مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی - انواع روش های مقاوم سازی- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی

مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی

مقاوم سازی ساختمان بحث داغی است که امروزه رعایت آن بسیار ضروری است و با انجام روش هایی می توان مقاومت آن را بالا برد. با سیپورکس همراه باشید تا در ادامه با مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی آشنا شوید.

مفهوم مقاوم‌ سازی ساختمان یا سازه

منظور از مقاوم‌ سازی در این صنعت که مربوط به مقاومت یک سازه می باشد، افزایش مقاومت سازه در مقابل نیروهای وارده بر آن است. یعنی باید ساختمان در مقابل حوادثی مانند زلزله مقاومت بالایی داشته باشد و بتواند نیرو یا فشار وارد شده را تحمل کند.

مقاوم سازی ساختمان

برای افزایش مقاومت ساختمان در مرحله نخست باید به نوع کاربری ساختمان و نوع اسکلت ساختمان توجه نمود. این مهم است که اسکلت بدنه ساختمان شما از چه نوعی باشد. مقاوم سازی سازه در برابر زلزله اهمیت ویژه ای دارد. هر سازه مشخصات و ویژگی های خود را دارد و مهندس ساختمان با توجه به آن بودجه موردنظری که برای آن درنظر گرفته بهترین مواد و سازه را انتخاب کند که در مقابل از امنیت بالایی برخوردار باشد. امروزه مصالح مختلفی با هدف مقاومت بالا در برابر زلزله طراحی و روانه بازار شده که استفاده از آن باعث مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله است. یک نمونه از این مصالح ” بلوک سیپورکس ” است. بلوک سیپورکس یک نوع ” بلوک سبک ” محسوب می شود که وزن سبکی دارد و باعث کاهش بار ساختمان می شود. تکنولوژی استفاده شده در ساخت بلوک های سیپورکس، اتوکلاو است که در فشار و دمای بالا پخته می شود.
پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: اتوکلاو چیست؟
در ادامه با بلوک سبک سیپورکس بیشتر آشنا می شوید.

انواع مقاوم سازی ساختمان

انجام مراحل مقاومت ساختمان به دو روش سنتی و نوین تقسیم بندی می شوند. در حال حاضر روش های نوین نسبت به روش های سنتی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. در روش های قدیمی ژاکت بتنی و یا دیوار برشی اضافه میشد که شامل هزینه های بیشتری نسبت به روش های نوین میشود. در روش های جدید مانند استفاده از الیاف FRP وزن سازه افزایش چشمگیری نداشته و با افزایش تولیدات الیاف FRP شاهد کاهش قیمت این الیاف در بازار هستیم که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.
همراه ما باشید با مقاله: بتن چیست؟

مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی

روش های سنتی مقاوم سازی ساختمان

در این روش با استفاده از موارد زیر مقاومت ساختمان را افزایش می دهند.

  • اضافه کردن دیوار برشی یا بادبند
  • استفاده از جداگرهای لرزه ای
  • استفاده از دمپر
  • اضافه کردن قاب خمشی
  • استفاده از ژاکت بتنی و یا فلزی
  • استفاده از شاتکریت بتنی دیوار
روش های مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان با روش های کاربردی

روش های نوین مقاوم سازی ساختمان

امروزه با استفاده از روش های زیر مقاومت ساختمان ها را افزایش می دهند:

  • مقاوم سازی با FRP
  • جداساز لرزه‌ای
  • مهاربند کمانش تاب
  • میراگرها
  • استفاده از بلوک سبک سیپورکس

مقاوم سازی برای کدام ساختمان ها ضروری است ؟!

مقاوم سازی انواع ساختمان اهمیت بسیاری دارد ولی بعضی ساختمان ها برحسب نوع کاربری و هدفی که دارند، رعایت ایمنی و مقاوم بودن آن امری الزامی و ضروری است.

  1. مقاومت ساختمان های حیاتی یک کشور مثل بیمارستان ها، مراکز درمانی، مراکز امنیتی و پالایشگاه ها و … که وجود آن ها برای هویت یک کشور ضروری است، اولویت بالایی دارد.
  2. مقاوم بودن ساختمان هایی که فضای عمومی دارند مانند: دانشگاه ها، برج ها، مراکز عمومی و … که نبود آن خسارات جانی و مالی زیادی به همراه خواهد داشت، اولویت دارند.
  3.   مقاومت ساختمان های مسکونی و اداری در درجه و اولویت بعدی قرار می گیرند و نیاز به مقاوم بودن دارند.

ما خیلی خلاصه و کوتاه در این مقاله روش های لازم و کاربردی مقاوم سازی ساختمان را ذکر کردیم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما خواننده گرامی مفید واقع شده باشد. از این که نظرات خود را با ما در میان می گذارید باعث خشنودی ما می شود.

برخی از رایج ترین روش های مقاوم سازی ساختمان

همانگونه که در بالاتر اشاره کردیم، روش های گوناگونی برای افزایش مقاومت ساختمان وجود دارد. هر یک از این روش ها به نحوی می تواند مقاومت کلی سازه در برابر شرایط ناخواسته نظیر زلزله، ضربات فیزیکی، سیل و موارد مشابه را افزایش دهند. بدیهی است که در این میان برخی از روش ها نسبت به سایرین محبوبیت بیشتری دارند. ما در ادامه برخی از محبوب ترین روش های مقاوم سازی ساختمان را خدمت شما عزیزان شرح داده ایم تا بدین طریق شما هم بتوانید تصمیم گیری های ساده تری در پروسه انتخاب خود داشته باشید.

