10 پالت بلوک 15 سانتی را جا به­ جا کند.بهترین روش حمل و نقل بلوک هبلکس، به صورت پالتی می ­باشد.چرا که در زمان حمل بار توسط وسیله نقلیه، آسیبی به بلوک هبلکس 15 سانتی متر وارد نمی­ شود.در نظر داشته باشید که هر پالت دارای 80 عدد بلوک می­ باشد.هر پالتی که دارای 80 عدد بلوک 15 سانتی می ­باشد، برای پوشاندن 12 متر مربع دیوار خارجی و داخلی مناسب است.از جمله سایر تجهیزاتی که به همراه بلوک هبلکس به فروش می ­رسد، شامل وال پست یا وادار میانی، بست رادیکالی، میخ پلاک و چسب بلوک هبلکس می ­شود.حمل و نقل انواع سایز بلوک هبلکس در داخل کارگاه به وسیله­ جرثقیل کفی، تاور کرین و لیفتراک صورت می ­گیرد.حمل و نقل از کارگاه به محل اجرای پروژه به وسیله کامیون تک محور، کامیون جفت محور و تریلی صورت می ­گیرد.

همراه ما باشید با مقاله: ماشین مناسب برای حمل بلوک سبک

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

2 دیدگاه برای “بلوک هبلکس سایز 15 سانتی متر

  1. صادق هدایت گفته:

    از ویژگی های برتر بلوک هبلکس که من خیلی راضی بودم عایق صوت و وزن کم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *