چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

بررسی مزایای دیوار چینی با بلوک هبلکس

ما در مقاله قبل مزایا و معایب بلوک هبلکس را برای شما بیان کردیم اکنون در این مقاله میخواهیم به چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس بپردازیم پس همراه ما باشید:

  • سبک وزن بودن

یکی از مزایای دیوار چینی با بلوک هبلکس، سبک وزن بودن  بلوک هبلکس  می­باشد. سبک بودن بلوک­های هبلکس منجر به کاهش وزن سازه­ نهایی می­شود. از طرفی، استفاده از انواع سایز بلوک هبلکس در صنعت ساختمان­ سازی، میزان فولاد مصرفی را تا 30% کاهش می­دهد. یعنی ساختمان تولید شده، سبک وزن خواهد شد، چرا که وزن فولاد مصرفی تا حد زیادی کاهش می­یابد. حالا چرا بلوک هبلکس؟

  • تحمل وزن و فشار بالا

بلوک هبلکس، علیرغم وزن پایینی که دارد، مقاومت بالایی دارد و قادر است وزن سایر مصالح ساختمانی سنگین وزن را تحمل کند. از این رو، تحمل وزن و فشار بالا توسط دیوار چینی با بلوک هبلکس قابل ستایش است. دیوارهای خارجی، داخلی و پیرامونی ساخته شده با ابعاد بلوک هبلکس می­توانند مصالح ساختمانی سنگین وزنی که در سقف به کار رفته ­اند را تحمل کنند.

  • ایمن در برابر زلزله و زمین لرزه

یکی از مزایای دیوار چینی با بلوک هبلکس، وزن نهایی سازه می­باشد که فوق­ العاده سبک است. مطابق آیین ­نامه شماره 2800 زلزله ایران، هر چه وزن ساختمان بیشتر باشد، میزان خرابی به جا مانده از زمین لرزه و زلزله بیشتر و شدیدتر خواهد بود. پس هر چه وزن ساختمان پایین ­تر باشد، سازه در برابر زلزله و زمین لرزه ایمن­ تر خواهد شد. در هنگام زمین لرزه، میزان خرابی سازه­ هایی که با بلوک هبلکس دیوار چینی شده­ اند، فوق­ العاده کم­تر و محدودتر خواهد شد.

  • نصب راحت و آسان

دیوار چینی با بلوک هبلکس خیلی راحت و آسان است. استادکار به همراه نیروی کمکی، ابعاد بلوک هبلکس را مطابق اصول روی هم می­چیند و دیوار خارجی، داخلی یا پیرامونی را شکل می­دهد. بلوک­ هایی که به روی هم دیگر قرار گرفته شده­ اند دارای فضای باز و خالی می­باشند، استادکار برای پر کردن این فضا از چسب بلوک هبلکس (مخلوط چسب پودری مخصوص بلوک هبلکس و آب) استفاده می­کند.

  • کاهش هزینه­ ها

پیش­تر اشاره کردیم که استفاده از بلوک هبلکس، فولاد مصرفی سازه را تا 30% کاهش می­دهد. علاوه بر این که قیمت بلوک هبلکس زیاد است، فولاد مصرفی کاهش می­یابد و تعادل هزینه­ ها صورت می­گیرد. از طرف دیگر، بلوک هبلکس سطح صاف و سفیدی دارد و دیگر نیازی به گچ و خاک نیست. دیگر نیازی نیست که استادکار با گچ و خاک، سطح دیوار خارجی، داخلی یا پیرامونی را صاف کند.

بدانید: بلوک هبلکس را از کجا بخریم؟

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس
دیوار چینی با بلوک هبلکس
  • بلوک هبلکس عایق حرارت

دیوار چینی با بلوک هبلکس، مزایای مختلفی دارد که یکی از آن­ها، عایق بودن دیوارهای پیرامونی، خارجی و داخلی در برابر حرارت است. تبادل هوا در فضایی که مجهز به دیوارهای بتنی می­باشد، تقریبا نزدیک صفر است.از این رو، در فصل سرد، هوای گرم از فضای ساختمان خارج نمی­شود و هوای سرد به داخل ساختمان وارد نمی­شود و بالعکس. یعنی در فصل گرم، هوای سرد از فضای داخلی ساختمان خارج نمی­شود و هوای گرم از بیرون وارد ساختمان نمی­شود.

  • عایق صوت بودن بلوک هبلکس

بارزترین ویژگی دیوار چینی با بلوک هبلکس، حفظ آرامش داخلی ساختمان است. همان طور که بلوک هبلکس عایق حرارت می­باشد و در برابر تغییرات دمایی هوا دچار تغییر نمی­شود، در برابر صوت هم ایمن می‌باشد. از این رو، سر و صدا از دیوار چینی با بلوک هبلکس خارج نمی­شود و هیچ صدایی هم به ساختمان نفوذ نمی­کند. بلوک هبلکس در حفظ آرامش فضای داخلی کاربرد دارد.

بیشتر بدانید: مراحل دیوار چینی

بلوک هبلکس در کدام بخش­ های ساختمان و سازه ­های ساخته شده، کاربرد دارد؟

ابعاد بلوک هبلکس تولید شده در ایران، مشخص است و دارای طولی برابر 60 سانتی متر و عرضی معادل 25 سانتی متر می­باشد. ضخامت انواع بلوک هبلکس تولید شده در کشور بین 7.5 سانتی متر تا 50 سانتی متر، متغیر می­باشد.

سایز بلوک هبلکس تولید شده بر اساس ضخامت آن مشخص شده است.پیش­تر اشاره کردیم که از بلوک هبلکس برای دیوار چینی داخلی، خارجی و پیرامونی استفاده می­شود. تنها در ساخت دیوارهای باربر از بلوک هبلکس استفاده نمی­شود و علت آن، این است که مقاومت فشاری بلوک­های بتنی هبلکس کم می­باشد.

عمدتا دیوار چینی با بلوک هبلکس مناسب دیوارهای میانی می­باشد و در همین زمینه کاربرد فراوانی دارد.اصولا دیوار چینی با بلوک هبلکس برای دیوارهای اصلی مناسب نیست، چرا که دیوارهای اصلی به عنوان نگه­دارنده هستند.

استادکار در صورتی که از ابعاد بلوک هبلکس برای چیدمان دیوارهای اصلی استفاده کند، باید ستون­های کمکی را هم طراحی کند و در سازه اجرا نماید.از طرفی دیوارهای خارجی نیازی به تحمل بار سنگین ندارند و ایده­آل هستند. پس به راحتی می­توان از بلوک هبلکس برای ساختن دیوارهای خارجی استفاده کرد. عمدتا دیوارهای خارجی و داخلی را با بلوک بتنی می­سازند و دیوارهای اصلی دور از این توفیق هستند.

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس
دیوار چینی با بلوک بتنی

جابه­‌جایی و نگهداری انواع بلوک هبلکس

ابعاد بلوک هبلکس به صورت منظم و دقیقی برش خورده است و مطابق آن چه در مطالب فوق گفته شد، طول بلوک هبلکس برابر 60 سانتی متر و عرض آن برابر 25 سانتی متر است که دقیق برش خورده است.

از این رو، دیوار چینی با بلوک هبلکس فوق ­العاده ساده و راحت است و استادکار به راحتی می­تواند بلوک هبلکس را روی یک دیگر قرار دهد.دیواری که با بلوک هبلکس (در سایزهای مختلف) چیده شده است، نسبت به دیوار آجری و دیواری که با بلوک آهکی منظم­ تر می­باشد.

پروسه­ نگهداری از ابعاد بلوک هبلکس شامل قبل از چیدمان دیوار خارجی و داخلی میی‌باشد. می­بایست بلوک­ها در پالت بسته­ بندی شوند تا در حین باربری و جابه‌­جایی دچار شکستگی و آسیب نشوند. از این رو، برای جابه‌­جایی پالت­ها از لیفتراک و ماشین­ آلات صنعتی استفاده می­شود.

جابه­‌جایی پالت­ های بلوک هبلکس با استفاده از ماشین­ آلات صنعتی نظیر لیفتراک هیچ گونه آسیبی به بلوک­ها وارد نمی­کند و یا می­توان این گونه گفت که کم­ترین ضربه به بلوک­ها وارد می­شود. مهم­ترین نکته در جابه­‌جایی بلوک­ها، ساییده نشدن و شکسته نشدن گوشه­ ها و لبه های بلوک می­باشد.

بر روی بلوک­ های هبلکس، نوعی پوشش پالتی وجود دارد که این پوشش باعث تنظیم رطوبت و دمای بلوک­ها با محیط می­شود. از این رو، قبل از دیوار چینی با بلوک هبلکس بایستی پوشش های پالتی از روی بلوک­ها کنده شوند. در زمانی که پالت ها در انبار یا هوای آزاد هستند می­بایست پوشش وجود داشته باشد. سطح نگه­دارنده­‌ی پالت بلوک هبلکس می­بایست بالاتر از زمین باشد و مستقیما بر روی سطح مسطح زمین قرار نگیرد.