استفاده از ژاکت برای مقاوم سازی ساختمان

استفاده از ژاکت را می‌توان به عنوان یکی از رایج ترین و البته محبوب ترین روش های مقاوم سازی ساختمان در نظر گرفت. در حقیقت طی این روش ستون های اصلی ساختمان با استفاده از پوشش های دیگری نظیر آرماتور یا فلز مقاوم می شوند. این روش باعث می شود تا ستون های اصلی ساختمان مقاومت بیشتری به خود گرفته و در برابر ضربات فیزیکی و زلزله های گوناگون مقاومت بالایی داشته باشند. در روش ژاکت بتنی، عموما دور ستون اولیه آرماتور بندی های مختلفی صورت گرفته و به وسیله بتن پر می شود. در بسیاری از سازه ها اتصال بتن جدید و قدیم به وسیله میلگرد های دیگر انجام می شود.
این اقدام سبب اتصال بهتر و مناسب تر بتن قدیمی و جدید می شود. البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که روش یاد شده تنها برای ستون هایی که با بلوک بتنی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.
اما ستون های فلزی هم راهکار مختص به خود را دارند. در این دسته از محصولات عموماً میله های فلزی مختلفی به دور ستون اولیه جوش می شود. همین فاکتور هم سبب می شود تا عملا ستون اولیه توسط این لایه جدید احاطه شده و از خمیدگی یا کشش بیش از اندازه آن جلوگیری شود. نکته قابل توجه این است که این روش برای برخی از ستون های بتنی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین فاکتور هم سبب شده تا محبوبیت بیشتری در بین معماران و بنایان کسب نماید.

مقاوم سازی ساختمان با روش FRP

روش اف آر پی را می توان به عنوان یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌هایی دانست که در طی چند سال اخیر برای افزایش مقاومت کلی ساختمان ها به محبوبیت رسیده است. در این روش عموما از الیاف پلیمری قوی برای بهسازی بتن ها استفاده می شود. در واقع این الیاف پلیمری می‌توانند در برابر شرایط ناخواسته محیطی مقاومت بالایی از خود نشان دهند.
افزون بر این موارد آن ها مانع از کشیدگی یا تغییر شکل ستون ها در اثر فشار و ضربات مختلف می شوند. این موارد در کنار قیمت پایین و استفاده آسان آن ها موجب شده تا مورد توجه قشر زیادی از معماران قرار گیرند. به گونه ای که این روزها بخش زیادی از ساختمان های جدید و قدیمی به وسیله این روش مقاوم سازی می شوند. لازم به ذکر است این الیاف برای ستون های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
در این روش کافی است تا الیاف پلیمری را به صورت دور پیچ روی ستون ها استفاده نمود. بعد از آن هم می توان از پلاستر و یا لایه های جانبی دیگری استفاده نمود. مقاومت کلی پلیمرها در برابر کشیدگی سبب می‌شود تا این ستون ها در برابر تغییر شکل مقاومت بالایی داشته و در نتیجه بتوانند شکل ساختاری خود را حفظ نمایند.

کاهش بار ساختمان و استفاده از مصالح سبک

اگرچه روش های یاد شده در این مقاله همگی می‌توانند به نوبه خود مفید و موثر باشند، اما باید اذعان کنیم که کاهش بار ساختمان می‌تواند موثر تر و ایده آل تر از تمام روش های یاد شده باشد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله را بخوانید: بار زنده و بار مرده ساختمان

در واقع هر اندازه که وزن کلی ساختمان شما کمتر باشد، مقاومت آن هم در برابر ضربات و فشارهای فیزیکی افزایش پیدا می‌کند. همین عامل هم باعث شده تا بسیاری از معماران و بنایان مختلف این روش را در اولویت خود قرار دهند. به گونه ای که در هنگام ساخت یک بنا، استفاده از مصالح سبک را توصیه کرده و حدالامکان بار مرده ساختمان را هم کاهش می دهند. در این میان بلوک های سبک اتوکلاو شده نظیر بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس می تواند بهترین انتخاب ممکن باشند. در واقع بلوک ها و به طور کلی مصالح مربوط به دیوار چینی بیشترین میزان از وزن ساختمان را به خود اختصاص می‌دهند.
لذا اگر افراد بتوانند مصالح سبکی را برای دیوار چینی انتخاب کنند، بدون شک وزن کلی ساختمان آن ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت در برابر زلزله بیشتر می شود. اما متاسفانه بسیاری از افراد در ابتدای پروژه ساخت سازه خود از این موضوع اطلاع ندارند. از طرفی دیگر به دلیل تنوع محصولات و البته عرضه کنندگانی که در این حوزه وجود دارد، دچار سردرگمی می شوند.
این فاکتور در نهایت هزینه های آن ها را هدر می دهد. ما در شرکت سازه سبک آرسام نهایت تلاش خود را به کار گرفته ایم تا بهترین و البته مناسب ترین بلوک های سبک را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
لذا اگر به دنبال خرید بلوک هبلکس یا خرید بلوک سفید سیپورکس هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.