بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر

بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متری چیست؟

بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر همان بلوک بتنی اتوکلاو شده می ­باشد. در بازار به بلوک بتنی اتوکلاو شده، بلوک هبلکس (Heblex) یا به اختصار بلوک AAC گفته می ­شود. بلوک بتنی AAC با استفاده از تکنولوژی نوین مطرح در جهان امروز، به صورت منحصر به فردی تولید شده است. بلوک هبلکس که از سیمان، پودر آلومینیوم، پودر سیلیس و آب تولید می­ شود، فاقد آهک می ­باشد. به مواد اولیه خشک بلوک هبلکس (که معرفی شدند) در شرایط کنترل شده با یکدیگر ترکیب شده ­اند، آب اضافه می­ شود و مخلوطی به دست می ­آید که به آن، کیک هبلکس گفته می ­شود. ابعاد بلوک هبلکس (طول و عرض بلوک بتنی) مطابق طرح اختلاط استاندارد بلوک بتنی هوادار ایران، می­ باشد. مخلوط مواد اولیه (کیک هبلکس)، وارد تونل اتوکلاو می­ گردد، سپس تحت فشار مشخص و کنترل شده بخار آب، پخته می­ شود. پس از آن که بلوک پخته شد، بلوک هبلکسی که از تونل اتوکلاو خارج شده، 20 سانتی متر برش می ­خورد. بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر یا همان بلوک هوادار بتنی اتوکلاو شده را در زبان انگلیسی تحت عنوان Aerated Autoclaved Concrete می­ شناسند که به اختصار AAC هم گفته می­ شود. نسل جدید بلوک ­های بتنی که بلوک­ های AAC هستند را در ایران، به عنوان بلوک ساختمانی می­ شناسند. بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر دارای گواهی­نامه استاندارد می­ باشد که این گواهی­نامه مجهز به نشان ملی استاندارد ایران است. فقط و فقط بلوک هبلکس باکیفیت، قادر به دریافت گواهی­نامه استاندارد می­ باشد. بلوک های بتنی بی­ کیفیت و قیمت پایین (که دارای مقدار قابل توجهی آهک هستند)، فاقد استاندارد و گواهی­نامه می ­باشند. بلوک هبلکس استاندارد از ترکیب سیمان و پودر سیلیس و پودر آلومینیوم تولید شده است و در مقابل، بلوک آهکی که با نام بلوک هبلکس به فروش می ­رسد، دارای پودر آهک می­ باشد. پودر آهک موجود در بلوک بتنی باعث افت کیفیت آن می ­شوند.

ابعاد بلوک هبلکس

در صنعت ساختمان­ سازی، جهت ساخت ساختمان استاندارد، استفاده از بلوک هبلکس دارای گواهی­نامه­ فنی، الزامی است یعنی بایستی بلوک بتنی خریداری شود نه بلوک آهکی. کیفیت بلوک هبلکس (بلوک بتنی) در مقایسه با بلوک آهکی بالاتر می ­باشد.

بلوک سبک سیپورکس 20*20*60 سانتیمتر

بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متری بهترین بلوک ساختمانی

بلوک هبلکس در مقایسه با سایر بلوک­ های بتنی هم­ اندازه­ خود، وزن کم­تری دارد و تقریبا وزن بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متری، یک پنجم یا 20% وزن بلوک بتنی 20 سانتی متری می­ باشد. به بلوک هبلکس (بلوک بتنی اتوکلاو شده)، بلوک سبک گازی هم می ­گوید. گاها افراد سوال می ­پرسند که بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر، در مقایسه با بلوک بتنی، وزن پایینی دارد؟

آیا این بلوک سبک وزن، تحمل فشار وارده از سمت مصالح ساختمانی کار شده در سقف و دیوارها را دارد؟

بله، بلوک هبلکس 20 سانتی متر در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، بادوام می­ باشد و تحمل مصالح ساختمانی سنگین­تر را که در دیوارها و سقف­ ها کار شده­ اند را دارد. در ساختمان­ سازی از بلوک هبلکس 20 سانتی متر استفاده می­ شود، چرا که علاوه بر مقاوم­ سازی ساختمان، بر روی بهینه ­سازی ساختمان هم تاثیر دارد. بلوک هبلکس سایز 20، ساختمان را در برابر زلزله کرده و عایق صوت هم می باشد. دیوارهای ساخته شده با بلوک هبلکس (اصولا از بلوک هبلکس برای چیدمان دیوارها استفاده می­ شود) مانع از نفوذ سر و صدا به داخل می­ شوند و از ایجاد آلودگی صوتی در فضای ساختمان، جلوگیری می کنند. چینش و چسب­ کاری بلوک هبلکس به عنوان دیوار، برای استادکار فوق ­العاده ساده و راحت است. استادکار فضای باز بین بلوک هبلکس را با چسب هبلکس پر می ­کند تا هم منافذ باز را ببندد و هم بلوک ها را به یکدیگر بچسباند. چسب بلوک هبلکس به صورت پودری در کیسه­ های 25 کیلوگرمی بسته­ بندی شده است.

چسب بلوک aac سیپورکس

چسب بلوک aac سیپورکس با مقاومت بالا

چسب بلوک هبلکس دارای رنگ­بندی می ­باشد و به دو دسته­ چسب پودری خاکستری و چسب پودری سفید تقسیم می­ شود که بر اساس پروژه و نظر استادکار، رنگ چسب پودری، تعیین می­ شود. استادکار هر کیسه­ 25 کیلوگرمی چسب مخصوص را با 6 تا 7 لیتر آب مخلوط می­ کند و با همزن برقی به صورت یکنواخت و به دور از آلودگی یکدست می­ شود.

فضای خالی بین بلوک ­های هبلکس

وزن هر پالت بلوک هبلکس (پالت سایز 20 متشکل از 64 بلوک می ­باشد) به قدری کم می­ باشد که هزینه­ حمل و نقل پالت ­ها، کم می­ باشد. از طرفی، خروجی مخلوط چسب پودری با آب، به حالت خمیری می­ باشد. استادکار به با استفاده از ماله، خمیر چسب بلوک هبلکس را بین فضای باز مابین بلوک­ های هبلکس می­ کشد. از این رو، سطح جانبی بلوک­ ها به یکدیگر می­ چسبند.

ماله سیپورکس

ماله 15cm و 10cm سیپورکس

چگونگی تهیه و آماده ­سازی چسب بلوک هبلکس همانند چگونگی آماده ­سازی چسب مخصوص کاشی و سرامیک می­ باشد. گاها استادکار (استادکار ماهر و مجرب هیچ­گاه این کار را نمی ­کند) از ملات سیمانی برای چسباندن سطح جانبی بلوک­ های هبلکس استفاده می­ کند که جلوه­ شکیلی ندارد. از طرفی، سازنده ساختمان که مبلغ زیادی را هزینه می ­کند که بهترین متریال را بخرد و در ساختمان­ سازی استفاده کند. پس خرید چسب بلوک هبلکس، در برابر هزینه خرید بلوک هبلکس، فوق­ العاده ناچیز است.

کارایی بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر در صنعت ساختمان­ سازی چیست؟

وزن بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر در مقایسه با وزن سایر بلوک­ های ساختمانی (بتنی، آهکی) پایین­ تر است. از این رو، در صنعت ساختمان ­سازی، بلوک سایز 20 و سایزهای 8، 10، 15، 25 به نام بلوک سبک هبلکس شناخته شده ­اند. در ابعاد برابر، با توجه به پایین بودن چگالی و جرم حجمی بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر، وزن این نوع بلوک ­ها برابر یک سوم یا به عبارتی، 33% بلوک­ های سنتی موجود در بازار است. نیروی اینرسی زلزله (میزان خرابی زلزله) رابطه مستقیمی (با شدت بیشتر و بالاتر) با وزن ساختمان دارد. از این رو، جایگزین شدن مصالح سبک وزن به جای سایر مصالح ساختمانی، وزن ساختمان را پایین می ­آورد. پایین آمدن وزن ساختمان به معنای کاهش نیروی اینرسی و خرابی زلزله می ­باشد. مطابق آیین­ نامه 2800 زلزله، کاهش نیروی اینرسی زلزله در گرو سبک ­سازی وزن ساختمان می­ باشد. استفاده از بلوک هبلکس 20 سانتی متری در صنعت ساختمان­ سازی، علاوه بر آن که مقاوم می ­باشد، وزن ساختمان را کاهش می ­دهد و منجر به کاهش نیروی جانبی زلزله می­ گردد. یکی از دلایلی که ابعاد بلوک هبلکس مورد توجه سازندگان قرار گرفته است، کاهش بار ثقلی دیوارهای جانبی و پیرامونی در زمان طراحی سازه است که منجر به کاهش 30 درصدی فولاد مصرفی در ساختمان می­ شود. طول عمر مفید بلوک هبلکس در حدود 80 سال تا 150 سال محاسبه شده است. ناگفته نماند که انواع سایز بلوک هبلکس تولید شده در بازار، در برابر تغییرات دمایی (حرارت و گرما) ایمن هستند.

بلوک هبلکس با مقاومت بالا

نصب بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر

کاربرد بلوک هبلکس در صنعت ساختمان­ سازی

سایز بلوک هبلکس برای استفاده در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان متفاوت است. دیوارهای داخلی ساختمان می ­بایست عرضی در حدود 8 تا 12 سانتی متر داشته باشند و دیوارهای خارجی ساختمان، اصولا عرضی معادل 15 تا 25 سانتی متر دارند. در صنعت ساختمان­ سازی، همان طور که پیش­تر اشاره کردیم، از بلوک هبلکس برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می­ شود. روزانه به صورت متوسط، هر استادکار مجرب می­تواند 45 مترمربع از دیوار را کاور کند. یعنی بلوک ­های هبلکس را قرار دهد و مابین آن­ ها را با چسب مخصوص بپوشاند. در ساختمان­ سازی از بلوک هبلکس 20 سانتی متر برای دیوارهای جانبی و پیرامونی ساختمان، استفاده می­ شود. مهندس معمار پس از آن که ضخامت دیوار را تعیین کرد، مساحت دیوار را بر اساس نقشه­ های موجود، محاسبه می­ کند و سپس حجم بلوک هبلکس مورد نیاز پروژه را برآورد می­ کند و مطابق همان خرید می ­کند. ابعاد بلوک هبلکس به صورت حجمی و با واحد متر مکعب به فروش می­رسد، پس سفارش خرید می ­بایست مطابق حجم دیوار باشد نه مساحت آن (مساحت دیوار باید در ضخامت آن ضرب شود). حجم هر بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متری معادل 0.03 متر مکعب می­ باشد. از این رو، برای پوشش هر متر مربع از دیوار، به 6.67 عدد بلوک هبلکس و برای پوشش هر متر مکعب از دیوار، 33.3 عدد بلوک هبلکس نیاز است. ابعاد بلوک هبلکس 20 سانتی معادل 20×25×60 سانتی متر مکعب می ­باشد. در هر پالت، 64 عدد بلوک هبلکس سایز 20 جای گرفته است. هر پالت می­تواند 9.6 متر مربع را پوشش دهد. چسب مصرفی برای هر یک متر مربع از بلوک هبلکس 20 سانتی متری، 4 کیلوگرم می­ باشد. حجم هر پالت بلوک هبلکس 20 سانتی معادل 1.92 متر مکعب است. اطلاعات فوق برای محاسبه تعداد بلوک­ ها لازم و ضروری هستند.

بخوانید: ماشین مناسب برای حمل بلوک سبک

حمل و نقل بلوک هبلکس

حمل و نقل بلوک هبلکس به دو صورت دستی و پالتی صورت می­ گیرد. در روش حمل و نقل به صورت پالتی، آسیبی به پالت بلوک هبلکس وارد نمی ­شود. پیش­تر اشاره کردیم که هر پالت از ابعاد بلوک هبلکس سایز 20 سانتی، معادل 64 عدد می ­شود که با هر پالت می ­توان 9.6 متر مربع از دیوار را پوشش داد. هر تریلی می­تواند 20 پالت هبلکس سایز 20 سانتی متر را جا به­ جا کند. در عوض هر کامیون جفت محور می ­تواند 10 پالت از بلوک هبلکس سایز 20 را جا به­ جا کند. ظرفیت کامیون تک محور در حمل و نقل بلوک هبلکس معادل 8 پالت از بلوک هبلکس سایز 20 سانتی متر می ­باشد. باربری­ ها اصولا هر بلوک هبلکس در بسته­ بندی و تسمه ­کشی در داخل پالت چوبی و یا پالت پلاستیکی در ابعاد معینی آماده می­ کنند و سپس توسط یکی از ماشین­ های موجود آن­ ها را ارسال می­ کنند. نرخ باربری ­ها برای حمل و نقل انواع بلوک در سراسر ایران مشخص است و برای مصرف­ کننده (سازنده­ ساختمان) به صرفه می ­باشد.

همراه ما باشید با مقاله: نحوه بارگیری بلوک سبک به چه صورت است؟

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.