حتما بخوانید: برش بلوک سبک با اره برقی سیپورکس

بررسی چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس

یکی از مزایای استفاده از بلوک هبلکس، مشخص بودن متراژ، تعداد و حجم هر بلوک هبلکس و پالت ­های آن می­باشد. از این رو، استادکار می­داند که هر پالت برای چه متراژی مناسب است و چه متراژی را پوشش می­دهد. مقدار چسب بلوک هبلکس که از مخلوط چسب پودری و آب تهیه شده است، کاملا مشخص است و می­بایست در هر مرحله، به مقدار کافی تهیه شود.

استادکار می­بایست در چینش رج (ردیف) اول نهایت وسواس را به خرج دهد تا پایه و اساس دیوار منظم و مرتب چیده شود. فراموش نکنید که از قدیم گفته­‌اند که خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می­رود دیوار کج. پس از چینش هر ردیف، استادکار سطح ابعاد بلوک هبلکس را با استفاده از برس، به خوبی تمیز می­کند.

چگونگی دیوار چینی با بلوک هبلکس
چیدمان بلوک های هبلکس

چیدمان بلوک­ های هبلکس

قبل از چینش ردیف ­های بعدی، می­بایست بر روی سطح بلوک هبلکس، به مقدار لازم چسب بلوک هبلکس ریخته شود. ضخامت چسب بلوک هبلکس باید حداقل 2 میلی متر و یا حداکثر 3 میلی متر باشد. برای آن که چسب بلوک هبلکس به صورت یکنواخت بر روی سطح بلوک پخش شود، استادکار از ماله یا کاردک استفاده می­کند.

در هر ردیف از دیوار چینی با بلوک هبلکس بایستی شاقول، تراز بودن آن را اثبات کند تا پروژه­‌ی چینش ادامه یابد. گاها از چکش پلاستیکی برای تراز کردن بلوک­ها هم استفاده می­شود. بایستی بین ردیف­های بالایی و پایینی، درزهای عمودی بین 10 سانتی متر تا 15 سانتی متر طراحی شود.

مطابق پیوست 6 آیین­‌نامه 2800 زلزله ایران، بایستی سطح ستون­ها با عایق پوشیده شود یا سطح خارجی ابعاد بلوک هبلکس چند سانتی متر جلوتر از ستون­های فلزی قرار گیرد تا پل حرارتی در اتصالات فلزی به وجود نیاید. پس از اجرای موارد ذکر شده، تاسیسات و نماسازی­‌های لازم جهت نصب بلوک­های هبلکس صورت می­گیرد.

ملات مورد نیاز در چیدمان دیوارهای خارجی و داخلی 

چسب بلوک aac سیپورکس
چسب بلوک aac سیپورکس با مقاومت بالا

مطلب مرتبط: بررسی مزایای چسب بلوک هبلکس

  • استفاده از چسب بلوک هبلکس

چسب بلوک هبلکس در بسته­‌های 25 کیلوگرمی بسته­‌بندی شده است و اصولا برای ساخت مخلوط چسبی، این مقدار از چسب پودری با 6 تا 8 لیتر آب مخلوط می­شود. چسب بلوک هبلکس اگر سفت باشد، با ماله حرکت نمی­کند و اگر رقیق باشد، از کنار ابعاد بلوک هبلکس سرازیر می­شود.

  • استفاده از ملات ماسه و سیمان

در گذشته در دیوار چینی با بلوک هبلکس برای پر کردن فضای خالی ما بین بلوک­ها از سیمان (یا همان ملات ماسه و سیمان) استفاده می­شد. امروزه استفاده از ملات ماسه و سیمان رایج نیست.

نحوه­‌ اجرای مهاربند در دیوارهای ساخته شده با بلوک­ های هبلکس

ضخامت دیوار ساخته شده بایستی متناسب با طول دیوار باشد. اگر طول دیوار چینی با بلوک هبلکس بیشتر از 40 برابر ضخامت دیوار باشد، عملا مشکل‌­ساز خواهد شد. برای مثال، اگر از بلوک هبلکس سایز 10 سانتی متر استفاده می­شود، طول دیوار نباید بیشتر از 400 سانتی متر و یا 4 متر باشد.

اجرای مهاربند در دیوارهای ساخته شده با بلوک هبلکس، به نحوی که بیان شد، صورت می­گیرد. برای اجرای مهاربند، استادکار می­بایست دقیق باشد، چرا که هر چی طول دیوارها بیشتر از حد استاندارد باشد، مشکل‌­ساز خواهد شد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *